Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Askartelua yms turhaa etäopetuksessa, teettekö?

Vierailija
03.04.2020 |

Minä olen antanut lapsen kylmästi jättää tekemättä kaiken maailman askartelut, rakentelut ja vastaavat. Ei todellakaan ole aikaa kaikkeen ja nuo tuntuu niin turhilta. Omatkin etähommat pitää saada hoidettua ja niihin pääsen syventymään vasta lasten tehtyä tehtävänsä. Miksei opettaja voi opettaa kirjoista eteenpäin loogisesti ilman tuollaista ylimääräistä tuusailua?!

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askarteluhullu iski jälleen

Vierailija
2/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin kai kuvista ja käsityötä on myös opetettava, etäooetuksessakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös taito- ja taideaineet kuuluu opintosuunnitelmaan ja on tärkeitä lapsen kehitykselle. Niitä tekemällä lapsi myös oppii.

Vierailija
4/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motoriset taidot eivät kehity, jos käsiään ei käytä.

Vierailija
5/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kuinka? Eka ja ainoa aloitukseni aiheesta.

Ja en puhu edes vain askartelusta vaan kaikista älyttömistä "mene ulos ja rakenna kepeistä Englannin parlamentti ja ota siitä kuva ja lähetä opelle johonkin kahdenkymmenen mutkan kautta toimivaan nettisysteemiin".

Ap

Vierailija
6/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ne on kivoja. Sellasta ajanvietettä, mitä olis kiva muutenkin tehdä lasten kanssa, mutku yleensä ei ole ollut aikaa.... Ainoa huono juttu on materiaalien etsiminen. Koulussahan ne ovat siististi varastossa kaikki.

Vierailija
7/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös taito- ja taideaineet kuuluu opintosuunnitelmaan ja on tärkeitä lapsen kehitykselle. Niitä tekemällä lapsi myös oppii.

Piirtäminen ok, samoin jos ope pitäisi videotunnin vaikka jostain käsityöstä ja miten se tehdään. Mulla ei ole aikaa perehtyä kaikkeen savenvalannasta riimukirjoitukseen.

Ap

Vierailija
8/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan askarreltu ja rakenneltu, mutta ovat kyllä tärkeysjärjestyksessä häntäpäässä. Sama juttu joidenkin musiikin tehtävien kanssa. Nyt on pakko priorisoida.

Vierailija
9/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai hoidetaan. Enkä minä askartele, antaa lasten askarrella tehtävänsä.

Vierailija
10/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai ollaan askarreltu ja tehty sitä kaikkea muutakin turhaa. Se on ollut kivaa yhdessä tekemistä ja vaihtelua koko perheelle. 

Vierailija
11/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piirtäminen ok, samoin jos ope pitäisi videotunnin vaikka jostain käsityöstä ja miten se tehdään. Mulla ei ole aikaa perehtyä kaikkeen savenvalannasta riimukirjoitukseen.

Ap

Missä isä?

Vierailija
12/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Miksi niihin sinun pitäisi perehtyä? Jos lapsi ei osaa jotain, niin lapsi kysyy opettajalta.

Vierailija
13/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Aika jänniä tehtäviä saatte opettajilta. Hieman nyt epäilen tehtävänannon todellisuutta väittäminesi.

Vierailija
14/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ekaluokkalainenkin on ihan itse hoitanut tällaiset tehtävänsä. Sekä rakentanut että kuvannut ja lähettänyt kuvat opettajalle. Rakensi esimerkiksi lukupesän, teki virpomaoksia ja on askarrellut mitä milloinkin. Nämä on tehtävät on tarkoitettu lapsen tehtäväksi, eikä kyseessä ole mikään taitokilpailu, jossa tarkoituksena on tehdä mahdollisimman hieno luonus vanhemman avustamana. Ja kysymykseen vastauksena tottakai nämäkin tehtävät tehdään. Ekaluokkalaisetkin kyllä osaavat ottaa puhelimillaan kuvia ja lähettää ne käytössä olevalla järjestelmällä opettajalle kunhan tämä on vaan lapselle ensin opetettu (ja moni nykylapsi osaa vaikkei ole erikseen opetettukaan).

Vierailija
15/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai tehdään. Ei pingoteta ja priorisoidaan tärkeimmät ensin, mutta muutkin hommat hoidetaan. Kyse ei ole pelkästä oppimisesta vaan myös vastuun ottamisesta, se on tärkeä taito koko tulevaisuuden kannalta. Meillä on koululaisten ohella kolme pientä lasta ja omat etätyöt, ei ole helppoa muttei elämän aina tarvitse olla.

