Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?
Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.
Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.
Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.
Tein tuossa laskelmaa, että samankokoisessa asunnossa, samalla alueella, jossa nyt asun, omistusasuminen maksaisi saman verran. Toki, sen asunnon hinnasta saa sitten jotain takaisin, kun sen myy joskus.
Juu, maksaa saman verran. Ero on vain siinä että 25 vuoden jälkeen ostaneella on velaton asunto ja vuokralaisella repullinen vuokrakuitteja. Seuraava 25 vuotta meneekin sitten jo 6-1 omistajan eduksi.
Minulle tulee vasta vajaa 40 vuoden kohdalla plus miinus -tilanne, jos ei ota huomioon inflaatiota ja vaihtoehtoiskustannusta. Sitten alkaakin tulla isot remontit ja arvonnousua ei toistaiseksi ole. Saa nähä, paljonko tuosta oikeasti saa tuottoa. Pörssiin ne rahat olisi kannattanut laittaa, mutta kokemusta tämäkin. Se tietysti vaikuttaa, että asunto ostettiin uutena nousukaudella + vuokraa ei ole inflaatiokorjattu tässä reilun kymmenen vuoden aikana. En kyllä vuokranantajan näkökulmasta suosittele yleisesti vuokrankorotusten unohtamista, tulee kalliiksi pitkällä tähtäimellä...
Taisit unohtaa vuokrankorotukset. Normaaleilla indeksikorotuksilla vuokra noin tuplaantuu noin kahdenkymmenen vuoden aikana.
En oikein ymmärrä omalle kodille tuota vaihtoehtokustannusta, jossakin on kuitenkin pakko asua ja omassa se on halvempaa kuin toisen omassa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa kilpailuttaa saa helposti 100 e / kuukaudessa pois vuokrasta. Itse soitin, että tilanne on nyt tämä joko lähden vetää tai annat 100 e / kk alennusta. Vuokralaisia on nyt helvetin vaikea saada, niin käyttäkää nyt tilannetta hyväksi.
Miksi niitä on hel vetin vaikea saada? Joka paikassako? Nytkö ostavat oman kämpän kun työpaikka menee alta?
Jos joku sanoisi tuon toisinpäin eli kilpailuttakaa vuokralaiset niin varmaan olisi ilkeä kapitalisti vuokralordi. Mutta kysynnän ja tarjonnan laki on toisinpäin ok?
No niin, siitä vaan alapeukuttamaan;). Vastauksia on turha odottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vuokra -asunto on vain vuokra-asunto. Niitä on joka kulmassa ja on mistä valita. Miksi ihmeessä sitoutua, jos vuokra nousee ja muualta saa paremman tai edullisemman? On varauduttava että asukkaat lähtee, jos haluaa kiskoa maksimaalista vuokraa, korottaa reilusti huonoinakin aikoina ja siirtää heti vuokraan jokaisen merkityksettömän euron joka vastikkeeseen tulee lisää. Jos on ahne, niin pitää varautua nopeaan vaihtuvuuteen, näkemään enemmän vaivaa ja siihen ettei heti uutta vuokralaista löydy.
No mikä on mielestäsi raja merkitykselliselle ja merkityksettömälle?
vuokrankorotuksen tekeminen kertoo siitä, että mahdollisesti jatkossakin vuokranantaja voi korottaa vuokraa. Varsinkaan jos asuntoon ei tehdä mitään parannuksia tai remonttia, niin miksi siitä pitäisi maksaa mitään enempää?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001905550.html
Vuokrankorotuksia voi periä jopa takautuvasti kolmelta vuodelta, jos vuokraa on unohdettu korottaa vuosittain.
Tiia16 kirjoitti:
vuokrankorotuksen tekeminen kertoo siitä, että mahdollisesti jatkossakin vuokranantaja voi korottaa vuokraa. Varsinkaan jos asuntoon ei tehdä mitään parannuksia tai remonttia, niin miksi siitä pitäisi maksaa mitään enempää?
Koska inflaatioa. Siksi vuokra yleensä sidotaan elinkustannusideksiin tms.
Tosiaan, hyvästä vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni. Ystäväni asui Helsingissä vuokralla vuosia ja kertaakaan ei korotettu vuokraa, vaikka lähtövuokrakin oli hyvin kohtuullinen. Omistaja, varakas iäkkäämpi bisnesmies, sanoi suoraan, että hän haluaa vuokralaisen, joka maksaa vuokransa, ei aiheuta ongelmia, ei soittele pikkujutuista vaan hoitaa ne itse jne. Ts. sanoi, että hänelle paras vuokralainen on sellainen, josta ei kuule koskaan mitään ja vuokra tulee mukisematta sovittuna päivänä tilille. Näin kaverini sitten asui muistaakseni 6 vuotta ottamatta kertaakaan yhteyttä vuokranantajaan, koska mikään ei hajonnut sillai, että sitä olisi pitänyt vuokranantajan korjata. Joku lukko-ongelma oli kerran, mutta senkin hoiti isännöitsijä/huoltoyhtiö ja kaveri soitti suoraan sinne.
Kun lähti kämpästä, oli tämä vuokranantaja todennut, että tämä oli hyvää yhteistyötä ja sääli, jos pitää muuttaa pois. Kysyi vielä perään, että olisiko sinulla jotain samanlaista tuttua, kun tässä olisi edullisesti hyvä kämppä hyvällä paikalla...
Viitsi aiempia vastauksia lukea, mutta jos nousee joka vuosi ja oli ennestään korkeahko ja jos omat tulot eivät nouse....... Tai sitten ihan periaatteesta.
Ei kyse ole välttämättä siitä, että ei pystyisi maksamaan 30 euron korotusta, vaan siitä että ei halua maksaa. Minä ainakin vuokralla asuessa määrittelen itselleni sen maksimisumman, minkä olen valmis maksamaan vuokraa asunnon koosta, kunnosta ja sijainnista.
Muutimme nykyiseen asuntoomme v. 2014, jolloin vuokra oli 750 e. Vuokra on noussut vuosittain 25-30 e, vaikka taloyhtiössä ei ole tehty remontteja, eikä asunnon kuntoa ole mitenkään parannettu. Tässä asunnossa on esim. ruma muovimatto, ja kylppäri ja keittiö rempattu viimeksi 80-luvulla. Meidän ehdoton kipuraja tämän asunnon vuokrassa oli 900 e, ja kun vuokra tämän vuoden alussa nousi 910 euroon, päätimme muuttaa. Onneksi samasta kaupunginosasta löytyi huomattavasti parempikuntoinen asunto kohtuuhintaan, ja muutamme nyt huhtikuun lopussa pois. Uuden asunnon vuokra on 840 e, ja kun vuokra tulevina vuosina nousee, on kipuraja meillä 1000 e. Sen jälkeen katsotaan siis tilannetta uusiksi.
Joku 30 euron vuokrankorotus ei siis talouttani kaada, mutta en halua sellaista maksaa, jos en koe saavani vastinetta rahoilleni.
Paljonko vuokra on ja minkäkokoinen asunto?
Itse vuokraan markkinahintaa edullisemmin, enkä nosta vuokraa ellei lainani nouse. Vielä ei ole tarvinnut nostaa vuokraa.
Hyvistä vuokralaisista kannattaa pitää kiinni.
En lukenut koko ketjua mutta varmaan joku jo laski, että 12 kertaa 30 on 360 euroa lisää vuokraa vuoden aikana. Itselläni on vuokra noussut kolmessa vuodessa yhteensä jotain 70 euroa kuussa, mutten muuta pois, koska yhtä korkeita vuokrat on muissakin asunnoissa pääkaupunkiseudulla. Odotan koronakriisin edes vähän hillitsevän vuokrien nousua lähivuosina, koska tähän kerrostaloon on ollut jo aiemmin hankalaa löytää uusia asukkaita ja mm. takuuvuokria on laskettu huomattavasti.
Meillä 30 e on nykyään kahden viikon ruokabudjetti kahdelle. Ei paljon naurata 30 e korotukset, kun molemmat jäätiin työttömäksi.
Jos olet meidän entinen vuokraisäntämme niin me löydettiin kämppä, joka on parempien yhteyksien varrella, uudempi ja siistimpi ja pikkuisen isompi ja vuokra on saman verran kuin sun uusi vuokra. Että ihan sillä muutetaan, kun samalla rahalla saadaan parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.
Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.
Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.
Tein tuossa laskelmaa, että samankokoisessa asunnossa, samalla alueella, jossa nyt asun, omistusasuminen maksaisi saman verran. Toki, sen asunnon hinnasta saa sitten jotain takaisin, kun sen myy joskus.
Juu, maksaa saman verran. Ero on vain siinä että 25 vuoden jälkeen ostaneella on velaton asunto ja vuokralaisella repullinen vuokrakuitteja. Seuraava 25 vuotta meneekin sitten jo 6-1 omistajan eduksi.
Minulle tulee vasta vajaa 40 vuoden kohdalla plus miinus -tilanne, jos ei ota huomioon inflaatiota ja vaihtoehtoiskustannusta. Sitten alkaakin tulla isot remontit ja arvonnousua ei toistaiseksi ole. Saa nähä, paljonko tuosta oikeasti saa tuottoa. Pörssiin ne rahat olisi kannattanut laittaa, mutta kokemusta tämäkin. Se tietysti vaikuttaa, että asunto ostettiin uutena nousukaudella + vuokraa ei ole inflaatiokorjattu tässä reilun kymmenen vuoden aikana. En kyllä vuokranantajan näkökulmasta suosittele yleisesti vuokrankorotusten unohtamista, tulee kalliiksi pitkällä tähtäimellä...
Taisit unohtaa vuokrankorotukset. Normaaleilla indeksikorotuksilla vuokra noin tuplaantuu noin kahdenkymmenen vuoden aikana.
En oikein ymmärrä omalle kodille tuota vaihtoehtokustannusta, jossakin on kuitenkin pakko asua ja omassa se on halvempaa kuin toisen omassa.
Ja sinä et taida ymmärtää, mitä tarkoittaa vuokran indeksikorotuksella?
Jos indeksikorotuksella vuokra tuplaantuu 20v niin samassa suhteessa huoneiston kulut nousevat esim. hoitovastike ja yhtälailla se nousee myös omistusasunnossa.
Ja huoneiston rakenteilla ja koneilla ja laitteella on elinkaarensa esim. jääkaappi, hella jne. Samoin talon julkisivun rempat 20v välein, ikkunat 30-40v, sähkö- ja putkityöt jne. eli viime vuosina indeksikorotus on mennyt suoraan hoitovastikkeiden korotuksiin esim. jätehuolto, vakuutukset, kiinteistöverot jne.
Kysyisin aloittajalta:
Miten sinulla on talous niin tiukalla, että sinun pitää tehdä se 30 euron korotus, vaikka menetät vuokralaiset ja pitää hankkia tilalle uudet?
kajamon vuokrat vasta nouseekin kun ay toverit ovat kyltymättömiä. lisää liksaa lorvimisesta
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole välttämättä siitä, että ei pystyisi maksamaan 30 euron korotusta, vaan siitä että ei halua maksaa. Minä ainakin vuokralla asuessa määrittelen itselleni sen maksimisumman, minkä olen valmis maksamaan vuokraa asunnon koosta, kunnosta ja sijainnista.
Muutimme nykyiseen asuntoomme v. 2014, jolloin vuokra oli 750 e. Vuokra on noussut vuosittain 25-30 e, vaikka taloyhtiössä ei ole tehty remontteja, eikä asunnon kuntoa ole mitenkään parannettu. Tässä asunnossa on esim. ruma muovimatto, ja kylppäri ja keittiö rempattu viimeksi 80-luvulla. Meidän ehdoton kipuraja tämän asunnon vuokrassa oli 900 e, ja kun vuokra tämän vuoden alussa nousi 910 euroon, päätimme muuttaa. Onneksi samasta kaupunginosasta löytyi huomattavasti parempikuntoinen asunto kohtuuhintaan, ja muutamme nyt huhtikuun lopussa pois. Uuden asunnon vuokra on 840 e, ja kun vuokra tulevina vuosina nousee, on kipuraja meillä 1000 e. Sen jälkeen katsotaan siis tilannetta uusiksi.
Joku 30 euron vuokrankorotus ei siis talouttani kaada, mutta en halua sellaista maksaa, jos en koe saavani vastinetta rahoilleni.
Itse hoidan isännöitsijän ja huoltoyhtiön kanssa myös pikku krematorioon mitä asunnossa ilmenee. Se vuokraisäntä ei näitä ilmeisesti koskaan saa tietää, eli sana ei vissiin kulkeudu, että asunnosta huolehditaan.
Niinä kertoina, kun on ongelma, johon tarvii hänen apua ( jääkaappi rikki, enkä sitä omasta pussista halua ostaa) niin hänelle on ylitsepääsemättömän vaikea tehdä yhtään mitään. Eli ei tee. Olen rikkinäisen jääkaapin kanssa.
Tämä vaan kertoo sitä, että on niitä hyviä ja inhimillisiä vuokraisäntä ja sitten näitä asenne vammaisia, jotka odottaa, että se vuokralainen huolehtii heidänkin hommista.
Remontin yhteydessä vuokraisäntä ehdotti, että minä neuvottelee erään asunnossa korjasutarpeessa olevan kohdan remonttiyhtiön kanssa. Se ei kuulunut heidän urakkaan ja olisi se pitänyt siihen sisällyttää hankkinut ne neuvottelut käydä.
Pikku rempat kyllä hoidan, mutta vuokraisännän vastuulla on remontti neuvottelut hintoineen ja lisä urakoineet. Eli yli voi mennä tämäkin. Joillakin on yli mitoitetut vaatimukset vuokralaisille. Ei auteta yhtään missään ja huomioida miten se pitkäaikainen ja vuorta ajallaan maksava vuokralainen huolehtii jo asunnosta aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, hyvästä vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni. Ystäväni asui Helsingissä vuokralla vuosia ja kertaakaan ei korotettu vuokraa, vaikka lähtövuokrakin oli hyvin kohtuullinen. Omistaja, varakas iäkkäämpi bisnesmies, sanoi suoraan, että hän haluaa vuokralaisen, joka maksaa vuokransa, ei aiheuta ongelmia, ei soittele pikkujutuista vaan hoitaa ne itse jne. Ts. sanoi, että hänelle paras vuokralainen on sellainen, josta ei kuule koskaan mitään ja vuokra tulee mukisematta sovittuna päivänä tilille. Näin kaverini sitten asui muistaakseni 6 vuotta ottamatta kertaakaan yhteyttä vuokranantajaan, koska mikään ei hajonnut sillai, että sitä olisi pitänyt vuokranantajan korjata. Joku lukko-ongelma oli kerran, mutta senkin hoiti isännöitsijä/huoltoyhtiö ja kaveri soitti suoraan sinne.
Kun lähti kämpästä, oli tämä vuokranantaja todennut, että tämä oli hyvää yhteistyötä ja sääli, jos pitää muuttaa pois. Kysyi vielä perään, että olisiko sinulla jotain samanlaista tuttua, kun tässä olisi edullisesti hyvä kämppä hyvällä paikalla...
Vuokralaisena:
- maksan vuokran ajallaan
- pidän asunnon siistinä
- huolehdin pikku vioista ja järjestän korjaukset taloyhtiön yms kautta. ( patterien ilmaus, linnun pesät hormeista, ja muiden syöpäläisten torjunta, hajonneet asiat, jotka tiedän kuuluvan yhtiölle, rikoutuneet vanhat lukot yms jne)
- asun pitkään, en. Jaksa usein muutella.
- ilmoitan vioista joita en kykene hoitamaan.
Vuokran antaja:
- ei korvaa rikkinäistä pesukonetta
- odottaa, että maksan esim. Rikkoutuneen vanhan wc- lavuaarin Itse ja otan selvää voinko saada rahat taloyhtiöltä. En halunnut itse maksaa, koska en luottanut siihen, että saan rahoja vuokranantajalla koskaan takaisin. Toivoo, että järjestän rahat tähän sopimalla asiasta isännöisijän kanssa. Ei ollut itse varma kuuluuko kustannus hänelle vai taloyhtiölle ja minun olisi pitänyt se asia hänen puolesta selvittää.
- haluaa minun valitsevan putkiremontin laatat hänen makunsa mukaan. En siis tunne tyyppiä. En suostu, ja sai jonkun toisen valitsemaan, kun itse asuu muualla. Kun näki nämä laatat haukkui ne kamalaksi, ettei yhtään tykkää. Olin hyvilläni, etten alkanut laattoja valita.
- ei korota vuokraa vuosiin, mutta esittää toiveen, että muuttaisin pois, jotta saa nostettua vuokraa korkeammaksi kerralla.
Ne muutamat hyvät vuokran antajat on olleet ihan kultaa! Kirjoittamista heistä ei ole, kun kaikki on sujunut hyvin, molemmat tietää vastuunsa ja velvoitteensa ja siinä pysytään, eikä odoteta toiselta jotain, mikä ei tälle kuulu.
30 euroa on 360 euroa vuodessa. Ei muutto niin paljon maksa jos kaupungin sisällä muuttaa.