Kertokaa typeristä säännöistä peruskoulussa omana aikananne
Haluan kuulla, jotta nykyaika vaikuttaisi valoisammalta.
Kommentit (614)
priceles kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron tämänhetkisen peruskoululaisen (kasiluokkalaisen) näkökulmasta. Cooperin testi on edelleen joka syksy ja kevät. Opettaja vertaa aina tulosta edelliseen ja katsoo, onko parantunut vai huonontunut, ja se vaikuttaa arvosanaan. Itse olen tosi huono kestävyysjuoksussa, joten stressaan aina sitä, jos juoksenkin huonommin kuin viimeksi.
Koulussa ei saa pitää lakkia päässä sisällä, edes välitunnilla käytävällä. Tavallaan ymmärrän sen, jos oppitunnilla ei saa pitää lakkia, mutta mitä väliä sillä on, jos on välitunti? Opettajat ovat tästä säännöstä todella tiukkoja, ja jos näkevät jollakin lakin päässä, ovat suunnilleen itse repimässä sitä pois. Olen kysynyt usealta opettajalta perustelua tähän sääntöön, ja ainoa, jonka he keksivät on "lakki näyttää rumalta päässä, kun ollaan sisällä".
Välitunneilla saa olla puhelimella, mutta ruokalassa ei. En tiedä, liittyykö tämä sääntö bakteereihin vai johonkin muuhun, mutta pidän sitä silti aika turhana.
Koulumme pääsisäänkäynti(!) kulkee opettajien parkkipaikan kautta. Sieltä kulkee nopein reitti tiettyihin luokkiin. Tätä reittiä ei kuitenkaan saa käyttää, vaan pitää kiertää koko koulu ja mennä toisesta ovesta sisään. Kerran, oikea kapinallinen kun olen, olin kävelemässä pääsisäänkäynnin kautta tunnille, kun koulun rehtori ajoi ohitseni ja alkoi auton ikkunasta sättimään minua siitä, että sitä kautta ei saa kulkea.
Lisäksi, jos vanhempi tuo lapsensa autolla kouluun, tätä ei saa jättää esim. sinne opettajien parkkipaikalle tai koulun pihalle, vaan pitää jättää lähikaupan pihalle, josta on 5 minuutin kävelymatka koululle. Vaikka olen yrittänyt miettiä, en ole keksinyt ainuttakaan perustetta tälle. Sääntö on aivan naurettava.
Oletko ihan yksinäinen yh joka ei osaa laittaa mitään sääntöjä tai et ole itse saanut mitään sääntöjä?
Coopperin testi vaan mittaa yleisellä tasolla nuorten fyysistä kuntoa, ei siitä mitään pidemmän ajan arvosanaa tehdä!
Hatun pitäminen sisällä on aina ollut kielletty koulussa, mitä hattua hän haluaisi pitää? Lippis väärinpäin missä on jonkun joukkueen nimi? Säännöt opetetaan yhteiskunnassa pienin askelin, eli auktoriteettia koulussa kunnioitetaan ja hattu otetaan pois. Onko teollisuuden työntekijöillä lippis väärinpäin pajalla jossa lukee ville gee?
Tämä pääsisäänkäynti hyvä esimerkki, et taida nähdä sitä liikennemerkkiä siinä risteyksessä jossa kielletään ajaminen, jos kaikki 300 oppilaan vanhemmat vievät lapsen aamulla kouluun PÄÄOVELLE ja hakevat sieltä, niin mieti kuinka iso onnettumuusriski siinä on?
Et taida olla välkyin yh
Vai että ihan yhteiskunnan säännöt? On se omituista, miten joku hatun käyttäminen saa jonkun noin raivon valtaan. Eiköhän se enemmän niin ole, että toisten pukeutumisen haukkuminen rumaksi on epäkohteliasta. Kaikkiin tilanteisiin hattu ei sovi, mutta on niitä töypaikkoja vaikka millä mitalla, jossa ei ole pukukoodia.
priceles kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerron tämänhetkisen peruskoululaisen (kasiluokkalaisen) näkökulmasta. Cooperin testi on edelleen joka syksy ja kevät. Opettaja vertaa aina tulosta edelliseen ja katsoo, onko parantunut vai huonontunut, ja se vaikuttaa arvosanaan. Itse olen tosi huono kestävyysjuoksussa, joten stressaan aina sitä, jos juoksenkin huonommin kuin viimeksi.
Koulussa ei saa pitää lakkia päässä sisällä, edes välitunnilla käytävällä. Tavallaan ymmärrän sen, jos oppitunnilla ei saa pitää lakkia, mutta mitä väliä sillä on, jos on välitunti? Opettajat ovat tästä säännöstä todella tiukkoja, ja jos näkevät jollakin lakin päässä, ovat suunnilleen itse repimässä sitä pois. Olen kysynyt usealta opettajalta perustelua tähän sääntöön, ja ainoa, jonka he keksivät on "lakki näyttää rumalta päässä, kun ollaan sisällä".
Välitunneilla saa olla puhelimella, mutta ruokalassa ei. En tiedä, liittyykö tämä sääntö bakteereihin vai johonkin muuhun, mutta pidän sitä silti aika turhana.
Koulumme pääsisäänkäynti(!) kulkee opettajien parkkipaikan kautta. Sieltä kulkee nopein reitti tiettyihin luokkiin. Tätä reittiä ei kuitenkaan saa käyttää, vaan pitää kiertää koko koulu ja mennä toisesta ovesta sisään. Kerran, oikea kapinallinen kun olen, olin kävelemässä pääsisäänkäynnin kautta tunnille, kun koulun rehtori ajoi ohitseni ja alkoi auton ikkunasta sättimään minua siitä, että sitä kautta ei saa kulkea.
Lisäksi, jos vanhempi tuo lapsensa autolla kouluun, tätä ei saa jättää esim. sinne opettajien parkkipaikalle tai koulun pihalle, vaan pitää jättää lähikaupan pihalle, josta on 5 minuutin kävelymatka koululle. Vaikka olen yrittänyt miettiä, en ole keksinyt ainuttakaan perustetta tälle. Sääntö on aivan naurettava.
Oletko ihan yksinäinen yh joka ei osaa laittaa mitään sääntöjä tai et ole itse saanut mitään sääntöjä?
Coopperin testi vaan mittaa yleisellä tasolla nuorten fyysistä kuntoa, ei siitä mitään pidemmän ajan arvosanaa tehdä!
Hatun pitäminen sisällä on aina ollut kielletty koulussa, mitä hattua hän haluaisi pitää? Lippis väärinpäin missä on jonkun joukkueen nimi? Säännöt opetetaan yhteiskunnassa pienin askelin, eli auktoriteettia koulussa kunnioitetaan ja hattu otetaan pois. Onko teollisuuden työntekijöillä lippis väärinpäin pajalla jossa lukee ville gee?
Tämä pääsisäänkäynti hyvä esimerkki, et taida nähdä sitä liikennemerkkiä siinä risteyksessä jossa kielletään ajaminen, jos kaikki 300 oppilaan vanhemmat vievät lapsen aamulla kouluun PÄÄOVELLE ja hakevat sieltä, niin mieti kuinka iso onnettumuusriski siinä on?
Et taida olla välkyin yh
Nyt sen kummenpaa tähän lasten hattusääntöön ottamatta kantaa: Siis kuka on Ville Gee? Ja onko tämä väärinpäin oleva lippis, jossa "jonkun joukkueen nimi" nyt olevinaan esimerkki jostain aivan kauhistuttavan hirveästä asiasta? Mitä täällä tapahtuu? :D
Peruskoulusta en tiedä, kun kävin kansa- ja oppikoulua, joka kolmannella luokalla ollessani muistaakseni muutettiin keskikouluksi. Samanikäinen kaverini kävi kansakoulun jälkeen kansalaiskoulua. Kansakoulussa meitä oppilaita kuritettiin fyysisesti tukistamalla ja antamalla luunappeja päähän. Oppi- eli keskikoulussa rangaistukset olivat luokan ulkopuolella seisottamista ja jälki-istuntoja. Rehtorin kanslia kutsui myös.
Kerran toisessa kerroksessa olleeseen matematiikan luokkaan sadevesiränniä pitkin nousi ensimmäisestä kerroksesta toisella luokalla ollut villimpi poika ja tuli avoimesta ikkunasta sisälle. Matematiikan opettaja, joka tunnettin kiivana kurinpitäjänä, otti poikaa kiinni niskasta ja perseestä ja mallasi pari kertaa ikkunan edessä heittävänsä pojan takaisin ikkunasta ulos ennen kuin käski tämän mennä rehtorin kansliaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt peruskoulun -85 alkaen ja se jatkui -90 luvulle. Vielä -90 luvun alussa oli luokissa kunnon kuri. Jos jutteli kavereiden kanssa kesken opetuksen eikä uskonut opettajan hiljentymiskehotusta niin tokasta kerrasta joutui käytävän puolelle jäähylle joksikin aikaa. Sitten päästettiin luokkaan. Jos pulina jatkui niin seuraavaksi joutui reksin puheille - ja sitä pelättiin. Ne tuhmimmat joutuivat REKSIN puhutteluun.
Sitten oli tietysti tarkkis eli tarkkailuluokka mihin joutuivat ne, jotka olivat tuhmimpia. Silloin ei ollut add, adhd jne diagnooseja. Mutta kyllähän normaaleissa luokissa meno oli tosi rauhallista kun nuo häiriötä aiheuttavat laitettiin omalle luokalleen.
Kouluissa oli mielestäni silloin opettajien kunnioitusta ja opettaja oli auktoriteetti. Oma lapsi on nyt yläkoulussa ja ei mitään järkeä koko touhussa. Oppilaat ei mene välkälle jos ei jaksa ja opettaja ei voi muuta kuin suositella ulos menoa, mutta ei voi pakottaa. Oppilaat pelaavat kännyköillä pitkin tunteja. Lähtipä yksi lapseni luokkakaveri juuri mopoautolla kesken oppitunnin ostamaan karkkia, kun ei jaksanut olla tunnilla ja teki mieli karkkia. Että sellaista. Minusta ennen oli paremmin.
En tiedä onko milloin viimeksi ollut yläasteella pakollinen välituntiulkoilu. Ei ollut meilläkään 90-luvulla. Eihän sen ikäiset mitään ulkona leiki, eli samaa seisoskelua ja juttelua se on, kuin koulun käytävälläkin. Ei ainakaan meidän yläastella ollut edes kunnon pihaa. Ja ennen kuin kukaan alkaa puhumaan mistään raittiista ilmasta, niin käytkö itse työpäivän aikana 45 minuutin välein ulkona? Tuo ulos leikkimään ja juoksemaan pääsy on relevanttia lähinnä alakoulun ekoille luokille.
Ainakin se olisi yleisen jaksamisen kannalta enemmän kuin suositeltavaa.
Itse olin alvariinsa nurkassa seisomassa muiden edessä.Olin kiltti ja mukava tyttö,mutta liian puhelias,sanoi opettaja vanhemmilleni.
Tunnilla ei saanut puhua sanaakaan.Kerrankin seisoin nurkassa iät ja ajat,koska kielsin takanani istuvaa poikaa,joka tökki kynällä kivuliaasti selkääni.
Siinä ei selitykset auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt peruskoulun -85 alkaen ja se jatkui -90 luvulle. Vielä -90 luvun alussa oli luokissa kunnon kuri. Jos jutteli kavereiden kanssa kesken opetuksen eikä uskonut opettajan hiljentymiskehotusta niin tokasta kerrasta joutui käytävän puolelle jäähylle joksikin aikaa. Sitten päästettiin luokkaan. Jos pulina jatkui niin seuraavaksi joutui reksin puheille - ja sitä pelättiin. Ne tuhmimmat joutuivat REKSIN puhutteluun.
Sitten oli tietysti tarkkis eli tarkkailuluokka mihin joutuivat ne, jotka olivat tuhmimpia. Silloin ei ollut add, adhd jne diagnooseja. Mutta kyllähän normaaleissa luokissa meno oli tosi rauhallista kun nuo häiriötä aiheuttavat laitettiin omalle luokalleen.
Kouluissa oli mielestäni silloin opettajien kunnioitusta ja opettaja oli auktoriteetti. Oma lapsi on nyt yläkoulussa ja ei mitään järkeä koko touhussa. Oppilaat ei mene välkälle jos ei jaksa ja opettaja ei voi muuta kuin suositella ulos menoa, mutta ei voi pakottaa. Oppilaat pelaavat kännyköillä pitkin tunteja. Lähtipä yksi lapseni luokkakaveri juuri mopoautolla kesken oppitunnin ostamaan karkkia, kun ei jaksanut olla tunnilla ja teki mieli karkkia. Että sellaista. Minusta ennen oli paremmin.
En tiedä onko milloin viimeksi ollut yläasteella pakollinen välituntiulkoilu. Ei ollut meilläkään 90-luvulla. Eihän sen ikäiset mitään ulkona leiki, eli samaa seisoskelua ja juttelua se on, kuin koulun käytävälläkin. Ei ainakaan meidän yläastella ollut edes kunnon pihaa. Ja ennen kuin kukaan alkaa puhumaan mistään raittiista ilmasta, niin käytkö itse työpäivän aikana 45 minuutin välein ulkona? Tuo ulos leikkimään ja juoksemaan pääsy on relevanttia lähinnä alakoulun ekoille luokille.
Ainakin se olisi yleisen jaksamisen kannalta enemmän kuin suositeltavaa.
Räntäsateessa 15 minuutiksi seisomaan pakottaminen jopa 5 kertaa päivässä? Saisinko linkin siihen tutkimukseen, jossa tämän on jotenkin todettu parantavan jaksamista?
Ja jos tämä siis tutkitusti parantaisi jaksamista, suostuisitko itse siihen, jos se tulisi pakolliseksi esim. omalla työpaikallasi?
Isommillakin koululaisilla tietysti pitää olla tietyt rajat ja kuri, ei tarvitse esittää, että he ovat aikuisia. Mutta silti, jos kyseessä on sääntö jota itse pitäisit naurettavana, ovat todennäköisesti ne 15-vuotiaat ihan samaa mieltä. Toisin, kuin pienemmät lapset, ne yläkouluikäiset ei tosiaankaan leiki siellä ulkona. Ja onhan niitä homekouluja ja -työpaikkojakin, mutta lähtökohtaisesti pitäisi julkisen tilan ilmastointi olla niin hyvässä kunnossa, että sieltä ei tarvitse poistua 45 minuttin välein ihan vaan ilman vuoksi.
Lautanen piti syödä tyhjäksi jos oli pahaa ruokaa, mitään ei saanu jättää lautaselle.
Liikunnasta ei saanu jäädä pois... monesti unohtu luistimet kotiin niin piti luistella koulun laina luistimilla.
Kerran luokan tanssi esityksestä äänestettiin kaksi huonointa pois en kyllä ymmärrä että miksi. Minä ja kaverini jouduimme sivuun että kyllä ärsytti sillon.
Jos myöhästyi aamunavauksesta niin ei päässyt mukaan vaan piti jäädä luokan ulkopuolelle odottamaan.
Jos myöhästyi tunnilta niin luokkaan ei ollut pääsyä.
Opettajalta piti aina kysyä lupa kaikkeen.
Opettajaa ei saanut häiritä ellei ollut oikeaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuonna -89, -90 tai -91 (tai ehkä kaikkina!) oli meidän koulussa hammashoitajan tunti jossa pureskeltiin karmean makuisia tabletteja jotka värjäsivät huonosti harjatut kohdat hampaista punaisiksi. Sitten hoitaja tuli näyttämään miten nuo kohdat harjataan hyvin. Minä yökkäilin kun hoitaja tökki kitalakea ja muita paikkoja harjan päällä. Hän kannusti sanomalla "ei saa yökätä!". Jepjep. Sama kuin lääkäri napauttaisi polveen ja refleksin nytkäyttäessä jalkaa sanoisi että "ei saa nytkäyttää!".
Mahtavaa empatiaa hoitajalta. Minä en koskaan oppinut harjaamaan "oikein", vaikka miten näytettiin. Johtuisiko sitten sorminäppäryydestä vai mistä, en vaan oppinut. Vielä 17-vuotiaanakin minulle kädestä pitäen opetettiin että näin on harjattava, usko nyt jo. Se oli vuonna 1997.
Meillä ala-asteella ei koskaan puudutettu hammaslääkärissä. Porattiin vaan suoraan hampaaseen, sattui kamalasti ja huutamisesta moitittiin. Lääkäri porasi ja murisi: "Ole nyt hiljaa sinä".
Totta kai pelkäsin hammaslääkäriä kalamasti. Olisi ollut kiva saada edes se vaihtoehto että puudutetaan. Aikuisena hammaslääkärissä käynti on ollut ihan toista, kun oikeasti puudutetaan ja kuunnellaan jos koskee yhä. Olen saanut joskus kolmekin puudutusta.
Menee vähän ohi aiheen, mutta silloin "vanhoina hyvinä aikoina", kun meillä koulussa oli vielä oma kouluhammaslääkäri, niin siellä oli kyllä ihan ihme vipeltäjiä töissä. Meilläkin oli eräs hoitaja/lääkäri, joka kirjaimellisesti nauroi pelkopotilaalle. Siis niin että sen hohotus kuului odotushuoneeseen, kun luokkakaveri oli mua ennen vuorossa ja kiljui siellä huoneessa, kun sitä porattiin. Jos päivästä toiseen hoidat pelkkiä lapsia, niin eikö siinä luulisi kehittyvän jonkinlainen ote siihen hommaan. Mulla oli oikomishoitoa, johon mut laitettiin lähetteellä "oikeaan" hammaslääkäriin, jossa oli niin mukava henkilökunta, että olin ihan häkeltynyt, kun sinne tulin.
Vuosia myöhemmin näin tämän hoitajan huutamassa, siis kirjaimellisesti huutamassa, jossain bussipysäkin vieressä tupakoiville teineille, että kuinka hampaat menee pilalle. Siis joo, ei se polttaminen fiksua ole, mutta myös semi kylähullu meininki, jos menee ihan randomeille ihmisille huutamaan jossain asemalla.
Vierailija kirjoitti:
Esitelmän pito, Cooperin testi, ruuan jako niin että pienet jäi nälkäisiksi ja isot heitti omansa pois, se ettei koulun alussa lukutaitoa otettu huomioon.
Eiväthän Cooper ja esitelmä ole mitän tyhmiä sääntöjä vaan kuuluvat opetussuunnitelmaan, piti niistä tai ei. Eihän myöskään voi sanoa, että "matematiikka ja fysiikka" olivat typeriä sääntöjä vain siksi ettei itse pitänyt niistä. Ne kuuluvat opetukseen.
Arto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esitelmän pito, Cooperin testi, ruuan jako niin että pienet jäi nälkäisiksi ja isot heitti omansa pois, se ettei koulun alussa lukutaitoa otettu huomioon.
Eiväthän Cooper ja esitelmä ole mitän tyhmiä sääntöjä vaan kuuluvat opetussuunnitelmaan, piti niistä tai ei. Eihän myöskään voi sanoa, että "matematiikka ja fysiikka" olivat typeriä sääntöjä vain siksi ettei itse pitänyt niistä. Ne kuuluvat opetukseen.
Kuten tässä ketjussa aiemmin selviää, kyse on näistä kahdesta vailla minkäännäköistä valmentamista tai varautumista.
Vierailija kirjoitti:
Samat kuin aiemmilla, eli tytöt automaattisesti tekstiilikäsityöhön ja pojat puukäsityöhän. Tytöille piikilliset kaunoluistimet ja pojille hokkarit. Aikuisena (nainen) ostin itselleni hokkarit, en ole koskaan elämässäni yhtään kaunohyppyä niillä piikeillä osannut tehdä.
Ohis, mutta ei niitä kaunokkeja ole tarkoitettukaan mihinkään hyppyihin. Sitä varten on oikeat taitoluistimet mitä ei saa marketista. Piikit ovat erilaiset ja kengän varsi on matalampi ja kivikova.
Ei saanut vetää tyttöjä tukasta
Opettajalle ei saanut haistatella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samat kuin aiemmilla, eli tytöt automaattisesti tekstiilikäsityöhön ja pojat puukäsityöhän. Tytöille piikilliset kaunoluistimet ja pojille hokkarit. Aikuisena (nainen) ostin itselleni hokkarit, en ole koskaan elämässäni yhtään kaunohyppyä niillä piikeillä osannut tehdä.
Ohis, mutta ei niitä kaunokkeja ole tarkoitettukaan mihinkään hyppyihin. Sitä varten on oikeat taitoluistimet mitä ei saa marketista. Piikit ovat erilaiset ja kengän varsi on matalampi ja kivikova.
Tässä se näkyy vielä selkeämmin, että vaikka vuosikaudet pakotettu niitä käyttämään, ei silti edes tiedetä mihin niitä käytetään. Siksi en ymmärrä, miksei kaikilla vaan voisi olla samanlaiset luistimet.
Joku tuolla aikaisemmin sanoikin jo, että on pakko ottaa sisällä kengät pois. Eihän missään muissakaan julkisissa tiloissa, terveyskeskuksissa yms. oteta kenkiä pois. Yläasteella opettajani selitti perusteeksi, että muiden sukat sitten kastuu... Jos kaikilla on kengät jalassa, niin eivät kyllä kastu. Muistan myös joidenkin opettajien vahtineen luokkahuoneen oven edessä, että kaikki varmasti ottavat kengät pois. Tulipalotilanteessa tuollainen on vaarallistakin, kun kaikkien kengät ovat käytännössä yhdessä kasassa luokan edessä ja siinä pitäisi päästä vauhdilla mutta järjestelmällisesti ulos.
Vierailija kirjoitti:
Näin naisen näkökulmasta, pidin turhana sitä sääntöä, että pipo ja lippis pitää ottaa tunnilla pois päästä. Mitä haittaa siitä olisi, jos ne pipot oliskin päässä tunnilla?
Meillä sai olla päässä. Sillä erolla, että housussasi piti olla vagina, muuten tuli suoraa huutoa tai pari kertaa kun oli huudettu, niin sait jäädä miettimään päivän jälkeen miten Adidaksen muotilippis muuttui käyttäjänsä päässä joko asusteeksi tai päähineeksi.
Mun iskä joutu jälkkäriin joskus 70-luvulla sen takia, kun yläasteikäinen tätini oli lakannut sen kynnet.
Yläluokasta joku hyvä oppilas opettajaksi, oikea ope kankkusessa
opettajanhuoneen soffalla.
Tapahtui -90 luvulla, open nimikirjaimet MS.
Sain opettajalta koulun jälkeen puhuttelun Ykkös luokalla ku tulin kouluun ilman sukkia. Vanhemmat ei ollu pessy mun sukkia enkä itse vielä osannut pyykätä. Silti se oli minun syy vaikka koitin selittää asiaa