Askartelua yms turhaa etäopetuksessa, teettekö?
Minä olen antanut lapsen kylmästi jättää tekemättä kaiken maailman askartelut, rakentelut ja vastaavat. Ei todellakaan ole aikaa kaikkeen ja nuo tuntuu niin turhilta. Omatkin etähommat pitää saada hoidettua ja niihin pääsen syventymään vasta lasten tehtyä tehtävänsä. Miksei opettaja voi opettaa kirjoista eteenpäin loogisesti ilman tuollaista ylimääräistä tuusailua?!
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös taito- ja taideaineet kuuluu opintosuunnitelmaan ja on tärkeitä lapsen kehitykselle. Niitä tekemällä lapsi myös oppii.
Piirtäminen ok, samoin jos ope pitäisi videotunnin vaikka jostain käsityöstä ja miten se tehdään. Mulla ei ole aikaa perehtyä kaikkeen savenvalannasta riimukirjoitukseen.
Ap
Savenvalantaa ja riimukirjoitusta tuskin edellytetään missään koulussa. Kepeistä Englannin parlamentin rakentaminen oli taas niin absurdi esimerkki, että oletan sen olleen joko vitsi tai sitten joku luovuustehtävä, jota vanhemman ei ole syytäkään mennä ohjaamaan vaan antaa lapsen itse käyttää mielikuvistustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Askarteluhullu iski jälleen
Anteeksi kuinka? Eka ja ainoa aloitukseni aiheesta.
Ja en puhu edes vain askartelusta vaan kaikista älyttömistä "mene ulos ja rakenna kepeistä Englannin parlamentti ja ota siitä kuva ja lähetä opelle johonkin kahdenkymmenen mutkan kautta toimivaan nettisysteemiin".
Ap
Olet aika kädetön. Toki jälkeläisesi on ihan yhtä surkea. Älkää tehkö mitään, lastensuojelu pelastaa pentusi.
No, kyllä me olemme nuo luistaneet sieltä, mistä aita on matalin.
Onneksi näillä on pitkä lista vaihtoehtoja esimerkiksi käsitöissä. Löytyy puutyötä, kangastöitä, neulomista, erilaisia kodin huoltohommia... että on niistä aina johonkin löytynyt vaikkapa tarvikkeita. Mutta ei meillä kyllä lasta vielä ihan voi vaikka itsekseen päästään naulaamaan, kyllä siinä aikuisen pitää opastaa ja vahtia.
Mainio asenne huoltajalla. Jotenkin en usko että lapsesi kovin hyvin menestyy koulussa, mutta elämässä varmaan vielä huonommin kuin vanhempansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin aloitus taas kuvastaa vanhempien kyvyttömyyttä lapsensa kanssa toimimiseen. En ymmärrä miksi niin moni haluaa lisääntyä, kun ei selvästikään ole mahdollisuuksia toimia lapsen kanssa.
Tunnen aina myötähäpeää, kun joku keskustelupalstalla avautuu, ettei ymmärrä.
Onko sitä omaa ymmärtämättömyyttään todella pakko huutaa koko kansalle? Pitäisikö kuitenkin vaan opetella katsomaan asioita useista näkökulmista ja hyväksyä, että ihmisillä on erilaisia lähtökohtia, ajatuksia ja tilanteita?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kotona esimerkiksi seitsemän eri instrumenttia ja lapsi soittaa niitä vaihtelevasti joka päivä 1-3 eri soitinta. Paperia, maalauspohjia, erilaisia kyniä, maalausvälineitä jne löytyy pilvin pimein. Lapsi lukee joka päivä omavalintaista kirjaa läksyjen lisäksi, tähän mennessä lukenut viisi kirjaa kokonaan etäopetuksen aikana.
Mutta minä en todellakaan lähde erikseen hankkimaan tarvikkeita jotain tiettyä projektia varten, jos niitä ei valmiiksi kotona ole. Se vie liikaa aikaa ja on monesti käytännössä mahdotonta, kun tehtävä tulee samana tai edellisenä päivänä.
Ap
Olisi kiva kuulla ihan todellinen esimerkki tehtävästä, joka on nyt ollut sinulle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kotona esimerkiksi seitsemän eri instrumenttia ja lapsi soittaa niitä vaihtelevasti joka päivä 1-3 eri soitinta. Paperia, maalauspohjia, erilaisia kyniä, maalausvälineitä jne löytyy pilvin pimein. Lapsi lukee joka päivä omavalintaista kirjaa läksyjen lisäksi, tähän mennessä lukenut viisi kirjaa kokonaan etäopetuksen aikana.
Mutta minä en todellakaan lähde erikseen hankkimaan tarvikkeita jotain tiettyä projektia varten, jos niitä ei valmiiksi kotona ole. Se vie liikaa aikaa ja on monesti käytännössä mahdotonta, kun tehtävä tulee samana tai edellisenä päivänä.
Ap
No mikähän tällainen projekti ja sen vaatimat tarvikkeet olisi? Vaikea kuvitella, että tässä tilanteessa missään koulussa edellytettäisi vanhemmilta mitään erikoisvälineiden hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisi kiva kuulla ihan todellinen esimerkki tehtävästä, joka on nyt ollut sinulle liikaa.
Minä en ole ap, mutta kun just edellisenä päivänä oli tehty muovailusavesta pääsiäisjuttuja niin ei kyllä olis millään hotsittanut alkaa seuraavana päivänä väsätä jotain elintarvikevärjättyä taikataikinaa, joita ekaluokkalaisen ei todellakaan osaa tehdä yksin (muovailun kyllä, mutta ensin piti hankkia riittävästi suolaa, sitten massan valmistus ja lopuksi uunissa kuivattelu). Ja sitten kun sitä väsää yhden kanssa niin pakko siihen on ottaa pienemmätkin mukaan, ja siinäpä sitä tuusataankin taas tovi... Vaikka oikeasti olisi pitänyt tehdä töitä tai ulkoiluttaa porukka niin että iltapäivällä saa tehdä rauhassa töitä.
Tietenkin tehdään. Vielä erityisellä rakkaudella.
Mieskin innostuin mahottomasti, kun hänen vahtivuorollaan oli käsitöitä ja piti opetella virkkaamaan. Se otti sen asiakseen ja tuijotteli youtube videoita ja päätti selättää virkkauksen 6-0. Nyt on monta metriä valmista virkattua lankaa...
Tytär ei ole vielä päässyt vauhtiin, mutta kuulemma viikonloppuna mies ottaa asiakseen opettaa virkkauksen jälkipolvillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Minä en ole ap, mutta kun just edellisenä päivänä oli tehty muovailusavesta pääsiäisjuttuja niin ei kyllä olis millään hotsittanut alkaa seuraavana päivänä väsätä jotain elintarvikevärjättyä taikataikinaa, joita ekaluokkalaisen ei todellakaan osaa tehdä yksin (muovailun kyllä, mutta ensin piti hankkia riittävästi suolaa, sitten massan valmistus ja lopuksi uunissa kuivattelu). Ja sitten kun sitä väsää yhden kanssa niin pakko siihen on ottaa pienemmätkin mukaan, ja siinäpä sitä tuusataankin taas tovi... Vaikka oikeasti olisi pitänyt tehdä töitä tai ulkoiluttaa porukka niin että iltapäivällä saa tehdä rauhassa töitä.
Jaa, itse olisin varmaan laittanut jatkamaan sillä muovailusavella askartelua. Tai sitten pistänyt piirtämään jotain. Kuulostaa kyllä oudolta, että opelta tulisi kahtena päivänä peräkkäin melkein identtinen tehtävä, mutta ei materiaalista vain.
Täällä joku viisas alapeukuttaa kaikki nämä kommentit, joissa vanhemmat kertoo etteivät jaksa joka päivä tusata taikataikinoiden, neulomusten ja virkattujen käpylehmien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jaa, itse olisin varmaan laittanut jatkamaan sillä muovailusavella askartelua. Tai sitten pistänyt piirtämään jotain. Kuulostaa kyllä oudolta, että opelta tulisi kahtena päivänä peräkkäin melkein identtinen tehtävä, mutta ei materiaalista vain.
Tiedätkö miten tehokkaasti korona osoittaa sen, miten paljon opekokeissa suositaan näitä pilalle pasattuja kympin tyttöjä joilta puuttuu todellisen elämän kokemus kokonaan? se näkyy juuri näissä aivan pimeissä tehtävänannoissa, joissa ei huomioida mitään tilanteita vaan kuvitellaan lapsi luokkahuoneeseen samanikäisten kanssa, eikä suinkaan kotioloihin joissa voi olla kissaa, koiraa ja kuusi pikkusisarusta etätöitä paiskivien vanhempien kanssa.
Askarreltiin pojan kanssa, hämähäkki väärinpäin😂😂😂😂.
On ekaluokkalainen eikä tajua kaikkia juttuja, saa nähdä mitä ope on tänään sanonut🤪, muija ei ihmekyllä ole soittanut ja valittanut mitään.
Pienet askartelunpaskartelut piristää iltoja.
Ei meidän pikkukoululainen osaa mitään kuvia ottaa ja opelle lähettää. Toki voin opettaa, mutta siihen menee oma aikansa ja lapsi vaatii useamman toiston kädestä pitäen ennen kuin osaa. En minä jaksaisi noita kaiken maailman taiteiluja, mutta onneksi olen nakittanut ne kokonaan miehelleni. Opetan itse teoria-aineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No mikähän tällainen projekti ja sen vaatimat tarvikkeet olisi? Vaikea kuvitella, että tässä tilanteessa missään koulussa edellytettäisi vanhemmilta mitään erikoisvälineiden hankkimista.
En ole ap mutta vastaan: Pehmolelun virkkaus, piti hankkia: koukku, lankaa, napit silmiksi ja vanua täytteeksi. Talon rakennus "jäätelötikuista" piti hankkia: tikkuja ja erikeepperiä (ei ollut tarpeeksi). Seuraavaan työhön löytyi onneksi vanha t-paita, kangasvärejä ei ollut mutta luistimme ja käytimme vesivärejä enkä vaan nyt laita paitaa pesukoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
En ole ap mutta vastaan: Pehmolelun virkkaus, piti hankkia: koukku, lankaa, napit silmiksi ja vanua täytteeksi. Talon rakennus "jäätelötikuista" piti hankkia: tikkuja ja erikeepperiä (ei ollut tarpeeksi). Seuraavaan työhön löytyi onneksi vanha t-paita, kangasvärejä ei ollut mutta luistimme ja käytimme vesivärejä enkä vaan nyt laita paitaa pesukoneeseen.
Niin ja meilläkin oli elintarvikeväreillä värjättyä taikataikinaa, väriä piti ostaa. "Voi käyttää myös mustikkaa tai punajuurta" no ei ollut niitäkään!
Hyvänen aika sentään. Opettaja on velvoitettu ohjeistamaan ne taidetunnit. Ohjeita voi aina soveltaa. Jos opettaja ei ohjeista, hänet haukutaan siitä. Opettajan kannalta lopputulos on aina sama: hänet haukutaan. Tehtävä oli liian vaikea, liian helppo, siihen meni liikaa aikaa, siihen meni liian vähän aikaa jne. Loputtomiin, joka ikisestä tunnista, joka ikisestä tehtävästä. Oikeasti ihmettelen ihmisiä, jotka tekevät opetustyötä useita vuosia. Miten ne jaksaa tuota, masentavaa.
Meillä on ollut tehtävänä piirtää kolmiulotteinen lyijykynätyö omasta mallista ja rakenna soitin kierrätysmateriaaleista. Hirveesti ei tuo lapsi ole niiden kanssa apuja tarvinnut, paitsi käski säästää yhden maitotökin sitä soitinta varten. Että kauheesti ei mun työntekoa ole noilla häiritty. Ne on osa opetussuunnitelmaa, joten mun mielestä ne tehdään. Mutta tietysti, jos lapsi ei osaa omatoimisesti edes istua alas, niin ymmärrän ap:n ärsyyntymisen. Toki voisi olla myös peiliin katsomisen paikka?
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän pikkukoululainen osaa mitään kuvia ottaa ja opelle lähettää. Toki voin opettaa, mutta siihen menee oma aikansa ja lapsi vaatii useamman toiston kädestä pitäen ennen kuin osaa. En minä jaksaisi noita kaiken maailman taiteiluja, mutta onneksi olen nakittanut ne kokonaan miehelleni. Opetan itse teoria-aineet.
Meillä kyllä noi opettajat ihan opettaa. T. espoolainen
Tämäkin aloitus taas kuvastaa vanhempien kyvyttömyyttä lapsensa kanssa toimimiseen. En ymmärrä miksi niin moni haluaa lisääntyä, kun ei selvästikään ole mahdollisuuksia toimia lapsen kanssa.