Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä."

Vierailija
05.04.2020 |

vai olisiko sittenkin kyse ollut palkkatasosta...?

"Muistan, kuinka viisi vuotta sitten silloinen työpaikkani lakkautettiin ja etsin oman alani töiden lisäksi mitä tahansa työtä. Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä.

Pilkka osui omaan nilkkaan, ja nyt myös kotimainen työvoima kelpaisi tiloille."

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006464276.html

Kommentit (315)

Vierailija
141/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

suomalainen nuori joka ei ole tottunut ruumiilliseen työhön tai edes liikkumaan omin avuin ei yksinkertaisesti jaksa, eikä ole halukas ruumiilliseen työhön. itsekin olen joutunut todistamaan kun työpaikalleni teollisuuden alalla tullut kesätyöntekijöitä niin moni nuori lopettaa työt muutaman päivän kuluttua. eivät jaksa herätä kuudeksi töihin ja muutenkin tuntuu olevan liian raskasta kun ei voi tietokoneella hoitaa hommia.

Tämä somesukupolvi tulee aiheuttamaan valtiolle suuren laskun erilaisilla tuki- ja liikuntaelinten sairauksilla.

Vierailija
142/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maataloudessa ja puutaharha-alalla nuo 8h työpäivät voivat venyä suuntaan tai toiseen, riippuen säästä tai hajoaako koneita jne. Joskus on sadonkorjuu keskeytetty parin tunnin jälkeen koska vettä tulee kaatamalla ja toisena päivänä tehdään reippaat 13 tuntia jne. Säilörehun korjuussakin niin jos on tiedossa että seuraavana päivänä sataa niin rehut korjataan pelloilta pois meni se sitten vaikka aamun tunneille asti.

Valtaosassa sesonkitöistä työpäivät voivat venyä ja veyvätkin. Se ei ole mikään ongelma niin kauan kun ylimeneviltä tunneilta saa palkkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

suomalainen nuori joka ei ole tottunut ruumiilliseen työhön tai edes liikkumaan omin avuin ei yksinkertaisesti jaksa, eikä ole halukas ruumiilliseen työhön. itsekin olen joutunut todistamaan kun työpaikalleni teollisuuden alalla tullut kesätyöntekijöitä niin moni nuori lopettaa työt muutaman päivän kuluttua. eivät jaksa herätä kuudeksi töihin ja muutenkin tuntuu olevan liian raskasta kun ei voi tietokoneella hoitaa hommia.

Tämä somesukupolvi tulee aiheuttamaan valtiolle suuren laskun erilaisilla tuki- ja liikuntaelinten sairauksilla.

Somesukupolvi myös tupakoi ja käyttää alkoholia vähemmän kuin mikään aikaisempi sukupolvi. Alkoholin kulutus on romahtanut nuorilla. Nuorissa on myös yhä valtaosa hoikkia, normaalipainoisia ja liikuntaa harrastavia.

Vierailija
144/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan osasyynä se, että erittäin köyhien alueiden naiset ovat tottuneet siihen, että työpaikan ja palkan eteen tehdään sitten vähän muutakin, kuin se papereissa oleva työnkuva...

Suomalaiselle kun yrittäisit, saattaisi tulla syyte.

Vierailija
145/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siellä on tarve tehdä 12h päiviä, niin miksei tehdä silloin kahdessa vuorossa 6h? Työ on kuitenkin fyysisesti rankkaa. Eiköhän parempaan tulokseen päästäisi kun kaikki poimisivat napakasti 6h eikä raatona 12h.

Mutta nythän ei ole ongelma pelkästään poimijoiden puute, vaan tarvittaisiin myös ihmisiä tekemään ne kevättyöt, istutukset ja mitä siihen kuuluu.

Vierailija
146/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TV:ssä oli tässä päivä pari sitten suomalainen yrittäjä huutamassa valtiota apuun kun yritys oli joutunut tukalaan tilanteeseen. Viesti oli selkeä, jos joutuvat itse ottamaan lainaa jaksaakseen yritys ei tuota niin hyvin voittoa tulevaisuudessa, kun lainaa pitää maksaa takaisin. Tästä tässä yrityksien tukemisessa on kyse. Samasta on kyse myös näissä marjanpoimijoissa yrittäjien voitoista.

Vierailija
147/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti oksettaa lukea työnantajien marinoita ja suomalaisten dissaamista.

Ei tee yhtään mieli ostaa kotimaisia elintarvikkeita kun lukee sitä sontaa mitä suoltavat.

Marjatilallisten kannattaisi vähän miettiä markkinointiaan uudemman kerran ja lopettaa asiakkaiden arvostelu. Niitä asiakkaita kun ovat juuri nämä niin surkeat ja kelvottomat suomalaiset joita marjatilalliset (ja muutkin ruoantuottajat) suu vaahdossa haukkuvat.

Pitäkää marjanne. Minä kasvatan ja poimin itse omani. Ei ole edes vaikeaa.

Tulevana kesänä kasvatan myös perunat ja tomaatit itse.

T. suomalainen, joka ei koskaan ole kelvannut marjanpoimijaksi

Vierailija
148/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä on tarve tehdä 12h päiviä, niin miksei tehdä silloin kahdessa vuorossa 6h? Työ on kuitenkin fyysisesti rankkaa. Eiköhän parempaan tulokseen päästäisi kun kaikki poimisivat napakasti 6h eikä raatona 12h.

Mutta nythän ei ole ongelma pelkästään poimijoiden puute, vaan tarvittaisiin myös ihmisiä tekemään ne kevättyöt, istutukset ja mitä siihen kuuluu.

Työvoimaa olisi tarjolla jos se vaan kelpaisi.

Nämähän haluavat mahdollisimman vähän työvoimaa, sillä tarjoavat ruoan ja majoituksen. Tästä syystä teettävät 12 tunnin työpäivää pienellä tuntipalkalla. Suomalaisilta on vaikea vaatia 12 tunnin työpäiviä minipalkalla. Ne pirut osaavat vaatia ylityökorvauksia ja lakisääteisiä taukojakin, laiskurit.

Helppo ratkaisu on ollut köyhien maiden ihmisten riistäminen. Ja nyt sitten itketään kun korona tuli sotkemaan hyvät bisnekset.

Vierailija
149/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa itse käydä poimimassa kokeeksi omat mansikat. Pomin kaksi 10 litran ämpäriä täyteen ja totesin, että on ihan raskasta.

Jos maksoit niistä itse poimimistasi mansikoista vaikka 50 e (20 litraa = 10 kg) , niin olethan ensi kesänä valmis siihen, että sama määrä valmiiksipoimittua mansikkaa maksaa 150 e?

Jos et ole, niin hyväksyt sen, että marjanpoimijan palkka ei nouse nykyisestä.

Ei sitten osteta mansikoita, mädäntykööt peltoon jos on niin vaikeeta.

Vierailija
150/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen monena kesänä ollut noissa ja aina takaisin päässyt, sillä olen ahkera, tunnollinen, sinnikäs ja nopealiikkeinen. Pääasiassa ukrainalaisia ja thaimaalaisia noissa näkyy. Silloin tällöin käy joitakin suomalaisia pyörähtämässä, mutta lähtevät aika nopeasti pois. Seisoma/kyykistelytyö auringonpaahteessa/tai kuumankosteassa kasvihuoneessa ei ole heikoille. Pitää olla näppärä ja nopealiikkeinen, taukoja vain silloin kun on niiden aika.

Suomalaiset usein jäävät kälättämään löntystävät hitaasti ja valittavat kipua milloin mistäkin. Ja iso synti on se kännykän näprääminen kesken työn. Hävettänyt olla suomalaisena, sillä muun maalaiset saavat meistä laiskan vätysten kuvan.

Ymmärrän kyllä, miksi ei noihin suomalaisia oteta, kun työtahti on muita hitaampi.

M32

Vierailija
151/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon ihmisiä, jotka jaksavat poimia marjoja ja osaavat laskea.

Hyvin oli mielipidekirjoituksen lopettanut tämä poimija.

