Mitä vanhanaikaisia esineitä teillä on käytössä?
Ok, jokaisella on varmaan oma määritelmä vanhanaikaisuudelle mutta tuodaan esiin oman arjen vanhanaikaisuuksia.
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Puuhella, metallinen raastinrauta, Upon ikivanha mankeli, viikate, vesuri, valurautapannu... jotain muutakin varmaan koska vanhat käyttöesineet on muotoilultaan oikeat ja kätevät, vrt. viikate ja vesuri. Nykyisillä malleilla ei tee mitään.
Millä tavoin metallinen raastinrauta olisi muka vanhanaikainen? Enpä ole pahemmin muovisia nähnyt kaupoissa.
Isoäidin isoäidin dildo 1800-luvulta. Käytän päivittäin.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään lisäyksenä mustetäytekynä mallia lamy safari. Malli on modernimpi opiskelijoille tarkoitettu, mutta pysyny samana sitte 80 luvun alun. Käsiala oli mulla kammottava, ja ostin sellasen korjatakseni tilanteen. Lukio aikana meillä oli koneet koko ajan käytössä, ja mun käsiala jäi huonosti kirjottavan yläastelaisen tasolle. Nykyään käsialan tunnistaa aikuisen ihmisen käsialaksi. Paljon kivampi käyttää omasta mielestä. Sen kanssa tulee istuttua alas kirjottamaan ihan vaan kirjottamisen vuoksi.
M 26
Totta on .
Hyvä kynähän suorastaan kutsuu kirjoittamaan sillä !
Vierailija kirjoitti:
Ylempään lisäyksenä mustetäytekynä mallia lamy safari. Malli on modernimpi opiskelijoille tarkoitettu, mutta pysyny samana sitte 80 luvun alun. Käsiala oli mulla kammottava, ja ostin sellasen korjatakseni tilanteen. Lukio aikana meillä oli koneet koko ajan käytössä, ja mun käsiala jäi huonosti kirjottavan yläastelaisen tasolle. Nykyään käsialan tunnistaa aikuisen ihmisen käsialaksi. Paljon kivampi käyttää omasta mielestä. Sen kanssa tulee istuttua alas kirjottamaan ihan vaan kirjottamisen vuoksi.
M 26
Montblanc-täytekynä, johon laitetaan mustetta pullosta. Sain synttärilahjaksi kun täytin 15 vuotta. Katsoin hintoja netistä, nyt sellaisesta joku vois maksaa yli 300 euroa.
Tissot- merkkinen taskukello viime vuosisadan alkupuolelta.
(Isoisäni hankkinut sen paikkakunnan kelloliikkeestä joskus 1920-luvulla)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M 26
Montblanc-täytekynä, johon laitetaan mustetta pullosta. Sain synttärilahjaksi kun täytin 15 vuotta. Katsoin hintoja netistä, nyt sellaisesta joku vois maksaa yli 300 euroa.
Kannattaa pitää 'kuin silmäterää' !
Sen verran arvostettu täytekynien laatumerkki on näet kyseessä.
Perintönä:
Ajan parran isoisän partaveitsellä. Käytän enoni partasutia. Netistä tilaan saippuan/voiteen. Teroitusvyö kuuluu toki settiin.
Ryijy. Totuttuani klassiseen ilmaisuun, päätin laittaa asuntoni seinälle.
Paperiveitsi. Todella kaunis pöllöpäinen esine. Tällä avaa kaikki mainokset ja perintötoimiston kirjeet hienosti.
Taskukello. Isoisän. Olen korostetun huolellinen, että en koskaan yleisillä paikolla ota puhelinta esiin. Kello taskusta, aina mukana kirja ja lehti.
Vinyylisoitin, kotikirjasto ja c - kasetit. Kuuluin 80/90 - luvulla aktiivina erilaisiin c - kasettiporukoihin. Pelkkää punkkia, rappia, metallia, livekeikkoja, bootlegeja on aivan käsittämätön määrä. Omakustanteet, demot, kavereiden bändit. Varmaan pelkkää räkärodeota on 200 90 min. kasettia. Ei löydy netistä.
Walkmanit tietty. Siis kasetti.
Commodore 64 ja Donkey Kong2. Näitä on hauska nostalgiapäissään pelata.
Ron Allenin ja Statumin skeittidekit, kuin myös Powell - Peralta.
Jello Biafran ja Henry Rollinsin kaverikuva vanhalla kameralla. Zicon nimmari.
Täällä on ihmisillä joku hassu ajatus, että langallinen hiiri ja mekaaninen näppäimistö ovat vanhanaikaisia. Langalisissa hiirissä on aina ollut vähiten viivettä ja siksi suurin osa pelaajista jne. Niitä edelleen käyttää. Suurin osa paremmista hiiristä on langallisia. Mitä tulee mekaanisiin näppäimistöihin, niin poikeuksetta kaikki parhaat / kalleimmat näppikset ovat mekaanisia. Tuntuma paljon parempi.
Itsellä käytössä sellatteet vanhat sakset (keritsimet) 20-luvulta. Ovat muuten jämäkät ja laadukkaat.
Yhtäkkiä tulee mieleen päivittäisessä käytössä oleva valurautainen mortteli.
Vuonna 1973 remontoitu keittiö ja vessa. Keittiötavarat 1950-luvulta, ikivanha suolasalkkari , vanhat Arabian kannut ja kulhot, ryijyjä 1940- ja 50- luvuilta, seinäkello, 1956 Fordson Major...ja tietysti ukko ja minä. Lähes kaikki huushollissa on vanhaa ja toimivaa. Sitä surraan, ettei taida kelvata jälkipolville, kun ei oo helppokäyttöistä ja uutta. Taisi lapsetkin saada aikanaan tarpeekseen kaikesta kuluneesta, kun ei ollut rahaa uuteen. Mutta me viihdytään itse hyvin ja sehän on pääasia.
Vierailija kirjoitti:
Isoäidin isoäidin dildo 1800-luvulta. Käytän päivittäin.
Onko puusta veistetty?
Lapsuudessa oli joskus pihvinuijana lähiseudulta löytynyt tylppäteräinen kivikirves. Esine olisi kuulunut varmaankin kansallismuseoon, mutta ei löytönä olisi ollut merkittävä ja olisi päätynyt pahvilaatikkoon museon varastoon niiden N+1 muun löydön kanssa, jotka ei ole tarpeeksi näyttäviä ollakseen esillä.
Nykyisellään vanhin käytössä oleva esine on mahdollisesti yksi vaimon koruista tai sitten pihvien paistoon hyvä valurautainen paistinpannu, jolla ikää varmuudella noin sata vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorsakosken haarukat ja veitset. Kirpparilta ostin halavalla, ihan parhaita.
Ja minä möin kirpparilla pois. Erittäin epäkäytännöllisiä.
Miten nämä muuten voivat olla niin huonoja? :D Pitkät piikit haarukoissa, ja olemattoman ohut ja huonon mallinen varsi.
Puinen pottinuija, saa pottumuusista parempaa kuin muovisella.
Puuhella, metallinen raastinrauta, Upon ikivanha mankeli, viikate, vesuri, valurautapannu... jotain muutakin varmaan koska vanhat käyttöesineet on muotoilultaan oikeat ja kätevät, vrt. viikate ja vesuri. Nykyisillä malleilla ei tee mitään.