Mitä vanhanaikaisia esineitä teillä on käytössä?
Ok, jokaisella on varmaan oma määritelmä vanhanaikaisuudelle mutta tuodaan esiin oman arjen vanhanaikaisuuksia.
Kommentit (417)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on Mobira Cityman työpuhelimena, vähän hankala ottaa mukaan lentomatkoille, mutta mitä nyt hyvää turhaan mennä vaihtamaan!
Mitä virkaa on työpuhelimella jolla ei voi soittaa, ja miksi se on vaikea ottaa lennoille mukaan?
Mobira Cityman 2000 on gsm puhelin.
Samaa laitetta myytiin myös nimellä Nokia 1011.
Varapuhelimena noita saattaa joillain vielä ollakin. Itse asiassa mullakin on pöytälaatikossa, akku pitäisi vain hankkia, tai kennottaa.
Mökillä on se sellanen veivattava käsivispilä. Kun pitää vatkata vaikka kermavaahtoa. Toimii aika hyvin.
-käsikäyttöinen kahvimylly
-antiikkiastiat
-huonekalut pl sohva
Tämän tyyppinen mehupuristin: https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/naakan-koulu/oppiaineet/… En yhtään tiedä, onko tällainen "vanhanaikainen", mutta eräskin ystäväni sanoi nähtyään minun käyttävän tuollaista, että "ai jaa, sulla on oikeen tollanen retro puristin." En tiedä, millaisia muut käyttävät. Käsinkin voi toki puristaa, mutta itse olen käyttänyt tuollaista, kun ylimääräisen mehun voi säästää.
Vierailija kirjoitti:
En osaa mieltää langallista hiirtä tai kuulokkeita vanhanaikaisiksi. Enkä kyllä LP-soitintakaan. Vastahan mä ostin ne ihan uutena. :D
Etenkin kun enemmistö kaupassa myytävistä hiiristä on langallisia. Muille riittää langaton perus hiiri joita myytama malli. LAngallisissa pelihiirissä taas erilaisia ominaisuuksia, muotoja, ja värityksiä löytyy tuhottomasti.
Semoinen purkinavaaja, joka on osittain puuta. Puuosa on ihan ok, mutta metalli alkaa jo kulua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän tyyppinen mehupuristin: https://peda.net/valkeakoski/opetuspalvelut/pk/naakan-koulu/oppiaineet/… En yhtään tiedä, onko tällainen "vanhanaikainen", mutta eräskin ystäväni sanoi nähtyään minun käyttävän tuollaista, että "ai jaa, sulla on oikeen tollanen retro puristin." En tiedä, millaisia muut käyttävät. Käsinkin voi toki puristaa, mutta itse olen käyttänyt tuollaista, kun ylimääräisen mehun voi säästää.
Malli on ajaton, mutta tuo väri tekee siitä retron :)
Samettisia puuterivippoja on joissakin irtopuutereissa mukana, esim. Lumenen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiiri. Langallinen hiiri ja hiirimatto.
Veit mitä olin sanomassa. Siispä sanon mekaaninen näppis. Langallinen tietysti.
Mekaanisia näppiksiä myydään uutena.
Ne vaan tahtoo olla järjestään aika kökköjä, vanhassa vara parempi tässäkin asiassa. Minulla on käytössä vuonna 1986 valmistettu Model M enkä sitä ihan heti ole mihinkään vaihtamassa.
Keitettävät lämpöpaplarit
Maustehylly. Näitä toki välillä löytyy kaupoista, mutta ovat rihkamaa. Kauniita löytyy joskus kirppareilta.
Sähkövatkain, valmistettu Itä-Saksassa 60-70-luvulla. Toimii kuin uusi ja pinnoiltaan kuin uusi, tyyliltä vanhentunut.
Viikate. Ruohonleikkuria ei tässä taloudessa ole eikä tule. Piha saa rehottaa villinä, kerran kesässä niitetään matalaksi. Polut pysyy auki tallaamalla. Perhoset ja pörriäiset viihtyvät hyvin tässä viidakossamme :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No vaikka ja mitä. Puuliesi, leivinuuni, puilla lämpiävä pihasauna, jossa pesuvesi lämpiää kiukaan kyljessä, kangaspuut 1900-luvun alkupuolelta ja siis käytän niitä n. 5 vuoden välein, kun kudon vanahat vaatteet matoiksi. Huonekaluja, joista vanhimmat n. 100-vuotiaita. Jääkaappi-pakastin vuodelta 1985, made in DDR. Levysoitin, vedettävä rannekello. Ja paljon muuta. Ennen tehtiin tavarat kestämään, nykyään suurin osa tavaroista on kertakäyttöistä roskaa. Mitä enemmän vanhaa, sitä parempi. Polkupyöränikin on yli 30 v vanha, toinen on jostain 70-luvulta, mutta kieltämättä aika raskas poljettava, kun ei siinä ole vaihteita.
Kuulostaa idylliseltä. Jos pystyisin muuttamaan isoäitini vanhaan taloon, olisi varustus pitkälti samanlainen.
Kursivoituun kohtaan vastatakseni (tarkoitus ei ole keljuilla, opinpahan vain tämän asian taannoin ja pidän mielenkiintoisena): pohditaanpa hetki miksi kaikki -85 tehdyt jääkaapit eivät ole yhä kanssamme. Koska valtaosa niistä on mennyt rikki jo kauan sitten. "Selviytymisharha" / "survivor bias" on tämän ilmiön nimi: roskaa on kyllä tuotettu ennenkin, ja esineitä on kulutettu loppuun roppakaupalla. Nämä yhä toimivat yksilöt antavat helposti virheellisesti sen kuvan että laatu olisi ollut kautta linjan parempaa.
Luonnollisesti vaihtelua on myös tuoteryhmien mukaan: esim. massatuotettu halpa elektroniikka on herkempää verrattuna valurautapannuihin. Ja kyllähän se on totta että auringossa kellastuneita muoviesineitä on kaatopaikoilla vinot pinot, esineitä jotka olisivat metallista tehtyinä voineet kestää paljon pidempäänkin. Asia ei siis ole täysin mustavalkoinen, tämäkään.
Juu, tavallisen kansan autot, kuten pikku-Fiatit(mallit 600 ja 850) päätyivät romutukseen tai kuusen juurelle10 v palveltuaan, joista 4 viimeistä jatkuvasti korjattavana.
Nyt 20v vanhat kulkupelit ovat ihan tavallisia.
Mummilta perityt, hänen kauniilla käsialallaan kirjoittamansa reseptikirjat. Jos tulisi tulipalo, ne olisivat kaiken elollisen jälkeen ensimmäiset asiat jotka pelastaisin.
Oikein vanha ja ruostunut peltinen ämpäri. Kukkaruukkuna. Jukkapalmu siinä kasvaa. Kotini hienoin sisustusesine. Rakastan sitä. Kaupasta ei saa tuommoista. ;)
Vispilä.
Raastin.
Ei ole monitoimikoneita ja ihan hyvä kermasta ja kananmunan valkuaisista tulee vaahtoa, juustosta ja porkkanasta ym. juureksista tarvittaessa raastetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytössä taskulaskin, joka on jostain 1980-luvulta. Jos tietokone ei ole auki, käytän sitä.
Miksi langallinen hiiri olisi "vanhanaikainen"? Verkkokaupassa noita on myynnissä valtavasti. Itsellänikin on sekä langallisia että langattomia hiiriä ja langallinen on paras.
Kyllä taskulaskimiakin myydään uutena, vaikka itse ehdotat sitä sitten vanhanaikaiseksi.
Peltinen teerasia vuodelta -52 olympiakuvituksella. 50 v vanha peili.
Isomummon puinen matkalaukku. Ei kyllä matkalaukkukäytössä 😁