"Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä."
vai olisiko sittenkin kyse ollut palkkatasosta...?
"Muistan, kuinka viisi vuotta sitten silloinen työpaikkani lakkautettiin ja etsin oman alani töiden lisäksi mitä tahansa työtä. Eteläsuomalaisilta marjatiloilta ja kasvihuoneilta vastattiin varsin tylysti: Emme ota suomalaisia töihin, koska he eivät jaksa tehdä töitä.
Pilkka osui omaan nilkkaan, ja nyt myös kotimainen työvoima kelpaisi tiloille."
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti oksettaa lukea työnantajien marinoita ja suomalaisten dissaamista.
Ei tee yhtään mieli ostaa kotimaisia elintarvikkeita kun lukee sitä sontaa mitä suoltavat.Marjatilallisten kannattaisi vähän miettiä markkinointiaan uudemman kerran ja lopettaa asiakkaiden arvostelu. Niitä asiakkaita kun ovat juuri nämä niin surkeat ja kelvottomat suomalaiset joita marjatilalliset (ja muutkin ruoantuottajat) suu vaahdossa haukkuvat.
Pitäkää marjanne. Minä kasvatan ja poimin itse omani. Ei ole edes vaikeaa.
Tulevana kesänä kasvatan myös perunat ja tomaatit itse.T. suomalainen, joka ei koskaan ole kelvannut marjanpoimijaksi
Tämä! Eikä se ole edes eettisesti vastuullista eikä kestävän kehityksen mukaista, että työvoimaa lennätetään toiselta puolelta maapalloa orjuutettavaksi suomalaisilla marjatiloilla ja pelloilla. Katsokaapa näiden juttujen kuvia, missä parakeissa niitä ihmisiä on pidetty eikä palkkojakaan maksettu. Kiva sitten maksaa kotimaisista marjoista ihan jäätäviä hintoja, kun ne on orjatyöllä poimittu.
Keskisuomalaiselle marjayrittäjälle tuomio ihmiskaupasta – uhreina 26 thaimaalaismarjanpoimijaa
https://yle.fi/uutiset/3-10030628
Marjayrittäjän ihmiskauppasyytteet hovioikeuteen – syyttäjä vaatii yrittäjälle vuosien ehdotonta vankeutta
No, onko se sitten jotenkin vastuullisempaa jos suomalainen lentää turistina Thaimaahan pariksi viikoksi elämään leveästi. Takaisin tullessa vielä kehutaan, että kyllä oli taas halpaa. Muuten, enemmän se turisti orjuuttaa sitä thaimaalaista siellä kotimaassaan. Täällä se hankkii monin verroin paremmin kuin kotonaan ja paljon lyhyemmässä ajassa.
Vierailija kirjoitti:
No daa, onpa kumma jos suomalaisella vähän motivaatio kärsii, kun halpatyöläinen tienaa omasta näkökulmastaan jopa moninkettaisesti enemmän, riippuen miten köyhä ja heikkovaluuttainen lähtömaa. Kyllä alkaisi mansikat suomalaisillakin lentämään, jos sillä tienaisi 5 tonnia kuussa tai enemmän.
Eli suomalaisen marjanviljelijän vika on, että Ukrainan keskipalkka kuukaudessa on joitain satoja euroja? Ei kai nyt viljelijääkään voi ihan kaikesta syyttää??!
Aika taitaa kullata muistoja. Itse olin mansikanpoiminnassa samassa paikassa kesät 1979, 1980, 1981 ja 1982. 1983 pääsinkin sitten jo koko kesäksi siisteihin sisätöihin. Kyllä noina vuosina joka ikinen kesä jotkut kestivät vain muutaman päivän ja kokeilijoina kävi sekä aikuisia että nuoria. Tila ei edes ollut iso, joten varmasti isoilla tiloillla keskeyttäjiä oli enemmän. Itsellä ei tarvinnut majoituttua, kun paikka oli 8 km päässä kotoa ja tilallinen järjesti itse kyydit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No daa, onpa kumma jos suomalaisella vähän motivaatio kärsii, kun halpatyöläinen tienaa omasta näkökulmastaan jopa moninkettaisesti enemmän, riippuen miten köyhä ja heikkovaluuttainen lähtömaa. Kyllä alkaisi mansikat suomalaisillakin lentämään, jos sillä tienaisi 5 tonnia kuussa tai enemmän.
Eli suomalaisen marjanviljelijän vika on, että Ukrainan keskipalkka kuukaudessa on joitain satoja euroja? Ei kai nyt viljelijääkään voi ihan kaikesta syyttää??!
Mutta viljelijä voi syyttää suomalaista kun ei kelpaa raskas homma suomalaisittain riistopalkalla?
Minusta noille tiloille pitäisi tehdä tarkastuksia ja yllätystarkastuksia.
Epäilen että löytyy paljon harmaata toimintaa.
Sen verran veronmaksajien rahoja laitetaan, että tarkastuksia työoloista ja palkoista pitäisi tehdä.
Myös työturvallisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
suomalainen nuori joka ei ole tottunut ruumiilliseen työhön tai edes liikkumaan omin avuin ei yksinkertaisesti jaksa, eikä ole halukas ruumiilliseen työhön. itsekin olen joutunut todistamaan kun työpaikalleni teollisuuden alalla tullut kesätyöntekijöitä niin moni nuori lopettaa työt muutaman päivän kuluttua. eivät jaksa herätä kuudeksi töihin ja muutenkin tuntuu olevan liian raskasta kun ei voi tietokoneella hoitaa hommia.
Tämä somesukupolvi tulee aiheuttamaan valtiolle suuren laskun erilaisilla tuki- ja liikuntaelinten sairauksilla.
Somesukupolvi myös tupakoi ja käyttää alkoholia vähemmän kuin mikään aikaisempi sukupolvi. Alkoholin kulutus on romahtanut nuorilla. Nuorissa on myös yhä valtaosa hoikkia, normaalipainoisia ja liikuntaa harrastavia.
Vai niin.
Miksi sitten armeijastakin on tullut sellaista viestiä jo vuosien ajan, että yhä huonommaksi näyttää porukan fyysinen (ja myös henkinen) kunto muuttuvan vuosi vuodelta noin keskimäärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tee yhtään mieli ostaa kotimaisia elintarvikkeita kun lukee sitä sontaa mitä suoltavat.Marjatilallisten kannattaisi vähän miettiä markkinointiaan uudemman kerran ja lopettaa asiakkaiden arvostelu. Niitä asiakkaita kun ovat juuri nämä niin surkeat ja kelvottomat suomalaiset joita marjatilalliset (ja muutkin ruoantuottajat) suu vaahdossa haukkuvat.
Tulevana kesänä kasvatan myös perunat ja tomaatit itse.T. suomalainen, joka ei koskaan ole kelvannut marjanpoimijaksi
Tämä! Eikä se ole edes eettisesti vastuullista eikä kestävän kehityksen mukaista, että työvoimaa lennätetään toiselta puolelta maapalloa orjuutettavaksi suomalaisilla marjatiloilla ja pelloilla. Katsokaapa näiden juttujen kuvia, missä parakeissa niitä ihmisiä on pidetty eikä palkkojakaan maksettu. Kiva sitten maksaa kotimaisista marjoista ihan jäätäviä hintoja, kun ne on orjatyöllä poimittu.
Keskisuomalaiselle marjayrittäjälle tuomio ihmiskaupasta – uhreina 26 thaimaalaismarjanpoimijaa
Marjayrittäjän ihmiskauppasyytteet hovioikeuteen – syyttäjä vaatii yrittäjälle vuosien ehdotonta vankeutta
No, onko se sitten jotenkin vastuullisempaa jos suomalainen lentää turistina Thaimaahan pariksi viikoksi elämään leveästi. Takaisin tullessa vielä kehutaan, että kyllä oli taas halpaa. Muuten, enemmän se turisti orjuuttaa sitä thaimaalaista siellä kotimaassaan. Täällä se hankkii monin verroin paremmin kuin kotonaan ja paljon lyhyemmässä ajassa.
Kukaan vastuullisuudesta ja eettisyydestä piittava ei lentelekään jatkuvasti Thaimaahan ja elele siellä herroiksi. Nykyään on kyllä olemassa turistikohteita, joissa työntekijöille maksetaan asiallista palkkaa ja ympäristöä kunnioitetaan.
Vertaat nyt myös todella törkeää ihmiskauppa keissiä ja lomailua turistikohteissa, joilla ei ole mitään tekemistä ihmiskaupan kanssa. Logiikka myös ontuu pahasti: kaksi väärää ei tee oikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paljon ihmisiä, jotka jaksavat poimia marjoja ja osaavat laskea.
Hyvin oli mielipidekirjoituksen lopettanut tämä poimija.
Itse olin yhteydessä erääseen tilaan ja sieltä kyllä toivotettiin töihin tänä kesänä. Aluksi olinkin hieman innostunut ajatuksesta tehdä jotain konkreettisesti hyvää maamme eteen tässä kriisitilassa, mutta... En minä pelkää fyysistä työtä, kauniita kesäaamuja enkä edes vaatimatonta palkkaa, mutta ehkä minun mukavuudenhaluni rajat menevät yhteismajoituksessa. Jaksaako sellaista enää "vanhoilla" päivillä?
Katsellaan.
Mullekin tuo yhteismajoitus olisi ongelma. Raskasta työtä olen kyllä tehnyt. Mutta sen jälkeen pitää saada levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa näyttää olevan kyse metsämarjanpoimijoista, jotka ei ole työsuhteessa yrittäjään nähden, vaan heidät itsensäkin rinnastetaan yrittäjäksi.
IS: Englantilaispelaajan koronakaranteeni: Tilasi kaksi prostituoitua kotiinsa ja heilutteli kuvissa setelitukkoa puolialastomana
Onko täällä joku yleisen mielipiteen vaikuttamisyritys menossa kun lukee näitä eri ketjuja kausitöistä ja niiden väitetyistä ehdoista ja olosuhteista.
Sekoitetaan luvanvarainen ja valvottu työ melko villiin luonnonmarjojen ja sienien keruuseen.
Ja sitten kun tämä härdelli on ohi niin kannattaisi muistaa että sillä "orja" palkalla työskennellään melko monella alalla suomessa. TESsi palkat joilla kausitöissäkin työskennellään on aika samat kaupassa, siivouksessa ym.
Ahkera pääsee urakkatöissä hyviinkin ansioihin mutta se ei toki tule helpolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ala-arvoisista aitamajoituksista nyhdetään kohtuuttomia summia.
Kuten sanottua, kyselin eräältä mansikkatilalta kausitöitä ja tällä tilalla yhteismajoitus oli halpa: vain reilu sata euroa kuussa.
Ei passaa levittää väärää tietoa.
Metsästä saa puolukkaa ja mustikkaa ilmaiseksi itse eikä mene kuin 8 tuntia ja 2 sankoa kumpaistakin lajai riittänee talven yli yhdelle ihmisille ainakin. Mansikat ovat jalostettua paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Olin -90-luvun laman aikaan kesätöissä mansikoita poimimassa, juuri muita kesätöitä ei ollut tarjolla. Työ oli urakkatyötä ja aikas raskasta. Satokausi ei ollut kovin hyvä, joten palkka ei päätä huimannut.
Silti olisin hommaan valmis uudestaan, jos Suomen huoltovarmuus eli ruuan riittävyys ensi talveksi sen vaatii. Sanoin, myös perheen teinille, että sinne vaan marjanpoimintahommiin!
No huoltovarmuus ei nyt tarkoita mansikoita. Kukaan ei kuole nälkään vaikka ei söisi tulevana kesänä ensimmäistäkään mansikkaa.
Eivät halua maksaa kunnollista palkkaa. Siinä syy. Ulkomaalaisia on helpompi kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaalaisille on helpompi maksaa liian pientä palkkaa, saattaa jopa mennä läpi kun "erehdyksessä maksetaan liian pieni palkka tilipäivänä".
Näin juuri. Olin vuosia sitten töissä eräässä suurehkossa elintarvikealan yrityksessä. Sinne palkattiin paljon ulkomailta työntekijöitä, mm. virolaisia, venäläisiä ja thaimaalaisia naisia. Jossain vaiheessa pari heistä tuli näyttämään mulle tilinauhaansa ja ihmetteli, että voiko olla oikein? Hetken katselin ja huomasin, että ei todellakaan ole oikein heidän tilille maksettu palkka. Ohjasin heidät luottamusmiehen luo ja pitkä nikottelu alkoi palkanmaksusta, mutta niin vaan yrittäjä taipui ja maksoi puuttuvat. Ei varmasti ole ainutkertainen tämä mun kokemus.
Ihan samaa tapahtui suomalaisessa IT-firmassa, nepalilaista työntekijää yritettiin toistuvasti huijata palkanmaksussa. Kun näin kolme kertaa peräkkäin huijauksesta kertovat tilinauhat, menetin lopullisesti luottamukseni suomalaisiin työnantajiin. Epärehellisiä ja ahneita yrittäjiä riittää tässä maassa..
Vierailija kirjoitti:
Thaimaalaiset marjanpoimijat ovat uutistietojen mukaan tehneet ainakin 12-tuntisia työpäiviä. ”Suomalaiset eivät jaksa tehdä töitä” tarkoittanee, että suomalaiset eivät jaksa tehdä 12-tuntisia työpäiviä.
Miksi luulette että thaimaalaiset, puolalaiset ja muut vierastyöläiset jaksavat? Koska se on heille todella kannattavaa! He tekevät täällä kotimaansa palkkatasoon ison tilin. Esim puolalainen raudoittaja ostaa yhden vuoden tilillä omakotitalon kotimaastaan. Kyllä minäkin tekisin pitkää päivää, mutta kun siitä ei jää tässä pilalle verotetussa maassa mitään käteen! Ei vaan yksinkertaisesti kannata. Ei siinä ole laiskuudesta kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ala-arvoisista aitamajoituksista nyhdetään kohtuuttomia summia.
Kuten sanottua, kyselin eräältä mansikkatilalta kausitöitä ja tällä tilalla yhteismajoitus oli halpa: vain reilu sata euroa kuussa.
Ei passaa levittää väärää tietoa.
No, ei se reilu sata euroakaan ihan halpa ole jostain makuupussipaikasta yhteismajoituksessa, varsinkin kun se pitää mansikoita poimimalla tienata.
Vierailija kirjoitti:
Minusta kaikkein älyttömintä on se, että työnantajat olisivat valmiita maksamaan yksityisen lennon näille ulkomaalaisille työntekijöille sen sijaan, että nostaisivat palkkoja pari euroa, jotta saisivat suomalaisia työntekijöitä.
Eilen Uutisissa haastateltiin Kartanon Marjan omistajaa. Kyseistä marjatilaa taidettiin tituleerata jopa Suomen suurimmaksi.
Omistaja kertoi, että ukrainalaiset osaavat tehdä kaiken: Käyttää koneita, tehdä istutukset, kitkeä, hoitaa työnjohdon ja poimia. Työnjohtoa omistaja tuntui erityisesti arvostavan; hänen ei tarvinnut opettaa uusia työntekijöitä, sen tekivät tilalla jo kaksikymmentä vuotta poimineet vaki-ukrainailaiset.
Haastattelu alkaa kohdasta 22:00
https://areena.yle.fi/1-50331883
Joku toinen marjatilallinen on ehtinyt kertoa jossain aiemmassa ketjussa, että ukrainalaiset mullistivat kaiken. Enää emännän ei tarvinut kokata kolme ateriaa työläisilleen, ukrainalaiset vaativat, että he halusivat tehdä sen itse. Hoitivat myös itse kaupassa käynnin. Ja piti paikat mökeissään tip-top.
Jos näin todellakin on, en ihmettele, ettei suomalaisia tiloille haluta. Tai ole haluttu.