"Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä."
vai olisiko sittenkin kyse ollut palkkatasosta...?
"Muistan, kuinka viisi vuotta sitten silloinen työpaikkani lakkautettiin ja etsin oman alani töiden lisäksi mitä tahansa työtä. Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä.
Pilkka osui omaan nilkkaan, ja nyt myös kotimainen työvoima kelpaisi tiloille."
Kommentit (315)
Ulkomaalaisille on helpompi maksaa liian pientä palkkaa, saattaa jopa mennä läpi kun "erehdyksessä maksetaan liian pieni palkka tilipäivänä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat uutistietojen mukaan tehneet ainakin 12-tuntisia työpäiviä. ”Suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä” tarkoittanee, että suomalaiset eivät jaksa tehdä 12-tuntisia työpäiviä.
Niin. Miksi eivät suomalaiset jaksa tehdä niitä 12 h päiviä? Työnantaja tarvitsee sellaisia ja maksaa työstä. Ei ilmeisesti työn tekeminen vaan kiinnosta.
Voi voi. Kunhan ravintolat taas aukeaa, voi joku marjatilallinen tulla tekemään kokin hommia sen 12h työvuoron :). Mielelläni opastan alkuun jos vain keittiöhommat muuten sujuu. Meillä maksetaan kokille kunnon palkka ja ylityökorvaukset + ilta- ja pyhälisät ja lomakorvaukset.
Naurettavaa vinkumista, ettei suomalaiset jaksa tehdä töitä. Kyllä jaksaa, mutta ei pitäisi edellyttää, että kukaan haluaa orjatyönä sitä tehdä.
Suomalaiset kyselevät palkan, lakisääteisten taukojen yms. ikävän perään. Eikä tämä rajoitu mansikkamaihin, vaan on arkea mm. rakennuksilla. Mahtaako Olympialaisten jalo aatekaan ihan toteutua Helsingin olympiastadionin remontin osalta? Vai onko kansallismonumenttia hyvällä syyllä jatkossa boikotoitava?
Marjanviljelijät voisivat viljellä ihan jotain muuta, jos ei marjoja kannata kasvattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisille on helpompi maksaa liian pientä palkkaa, saattaa jopa mennä läpi kun "erehdyksessä maksetaan liian pieni palkka tilipäivänä".
Näin juuri. Olin vuosia sitten töissä eräässä suurehkossa elintarvikealan yrityksessä. Sinne palkattiin paljon ulkomailta työntekijöitä, mm. virolaisia, venäläisiä ja thaimaalaisia naisia. Jossain vaiheessa pari heistä tuli näyttämään mulle tilinauhaansa ja ihmetteli, että voiko olla oikein? Hetken katselin ja huomasin, että ei todellakaan ole oikein heidän tilille maksettu palkka. Ohjasin heidät luottamusmiehen luo ja pitkä nikottelu alkoi palkanmaksusta, mutta niin vaan yrittäjä taipui ja maksoi puuttuvat. Ei varmasti ole ainutkertainen tämä mun kokemus.
Olin -90-luvun laman aikaan kesätöissä mansikoita poimimassa, juuri muita kesätöitä ei ollut tarjolla. Työ oli urakkatyötä ja aikas raskasta. Satokausi ei ollut kovin hyvä, joten palkka ei päätä huimannut.
Silti olisin hommaan valmis uudestaan, jos Suomen huoltovarmuus eli ruuan riittävyys ensi talveksi sen vaatii. Sanoin, myös perheen teinille, että sinne vaan marjanpoimintahommiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin. Miksi eivät suomalaiset jaksa tehdä niitä 12 h päiviä? Työnantaja tarvitsee sellaisia ja maksaa työstä. Ei ilmeisesti työn tekeminen vaan kiinnosta."
Tuskinpa nämä yrittäjät ovat valmiita maksamaan 4 ylityötunnista työehtosopimuksen mukaista korvausta puhumattakaan siitä, että he suostuisivat maksamaan lauantai- ja sunnuntaityöstä työehtosopimuksen mukaisen korvauksen. Ainakin marjanpoiminta lienee urakkatyötä, josta maksetaan jokin summa per marjakilo riippumatta siitä milloin tuo kilo poimitaan.
