Olenko ainoa, jota hirvittää tuo etävirpominen VIRPOJIEN kannalta?
Juuri tuli Ylen kuuden uutisissa juttu siitä, miten pienet lapset voivat virpoa etäna, vaikkapa pihalta käsin ja saavat sitten palkan parvekkeelta alas heitettynä.
Joo ihan kiva, virvottavat varmaan säilyy tartunnatta. Mutta entä jos he nimenomana ovat niitä tartuttajia ja alas viskatuissa namuissa on käärepaperissa viruksia niin maan prklsti?
Minä en ainakaan antaisi lasten syödä niitä. Ok, jos äiti kerää kumihanskat kädessä maasta ja avaa kääreet ja lapset ottavat namut käteen vasta kuorittuina, mutta ainakaan tuossa ei niin toimittu.
Ylipäänsä tietysti haljua, että lasten elämästä häviää huvit ja perinteet tällaisina poikkeusaikoina, mutta jos kerran virvonta on kielletty, niin PITÄISI MIETTIÄ ASIAA MYÖS LASTEN TARTUNTARISKIN KANNALTA!
Kommentit (23)
Hirrveetä. Lapsille heitettettiin makeisia ulos pihalle kerrostalossa.
Lapset noukkivat maasta koreihinsa namuja.
Pihassa käy koirat pissalla, ja kakalla, pihassa kakkii linnut, ketutym.
Kenen idea.
Lapsethan selviää tosta tartunnasta kaikkein helpoimmalla, yhtäkään alle 9-vuotiasta ei kaiketi ole vielä kuollut. Anna syödä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa ostamalla on yhtä suuri riski, lopeta jo tuo hysterisoiminen.
Jos noin on, ei ole mikään ongelma myöskään vastaanottaa niitä tenavia ovelleen, kunhan seisoo parin m päässä.
Kas kummaa, sen suhteen ollaankin nyt niin huolissaan, että virpominen on kielletty.
Mutta sillä ei siis ole väliä, että muksut keräilevät monen ihmisen käsissään vastaikään pitämiä namuja ja syö ne.
Kaupassa harvempi plärää nameja hyllyssä läpi ja ainakaan parin h sisällä siitä, kun ne ostetaan. Olet toki oikeassa, joku on saattanut niihin koskea, mutta vain SAATTANUT. Flunssaoireisia kielletään menemästä kauppaan, mutta tajuavatko ne samat tyypit olla heittelemättä namuja virpojille myös?
Ainakin tuo tartuntaväylä on hyvä tiedostaa, jos ei muuta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsethan selviää tosta tartunnasta kaikkein helpoimmalla, yhtäkään alle 9-vuotiasta ei kaiketi ole vielä kuollut. Anna syödä vaan.
Tuolla logiikalla lapset voi sitten huoletta pitää koulussa ja päivähoidossakin. Ei ne myöskään tartuta kotona ketään.... Ja ihan evvk koko tauti... Paitsi että ei ole, siihen ON kuollut aivan pieniä lapsiakin.
Toki enemmistö sairastaa sen lievänä.
https://www.nytimes.com/2020/03/17/health/coronavirus-childen.html
"A study of more than 2,000 children with the virus in China found that babies were especially vulnerable to developing severe infection."
My point, koska se ei näytä sakkia nyt saavuttavan: on outoa, että virpominen kiellettiin tartuntojen pelossa, mutta sitten innokkaat aikuiset keksivät tapoja kiertää kieltoa, jotka nimenomaan jättävät lapset suojatta.
Ap
Ps. Minun lapseni ovat aikuisia, mutta siis jos olisi tuon ikäisiä, en päästäisi tuolla lailla virpomaan.
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Tällaisena aikana on koko virpominen, missä muodossa hyvänsä, täysin järjetön ajatus.
Pysykää kotona. Koronasta saa pysyvät keuhkovauriot, eli potentiaalisesti kaikki liikunta tuntuu jatkossa vaikeammalta, jopa seksi voi olla vaikeampaa kun et saa happea niin paljoa.
Korona on paljon pahempi kuin flunssajankkaajat väittävät. If only you knew how bad things really are...
Onneksi mun lapset ei kaipaa virvontaa, kun kotiin on tilattu isot karkkivarastot jo ajat sitten.
Meillä virpominen on korvattu sillä, että piilotan suklaamunia pitkin taloa ja pihaa. Laiha lohtu, muttei voi mitään.
Et ole ainoa. Ylipäänsä en ole uskaltanut päästää lapsia omin päin virpomaan edes ennen tätä epidemiaa. Liikaa kaheleita, joita lapsi ei voi osata varoa, kun ei tunne kaikkia naapuruston ihmisiä. Ja nyt varsinkaan en antaisi lasten ottaa nameja vastaan. Vaikka antajat olisivatkin selväpäisiä, he eivät välttämättä tiedä levittävänsä tartuntaa.
Sitä paitsi yllättävän moni ei edes tajua virusten elävän esineiden pinnoilla pitkäänkin, jopa kolme päivää (materiaalista riippuen)! Sakki on huolissaan vain yskimisestä ja aivastelusta, mutta ei osaa varoa tartuntapintoja.
Päälle vielä tuo, "eihän ne lapset saa vakavia tartuntoja". Kyllä voi saada! Ja ainakin lievän tartunnankin saanut voi tartuttaa muita perheessä.
Pitääkin käydä ostaa munia siltä varalta että joku lapsi sittenkin virpoisi. Tällä kertaa olen pessimistisempi enkä osta niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä virpominen on korvattu sillä, että piilotan suklaamunia pitkin taloa ja pihaa. Laiha lohtu, muttei voi mitään.
Ei se ole laiha lohtu, vaan itse asiassa aivan erinomainen vaihtoehto pääsiäishuviksi lapsille. Olemme asuneet 7 vuotta jenkeissä ja se pääsiäispupun piilottamien munien etsintähän oli lapsista aikoinaan aivan ratkiriemukasta!
Hyvä kun muistutit.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi mun lapset ei kaipaa virvontaa, kun kotiin on tilattu isot karkkivarastot jo ajat sitten.
Hyvin harvassa perheessä kyse on siitä, että virpominen olisi ainoa tapa saada nameja. Yleensä vitsatkin jo koristeineen maksavat enemmäm kuin saadut palkkiot.
Se, mitä lapset kaipaavat, on leikki. Saa askarrella vitsoja, pukeutua noidaksi, kiertää kaverin kanssa ja olla osa perinnettä.
Mutta tällä en tietenkään yritä vähätellä, on kiva jos lapsillenne vain ne namit ovat se juttu, eikä virpomisen peruuntuminen haittaa. Hyvä jos on hyvä mieli!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et ole ainoa. Ylipäänsä en ole uskaltanut päästää lapsia omin päin virpomaan edes ennen tätä epidemiaa. Liikaa kaheleita, joita lapsi ei voi osata varoa, kun ei tunne kaikkia naapuruston ihmisiä. Ja nyt varsinkaan en antaisi lasten ottaa nameja vastaan. Vaikka antajat olisivatkin selväpäisiä, he eivät välttämättä tiedä levittävänsä tartuntaa.
Sitä paitsi yllättävän moni ei edes tajua virusten elävän esineiden pinnoilla pitkäänkin, jopa kolme päivää (materiaalista riippuen)! Sakki on huolissaan vain yskimisestä ja aivastelusta, mutta ei osaa varoa tartuntapintoja.
Päälle vielä tuo, "eihän ne lapset saa vakavia tartuntoja". Kyllä voi saada! Ja ainakin lievän tartunnankin saanut voi tartuttaa muita perheessä.
Olet oikeassa, moni ei oikein hahmota, mitkä on tartuntariskejä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä ap:n kanssa. Tällaisena aikana on koko virpominen, missä muodossa hyvänsä, täysin järjetön ajatus.
Pysykää kotona. Koronasta saa pysyvät keuhkovauriot, eli potentiaalisesti kaikki liikunta tuntuu jatkossa vaikeammalta, jopa seksi voi olla vaikeampaa kun et saa happea niin paljoa.
Korona on paljon pahempi kuin flunssajankkaajat väittävät. If only you knew how bad things really are...
Mikset kirjottanu suomeksi koko viestiä?
Eikö se riittäisi jos kotona virvottais omille vanhemmille?
Ja korvattaisiin muuten jollakin kivalla vaikkapa pääsiäiajelulla ja kokolla/nuotiolla käynnillä.
Tuo virpominen on varmaan turhin homma mitä on. Ei ole koskaan avautunut mulle enkä omaa lasta tuohon opeta.
Voi niitä vitsoja tehdä ihan omaksikin iloksi ja vanhemmat avatkoot kukkaron nyörit ja ostakoot lapsille pari kinderiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö se riittäisi jos kotona virvottais omille vanhemmille?.
Virpokaa kaikki samassa taloudessa asuvat, myös lapset. Vanhemmat antavat virpomispalkkiot kaikista, tai jos lapset ovat riittävän vanhoja niin karkit voi antaa lapsille ja he antavat sitten palkkiot kullekin virpojalle. Kannatan myös pääsiäismunien piilotusta virpomisen lisäksi, mukava leikki.
Mä kyllä ajattelin, että mennään trullittelemaan parin naapurin luo ihan siitä syystä, että ilahdutetaan heitä, mutta me vanhemmat annetaan ne karkit.
Tämä tulee nyt "rannasta, kun laiva merellä hädässä", mutta kuitenkin. Omasta lapsuudestani on aikaa eivätkä pojat silloin muinoin käyneet virpomassa. Meille ei tullut koskaan omia lapsia, vaikkei se yrityksen puutteesta johtunut. Tämä taustasta.
Lapsettomana setämiehenäkin kuitenkin ymmärrän, että virpomisessa on kysymys enemmän leikistä kuin saatavasta palkinnosta. Askartelemisen, noidiksi laittautumisen ja (ainakin pieneimpiä kovasti) jännittävän kiertelemisen ja tuntemattomille esiintymisen tuomasta riemusta. Tämä jää nyt vastuullisten vanhempien/huoltajien lapsilta kokematta.
Lapsia ja samalla heidän perheitään kannattaa kuitenkin suojella. Tauti on ikävä ja jotkut vieraat aikuiset aivan vastuuntunnottomia. Juuri olen joutunut todistamaan, kuinka myöhäiskeski-ikäinen mies yskii kaikkiin suuntiin ja aivastelee kämmeniinsä työntäessään ostoskärryjä marketissa! Pöyristyttävää! Tuo mies saatttaa olla kaltaistensa ajattelemattomien kanssa karkkien heittelijöiden joukossa, miettikääpä sitä!
Pettymyksiä joutuu elämässä kokemaan runsaasti ja hyvä vanhempi auttaa ja opettaa suhtautumaan niihin niin, etteivät ne muserra. Lapsille voi keksiä vaikka mitä korvaavaa virvonnan tilalle. Jos on iso piha tai vastaava alue käytettävissä voi rakentaa "munaradan". Siis suunnistus, jossa on joillain rasteilla pääsiäismunia, toisilla lisävihjeitä seuraavalle aarrekätkölle pääsemiseksi. Mukavaa puuhastelua perheen kesken, kun aikuiset suunnnittelevat radan tehtävineen ja lapset saavat löytämisen ja oivaltamisen kokemuksia. Tämä vain yhtenä ideana vapaasti kokeiltavaksi. Jos etävirvotaan, tehdään se netin välityksellä, näin näytetään viirukselle noitamaisen pitkää nenää!
Onneksi virpominen on muutenkin typerin perinne ikinä. Olin niin iloinen, kun tänä vuonna ei tarvitse lähteä kerjäläislapsia pakoon päiväksi.
Ostakaa ihmiset lapsillenne itse ne pääsiäisherkut tai antakaa virpoa vain tuttuja. Älkää antako häiriköidä vieraiden ovilla.
Kaupassa ostamalla on yhtä suuri riski, lopeta jo tuo hysterisoiminen.