Itse olin yhteydessä erääseen tilaan ja sieltä kyllä toivotettiin töihin tänä kesänä. Aluksi olinkin hieman innostunut ajatuksesta tehdä jotain konkreettisesti hyvää maamme eteen tässä kriisitilassa, mutta... En minä pelkää fyysistä työtä, kauniita kesäaamuja enkä edes vaatimatonta palkkaa, mutta ehkä minun mukavuudenhaluni rajat menevät yhteismajoituksessa. Jaksaako sellaista enää "vanhoilla" päivillä? 

Katsellaan.

Vierailija
152/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin päässyt yhdelle tilalle joitakin vuosia sitten, mutta sainkin oman alan työpaikan vuodeksi. Tietenkään en sitten mennyt marjaan. Tämä on kyllä yksi ongelma, suomalainen ahkera työtön voi saada töitä muualta.

Vierailija
153/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vi,tussa menis tollaseen paskapaikkaan töihin.

Vierailija
154/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiologi kirjoitti:

Kyllä suomalaiset tekevät kun sanktiot laiskottelusta on riittävän kovat

On yhteiskuntatieteellisesti osoitettu, että mitä ankarammatrangaistukset laiskottelusta annetaan, sitä ahkerammin työtön tekee työtä

Esim jos vaihtoehtona on tukien menettäminen, niin kyllä se kantasuomalainenkin sen lapion ottaa käteen

Ja lyö sen lapion sun päähän ja vie sulta sen mitä vietävissä on.

Vierailija
155/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sosiologi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sosiologi kirjoitti:

Kyllä suomalaiset tekevät kun sanktiot laiskottelusta on riittävän kovat

On yhteiskuntatieteellisesti osoitettu, että mitä ankarammatrangaistukset laiskottelusta annetaan, sitä ahkerammin työtön tekee työtä

Esim jos vaihtoehtona on tukien menettäminen, niin kyllä se kantasuomalainenkin sen lapion ottaa käteen

Minulle huonon yleiskunnon takia kesä marjatilalla tarkoittaisi työkyvyttömyyttä lopouelämän. Polvet ja selkä ei kestäisi niin raskasta työtä. Mieluummin jatkaisisin omaa työtäni myyjänä ja asiakaspalvelijana, mutta ruokakaupoista vähennettiin poikkeusolojen ja tän kriisin takia lähes puolet työntekijöistä.

"ei pysty tekemään kun selkään koskee"

Kyllä nämä työttömien selittelyt tiedetään

Olen tehnyt, mutta enään en pysty, koska "selkään koskee". Ja varmaan juuri Marja poiminta on yksi työ joka selkävikaa on pahentanut.

Vierailija
156/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maataloudessa palkat ovat pienet, koska kuluttaja ei ole valmis maksamaan ruuasta.

Voitaisiinko lopettaa tämän valheellisen myytin toistaminen?

Maataloudessa palkat ovat pienet, koska kauppa ei ole valmis maksamaan ruoasta.

Koronan aikana kassakone on kilissyt kiihtyvään tahtiin marketeissa.

Miksei Keskoa ja S-ryhmää huudeta mukaan talkoisiin?

Mikseivät he voivat tinkiä kohtuuttomasta katteestaan?

Vierailija
157/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti oksettaa lukea työnantajien marinoita ja suomalaisten dissaamista.

Ei tee yhtään mieli ostaa kotimaisia elintarvikkeita kun lukee sitä sontaa mitä suoltavat.

Marjatilallisten kannattaisi vähän miettiä markkinointiaan uudemman kerran ja lopettaa asiakkaiden arvostelu. Niitä asiakkaita kun ovat juuri nämä niin surkeat ja kelvottomat suomalaiset joita marjatilalliset (ja muutkin ruoantuottajat) suu vaahdossa haukkuvat.

Pitäkää marjanne. Minä kasvatan ja poimin itse omani. Ei ole edes vaikeaa.

Tulevana kesänä kasvatan myös perunat ja tomaatit itse.

T. suomalainen, joka ei koskaan ole kelvannut marjanpoimijaksi

Tämä! Eikä se ole edes eettisesti vastuullista eikä kestävän kehityksen mukaista, että työvoimaa lennätetään toiselta puolelta maapalloa orjuutettavaksi suomalaisilla marjatiloilla ja pelloilla. Katsokaapa näiden juttujen kuvia, missä parakeissa niitä ihmisiä on pidetty eikä palkkojakaan maksettu. Kiva sitten maksaa kotimaisista marjoista ihan jäätäviä hintoja, kun ne on orjatyöllä poimittu.

Keskisuomalaiselle marjayrittäjälle tuomio ihmiskaupasta – uhreina 26 thaimaalaismarjanpoimijaa

https://yle.fi/uutiset/3-10030628

Marjayrittäjän ihmiskauppasyytteet hovioikeuteen – syyttäjä vaatii yrittäjälle vuosien ehdotonta vankeutta

https://yle.fi/uutiset/3-10918256

Vierailija
158/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon ihmisiä, jotka jaksavat poimia marjoja ja osaavat laskea.

Siinäpä se ongelma sit onkin, osaavat laskea. Osaavat myös laskea paljonko siitä palkasta oikeasti jää käteen, paljonko tulee tehtyjä tunteja päivässä ja vaativat perkeleet vielä lakipykälienkin noudattamista.

Vierailija
159/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut joskus nuorena (14-16v) mansikkatilalla kesätöissä. Jo silloin iso osa porukasta lähti "kesken" pois kun olot olivat niin alkeelliset ja työ raskasta. Suurin osa poimijoista oli suomalaisia nuoria. Joitakin vuosia  tämän jälkeen työ ei enää suomalaisille kelvannut ko. ehdoilla ja venäläiset/itäeurooppalaiset poimijat tulivat tilalle.  Minimisopimus oli 2 vk. Yövyttiin aitassa, jossa 4-5 yöpyjää /huone, omassa makuupussissa. Ulkohuussi ja puulämmitteinen sauna.  Töitä oli 6 pv /vko klo 8-18 välillä tähän sisältyi 3 taukoa yhteensä 1,5 h. Sunnuntaisin päivä oli lyhyempi  klo 10-14.  Päivän aikana piti kerätä 6kg mansikoita, joilla "maksettiin" oma yöpyminen ja ateriat ja matkat kotipaikkakunnan ja Suonenjoen välillä.  Loput päivän aikana poimitut marjat oli omaa palkkaa. Jos oli alle 2 viikkoa, matkat piti itse maksaa.

Aterioihin sisältyi aamupala, välikahvi/tee, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ruoat oli valmiiksi tehtyjä. Kahdella tilalla ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi, vaikkakaan vaihtoehtoja ei ollut ( ei ollut tuohon aikaan muutenkaan tapana). Suurimalla mansikkatilalla ruoka oli surkeaa, esim. laihaa pussikeittoa, eikä sitä saanut riittävästi ja aamuisin puuro oli vetistä velliä ja leivän määrä oli rajoitettu. Tällöin otimme yhteyttä työvoimatoimistoon, joka marjanpoimintapaikkoja välitti ja ja loppua kohden ruoka muuttui paremmaksi tai ainakin sitä oli riittävästi. Ko. tila pääsi myös lehtiin marjanpoimijoiden huonosta kohtelusta ja sai varoituksia.

Pellolle mentiin säällä kuin säällä. Jos oli liian märkää ei poimittu marjaa, mutta harvennettiin tai tehtiin muita hommia tuntipalkalla. Mansikan poiminta oli urakkahommaa.

Tuohon aikaan sai ilman veroja tienata noin  1000 markkaa, joten olin tilalla sen aikaa, että tuo summa

tuli täyteen, eli vähän yli 2 vkoa. Nuorelle se oli ihan hyvä summa rahaa. Isompi juttu minulle oli se, että marjanpoimimisreissut olivat vähän  niinkuin itsenäistymisriittejä. Sai olla 2-3 viikkoa pois vanhempien valvovan silmän alta (vaikka mulla oli ihan hyvät kotiolot), sai matkustaa yksin junalla Suonenjoelle ja tapasi paljon ihmisiä.

Jo tuolloin nopeimpia poimijoita olivat siirtotyöläiset, he saivat poimittua useita kiloja enemmän mansikoita päivän aikan kuin keskivertopoimija, joihin minäkin lukeuduin

Luulenpa, että majoitus on edelleen lähes samaa luokkaa. Ja ymmärrän ettei sinne suomalaiseen palkkaukseen ja elintasoon tottuneet suomalaiset halua.

Vierailija
160/315 |
05.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut joskus nuorena (14-16v) mansikkatilalla kesätöissä. Jo silloin iso osa porukasta lähti "kesken" pois kun olot olivat niin alkeelliset ja työ raskasta. Suurin osa poimijoista oli suomalaisia nuoria. Joitakin vuosia  tämän jälkeen työ ei enää suomalaisille kelvannut ko. ehdoilla ja venäläiset/itäeurooppalaiset poimijat tulivat tilalle.  Minimisopimus oli 2 vk. Yövyttiin aitassa, jossa 4-5 yöpyjää /huone, omassa makuupussissa. Ulkohuussi ja puulämmitteinen sauna.  Töitä oli 6 pv /vko klo 8-18 välillä tähän sisältyi 3 taukoa yhteensä 1,5 h. Sunnuntaisin päivä oli lyhyempi  klo 10-14.  Päivän aikana piti kerätä 6kg mansikoita, joilla "maksettiin" oma yöpyminen ja ateriat ja matkat kotipaikkakunnan ja Suonenjoen välillä.  Loput päivän aikana poimitut marjat oli omaa palkkaa. Jos oli alle 2 viikkoa, matkat piti itse maksaa.

Aterioihin sisältyi aamupala, välikahvi/tee, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ruoat oli valmiiksi tehtyjä. Kahdella tilalla ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi, vaikkakaan vaihtoehtoja ei ollut ( ei ollut tuohon aikaan muutenkaan tapana). Suurimalla mansikkatilalla ruoka oli surkeaa, esim. laihaa pussikeittoa, eikä sitä saanut riittävästi ja aamuisin puuro oli vetistä velliä ja leivän määrä oli rajoitettu. Tällöin otimme yhteyttä työvoimatoimistoon, joka marjanpoimintapaikkoja välitti ja ja loppua kohden ruoka muuttui paremmaksi tai ainakin sitä oli riittävästi. Ko. tila pääsi myös lehtiin marjanpoimijoiden huonosta kohtelusta ja sai varoituksia.

Pellolle mentiin säällä kuin säällä. Jos oli liian märkää ei poimittu marjaa, mutta harvennettiin tai tehtiin muita hommia tuntipalkalla. Mansikan poiminta oli urakkahommaa.

Tuohon aikaan sai ilman veroja tienata noin  1000 markkaa, joten olin tilalla sen aikaa, että tuo summa

tuli täyteen, eli vähän yli 2 vkoa. Nuorelle se oli ihan hyvä summa rahaa. Isompi juttu minulle oli se, että marjanpoimimisreissut olivat vähän  niinkuin itsenäistymisriittejä. Sai olla 2-3 viikkoa pois vanhempien valvovan silmän alta (vaikka mulla oli ihan hyvät kotiolot), sai matkustaa yksin junalla Suonenjoelle ja tapasi paljon ihmisiä.

Jo tuolloin nopeimpia poimijoita olivat siirtotyöläiset, he saivat poimittua useita kiloja enemmän mansikoita päivän aikan kuin keskivertopoimija, joihin minäkin lukeuduin

Luulenpa, että majoitus on edelleen lähes samaa luokkaa. Ja ymmärrän ettei sinne suomalaiseen palkkaukseen ja elintasoon tottuneet suomalaiset halua.

Ja tässähän tulikin taas esille tuo majoitus.

Miten nyt majoitetaan vaikka viisi ihmistä mökkiin, kun pitäisi välttää sosiaalisia kontakteja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan