Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?
Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Meillä vuokralainen ihmetteli, että miksi vuokra nousee. Piti sitten näyttää vastikekuitista, miten vastike on noussut juuri sen 28,70 e/kk, jonka verran vuokraa olin nostamassa (kuten vuokrasopimuksessa oli sovittu). Ei ole minun vikani, että taloyhtiössä on eletty kuin pellossa ja jouduttu korjaamaan kaikenlaista pientä ovista roskakatoksen kattoon ja siivottu rappuja ylimääräisiä kertoja. Kaikki se maksaa!
Huoltoyhtiö pitää kilpailuttaa ja isännöitsijä vaihtaa, isännöitsijät ovat yleensä täysiä roistoja muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nyt nostamassa vuokraa, mutta jos yhtiövastike nousisi, minun pitäisi. Eivät kaikki vuokranantajat ole mitään kroisoksia. Oma tilanteeni on se, että sain vuoden-kahden työkomennuksen toiseen kaupunkiin. En todellakaan halunnut sen takia laittaa hyvää asuntoani myyntiin, koska aion palata kotiin, kun tämä on ohi. Vuokralaiseni maksaa täsmälleen sen summan, mitä yhtiövastikkeeni ja lainani ovat yhteensä. Nykyinen vuokra-asuntoni maksaa enemmän kuin mitä vuokralaiseni maksaa minulle, joten jään olosuhteiden pakosta tappiolle tässä. Lisätappioon minulla ei ole varaa.
Et jää tappiolle vaan voittoa tulee joka kk sen lainanöyhennyksen verran. Joo se ei jää käteen, mutta kartuttaa omaisuutta sen lainanlyhennyksen verran. Sun oma vuokra ei kuulu tähän yhtälöön mitenkään.
Kyllä siitä kulut lisääntyy, kun tuo vuokraaja maksaa asunnon nettovuokratulosta vielä veroa 30 %. Ei se tosiaankaan puhtaana käteen tule
Vierailija kirjoitti:
Vuokra oli jo liikaa ja se oli viimeinen niitti?
Sitten asuivat liian hyvin suhteessa omaan kykyynsä tuottaa tuloja. Ei se ole mikään kohtalo, että elää liian leveästi jo valmiiksi.
Näin kävi täälläkin. Vuokra nousi kuukaudessa 7,45€ ja kämppä oli valmiiksi jo melko paska. Päätin sitten muuttaa pois ja ostin oman asunnon.
Voi olla vaikka kiinnostus järkevään taloudenpitoon sekä mieluisamman ja taloudellisemman asunnon löytyminen muun elämän tilanteen muutoksen ohella.
Joo, 30€ josta maksat veroja kolmasosan ei paljon sinun lompakkoasi kasvata, mutta vuokralaiselle korotus kertoo ahneudesta.
Jos vuokralaisen mielestä vuokra on jo valmiiksi lian korkea, euronkin korotus voi katkaista kamelin selän.
En ihmettele yhtään. Olen minäkin vaihtanut pankkia parin euron palvelumaksun vuoksi. Ei kitsaudesta tai persaukisuudesta, vaan periaatteesta.
Asumistukikaan ei nouse senttiäkään, kun vuokra nousee alle 50 euroa. Vasta 50 euron asumismenojen nousu nostaa myös vähän asumitukea.
olin vuokralla, kun asuntoon tuli putki remontti. Asuin remontin läpi asunnossa, kyseessä melko vanha talo ja työläs remontti. Linnottauduin muovien taakse yksiön makuuhuoneeseen, ja toisella puolella ne työmiehet teki töitään.
wc oli pois käytöstä, ulkokautta pääsi vessaan. Aamuisin kantelin pissa ämpäriä työmiesten ohi väliaikaiseen käymälään.
Selvisin hyvin, se oli järjestely kysymys. Ruuat kertakäyttöastioilta ja helppoa valmisruokaa napaan tuo aika.
Joustin osaltani vuokranantajalle ja maksoin muistaakseni alempaa vuokraa tuolta ajalta.
Kesken remontin ilmoitti korottavansa vuokraa 90e, koska lainaa on otettu ja kulut nousseet.
No, minäpä pakkasin jo valmiiksi paketissa olevat kamani ja etsin toisen asunnon. En jäänyt odottelemaan. Ei se remontti asuminen niin herkkua ole, jos tietää, että rempan jälkeen vuokra on ylihintainen.
Ei löytänyt heti uutta vuokralaista rempan keskelle ja taisi olla hetken tyhjillään sen jälkeenkin. Melko pieni asunto ja lähes 100e lisää oli pikkasen ylihintaista siitä asunnosta.
En tiedä olisiko hänen remppa laina lyhentynyt paremmin, jos olisin siinä asunut, vaikka vähän maltillisemmin korotetuilla vuokralla. Tietysti ymmärrän korotuksen, mutta se oli vaan itselle liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on töykeä ja tyly kohtelu avainsana. Ei rahattomuus. Aion itsekin tehdä samoin jos vuokranantaja korottaa 1250e vuokraa. Mulla on vara maksaa vaikka 5000e kuussa mutta kyse on periaatteesta.
Tismalleen sama. Meillä on juuri ensimmäinen vuokrantarkistus tulossa vissiin tässä kuussa.
Sopparissa lukee indeksi plus 2% ja maksetaan tosi kallista vuokraa jo n. 1000e. Saa olla kyllä aika mulkku jos oikeasti lähtee tässä tilanteessa korottamaan.
Oletko ikinä kuullut "pacta sunt servanda" -periaatteesta?
Kela hiillostaa meitä hankkimaan halvemman vuokra-asunnon, mutta ei ole löytynyt. Jos löytyy, lähdemme. Työmatka ei saisi hirveösti pidentyä, muuten käy köpelösti. Viisihenkinen perhe.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukikaan ei nouse senttiäkään, kun vuokra nousee alle 50 euroa. Vasta 50 euron asumismenojen nousu nostaa myös vähän asumitukea.
Jos asumistuki on jo maksimin verran eli esim. Helsingissä 670e/kk niin ylimenevästä osuudesta ei korvata senttiäkään vaikka vuokranantaja miten korottaa vuokraa. Lienet trolli.
Itse en vuokraisi koskaan enää yksityiseltä.
Olen hyvin kiintynyt vuokrakämppääni ja vuokra on ollut vielä kilpailulykyinen, mutta jos tämän vuokra nousisi vielä edes sen 20-30 e, niin olisi jo ylihintainen 70-luvun kämpästä. En kokisi enää saavani rahalle vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
En ihmettele yhtään. Olen minäkin vaihtanut pankkia parin euron palvelumaksun vuoksi. Ei kitsaudesta tai persaukisuudesta, vaan periaatteesta.
Minä olen myös. Lisäksi olen lopettanut pankkikortin, koska se muuttui ilmaisesta kuukausimaksulliseksi. Olen vuokranantaja. Tasapainottelua tämä homma on. Ei voi jättää kokonaan korottamatta vuokraa, mutta ei voi myöskään korottaa liikaa. Yleensä indeksin mukaiset vuosikorotukset ovat ihan ok. Kustannukset nousevat vuosittain, millä on seurauksensa.
Ei 30 euroa ole kummoinen summa, mutta itselläni on ainakin tietty katto, jonka nykyisestä asunnostani vuokraa viitsin maksaa. Ihan kaikinpuolin kelpo asunto tämä on, mutta jos vuokraa nostetaan vielä paljonkin, alan saada samalla rahalla asunnon lähempänä keskustaa. Jossain vaiheessa se katto tulee täyteen, ja totean että hintalaatusuhde ei enää ole järkevä. Tavoittelen mukavaa ja omien arvojeni mukaista elämää, joten jos samalla hinnalla saa asunnon paremmilta paikoilta niin se on heippa vaan vuokrantajalle. Ei tämä mikään ihmissuhde ole näin vuokralaisen näkökulmastakaan. Sinne mennään mistä saa rahoilleen parhaan vastineen.
No vuokranantajana pitää ymmärtää, että vuokralaiset voi löytää kivemman asunnon itselleen paremmalta paikalta ja muuttaa pois siksikin ja jos vuokra on kivemmassa vähemmän, maksaa ne muuttokustannuksetkin mielellään. Eikä se muutto kaikille kovin paljon maksa, joillakin voi olla lähipiirissä pakettiautoja tai peräkärryjä mistä lainata bensan hinnalla ja kantajia voi olla omasta takaa. Kun itse muutettiin - ei tosin vuokrankorotuksen vuoksi - vaan vuokralta omaan, niin vuokrattiin paku muutamaksi tunniksi ja kantajat omasta perheestä. Isot tavarat pakulla ja mitä siihen mahtui, 4 km matkaa ja pieniä kuljetettiin omalla autolla, joka sekin on aika tilava. Ei se kovin kalliiksi tullut. Olisin saanut työnantajaltani peräkärryn ilmaiseksikin lainaan, jos olisin halunnut, mutta mies oli sitä mieltä, että iso paku on käytännöllisempi.
Vierailija kirjoitti:
Joo, 30€ josta maksat veroja kolmasosan ei paljon sinun lompakkoasi kasvata, mutta vuokralaiselle korotus kertoo ahneudesta.
Että tällainen logiikka.
Suomessa on tämä "pitää olla oma asunto", joten porukka muuttaa varmasti hanakammin pois. Plus suurin osa vuokralaisista on nuoria, jolloin elämä vie, elämä tuo.
Olen itse asunut vuokralla 20 vuotta, eikä omistusasunto ole minulle mikään ehdoton juttu. Tälleen nelikymppisenä pysyisin mielelläni nykyisessä vuokrakodissani vaikka seuraavat 20 vuotta, jos vain talouteni sallii sen (osa-aikainen työ, ei vakitunteja).
Olen muuttanut 20 vuoden aikana vuokra-asunnosta toiseen seuraavista syistä
- Ystäväkämppis muutti opiskelemaan muualle
- Ystäväkämppis löysi poikaystävän ja halusi muuttaa hänen kanssaan saman katon alle
- Opiskelut päättyivät ja opiskelupaikkakunnalla oli huono työtilanne
- En viihtynyt alivuokralaisena, vuokranantajilla oli pariskuntana eripuraa, jonka osalliseksi minä jouduin mm. toisiaan kumoavien ohjeiden takia esim. tämä alue on sulle VS ei tätä aluetta saa käyttää.
En näin tässä iässä näe mitään järkeä muuttamiselle paitsi seuraavissa tilanteissa
- En pysty taloudellisesti maksamaan vuokranantajan vaatimaa vuokraa, jos menot nousevat mutta tuloni eivät
- Vakituinen hyvä työpaikka jostain muualta
- Löytäisin puolison, joka saisi työkomennuksen ulkomaille / Tapaisin ulkomailla asuvan puolison ja minun muuttaminen hänen luokseen olisi järkevintä
- Jos tähän tulisi painajaismaiset naapurit, joita ei saa kuriin
- Luteet