Vierailija
16/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että eniten äänessä näiden aivan turhien ohjeistuksien ja tehtävien puolesta ovat ne, joilla ei ole niitä omia lapsia. :D Monikin tällainen on aivan totaalisen pihalla siitä todellisesta arjesta ja tekemisen puurtamisesta ja arviokykyä näiden hyödyllisyydestä heikentää entisestään tuo tietämisen puute. Olemme nyt kahdesta tarhasta saaneet moneen kertaan kuullut ohjeet lukemisesta, saduttamisesta ja piirtämisestä, ja kun erehdyin sanomaan siitä, niin lapsettomat olivat ensimmäisenä kailottamassa miten tärkeät ohjeet ne ovat ja hyvin hyödyllistä tekemistä. Muuten hyvä, mutta nuo kuuluvat jokapäiväiseen ja viikonloppuiseen ohjelmaan, joten jos haluaisivat laittaa jotain vinkkiä lasten kanssa touhuamiseen, niin eivät laittaisi ollenkaan. Noilta ohjeilta kun ei voi välttyä, koska parhaimmassa tapauksessa ekasta neuvolasta lähtien noita ohjeita tuputetaan, mainostajat hönkivät näiden ideoiden kanssa niskaan ja someen tulee mainoksia pelastakaalapsery:ltä ja mannerheimin lastensuojeluliitolta, minkä vakiohokema on "lukekaa lapsille". Jos noilta onnistuu välttymään, niin saa tavallisen laput silmillä kulkea. Muutenkin koko lukeminen tuntuu elävän erilaista legendaa kuin käytännössä. 

Nuo peruskoulun askarteluohjeet ovat aika mielenkiintoisia, koska oletetaan että kaikilla on pirusti huopaa, silkkipaperia ja peltipaperia käytettävissä tuosta vain. Lisäksi noiden tekeminen vaatii valvontaa, halusitte tai ette. 

Vierailija
17/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kotona esimerkiksi seitsemän eri instrumenttia ja lapsi soittaa niitä vaihtelevasti joka päivä 1-3 eri soitinta. Paperia, maalauspohjia, erilaisia kyniä, maalausvälineitä jne löytyy pilvin pimein. Lapsi lukee joka päivä omavalintaista kirjaa läksyjen lisäksi, tähän mennessä lukenut viisi kirjaa kokonaan etäopetuksen aikana.

Mutta minä en todellakaan lähde erikseen hankkimaan tarvikkeita jotain tiettyä projektia varten, jos niitä ei valmiiksi kotona ole. Se vie liikaa aikaa ja on monesti käytännössä mahdotonta, kun tehtävä tulee samana tai edellisenä päivänä.

Ap

Vierailija
18/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädentaidot ovat kyllä tärkeitä, samoin liikunta.

Vierailija
19/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään mahdollisuuksien mukaan. Ekaluokkalainen piirtää ja maalaa muutenkin jatkuvasti, joten kädentaidot tuskin rapistuvat vaikka ei maalaisi juuri opettajan haluamaa kevätmaisemaa vaan vaikkapa ihmisen. Meillä ei paljon ole askartelutarvikkeita, joten jos jotain ei ole niin sitten ei ole. Lähinnä sellaiset tehdään, mihin on tarvikkeet ja mitä lapsi saa itse tehtyä ilman suurempaa apua. Mulla menee työaikaa jo aivan tarpeeksi matikassa ja äidinkielessä opastamiseen, ja mielestäni ne aineet ovat nyt tärkeämpiä kuin luovat aineet.

Liikuntaa tulee ihan luonnostaan myös, kun päivittäin ulkoillaan ja liikutaan. Opettajan mukaan pitäisi keksiä jotain temppuratoja sun muita. Ei ole nyt tällaisiin riittäneet omat resurssit. Ehkä jos olisi useampi lapsi, niin he voisivat keskenään ideoida ja tulisi tehtyäkin. Yhden lapsen kanssa pitäisi aikuisen olla siinä vieressä puuhaamassa temppurataa.

Vierailija
20/78 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi kuinka? Eka ja ainoa aloitukseni aiheesta.

Ja en puhu edes vain askartelusta vaan kaikista älyttömistä "mene ulos ja rakenna kepeistä Englannin parlamentti ja ota siitä kuva ja lähetä opelle johonkin kahdenkymmenen mutkan kautta toimivaan nettisysteemiin".

Ap

Meillä oli tällä viikolla tällainen kuvistehtävä: Leikkaa pahvista silmät ja suu. Vie ne ulos johonkin kivelle/kannonnokkaan/mihin tahansa. Tästä tulee hahmo tyyliin Puu-ukko. Ota kuva ja lähetä opelle.

Ihan kiva tehtävä sinänsä ja varmaan jos olisi monta lasta, niin he innostuisivat tuollaisesta. Mutta ei tuo nyt ainakaan kädentaitoja kamalasti kehitä, mielikuvitusta ehkä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi