Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lomautettuja hyysätään?

Vierailija
04.04.2020 |

Lomautetut saavat maata perseellään kuukausikaupalla ilman velvoitetta hakea työtä tai pelkoa karenssistä. Te-toimiston sivuilta:

"Eduskunta on hyväksynyt Korona-pandemian aiheuttaman poikkeustilan vuoksi määräaikaisen työttömyysturvalain muutoksen, jonka perusteella 16.03.-31.07.2020 aikana lomautetun tulee saadakseen työttömyysetuutta olla rekisteröityneenä työnhakijana TE-toimistossa, mutta hänen ei tuona aikana edellytetä hakevan kokoaikatyötä. Mikäli lomautus jatkuu määräaikaisen lainmuutoksen voimassaolon päättymisen jälkeen, lomautetun tulee hakea 01.08.2020 alkaen kokoaikatyötä saadakseen jatkossakin työttömyysetuutta."

Ööh. Miten voi olla näin epäreilua? Millä oikeudella vaikka ravintolasta lomautettu saa maata kotona rauhassa, kun vaikka alkuvuodesta syövän takia työttömäksi jäänyt joutuu henkihieverissa hakemaan töitä?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki nykyiset firmat ovat kaatuneet loppukesään mennessä? Ruokakaupat enää pystyssä. Ja Alko. Nyt kannattaa hamstrata kaikki mahdollinen, kohta ei ole mitään mistä ostaa mitään ruokakaupan ulkopuolista.

Vierailija
22/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lomautetun pitäisi hakea töitä, jos ei ole firmaa vaihtamassa muutenkin? Olettamus on, että työt jatkuu kun tämä kaaos on ohi.

Siksi koska esim. 90 päivän lomautusjakson aikana hän on 90pv ajan työtön ja kykenisi tekemään ihan hyvin lyhyitä hommia. Niitähän on kevät-kesällä tarjolla yllin kyllin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tuossahan puhutaan kokoaikatyön hakemisesta? Tarkoittaako se muka sitä että "välttyy" hakemasta myös lyhyitä kausiluontoisia hommia, kun niitähän on kevät-kesällä pilvin pimein tarjolla ja lomautetullehan ne on nimenomaan niitä mitä tulisikin hakea!

Kyllä tarkoittaa. Mitään ei tarvi hakea. Jossain toisessa kohtaa luki myös että te toimiston palveluiita tai työllistymisssuunnitelmaa ei tarvi tehdä eikä noudattaa. Eli ei voi saada karenssiakaan.

Toihan on aivan sairas päätös :(

No niin onkin :( Kiva muille työttömille! Eivät nämä lomautetut ole yhtään sen parempaa väkeä vaikka moni luulee palaavansa työpaikkaansa. Eiköhän kesällä mene moni ravintola, kuntosali, ym kiinni lopullisesti ja nämä jäävät työttömiksi. Ovatkohan silloikin vielä tällaisessa pumpulissa ja erityiskohtelussa?

Vierailija
24/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö edes mitä tarkoittaa lomautus? Sitä, että työsuhde jatkuu eikä esim. kilpailevaa työtä saa tehdä. Suurin osa lomautetuista on sitä paitsi ansiosidonnaisella liiton rahoilla, eikä kelamasseilla työttömyystuella.

"Liiton rahat" ovat 95 % samanlaista veronmaksajien rahaa kuin "kelamassit". Ne kassamaksut kattaa sen 5 %.

Vierailija
25/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä juttu, että eivät tule osille, kun me pitkäaikaistyöttömät haemme töitä.

Vierailija
26/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lomautetun pitäisi hakea töitä, jos ei ole firmaa vaihtamassa muutenkin? Olettamus on, että työt jatkuu kun tämä kaaos on ohi.

Siksi koska esim. 90 päivän lomautusjakson aikana hän on 90pv ajan työtön ja kykenisi tekemään ihan hyvin lyhyitä hommia. Niitähän on kevät-kesällä tarjolla yllin kyllin.

No eikö niitä vähäisiä työpaikkoja voisi jättää niiden oikeasti työttömänä olevien käyttöön? Varmasti olisi palkasta ja työkokemuksesta enemmän hyötyä jollekin joka on jo pitkään hakenut töitä, kuin että joku lomautettu tulee ja vie senkin paikan naaman edestä.

Vierailija
27/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tästä ole ollut mediassa tai missään puhetta enempää? Joku voisi tehdä selvityksen, onko tällainen eriarvoinen kohtelu laillistakaan

Vierailija
28/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 90 päivän lomautukset, mutta ne ei ole kerralla.

Voi olla esimerkiksi 3 viikkoa lomautusta, viikko töitä, 4 viikkoa lomautusta, 2 viikkoa töitä jne.

Osalla on meidän töissä sitten lomautus niin, että on yksi päivä viikossa töitä, muu aika lomautusta.

Voi olla aika vaikea löytää joku tähän sopiva väliaikainen työ.

Vierailija
29/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö niitä vähäisiä työpaikkoja voisi jättää niiden oikeasti työttömänä olevien käyttöön? Varmasti olisi palkasta ja työkokemuksesta enemmän hyötyä jollekin joka on jo pitkään hakenut töitä, kuin että joku lomautettu tulee ja vie senkin paikan naaman edestä.

No tavallaan totta kyllä tämäkin. Mutta ansiosidonnaista on turha maksaa jos ei ole mitään velvoitteitakaan. Korkeintaan peruspäiväraha.

Toisaalta: voihan tuon nähdä eräänlaisena elvytysyrityksenäkin, jos maassa on 300000 joutilasta joilla on aikaa ja rahaa... Kunhan vaan olisi nyt sitten myös kotimaan kulutusmahdollisuuksia, eikä paikat säpissä!

Vierailija
30/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ku mult loppuu soppari toukokuus, alalla millä on AINA töitä, paitsi nyt korona-aikaan. Onko mulla silloin 5 pvän omavastuu sekä oletetaan että haen töitä koko ajan, ku mun alalla ei nyt koronana aikaan OLE enää töitä?? ;o

Vierailija
31/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ku mult loppuu soppari toukokuus, alalla millä on AINA töitä, paitsi nyt korona-aikaan. Onko mulla silloin 5 pvän omavastuu sekä oletetaan että haen töitä koko ajan, ku mun alalla ei nyt koronana aikaan OLE enää töitä?? ;o

Voi kyynel, kuule on ennenkin työttömillä ollut velvoite hakea töitä, myös aloilla, joilla niitä ei ole. Sitten haetaan toisen alan työtä.

Vierailija
32/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö edes mitä tarkoittaa lomautus? Sitä, että työsuhde jatkuu eikä esim. kilpailevaa työtä saa tehdä. Suurin osa lomautetuista on sitä paitsi ansiosidonnaisella liiton rahoilla, eikä kelamasseilla työttömyystuella.

Termit on hyvä kyllä selventää eli laeista ja sopimuksista löytyy.

Mutta ansiosidonnaiset maksetaan verorahoista aivan valtaosin. Yhtä lailla ne maksetaan yhteisistä rahoista eikä taikaseinästä.

Vierailija
33/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aikansa kutakin. Vuoden kuluttua ne, joilla ei ole enää ollut työpaikkaa mihin palata eikä uutta löydy, eivät enää kyllä saa mitään erityiskohtelua ja heitä haukutaan ihan samoin sanoin, kuin mitä ovat itse työttömiä aiemmin haukkuneet. Eikä kukaan halua heitä töihin, koska ovat työttömiä. Itsellänikin oli peitetarinoita jokaiselle työttömyysjaksolle ja siksi onnistuin saamaan töitä.

Vierailija
34/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 90 päivän lomautukset, mutta ne ei ole kerralla.

Voi olla esimerkiksi 3 viikkoa lomautusta, viikko töitä, 4 viikkoa lomautusta, 2 viikkoa töitä jne.

Osalla on meidän töissä sitten lomautus niin, että on yksi päivä viikossa töitä, muu aika lomautusta.

Voi olla aika vaikea löytää joku tähän sopiva väliaikainen työ.

Sama juttu meillä. Mulla on viikko töitä ja viikko lomautusta. Jos töitä tulee, niin se lomautusviikko perutaan.

Vierailija
35/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmiset luulevat, että kassoilla on miljardien rahavarat, kun maksuja maksetaan muutama kymppi/kk? Eikö se ole päivänselvää, että sinnet tarvitaan lisätukea verovaroista ja paljon. Liitoilla on sitä paitsi muutakin kuin ne päivärahat, kuten työntekijöiden palkat, toimitilojen vuokrat, ym. maksettavana.

Vierailija
36/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

erailija kirjoitti:

Voi kyynel, kuule on ennenkin työttömillä ollut velvoite hakea töitä, myös aloilla, joilla niitä ei ole. Sitten haetaan toisen alan työtä.

Nii, mut jos töitä ei nyt ole koronan aikaan?? ;o

Et jos joku on vaikka 4 kk lomautettu, nii se vaan on, mut sit esim jos mun työsuhde loppuu ilman lomautusta, niin mun täytyy heti mennä töihin?? ja toi lomautettu makaa kotona? Vai?

Ja sitte ku mul oli suunnitelma yks kurssi, mitä ei koronan takia ehkä järjestetä. Et sitte joutuisin heti töihin?

Vierailija
37/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö työssäkäyvät osaa säästää? Taitaa olla vain puheita ne neuvot, mitä työttömille ovat antaneet. Eikä työkään kiinnosta, löytyy paljon tekosyitä, miksei voi hakea...tosin en tarkoita lomautettuja, vaan työttömäksi jääviä. Osa lomautetuista tulee jäämään, se on selvää.

Vierailija
38/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

erailija kirjoitti:

Nii, mut jos töitä ei nyt ole koronan aikaan?? ;o

Et jos joku on vaikka 4 kk lomautettu, nii se vaan on, mut sit esim jos mun työsuhde loppuu ilman lomautusta, niin mun täytyy heti mennä töihin?? ja toi lomautettu makaa kotona? Vai?

Ja sitte ku mul oli suunnitelma yks kurssi, mitä ei koronan takia ehkä järjestetä. Et sitte joutuisin heti töihin?

Juu no sinua tuskin töihin haetaan, jos ymmärrys on tuota tasoa-

Vierailija
39/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs sä ap joudut nyt tekemään mitä nuo uudet ei joudu?

Vierailija
40/57 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No aikansa kutakin. Vuoden kuluttua ne, joilla ei ole enää ollut työpaikkaa mihin palata eikä uutta löydy, eivät enää kyllä saa mitään erityiskohtelua ja heitä haukutaan ihan samoin sanoin, kuin mitä ovat itse työttömiä aiemmin haukkuneet. Eikä kukaan halua heitä töihin, koska ovat työttömiä. Itsellänikin oli peitetarinoita jokaiselle työttömyysjaksolle ja siksi onnistuin saamaan töitä.

Jep, niinpä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi