Miksi lomautettuja hyysätään?
Lomautetut saavat maata perseellään kuukausikaupalla ilman velvoitetta hakea työtä tai pelkoa karenssistä. Te-toimiston sivuilta:
"Eduskunta on hyväksynyt Korona-pandemian aiheuttaman poikkeustilan vuoksi määräaikaisen työttömyysturvalain muutoksen, jonka perusteella 16.03.-31.07.2020 aikana lomautetun tulee saadakseen työttömyysetuutta olla rekisteröityneenä työnhakijana TE-toimistossa, mutta hänen ei tuona aikana edellytetä hakevan kokoaikatyötä. Mikäli lomautus jatkuu määräaikaisen lainmuutoksen voimassaolon päättymisen jälkeen, lomautetun tulee hakea 01.08.2020 alkaen kokoaikatyötä saadakseen jatkossakin työttömyysetuutta."
Ööh. Miten voi olla näin epäreilua? Millä oikeudella vaikka ravintolasta lomautettu saa maata kotona rauhassa, kun vaikka alkuvuodesta syövän takia työttömäksi jäänyt joutuu henkihieverissa hakemaan töitä?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lomautetun pitäisi hakea töitä, jos ei ole firmaa vaihtamassa muutenkin? Olettamus on, että työt jatkuu kun tämä kaaos on ohi.
Siksi koska esim. 90 päivän lomautusjakson aikana hän on 90pv ajan työtön ja kykenisi tekemään ihan hyvin lyhyitä hommia. Niitähän on kevät-kesällä tarjolla yllin kyllin.
Lomautettu tarjoilija tai kokki ohjataan töihin ravintoloihin. Ai kato ne on kaikki lomauttanu väkeään.
Mutta te elämäntapatyöttömät jaksatte ulista kun teitä ei hyysätä tarpeeksi. Sääli kun ei ollut kovia pakkasia, olisi muutama väehm,än, tosin korona voi vielä paikata tilannetta.
Kyllä mä ihan työssäkäyvänä arvostelen, niitä, jotka syövät sanojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lomautetun pitäisi hakea töitä, jos ei ole firmaa vaihtamassa muutenkin? Olettamus on, että työt jatkuu kun tämä kaaos on ohi.
Siksi koska esim. 90 päivän lomautusjakson aikana hän on 90pv ajan työtön ja kykenisi tekemään ihan hyvin lyhyitä hommia. Niitähän on kevät-kesällä tarjolla yllin kyllin.
Lomautettu tarjoilija tai kokki ohjataan töihin ravintoloihin. Ai kato ne on kaikki lomauttanu väkeään.
Mutta te elämäntapatyöttömät jaksatte ulista kun teitä ei hyysätä tarpeeksi. Sääli kun ei ollut kovia pakkasia, olisi muutama väehm,än, tosin korona voi vielä paikata tilannetta.Kyllä mä ihan työssäkäyvänä arvostelen, niitä, jotka syövät sanojaan.
Hakemusten pakkotäyttäminen käy työstä? Voi reppanaa
Mieheni palaa takaisin omaan työhönsä jos lomautetaan. Fm ja koodari.
On vielä töissä ja ei tiedä miten käy.
Olet typerys jos luulet että vaihtaisi työpaikkaa.
Minua ei edes olisi voitu lomauttaa, jollei sitä olisi tehty yrityksille helpommaksi sallimalla määräaikaisella työsopimuksella työskentelevän työntekijän lomauttaminen. Olisi melko kohtuutonta, jos en nyt tätä onnetonta "hyysäämistä" saisi osakseni, etenkin, kun toisin kuin työtön, minun tulee vielä kyseisen työnantajan palvelukseen palata suorittamaan projekti loppuun, enkä saa tässä lomautuksen aikana kuitenkaan tehdä kilpailijalle töitä, enkä solmia tavalliseen tapaan 6-12kk määräaikaista sopimusta tai muuttaa toiselle paikkakunnalle töiden perässä tmv., eli käytännössä käteni ovat sidotut työnhaun suhteen.
Tilanne on aivan eri, mitä se olisi, jos määräaikainen sopimukseni olisi tullut tavallisesti tiensä päähän ja jäisin työttömäksi, mistä minulla kyllä on kokemusta kun pätkätöitä teen!
En ollutkaan lukenut ap-viestin tekstiä, mutta nyt olen.
Hyvä, että mua nyt kovasti "hyysätään".
Olen kyllä kaiken "hyysäämisen" ansainnut tehtyäni töitä kiltisti veroja maksellen kahden eri pomon alaisuudessa lähes 20 vuotta eikä ole kiitoksia paljon herunut, haukkuja vain.
Suoraan sanoen olen helpottunut tästä "lomasta", jotta voin keskittyä itseeni ja lapseeni, hänen etäkoulunkäyntiinsä, ruuanlaittoon, lukemiseen ja ulkoiluun.
---
Koronan vuoksi lomautetut, kuten itsekin, ovat syyttömiä lomautukseensa.
Työttömäksi jääneet samaten.
Olemme kaikki samassa veneessä.
Lisää lomautuksia ja irtisanomisia tulee varmasti.
---
Tein täysin turhan teon hakemalla uutta työpaikkaa kolme päivää lomautuspaperin saatuani: ei sinne nyt ketään voida ottaa, koska paikka on suljettu museo.
Hainpahan kuitenkin, ettei kukaan pääse sanomaan, ettenkö olisi yrittänyt!
---
Toisin sanoen ne paikat, joilla ovi on auki, eivät varmaankaan halua kaiken kriisin keskellä sitä, että sähköposti täyttyy väkisin väännetyistä työhakemuksista, mikäli kyse ei ole terveydenhoitoalasta, Kelasta, TE-toimistosta tai työttömyyskassoista ym. kriittisistä aloista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kylläkin hyysätään kaikkia paitsi suurituloisia.
Juuri näin.
Vierailija kirjoitti:
---
Koronan vuoksi lomautetut, kuten itsekin, ovat syyttömiä lomautukseensa.
Työttömäksi jääneet samaten.
Olemme kaikki samassa veneessä.
Lisää lomautuksia ja irtisanomisia tulee varmasti.
.
Niin siis tätä eriarvoisuutta et ymmärrä - sinäkö olet syytön lomautukseesi, mutta alkuvuodesta vaikka syövän takia työttömäksi jäänyt on asiaan itse syyllinen? Ja tämän takia on oikein kohdella teitä eri tavoin? Jihuu.
Tänään hesarissa oli sentään juttu reippaasta ravintolapäällikön työstä lomautetusta miehestä, joka oli ryhtynyt heti työhön kuljettamaan kauppatilauksia.
Minä jouduin lomautukselle helmikuun lopulla. Jouduin heti ensimmäisen viikon aikana hakemaan KESÄTÖITÄ, vaikka raksalla juuri kesä on kiireisintä aikaa ja meidänkin firma hakee meille kesätyöntekijöitä. Te-toimistolla sanottiin, että näin se menee, jos haluaa saada ansiosidonnaista, niin on pakko hakea tarjottua paikkaa, vaikka tietää, että itse on jo siinä vaiheessa takaisin omassa työpaikassa.
Ihan käsittämätöntä, että parin kuukauden lomautuksenkin aikana on pakko hakea töitä. Ja nyt sitten nämä minua 2vk myöhemmin lomautetut eivät joudu samaan ruljanssiin eli eivät tule ymmärtämään lomautetusta olosta yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin lomautukselle helmikuun lopulla. Jouduin heti ensimmäisen viikon aikana hakemaan KESÄTÖITÄ, vaikka raksalla juuri kesä on kiireisintä aikaa ja meidänkin firma hakee meille kesätyöntekijöitä. Te-toimistolla sanottiin, että näin se menee, jos haluaa saada ansiosidonnaista, niin on pakko hakea tarjottua paikkaa, vaikka tietää, että itse on jo siinä vaiheessa takaisin omassa työpaikassa.
Ihan käsittämätöntä, että parin kuukauden lomautuksenkin aikana on pakko hakea töitä. Ja nyt sitten nämä minua 2vk myöhemmin lomautetut eivät joudu samaan ruljanssiin eli eivät tule ymmärtämään lomautetusta olosta yhtään mitään.
Niin juuri! Tätä tarkoitan. Juuri tällaista epäreiluutta on vaikea ymmärtää. Miksi säännöt eivät ole samat kaikille?
Mutta te elämäntapatyöttömät jaksatte ulista kun teitä ei hyysätä tarpeeksi. Sääli kun ei ollut kovia pakkasia, olisi muutama väehm,än, tosin korona voi vielä paikata tilannetta.