Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Korona leviää hengityksen välityksellä!

Vierailija
03.04.2020 |

Näin uusimmissa tutkimuksissa. Nyt alkaa todellinen väistely!!

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IS Tänään. Lue itse. Keskustella ei siis kannata. Tästä lähtien kukaan ei ole minun lähellä ainakaan 10 metrin säteellä.

Eli sulla ei ole vieläkään lähteitä linkata? Mee nyt muualle valehtelemaan täältä.

en ole se, kenelle tuon osoitit, mutta tässä sinulle linkki: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006462671.html

Vierailija
22/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo viikkoja vanhaa tietoa.

Kansainväliset tutkijat totesivat asian jo aikaa sitten.

Koronavirus leviää hengityksen mukana lähiympäristöön ja elää ilmassa 3 tuntia.

Käyttäkää hengityssuojia ja vähentäkää muiden saaamaa viruskuormaa.

Samat vinkumisethan sieltä tulee kuin aiemminkin, joten tässä muutama vastaus.

Ei löydy hengityssuojia. Tee itse tai käytä edes huivia hengitysteidesi edessä.

Täytyy jättää hengityssuojat terveydenhoidolle. Eivät he osta suojiaan Motonetistä tai K-raudasta.

EI suoja estä minua sairastumasta. Suojan tarkoitus on estää sinua tartuttamasta.

Olen terve enkä tarvitse suojaa. Levität virusta tietämättäsi 4-12 vuorokautta tartunnan saamisesta oireisiin. Oireettomana sairastajana koko ajan.

Virus menee läpi huivista että heilahtaa. Viruskuorman levittäminen on ratkaisevaa. Osa viruksista jää suojaan/huiviin ja vähentää kuormaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Tätä ei ole missään vaiheessa kielletty, siksihän karanteenikin on päällä. Mutta hyvä että asiasta kirjoitetaan, ehkä se saa ihmiset noudattamaan ohjeita paremmin.

Vierailija
24/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tiedetty koko ajan. 

https://www.is.fi/tiede/art-2000006449196.html

"

Päiväkävelyllä ei kuitenkaan ole syytä paniikkiin: virus hajoaa tyypillisesti ilmassa nopeasti, eikä muutu aerosolimuotoon. Käytännössä se ei myöskään kulje tarpeeksi korkealle ja pitkälle, jotta se tartuttaisi ihmisiä, jotka eivät ole sen lähteen kanssa lähikontaktissa.

Sairaaloissa nämä tiedot sen sijaan ovat keskeisen tärkeitä.

"

Samaa mieltä muuten, mutta onkohan tuossa IS-jutussa käännösvirhe kun sanotaan, että virus hajoaa tyypillisesti ilmassa nopeasti. Olikohan tarkoitus sanoa, että virus hajaantuu ilmassa nopeasti?

Vierailija
25/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengityssuojain ei estä koronan tarttumista. Miksi jotkut uskovat tähän kankaanpalan taikavoimaan viruksia vastaan? Ei ole mitään teoriaa edes miksi se suojaisi. Nuo suojaimet joita näkee on tarkoitettu rakennuspölylle ei viruksille ja kirurgin maski on tarkoitettu estämään kirurgia räkimästä potilaan avoimeen leikkaushaavaan puhuessaan. Niillä ei estetä minkään viruksen tai myrkyn leviämistä.

Vierailija
26/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te helsinkiläiset ette tilaa ruokia kotiinne kun kerran se mahdollisuus teille on annettu.

Pakkoko sinne kauppaan on pakko ängetä 2-3 kertaa viikossa ?

No, kärsikää sitten jos vieläkään ei kaaliin mene että välttäkää muiden ihmisten kohtaaminen. Saadaan kaikki kärsiä takianne !

Vierailija
27/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

PYSYKÄÄ KOTONA STNA!!!

Mikä siinä on että kaupoissa pitää rampata entiseen malliin, maskilla tai ilman?! Mä en edes ole hamstrannut vaan tilannut ruoat kotiovelle jo helmikuun alusta asti.

Vierailija
28/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy jättää hengityssuojat terveydenhoidolle. Eivät he osta suojiaan Motonetistä tai K-raudasta.

EI suoja estä minua sairastumasta. Suojan tarkoitus on estää sinua tartuttamasta.

Olen terve enkä tarvitse suojaa. Levität virusta tietämättäsi 4-12 vuorokautta tartunnan saamisesta oireisiin. Oireettomana sairastajana koko ajan.

Virus menee läpi huivista että heilahtaa. Viruskuorman levittäminen on ratkaisevaa. Osa viruksista jää suojaan/huiviin ja vähentää kuormaa.

Iso ongelma onkin, ettei suojia riitä edes terveydenhuollossa työskenteleville. Itse olen HUS:ssa töissä ja kohtaan kymmeniä riskiryhmään kuuluvia päivässä, mutta maskia en saisi käyttää. Raskasta on, toivon vaan etten Janna virusta :(

Vierailija
29/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kanna

Vierailija
30/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavaa :( Tosin melko odotettavaa, kun tämä leviää niin helposti.

Vierailija
31/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hengityssuojain ei estä koronan tarttumista. Miksi jotkut uskovat tähän kankaanpalan taikavoimaan viruksia vastaan? Ei ole mitään teoriaa edes miksi se suojaisi. Nuo suojaimet joita näkee on tarkoitettu rakennuspölylle ei viruksille ja kirurgin maski on tarkoitettu estämään kirurgia räkimästä potilaan avoimeen leikkaushaavaan puhuessaan. Niillä ei estetä minkään viruksen tai myrkyn leviämistä.

Salminenko se THL:ltä siellä linjoilla...?

https://www.berner.fi/pro/tuote/hengityssuojain-ffp3-suojatasolla/

Lisää dataa KVG metodilla koko netti täynnä...

Vierailija
32/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on nyt siirryttävä ainakin omassa varautumisessa toiseen vaiheeseen, eli nasse tai vastaava ratkaisu käyttöön julkisilla paikoilla liikuttaessa. Minä en koronaa ala hengittelemään!

Kuminen kaasunaamari kaasupatruunoilla vai? Kankainen imee vain ilmasta virukset siihen rykelmäksi naamasi eteen. 

Suosittelen ettet liiku ulos kuin pakosta peset kädet kun tulet kotiin ja kun lähdet kotoa pysyt kaukana ihmisistä. 

Helppoa. Ainoa ongelma, että tyhmimmät väkisin hakeutuvat pyytämättä läheisyyteesi. En tiedä mitä näille pitäisi tehdä. Tintata naamaan että tajuavat?

Vierailija
33/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa jotka tartuttaneet ja saaneet, ovat olleet samassa tilassa, ainakin tunnin pari.

Teatteri, konsertti, häät, sukujuhlat, bussikuljetus, lentokone. Näitä raportoitu.

En ole kuullut että kukaan olisi saanut sitä marketissa, postissa tai apteekissa käydessään.

Vierailija
34/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IS Tänään. Lue itse. Keskustella ei siis kannata. Tästä lähtien kukaan ei ole minun lähellä ainakaan 10 metrin säteellä.

Eli sulla ei ole vieläkään lähteitä linkata? Mee nyt muualle valehtelemaan täältä.

en ole se, kenelle tuon osoitit, mutta tässä sinulle linkki: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006462671.html

Kiinalaiset ovat raportoineet tästäkin asiasta jo naikoja sitten. Tätähän pidetään yhtrenä syynä risteilyaluksilla tapahtuvan leviämisen valtavaan määrään.

Vierailija
35/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaa mä ostin mun ffp3 maskit k raudasta ja näissä ohjeissa lukee että suojaa viruksilta esim myyräkuume, sikainfluenssa, SARS ja lintuinfluenssa.

Vierailija
36/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään muualla kuin hyvin pienissä suljetuissa tiloissa ilma ei pysy samana kolmea tuntia. Ulkotiloissa tuuli puhaltaa virukset taivaan tuuliin sekunneissa ja isoissa sisätiloissakin tehokas ilmanvaihto kuljettaa virukset pois ja laimentaa pitoisuuden nopeasti.

Vierailija
37/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei estä, mutta EHKÄISEE. Samoin kuin vaikka tupakoimattomuus ei estä keuhkosyöpää, mutta ehkäisee sen saamista.

Fffp3-maski ehkäisee tehokkaasti virusten leviämistä ja niitä on käytetty terveydenhuollossa jo pitkään. Kirurgin maskilla suojataan muita itseltä, ja oikein käytettynä sekin vähentää tartuntoja. Ei estä niitä, mutta vähentää. Siihen tässä pyritäänkin.

Vierailija
38/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://edition.cnn.com/2020/04/02/health/aerosol-coronavirus-spread-wh…

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaistutkijalta-kylmaava-arvio-…

Itsehän en ole tavannut ketään kuukauteen, viikko sitten lopetin harvaisen ulkonakäynnin esim. lenkkeilyn ja jo helmikuusta olen tilannut ruoan kotiin(oven taa). Ikkunan pidän auki lasitetulle parvekkeelle jolla puolella ei ole liikennettä, en ulko-oven puolelle. Remonttinaamarin avulla käyn viemässä roskat.

Vierailija
39/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salminenko se THL:ltä siellä linjoilla...?

https://www.berner.fi/pro/tuote/hengityssuojain-ffp3-suojatasolla/

Lisää dataa KVG metodilla koko netti täynnä...

Mikä sen leviämisen estää siinä kankaanpalassa? Mikis et vastaa vaan alat jatkamaan harhojasi tällä kertaa minusta joka kysyn sinulta miten niin kankaanapala auttaa  estämään virusken liviämistä. Nuo kangasnaamarit ovat aikuisten oikeasti rakennuspölylle, eivätkä ne sitäkään estä pääsemästä keuhkoihin joten eivät estä viruksenkaan pääsemistä niiden läpi. 

Mitä kokemusta sinulla on minkään suhteen kun osoitat antipatioitasi asiantuntjoita kohtaan täysin ottamatta huomioon omaa ummikko tietämättömyyttäsi minkään konkreettisen asian suhteen tässä. Et tiedä promilleakaan siitä mitä THL etkä mitään muista keskustelijoista etkä osaa kyksyttäessä vastata. Et myöskään omaa mitään kokemusta näistä maskeista joiden taikavoimaan uskot sokeasti. Kuinka tyhmä täytyy ihmisen olla että syyttää muita epäpäteviksi kun ei ole harmainta haisuakaan asioista.

Vierailija
40/158 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sairastuneita pitäisi tuolla logiikalla olla vielä paljon paljon enemmän. Ihmisethän puhuvat toisiaan päin kaiken aikaa ja kaikkialla.

En minä ole puhunut oikeastaan kellekään lähietäisyydellä poislukien oma puoliso. Kaupan kassaa olen kiittänyt puhumalla kasvot toisaalle suunnattuna.