Urakkatyönä tapahtuvasta marjanpoiminnasta ei makseta lauantai- eikä sunnuntaikorvauksia.
Ansiotason on oltava viidenneksen korkeampi kuin tuntityönä tehtäessä.
Nämä on sinne työehtosopimukseen kirjattu.
Muuten, lauantai on yleensä se vapaapäivä marjanpoiminnassa.
Eli tämä on huononnus 1980-lukuun nähden jolloin sunnuntaisin sai paremman korvauksen/kg. Varmaan eräs monista ulkomaisen työvoimankäytön mukanaan tuoma heikennyksistä.
Nykyään nuoretkin oppineet lähinnä chillaamaan ja ottamaan rennosti kun nuokin työt vaatii perinteistä ripeyttä ja reippaita otteita sekä kuntoa joita nuorilta ennen odotettiin työnteossa.Myös muitta mutkitta kävelleet 4 kilometriä majoitukseen jollei sillähetkellä ollut kuljetusta.
Vierailija kirjoitti:
Minä ratkaisin ongelman siten kun lapset oli pieniä että maksoin mummolle lapsenhoidosta palkkaa. Lapset oli päiväkodissa 8 tuntia jonka jälkeen mummo hoiti illan ja viikonloput. Pahin työputki oli navetan rakennuskesänä kun tein maaliskuun alusta marraskuun loppuun joka päivä töitä, viikonloput myös tietenkin. Teen nytkin joka päivä mutta päivät on suht kohtuullisia ja lapset jo koululaisia.
Maatilalla on erittäin paljon töitä jotka todellakin tehdään mieluummin itse, työväkeä palkataan vain urakoihin kuten rehunteko tai lietteen levitys.
Mutta ilmainen työvoima kyllä kelpaisi havukengille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat uutistietojen mukaan tehneet ainakin 12-tuntisia työpäiviä. ”Suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä” tarkoittanee, että suomalaiset eivät jaksa tehdä 12-tuntisia työpäiviä.
Niin. Miksi eivät suomalaiset jaksa tehdä niitä 12 h päiviä? Työnantaja tarvitsee sellaisia ja maksaa työstä. Ei ilmeisesti työn tekeminen vaan kiinnosta.
Mitenkäs monta 12 tunnin päivää sinä olet tehnyt esimerkiksi viime kesän helteissä? Minä en ihmettele, miksi suomalaiset eivät jaksa, vaan ihmettelen, miten ulkomaalaiset jaksavat. Itse olen tehnyt vuosikausia fyysistä työtä ja 8 tunnin työpäivätkin veivät ihan kaikki voimat, ettei mihinkään muuhun jäänyt energiaa. En tiedä, mikä vika minussa on, kun ei siihen vain tottunut.
Viime kesänä ei ollut mitään helteitä, paitsi yhtenä viikonloppuna.
No helteitä oli silti. Mikset vastaa kysymykseen?
Koska en ollut tuo jolta kysyit. Mutta voin vastata omasta puolestani, etten yhtään, koska ainoat hellepäivät viime kesänä olivat lauantai ja sunnuntai, jolloin omalla tyäpaikallani ei tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
2015 Suomeen tuli riuskoja nuoria miehiä. Mitä jos heidät ohjattaisiin mansikkamaalle töihin? 🤔
Yksi oli palaamassa kotimaahan kun Suomessa ei ole tarpeeksi baareja eikä porukkaa kaduilla. Olipas iso hätä kun noilla perusteilla palaa kotimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa itse käydä poimimassa kokeeksi omat mansikat. Pomin kaksi 10 litran ämpäriä täyteen ja totesin, että on ihan raskasta.
Jos maksoit niistä itse poimimistasi mansikoista vaikka 50 e (20 litraa = 10 kg) , niin olethan ensi kesänä valmis siihen, että sama määrä valmiiksipoimittua mansikkaa maksaa 150 e?
Jos et ole, niin hyväksyt sen, että marjanpoimijan palkka ei nouse nykyisestä.Voin hyvin olla kokonaan ilman mansikoita, jos niissä kerran käytetään lähes orjuuteen verrattavaa työvoimaa.
-Suomesta saa maukkaita ulkomaalaisiakin mansikoita.
Ulkomaalaisilla mansikkatiloilla orjuus on vielä pahempaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin -90-luvun laman aikaan kesätöissä mansikoita poimimassa, juuri muita kesätöitä ei ollut tarjolla. Työ oli urakkatyötä ja aikas raskasta. Satokausi ei ollut kovin hyvä, joten palkka ei päätä huimannut.
Silti olisin hommaan valmis uudestaan, jos Suomen huoltovarmuus eli ruuan riittävyys ensi talveksi sen vaatii. Sanoin, myös perheen teinille, että sinne vaan marjanpoimintahommiin!
Ei mansikoilla ole mitään tekemistä huoltovarmuuden kanssa.
Mansikat on yhtä tärkeitä huoltovarmuudelle kuin samppanja.
Vierailija kirjoitti:
2015 Suomeen tuli riuskoja nuoria miehiä. Mitä jos heidät ohjattaisiin mansikkamaalle töihin? 🤔
Suuri osa on lähtenyt. Onko ikävä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Eikös tässäkin ketjussa ole jo moneen kertaan tultu siihen tulokseen, että mansikanpoiminnasta saa niin huonoa palkkaa ettei se kannata? Nuo sinun riuskat nuoret miehesi asuvat Suomessa ja heille on ihan sama hintataso kuin muillakin Suomessa asuvilla. Ei heidänkään siis kannata mennä mansikoita poimimaan.
Mikseivät suomalaiset työttömät voisi vaihteeksi poimia mansikoita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi oli palaamassa kotimaahan kun Suomessa ei ole tarpeeksi baareja eikä porukkaa kaduilla. Olipas iso hätä kun noilla perusteilla palaa kotimaahan.
Oletteko te jääneet sinne 2015 -vuoteen, vai mikä teitä vaivaa? Siitä on 5 vuotta aikaa. Hengittäkää sisään päin, että aivonne saavat happea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin. Miksi eivät suomalaiset jaksa tehdä niitä 12 h päiviä? Työnantaja tarvitsee sellaisia ja maksaa työstä. Ei ilmeisesti työn tekeminen vaan kiinnosta."
Tuskinpa nämä yrittäjät ovat valmiita maksamaan 4 ylityötunnista työehtosopimuksen mukaista korvausta puhumattakaan siitä, että he suostuisivat maksamaan lauantai- ja sunnuntaityöstä työehtosopimuksen mukaisen korvauksen. Ainakin marjanpoiminta lienee urakkatyötä, josta maksetaan jokin summa per marjakilo riippumatta siitä milloin tuo kilo poimitaan.
Urakkatyönä tapahtuvasta marjanpoiminnasta ei makseta lauantai- eikä sunnuntaikorvauksia.
Ansiotason on oltava viidenneksen korkeampi kuin tuntityönä tehtäessä.
Nämä on sinne työehtosopimukseen kirjattu.
Muuten, lauantai on yleensä se vapaapäivä marjanpoiminnassa.
Eli tämä on huononnus 1980-lukuun nähden jolloin sunnuntaisin sai paremman korvauksen/kg. Varmaan eräs monista ulkomaisen työvoimankäytön mukanaan tuoma heikennyksistä.
Silloin syötiin kotimaista mansikkaa 3-4 viikkoa, ei ollut nykyistä Eu:ta ja sen markkinoita . Itäblokkikin oli jollain tavalla kasassa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän teinityttöä, 16 v, ei myöskään huolittu vaikka ei herneenpoiminta nyt kovin raskasta ole. Itsekin olin samaisella tilalla jo 13-vuotiaana töissä, edelliselle sukupolvelle kelpasi hyvin.
Silloin ei ehkä ollut kännyköitä, joita ilman tämän päivän teinit ei voi olla hetkeäkään, oli työssä tai ei. Ennen kesätöihin oli vähän jokaisen teinin mentävä, tämän päivän hyvinvoinnin keskellä vanhemmat rahoittavat koulaisten menot. Tilanne tietysti ennen koronan vitsausta.
Mansikkamaalta minunkin työura alkoi.
Asiat olivat toisin. Ja urakkana tehtiin.