Kertokaa typeristä säännöistä peruskoulussa omana aikananne
Haluan kuulla, jotta nykyaika vaikuttaisi valoisammalta.
Kommentit (614)
Kerron tämänhetkisen peruskoululaisen (kasiluokkalaisen) näkökulmasta. Cooperin testi on edelleen joka syksy ja kevät. Opettaja vertaa aina tulosta edelliseen ja katsoo, onko parantunut vai huonontunut, ja se vaikuttaa arvosanaan. Itse olen tosi huono kestävyysjuoksussa, joten stressaan aina sitä, jos juoksenkin huonommin kuin viimeksi.
Koulussa ei saa pitää lakkia päässä sisällä, edes välitunnilla käytävällä. Tavallaan ymmärrän sen, jos oppitunnilla ei saa pitää lakkia, mutta mitä väliä sillä on, jos on välitunti? Opettajat ovat tästä säännöstä todella tiukkoja, ja jos näkevät jollakin lakin päässä, ovat suunnilleen itse repimässä sitä pois. Olen kysynyt usealta opettajalta perustelua tähän sääntöön, ja ainoa, jonka he keksivät on "lakki näyttää rumalta päässä, kun ollaan sisällä".
Välitunneilla saa olla puhelimella, mutta ruokalassa ei. En tiedä, liittyykö tämä sääntö bakteereihin vai johonkin muuhun, mutta pidän sitä silti aika turhana.
Koulumme pääsisäänkäynti(!) kulkee opettajien parkkipaikan kautta. Sieltä kulkee nopein reitti tiettyihin luokkiin. Tätä reittiä ei kuitenkaan saa käyttää, vaan pitää kiertää koko koulu ja mennä toisesta ovesta sisään. Kerran, oikea kapinallinen kun olen, olin kävelemässä pääsisäänkäynnin kautta tunnille, kun koulun rehtori ajoi ohitseni ja alkoi auton ikkunasta sättimään minua siitä, että sitä kautta ei saa kulkea.
Lisäksi, jos vanhempi tuo lapsensa autolla kouluun, tätä ei saa jättää esim. sinne opettajien parkkipaikalle tai koulun pihalle, vaan pitää jättää lähikaupan pihalle, josta on 5 minuutin kävelymatka koululle. Vaikka olen yrittänyt miettiä, en ole keksinyt ainuttakaan perustetta tälle. Sääntö on aivan naurettava.
Jos pesäpallon sijaan valitsi kävelylenkin, se oli liikuntanumeroa huonontava asia. Tosiasiassa kävelyllä huonot pelaajat saivat enemmän liikuntaa kun taas pesäpallo oli vain seisomista.
90 luvulla ala-asteella ajoittain luokassa käskettiin purskuttaa suu viereisestä,hammaslääkäristä saaneella aineella, yhden minuutin ajan.
Se oli jotain niin vastenmielistä ainetta mutta jos sitä ei tehnyt niin joutu istumaan penkillä niin kauan että homma tapahtui.
Vierailija kirjoitti:
Kerron tämänhetkisen peruskoululaisen (kasiluokkalaisen) näkökulmasta. Cooperin testi on edelleen joka syksy ja kevät. Opettaja vertaa aina tulosta edelliseen ja katsoo, onko parantunut vai huonontunut, ja se vaikuttaa arvosanaan. Itse olen tosi huono kestävyysjuoksussa, joten stressaan aina sitä, jos juoksenkin huonommin kuin viimeksi.
Koulussa ei saa pitää lakkia päässä sisällä, edes välitunnilla käytävällä. Tavallaan ymmärrän sen, jos oppitunnilla ei saa pitää lakkia, mutta mitä väliä sillä on, jos on välitunti? Opettajat ovat tästä säännöstä todella tiukkoja, ja jos näkevät jollakin lakin päässä, ovat suunnilleen itse repimässä sitä pois. Olen kysynyt usealta opettajalta perustelua tähän sääntöön, ja ainoa, jonka he keksivät on "lakki näyttää rumalta päässä, kun ollaan sisällä".
Välitunneilla saa olla puhelimella, mutta ruokalassa ei. En tiedä, liittyykö tämä sääntö bakteereihin vai johonkin muuhun, mutta pidän sitä silti aika turhana.
Koulumme pääsisäänkäynti(!) kulkee opettajien parkkipaikan kautta. Sieltä kulkee nopein reitti tiettyihin luokkiin. Tätä reittiä ei kuitenkaan saa käyttää, vaan pitää kiertää koko koulu ja mennä toisesta ovesta sisään. Kerran, oikea kapinallinen kun olen, olin kävelemässä pääsisäänkäynnin kautta tunnille, kun koulun rehtori ajoi ohitseni ja alkoi auton ikkunasta sättimään minua siitä, että sitä kautta ei saa kulkea.
Lisäksi, jos vanhempi tuo lapsensa autolla kouluun, tätä ei saa jättää esim. sinne opettajien parkkipaikalle tai koulun pihalle, vaan pitää jättää lähikaupan pihalle, josta on 5 minuutin kävelymatka koululle. Vaikka olen yrittänyt miettiä, en ole keksinyt ainuttakaan perustetta tälle. Sääntö on aivan naurettava.
Oletko ihan yksinäinen yh joka ei osaa laittaa mitään sääntöjä tai et ole itse saanut mitään sääntöjä?
Coopperin testi vaan mittaa yleisellä tasolla nuorten fyysistä kuntoa, ei siitä mitään pidemmän ajan arvosanaa tehdä!
Hatun pitäminen sisällä on aina ollut kielletty koulussa, mitä hattua hän haluaisi pitää? Lippis väärinpäin missä on jonkun joukkueen nimi? Säännöt opetetaan yhteiskunnassa pienin askelin, eli auktoriteettia koulussa kunnioitetaan ja hattu otetaan pois. Onko teollisuuden työntekijöillä lippis väärinpäin pajalla jossa lukee ville gee?
Tämä pääsisäänkäynti hyvä esimerkki, et taida nähdä sitä liikennemerkkiä siinä risteyksessä jossa kielletään ajaminen, jos kaikki 300 oppilaan vanhemmat vievät lapsen aamulla kouluun PÄÄOVELLE ja hakevat sieltä, niin mieti kuinka iso onnettumuusriski siinä on?
Et taida olla välkyin yh
priceles kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ihan yksinäinen yh joka ei osaa laittaa mitään sääntöjä tai et ole itse saanut mitään sääntöjä?
Coopperin testi vaan mittaa yleisellä tasolla nuorten fyysistä kuntoa, ei siitä mitään pidemmän ajan arvosanaa tehdä!
Hatun pitäminen sisällä on aina ollut kielletty koulussa, mitä hattua hän haluaisi pitää? Lippis väärinpäin missä on jonkun joukkueen nimi? Säännöt opetetaan yhteiskunnassa pienin askelin, eli auktoriteettia koulussa kunnioitetaan ja hattu otetaan pois. Onko teollisuuden työntekijöillä lippis väärinpäin pajalla jossa lukee ville gee?
Tämä pääsisäänkäynti hyvä esimerkki, et taida nähdä sitä liikennemerkkiä siinä risteyksessä jossa kielletään ajaminen, jos kaikki 300 oppilaan vanhemmat vievät lapsen aamulla kouluun PÄÄOVELLE ja hakevat sieltä, niin mieti kuinka iso onnettumuusriski siinä on?
Et taida olla välkyin yh
Jaahas, no meille kyllä opettaja suoraan on sanonut, että nämä Cooperin testit sitten vaikuttavat arvosanaan, etenkin se, kuinka paljon on kehittynyt tai heikentynyt. En minä tiedä, saisiko se virallisesti vaikuttaa, mutta loppujen lopuksi se opettaja päättää asiasta.
Ja hassua, että mielestäsi hatun sisällä pitäminen on AINA kiellettyä koulussa, kun meillä tämä sääntö tuli vasta rehtorin vaihduttua. Minua ei kyseinen sääntö haittaa, koska en ole mikään hattujen suurin ystävä ja käytän pipoa vain pakon edessä (ulkona talvella), mutta ihan periaatteessa sääntö on mielestäni turha. En ymmärrä, millä tavalla se hattu haittaa tai häiritsee muita ihmisiä, etenkään välitunnilla käytävässä.
Ja vielä, ei siellä pääsisäänkäynnin luona ole mitään liikennemerkkiä, koska kuten sanoin, siellä on parkkipaikka :D Miksi parkkipaikalle ei saisi ajaa autoa? Lisäksi sitä pääovea ei saisi käyttää OLLENKAAN, ihan sama millä kulkuneuvolla tulet sinne vai tuletko kävellen. Millainen pääsisäänkäynti on ovi, jota ei saa käyttää?
Sama
80-luvun alussa.
Kun koulun kello soi, piti muodostaa kiireesti jonot ulos sisäänkäyntiä vastapäätä. Jos jonot eivät muodostuneet luokittain noin 10-15 sekunnissa, niin eräs aivan karmean kovaa kuria pitävä opettaja huusi naama punaisena ja rimputti kovaäänistä kelloa niin kovaa, että korvat meinasivat haljeta. Usein jättäydyin jonojen perälle jos kyseinen opettaja oli kutsumassa oppilaita jonoon kuin armeijassa ikään. Kaikki pelkäsivät kyseistä opettajaa luonteen vuoksi.
Oma luokanopettajani oli mukavimmasta päästä koko koulussa (n. 100 oppilaan ns. viipalekoulu), mutta hänellä oli kummallinen tapa jakaa plus- ja miinusmerkintöjä tunnilla tapahtuvan käytöksen mukaan ja ne merkittiin pienelle sivussa olevalle liitutaululle. Hänenkin luokassaan päivä alkoi aina niin, että kaikkien piti seistä pulpettinsa vieressä hiljaa kuin hiirulaiset ja ryhti kuin tinasotilaalla, kuten hän asian ilmaisi.
Kouluun tuotiin ruoka muualta, rekka kävi joka päivä. Oppilaita oli kielletty juoksemasta auton perään, kun se lähti. Aina moni juoksi ja siitä rätkäistiin usein tunti jälki-istuntoa. Kaksi tuntia jos ensimmäisen kappaleen opettaja oli valvomassa välituntia. Silti oli aina yllyttäjiä tähän puuhaan.
Välitunneilla ei muutenkaan ollut mitään muuta tekemistä kuin pienimuotoiset juoksukilpailut pienen piha-alueen päästä päähän. Tai kivien viskely viereiseen metsäsaarekkeeseen. Sitten jälkimmäinen loppui tyystin, kun joku sai vahingossa kivestä päähänsä ja yllättäen tämä "kauhuopettaja" oli tuolloin valvomassa. Hän piti tekoa tahallisena, mutta eipä luokkatoveri siinä uskaltanut sanoa mitään vastaan, vaikka tilanne oli täysi vahinko.
Vierailija kirjoitti:
Ei itse asiassa tainnut olla mitään typeriä sääntöjä.
Pahinta oli eka-ja tokaluokalla, kun oli ruokarukous ennen jokaista ruokailua. Tarvinneeko kertoa, että opettaja oli uskovainen henkeen ja vereen. Ja hänen omaa sooloiluaan tuo rukoileminen pienessä kyläkoulussa.
Taisi kuulua opetussuunnitelmaan ruokarukous.
Aloitin kouluni 1978 ja ruokarukous luettiin luokilla 1-6 .
1-2 luokilla päivä loppui seisten laulettuun virteen "Vielä jos uuden päivän saan".
Tuntuu, että täällä pidetään kaikkia mahdollisia sääntöjä ja tapoja typerinä
Vaikkapa lasten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä(hammashoitajan käynnit väritabletteineen).
Kuorma-auton perässä juoksemisen kielto typerä sääntö?
Entä sitten, jos joku lapsista olisi kaatunut takapyörän alle?
Muut liikennejärjestelyt myös, ylimääräinen liikenne pihoilla on turvallisuusriski, ryntäilevät, kinastelevat ja ajatuksissaan tallustelevat lapset varsinkin.
Yleisten käytöstapojenkin opetus tuntuu olevan typerää.
Entisajan kasvatusmetodit olivat tämän päivän näkökulmasta outoja.
Käytännöissä oli joskus isoa vaihtelua, joku opettaja oli sota-ajan lapsi ja joku vasta valmistunut vapaan kasvatuksen (tai niitä oppeja opettajankoulutuksessa imenyt) hedelmä.
Julkinen häpäisy usein kuului kasvatusmenetelmiin, monet miesopettajat olivat ihastuneet armeijakuriin ja simputukseen.
Kun epävarmaa poikaa puutyöluokassa julkisesti nolaa, hänen sisunsa kasvaa ja hän ryhdistäytyy.
Surkean käsityön boi tempaista oppilasn kädestä ja lyödä säpäleiksi höyläpenkin nurkkaan....
Vierailija kirjoitti:
80-luvun alussa.
Kun koulun kello soi, piti muodostaa kiireesti jonot ulos sisäänkäyntiä vastapäätä. Jos jonot eivät muodostuneet luokittain noin 10-15 sekunnissa, niin eräs aivan karmean kovaa kuria pitävä opettaja huusi naama punaisena ja rimputti kovaäänistä kelloa niin kovaa, että korvat meinasivat haljeta. Usein jättäydyin jonojen perälle jos kyseinen opettaja oli kutsumassa oppilaita jonoon kuin armeijassa ikään. Kaikki pelkäsivät kyseistä opettajaa luonteen vuoksi.
Oma luokanopettajani oli mukavimmasta päästä koko koulussa (n. 100 oppilaan ns. viipalekoulu), mutta hänellä oli kummallinen tapa jakaa plus- ja miinusmerkintöjä tunnilla tapahtuvan käytöksen mukaan ja ne merkittiin pienelle sivussa olevalle liitutaululle. Hänenkin luokassaan päivä alkoi aina niin, että kaikkien piti seistä pulpettinsa vieressä hiljaa kuin hiirulaiset ja ryhti kuin tinasotilaalla, kuten hän asian ilmaisi.
Kouluun tuotiin ruoka muualta, rekka kävi joka päivä. Oppilaita oli kielletty juoksemasta auton perään, kun se lähti. Aina moni juoksi ja siitä rätkäistiin usein tunti jälki-istuntoa. Kaksi tuntia jos ensimmäisen kappaleen opettaja oli valvomassa välituntia. Silti oli aina yllyttäjiä tähän puuhaan.
Välitunneilla ei muutenkaan ollut mitään muuta tekemistä kuin pienimuotoiset juoksukilpailut pienen piha-alueen päästä päähän. Tai kivien viskely viereiseen metsäsaarekkeeseen. Sitten jälkimmäinen loppui tyystin, kun joku sai vahingossa kivestä päähänsä ja yllättäen tämä "kauhuopettaja" oli tuolloin valvomassa. Hän piti tekoa tahallisena, mutta eipä luokkatoveri siinä uskaltanut sanoa mitään vastaan, vaikka tilanne oli täysi vahinko.
Plussat ja miinukset ovat käytössä edelleenkin, eivät ehkä julkisesti, mutta jotenkinhan oppilaat pitää arvioida.
Pidät siis tyhmänä sääntönsä, ettei rekan perään saanut juosta ja altistaa itseään auton alle jäämiselle? Oli teillä outoja sääntöjä. Eikä edes kiviä saanut heitellä...
70 luvulla ei saatu olla ulkovaatteet päällä tunnilla, eikä lakkia saanut pitää sisällä ja tunnilla päässä. Ajatelkaa, ihan natsimeininki oli! Monesta tuli huumeiden käyttäjiä ja alkoholisteja, koulu traumatisoi niin pahasti kun saanu niinku olla oma itsensä.
Välitunnilla piti mennä ulos, ellei ollut yli -15° pakkasta. Eli jos oli -14,5°, oli pakko värjötellä pihalle sen 15min.
Vierailija kirjoitti:
Välitunnilla piti mennä ulos, ellei ollut yli -15° pakkasta. Eli jos oli -14,5°, oli pakko värjötellä pihalle sen 15min.
Voi hirveä!
Eihän tuota kestä kuin jotkut pakkasiin tottuneet suomalaiset sun muut eskimot!
Koulun aloittanut 2002...
Pakollinen muiden nähden suihkussa käyminen liikuntatunnin jälkeen.
Jokaviikkoinen seurakunnan työntekijän pitämä kokoontuminen liikuntasalissa.
Ala-asteella syötiin luokissa ja järjestäjävuoroilla olevat kaatoivat maidot laseihin valmiiksi ja jakoivat muille ruuan.
Ylä-asteella järjestäjävuorossa koko viikko keittiössä avustelemassa, leikkaamassa leipää jne ja piti valvoa vieressä kun muut palauttivat p*skaisia lautasiaan kärryyn miten sattuu ja kärrätä niitä pestäväksi sitä mukaa kun täyttyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvun alussa.
Plussat ja miinukset ovat käytössä edelleenkin, eivät ehkä julkisesti, mutta jotenkinhan oppilaat pitää arvioida.
Pidät siis tyhmänä sääntönsä, ettei rekan perään saanut juosta ja altistaa itseään auton alle jäämiselle? Oli teillä outoja sääntöjä. Eikä edes kiviä saanut heitellä...
Miinuslistat olivat julkisia.
Jos tunnilla tipahti viivoitin, tuli miinus.
Tarpeeksi monta miinusta, tuli jälki-istunto.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin pidetään edelleen esitelmiä luokan edessä, siis melkein joka aineessa, jopa köksän valinnaisessa pidettiin esitelmä :D vituttaa. Eikä ne taida loppua lukiossakaan.
T. Ysiluokkalainen
Ei lopu lukiossa ja harmiksesi voin todeta, että Amk:issa vaan lisääntyy sen jälkeen.
Toki jos yliopistoon menet niin sielläkin, mutta taso on vain hurjasti kovempi.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella pakotettiin syömään haarukka vasemmassa kädessä, vaikka itseltäni se ei ollenkaan sujunut oikeakätisyydestä huolimatta. Vaihdoin aina salaa takaisin "väärin" päin. Syön edelleen näin enkä ole asiasta mitenkään kärsinyt. Ihmeellinen sääntö. Tämä 2000-luvun alussa.
Hei mulla aivan sama! Ope tuli aina repimään veitsen ja haarukan käsistä ja laittoi ne "oikein päin". Outoa kyllä, sain olla tässä asiassa ihan rauhassa kun siirryin kolmannelle luokalle.
Kysyn vaan, että mitä väliä sillä loppujen lopuksi on? Eikö riitä että syö siististi?
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan mun peruskoulu ole tarpeeks kaukaisuudessa, mutta tää on pakko kertoo, oli niin naurettava.
2000 -luvulla olin peruskoulussa uskonnollisessa koulussa, ihan normikoulu mutta perustajat uskovaisia. Siellä kiellettiin Coca-Cola merkki, juomineen, koska joskus muinoin Coca-colassa on käytetty kokaa aineksissa.
Tuo nyt kyllä oli typerä juttu opettajilta!
Koulun terveydenhoitajan vastaanotolle piti kulkea ulkokautta, vaikka sinne olisi päässyt sisäkautta käytävää pitkin. Sitä perusteltiin ”paloturvallisuudella”, koska oppilaat saattaisivat unohtaa käytävän oven auki kulkiessaan. Ja kun terkkarille meni, ulkovaatteet piti jättää naulakkoon luokan eteen. Pakkasella kiva kiertää koko rakennus sisävaatteissa.