Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?
Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.
Kommentit (275)
Ap ei hirveästi ymmärrä asioista kun ei mainitse oleellist tietoa: kuinka suuri korotus oli suhteessa vanhaan vuokraan. Oliko korotus suuruudeltaan 1% vai 10%.
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan meidän vuokranantaja? Vuokra oli muuttaessa 700e. Vuosien aikana vuokra nousi silloin tällöin ja nyt se oli jo 770 + nyt tullut 30e korotus.
Eli maksettiin samasta asunnosta alussa 700e ja nyt pitäisi maksaa 800e? Oltiin jo muutenkin lähdössä kun vuokra tuntui liian suurelta. Tämä 30e ei meidän taloutta kaada, mutta hinta-laatusuhde ei enää kohtaa.
Asuttiin tässä lähemmäs 10 vuotta, mitään häiriöitä ei aiheutettu ja vuokra maksettiin aina ajallaan. Asunto on edelleen kuin uusi koska ollaan pidetty se aina tosi siistinä ja puhtaana.
Tähän on kommentoitava. Olette asuneet 10v, eli muutitte asuntoon v2010. Verrataan kuluttajahintaindeksiä:
Pisteluku Helmikuu 2010 =1735
Pisteluku Helmikuu 2020 =1976
Pisteluku on kasvanut siis 13,9% tällä ajanjaksolla. Tämän verran inflaatio on syönyt rahan arvosta.
Lähde: https://www.stat.fi/til/khi/2020/02/khi_2020_02_2020-03-13_tau_003_fi.h…
Vuokra oli 700€ vuonna 2010 kun muutitte.
Vuokra on 800€ vuonna 2020.
Vuokra on kasvanut siis 14,3% tällä ajanjaksolla.
Vuokranantaja on siis nostanut vuokraa 0,4 prosenttiyksikköä inflaatiota enemmän 10 vuoden aikana. Tämä ei mielestäni ole riistämistä. Huomatkaa että jos vuokranantaja ei olisi nostanut vuokraa, olisi se ollus siis inflaation suuruinen vuokranalennus.
Missä näitä vuokra-asuntoja on valkoimaksi asti? Ei ainakaan Helsingissä. Omani myin jo pois. Liikaa töitä ja onneton tuotto pääomalle.
Tiia16 kirjoitti:
vuokrankorotuksen tekeminen kertoo siitä, että mahdollisesti jatkossakin vuokranantaja voi korottaa vuokraa. Varsinkaan jos asuntoon ei tehdä mitään parannuksia tai remonttia, niin miksi siitä pitäisi maksaa mitään enempää?
Jos vuokraisin omistamaani asuntoa, nostaisin vuokraa aina vähintään sen verran kuin yhtiövastikekin nousee riippumatta siitä, tehdäänkö asuntoon parannuksia tai remonttia.
Tajuaa, että nostatte jatkossakin vuokraa muita nopeammin. Järkevää lähteä heti eikä vuoden päästä.
Muutin kämppään, vuokranantaja osoittautui tyypiksi joka nosti vuokria joka vuosi. Lämmityksessä säästi, talvisin hytistiin ja piti tuoda oma sähkölämmotin sisälle. Tässä talossa siis maalämpö, ja vuokranantaja omisti koko talon. Lisänä veloitti vedestä oman hinnaston mukaisesti aivan jäätävää kuutiohintaa. Kun viimeisin korotus tuli taas, muutin omistusasuntoon. Ei minulla vuokralla asumista vastaan ole mitään mutta ahneen rahoittaminen alkoi ottamaan liikaa päähän.
Tampereella kaupunki korottaa vuokrasopimusten uudistamisvaiheessa vanhojen kerrostalotonttien vuokrat kymmenkertaisiksi (10-kertaisiksi). Se tekee pienen yksiön vastikkeeseen jo paljon enemmän kuin tuon 30 e. Kaikkea ei viitsi ottaa omaksi tappioksi muutenkin huonosti tuottavassa vuokraustoiminnassa. Olenkin ajatellut myydä koko kämpän, sillä tuskin sitä enää koskaan itse tarvitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6 kk kuluttua vuokralaisista ei tule olemaan pulaa!
Mistäs sen tiedät? Voi tulla sensortin lama, että ihmiset päättää lyöttäytyä yksiin ja menevät kimppakämppiin, jotta pärjäisivät. Kenes markkinat sitten tulikaan?
Hautaustoimiston, mikäli korona on vielä silloinkin liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
30*12 =360 egee eli sillä kaksi ihmistä saisi lennot vaikka Berliiniin
Niin saisi, mutta silloin ei ole rahasta kiinni, jos matkailun kaltaiseen humpuukiin on vara tuhlata.
Nyt on taloudellisesti moni ahtaalla. Siksi vuokria pitäisi ennemminkin tilapäisesti alentaa.
Jos 30€ korotuksella jää yhdenkin kuukauden vuokratulot saamatta, koska uutta vuokralaista ei heti saa, niin voi mennä 2-3 vuotta, että menetetty tulo on tienattu takaisin.
Käyttäjä33541 kirjoitti:
Hauska miten ihmiset kääntävät aina asian niin päin että "miten on niin köyhä ettei ole varaa".
Monilla on tarve korostaa miten ei ole roposista kiinni, että ei tartte hakea alkoholia virosta ja kaikki suoratoistopalvelut ja muut tilaukset juoksevat. Muutama kymppi sinne tänne, mitäs sitten.
Minäpä käännän asian toisinpäin:
Muutama kymppi sieltä täältä säästöön tekee äkkiä tonnin. 30e kuussa on 360e vuodessa. Kaveri osti joka kerta muovikassin kun kävi kaupassa. Vuodessa 50e. Matkakortin vyöhykkeen erotus on 600e vuodessa. Spotify, netflix, youtube premium, pari lehtitilausta ja muutama turha automaattiveloitus-appi niin toinen tonni on kasassa.
Itse olen pelkästään viimeisen muutaman vuoden aikana säästänyt n. 13 tuhatta euroa napsimalla näitä turhia kuluja pois. Osassa tilanteista olen mennyt olosuhteet edellä, eli en todellakaan elä puurolla ja kyki kotona.
30e korotus ei välttämättä itsessään kaada taloutta, se vaan on antanut inspiksen että niin tämäkin juttu, on tässä jo asuttu jonkin aikaa, minkähänlaisia vaihtoehtoja löytyisi... > ja tämä sai inspattua muuttamaan kivempaan ja halvempaan kämppään.
Mulla oli aikoinaan tapana ostaa molemmat iltapäivälehdet lähes päivittäin. Kerran sitten laskin sellaisen noin- hinnan per vuosi tälle huville. Lehtien osto loppui siihen paikkaan.
Olemme puolisoni kanssa toimineet kerran juuri tasan näin. Asuimme opiskeluajan kaksiossamme vielä hyvän tovin opiskelun jälkeen, kunnes vuokraa nostettiin muutamalla kympillä. Olimme tuolloin jo keskituloisia ja rahaa jäi säästöön useita satoja euroja kuussa.
Vuokrankorotuksen jälkeen välittömästi irtisanoimme vuokrasopimuksen, koska asunto ei enää ollut hintansa väärti. Vuokrasimme lähes heti huomattavasti kalliimman asunnon, jossa oli kuitenkin rahalle vastinetta.
Minä olen unelmavuokralainen. Luottotiedot kunnossa, vakituiset + 40 000€ vuositulot, sijoitusvarallisuutta, säästöjä, metsää, kesämökki. Viihdyn vuokra-asunnossani ja pidän sen hyvin siistinä. Ilmoitan vuokranantajalleni välittömästi, mikäli huomaan puutteita/korjattavaa asunnossa. Olen asunut asunnossa jo reilun vuoden enkä näe juurikaan syytä muuttaa pois, sillä vuokra-asumisen huolettomuus viehättää. Hinta-laatusuhde on kohdillaan vuokra-asunnossani, mutta kieltämättä ottaisin sen parinkympin vuosittaisen indeksikorotuksen kohtalaisena v***uiluna ja todennäköisesti muuttaisin muualle tai ostaisin oman. Onneksi nykyinen vuokranantajani on sen verran älykäs, että laskenee yksi plus yksi, että mikä on vuosittaisen indeksikorotuksen suhde uuden vuokralaisen (pahimmillaan aivan ääripään kuin itse olen) hankintakustannuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan, hyvästä vuokralaisesta kannattaa pitää kiinni. Ystäväni asui Helsingissä vuokralla vuosia ja kertaakaan ei korotettu vuokraa, vaikka lähtövuokrakin oli hyvin kohtuullinen. Omistaja, varakas iäkkäämpi bisnesmies, sanoi suoraan, että hän haluaa vuokralaisen, joka maksaa vuokransa, ei aiheuta ongelmia, ei soittele pikkujutuista vaan hoitaa ne itse jne. Ts. sanoi, että hänelle paras vuokralainen on sellainen, josta ei kuule koskaan mitään ja vuokra tulee mukisematta sovittuna päivänä tilille. Näin kaverini sitten asui muistaakseni 6 vuotta ottamatta kertaakaan yhteyttä vuokranantajaan, koska mikään ei hajonnut sillai, että sitä olisi pitänyt vuokranantajan korjata. Joku lukko-ongelma oli kerran, mutta senkin hoiti isännöitsijä/huoltoyhtiö ja kaveri soitti suoraan sinne.
Kun lähti kämpästä, oli tämä vuokranantaja todennut, että tämä oli hyvää yhteistyötä ja sääli, jos pitää muuttaa pois. Kysyi vielä perään, että olisiko sinulla jotain samanlaista tuttua, kun tässä olisi edullisesti hyvä kämppä hyvällä paikalla...
Vuokralaisena:
- maksan vuokran ajallaan
- pidän asunnon siistinä
- huolehdin pikku vioista ja järjestän korjaukset taloyhtiön yms kautta. ( patterien ilmaus, linnun pesät hormeista, ja muiden syöpäläisten torjunta, hajonneet asiat, jotka tiedän kuuluvan yhtiölle, rikoutuneet vanhat lukot yms jne)
- asun pitkään, en. Jaksa usein muutella.
- ilmoitan vioista joita en kykene hoitamaan.Vuokran antaja:
- ei korvaa rikkinäistä pesukonetta
- odottaa, että maksan esim. Rikkoutuneen vanhan wc- lavuaarin Itse ja otan selvää voinko saada rahat taloyhtiöltä. En halunnut itse maksaa, koska en luottanut siihen, että saan rahoja vuokranantajalla koskaan takaisin. Toivoo, että järjestän rahat tähän sopimalla asiasta isännöisijän kanssa. Ei ollut itse varma kuuluuko kustannus hänelle vai taloyhtiölle ja minun olisi pitänyt se asia hänen puolesta selvittää.
- haluaa minun valitsevan putkiremontin laatat hänen makunsa mukaan. En siis tunne tyyppiä. En suostu, ja sai jonkun toisen valitsemaan, kun itse asuu muualla. Kun näki nämä laatat haukkui ne kamalaksi, ettei yhtään tykkää. Olin hyvilläni, etten alkanut laattoja valita.
- ei korota vuokraa vuosiin, mutta esittää toiveen, että muuttaisin pois, jotta saa nostettua vuokraa korkeammaksi kerralla.Ne muutamat hyvät vuokran antajat on olleet ihan kultaa! Kirjoittamista heistä ei ole, kun kaikki on sujunut hyvin, molemmat tietää vastuunsa ja velvoitteensa ja siinä pysytään, eikä odoteta toiselta jotain, mikä ei tälle kuulu.
Tohon sanaan pesukone jäin kiinni. Sehän ei kuulu vuokranantajalle, jos siitä ei ole vuokrasopimuksessa mainittu kuuluvan vuokraan, olipa kyseessä astianpesukone tai pyykinpesukone. Jos sellainen sattui muuttaessa olemaan, niin se on ok, mutta silti se pitää mainita erikseen sopimuksessa, jos haluaa uuden vuokranantajan laskuun. Yleisesti ne ei kuulu. Mutta jos sopimuksessa on mainittu, että pesukone kuuluu vuokraan, sitten sellainen toimiva kuuluu olla.
Vierailija kirjoitti:
Missä näitä vuokra-asuntoja on valkoimaksi asti? Ei ainakaan Helsingissä. Omani myin jo pois. Liikaa töitä ja onneton tuotto pääomalle.
Pelkästään vuokraovi.com tämän viestin kirjoitushetkellä eikä siinä ole kuin osa tarjonnasta, niitähän on muissakin palveluissa ja kaikki vuokrataloyhtiöt eivät siellä ilmoita, vaan osa, parhaat menee nopeasti ja osalle ilmoittaa vuokranantaja suoraan ilmoitusten perusteella, eli ei näy missään julkisessa palvelussa ollenkaan.
Kuopio 465 asuntoa.
Vaasa 293
Tampere (opiskeleva sukulaiseni asuu, erittäin helppoa oli löytää uusi kun vanhasta muutti pois taloyhtiön remontin takia) 1435
Oulu 965, ks. kohta Tampere, muuta opiskelija työssäkäyväksi nuoreksi
Helsingissä näkyi olevan 2103, joten suhteutettuna noiden muiden asukaslukuun Helsingissä on kyllä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30*12 =360 egee eli sillä kaksi ihmistä saisi lennot vaikka Berliiniin
Niin saisi, mutta silloin ei ole rahasta kiinni, jos matkailun kaltaiseen humpuukiin on vara tuhlata.
Toiset ihmiset kun pääsee esim.lentämään johonkin lomalle kerran vuodessa tai harvemmin ei se ole niin yksinkertaista eikä helppoa vaan lähteä johonkin kun rahasta on tiukkaa.
Itse muutin asuntoon, joka oli jo mielestäni liian kallis kuntoon ja kokoon nähden, mutta sijanti oli hyvä. Kun vuokranantajat sitten yrittivät jonkun ajan päästä korottaa vuokraa 50e, totesin vain että ei kiitos ja lähdin.
En todellakaan olisi valmis maksamaan yhtään enenpää asunnosta, joka oli jo liian kallis alunperinkin. Jos vuokra olisi ollut paljon halvempi, ei silloin vuokran korotus olisi tuntunut niin pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Muutin kämppään, vuokranantaja osoittautui tyypiksi joka nosti vuokria joka vuosi. Lämmityksessä säästi, talvisin hytistiin ja piti tuoda oma sähkölämmotin sisälle. Tässä talossa siis maalämpö, ja vuokranantaja omisti koko talon. Lisänä veloitti vedestä oman hinnaston mukaisesti aivan jäätävää kuutiohintaa. Kun viimeisin korotus tuli taas, muutin omistusasuntoon. Ei minulla vuokralla asumista vastaan ole mitään mutta ahneen rahoittaminen alkoi ottamaan liikaa päähän.
Onko tää se yksi oululainen kauhuvuokraisäntä? Ei sen puoleen, löytyy niitä muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkästään vuokraovi.com tämän viestin kirjoitushetkellä eikä siinä ole kuin osa tarjonnasta, niitähän on muissakin palveluissa ja kaikki vuokrataloyhtiöt eivät siellä ilmoita, vaan osa, parhaat menee nopeasti ja osalle ilmoittaa vuokranantaja suoraan ilmoitusten perusteella, eli ei näy missään julkisessa palvelussa ollenkaan.
Kuopio 465 asuntoa.
Vaasa 293
Tampere (opiskeleva sukulaiseni asuu, erittäin helppoa oli löytää uusi kun vanhasta muutti pois taloyhtiön remontin takia) 1435
Oulu 965, ks. kohta Tampere, muuta opiskelija työssäkäyväksi nuoreksiHelsingissä näkyi olevan 2103, joten suhteutettuna noiden muiden asukaslukuun Helsingissä on kyllä vähemmän.
Niin, Helsinki, huone kommuunissa yli viisisataa euroa. Suihkuton omakotitalon yläkerta 600 euroa. No joo kyllä kannattaa alkaa pihtailemaan siitä muutaman kympin korotuksesta.
Edellisessä kämpässä mulla oli tietty raja vuokralle mielessä. Mikäli sen yli olisi noustu, olisin ihan periaatteesta alkanut etsiä uutta asuntoa, koska asunto ei mielestäni ollut tuon kyseisen summan arvoinen.