Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä vanhanaikaisia esineitä teillä on käytössä?

Vierailija
03.04.2020 |

Ok, jokaisella on varmaan oma määritelmä vanhanaikaisuudelle mutta tuodaan esiin oman arjen vanhanaikaisuuksia.

Kommentit (417)

Vierailija
181/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on käytössä taskulaskin, joka on jostain 1980-luvulta. Jos tietokone ei ole auki, käytän sitä.

Miksi langallinen hiiri olisi "vanhanaikainen"? Verkkokaupassa noita on myynnissä valtavasti. Itsellänikin on sekä langallisia että langattomia hiiriä ja langallinen on paras.

Kyllä taskulaskimiakin myydään uutena, vaikka itse ehdotat sitä sitten vanhanaikaiseksi.

Juu, varmaan myydään, mutta tässähän monet vastaavat subjektiivisesta näkökulmasta. Itse en periaatteessa ole tarvinnut taskulaskijaa kymmeniin vuosiin, koska taloudessa on useampi tietokone ja puhelin ja kun niissä ei ole vain laskin vaan myös excel. Joten sori, ehkä sä elät taskulaskin kädessä edelleen, mutta veikkanpa että vahanaikainen vehje nykyään monille.

Vierailija
182/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lp-soitin, vesipannu ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaessani lakanoita lauantaisaunan yhteydessä huomasin, että minulla on käytössäni yhä pesulamerkintöjen mukaan isovanhempieni lakanoita. Suvussani viimeinen sen niminen on kuollut vuonna 1964. Vanhat tekstiilit siis kestävät isoisältä pojanpojalle!

Vierailija
184/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivot

Vierailija
185/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herätyskello, ei siis kännykän kello vaan perinteinen.

SAMA. Yli 20 vuotta vanha

Vierailija
186/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

xxyyyzz kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Herätyskello, ei siis kännykän kello vaan perinteinen.

SAMA. Yli 20 vuotta vanha

Korjaan 35 vuotta vanha. Niin ne vuodet vierii..

Vierailija
187/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukki 40-luvulta. Oli ollut varmaan n. 60 vuotta käyttämättä, mutta toimii edelleen.

Vierailija
188/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nokia 6110

Ihanaa

No nyt minä sitten näen usein painajaisia siitä, että on hätätilanne eikä älypuhelimen näppäimet toimi kun koetan soittaa apua :( Viimeksi viime yönä tällainen painajainen.

Olikohan tuo nokialainen viimeinen vanhanajan esine meillä... hmm, no, aktiivisessa käytössä on myös cd-soitin/radio yli 20 vuoden takaa. Lähinnä se on radiokäytössä silloin, kun koirat jäävät kotiin :)

Vierailija
189/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäinen NES pelikasetteineen, hedelmäpuristin jota vasten hedelmää puserretaan käsin. Kaverillani on vinyylilevysoitin ja levyjä.

Vierailija
190/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän tyyppinen mehupuristin: https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/naakan-koulu/oppiaineet/… En yhtään tiedä, onko tällainen "vanhanaikainen", mutta eräskin ystäväni sanoi nähtyään minun käyttävän tuollaista, että "ai jaa, sulla on oikeen tollanen retro puristin." En tiedä, millaisia muut käyttävät. Käsinkin voi toki puristaa, mutta itse olen käyttänyt tuollaista, kun ylimääräisen mehun voi säästää.

Mulla on muuten ihan samanlainen, mutta kokonaan lasinen.

Vierailija
191/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkitöllö joka lienee 80-luvun puolelta on viikoittain käytössä, katson siitä joskus myös televisiota. Vuoden 2003 älypuhelin oli myös äskettäin "käytössä".

Vierailija
192/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän yhä mummolan työkaluja, joista ahkerimmin ehkä peruna- ja ojakuokkia, joiden iäksi tiedän n. 100 vuotta. Ojakuokalla on kaivettu kasvihuoneen monttu, maata poistettiin käsin eli kuokkimalla 15 kuutiota ja kärrättiin kottikärryillä takapellolle. Siinä ei kuntosalia kaivannut. Puhdistan ne aina käytön jälkeen ja öljyän silloin tällöin, ettei ruostu. Joku muu olisi ehkä tilannut kaivinkoneen paikalle....Syynä käsipeliin oli se, että ei haluttu vanha pihan istutuksia pilata kaivinkoneen takia.

Omistan siis mummolani kesämökkinä ja siellä on paljon vanhoja käyttöesineitä ja työkaluja, mummo ei heittänyt mitään pois ja piti tavaroista hyvää huolta. Osa tavaroista on ilmeisesti periytynyt jo isoisomummoilta ja -ukeilta. Sahoja, kirveitä, maitokärry, maitokannuja, käsin väännettävä porakone, ukin lekat, tukkirauta, piilukirves, teurastajan kirves, jossa on vuosiluku 1878, höylät, maitotonkkia, 40-luvun äitiyspakkauksen emalivati, putkiradio, rukki,  ihan kaikenlaista löytyy.....tästä voisi perustaa museon, koska täällä ei ole koskaan edes tehty mitään remppaa vaan kunto on hyvin 50-lukuinen ilman sisävesiä ja lautalattioilla, sormipaneleilla ym.( Ainoa mikä on uusi, on leivinuuni, rännit ja salaojat.) Kattokin on 70-luvun konesaumattua peltiä, kestänee vielä 20-40 vuotta. Mummu asui talossa melkein kuolemaansa (2015) saakka, ihan viimeisen vuotensa asui ns. kirkolla. Suurin osa tavaroista on minullakin käytössä ja toimivia, kuten poljettava Singer.

Vierailija
193/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps2

Vierailija
194/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeinen muruharja mummin peruja. Harjakset ehkä hevosta. Käytän joka päivä monta kertaa. Kuunsirpin muotoinen, loistavaa designia, kaunis esine.

Vierailija
195/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

VHS dvd combo, mankeli ja lapsella perinteinen vedettävä räminäherätyskello.

Vierailija
196/417 |
06.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies. On vanhanaikanen.

Vierailija
197/417 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puinen tiinu, ehkä n 15 litraa vetävä, pohjassa merkintä VM 15.4.1917. Käytetty ilmeisesti puolukan säilytykseen. Meillä siihen kerätään kierrätykseen menevät lehdet. VM on äitini isoisä.

Vierailija
198/417 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskännykkä, Windows 7

Vierailija
199/417 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videolaite 1990-luvulta

Vierailija
200/417 |
07.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seinäkello, sellainen pyöreä, tikittää joka sekunti.

Mankeli, silitysrauta ja -lauta löytyy, en tosin ole käyttänyt

Langallinen näppis ja hiiri, langattomat on pstä, ne lagaa ja naapuri voi oikeilla välineillä "kuunnella" mitä kirjoitat.

Herätyskello on, mutta pidän sitä vain vessassa kun käyn suihkussa.