Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?
Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.
Kommentit (275)
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantaja voi myös olla katkeraa sorttia. Pitää vuokran matalalla, koska haluaa pitää hyvä vuokralaisen. Jossain kohtaa kuitenkin katkeruus nousee, kun ei olekaan sitä vuokraa nostanut- yleensä remontin yhteydessä. Sitten alkaa se vuokralaisen vihaaminen, kun kulut ovat nousseet ja vuokra matalalla.
Enpä jäisi tämmöistä perusteetonta vihanpitoa katsomaan. Sepä se on vuokralaisen etu - asunnosta voi aina lähteä. =)
Jos kolmen kympin korotuksen hyväksyy noin vain, niin se on kohta nostamassa sitä lisää. Sellainen tunne tulisi itselle, luottamus menee isoista korotuksista.
Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.
Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.
Veikkaan että syy ei ollut vuokrankorotus, vaan se että korotus ei perustunut sopimukseen ja oli laiton. Itse ainakin lähtisin pois asunnosta, jos vuokrantaja ei noudata sopimusta. Todennäköisesti perässä tulee vielä palautusvaatimus väärin korotusperustein perityistä ylimääräisistä vuokrista.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sitten muutaman kuukauden etsit uutta vuokralaista, eli siltä ajalta vuokratulot nolla, mutta vastikkeet juoksee. Lopulta saat uudet vuokralaiset satasta halvemmalla vuokralla. Että revi siitä, kannattiko korottaa.
Toisaalta sijoitustoiminnassa on aina riski. Nyt se osui sinun bisneksiisi. Ehkä kannattaa haistella sitä, että miten yhteiskunnassa menee ja säätää bisneksen tuottotavoitteita sen mukaan.
Noin yleisesti ottaen olen sitä mieltä, että vuokrataso Suomessa on järjetön. Kun omistusasunnon lainakulujen hoito + vastikkeet tulee halvemmaksi kuin vuokra, niin jotain on pielessä. Asuntojen hinnat ovat nousseet, mutta siihen olette te sijoitusasuntojen hamstraajat osaltanne syyllisiä. Toinen on asumistuki. Myös rakentamisen väitetyissä kuluissa ja korjausrakentamisessa ei kaikki kestä päivän valoa.
Tietysti omassa on halvempaa asua kuin vuokralla! Miten joku voi edes kuvitella että vuokralla voisi olla halvempaa? Etkö tajua että joku sen vuokra-asunnonkin omistaa ja maksaa sen kulut? Lisäksi tämä omistaja haluaa sijoitukselleen tuottoa ja sen maksaa vuokralainen.
Säännöllinem vuokrankorotus. Eläminen kallistuu vuosi vuodelta. Laskut, jne suurenevat vähäsen vuodesta vuoteen.
Palkka, sepä taas ei nouse säännöllisesti, vaan junnaa milloin mistäkin syystä samassa tasossa vuodesta toiseen.
Joten 30€ pois kuukaudessa käyttöön jäävästä rahasta joka kuukausi on suuri raha. Itselläni jää vuokran ja laskujen (sähkö+auton kulut+puhelin+vakuutukset) jälkeen kuussa n. 300€ rahaa ruokaan ja muuhun tarpeelliseen.
30€ pois siitä on 10%. Ei sekään konkurssiin aja sinäänsä, mutta jos sen ottaa palkasta pois joka ikinen kuukausi, se vaikuttaa kyllä suuresti elämiseen.
Töissä olen 37,5h /viikko täyspäiväisenä.
5vuotta samassa työpaikassa. Palkkaa ei tänä aikana ole "voinut korottaa" koska markkinatilanne.
Kyse ei ole ongelmista talouden hallinnassa tai siinä etten osaisi elämääni järjestää, vaan siitä ettei rahaa ole eikä lisää tule maahisesti mihinkään mitä kuluttaa.
Ei niillä ole talous tiukalla, jos kerran muuttivat tai muuttavat. Muuttaminen maksaa aina ja jos on tosi tiukilla niin ei ole varaa edes muuttaa pois liian kalliista asunnosta.
Nyt on vuokralaisen markkinat, kun asuntosijoittajat ovat hätää kärsimässä. Minä juuri lähdin, koska vuokranantaja ei suostunut laskemaan vuokraa tilanteessa, jossa yleinen vuokrataso oli laskemassa jo ennen koronaakin. Sain isomman ja tasokkaamman asunnon paremmalla sijainnilla samaan hintaan, vuokranantajalle jäi minun asuntoni lisäksi muitakin asuntoja tyhjilleen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on vuokralaisen markkinat, kun asuntosijoittajat ovat hätää kärsimässä. Minä juuri lähdin, koska vuokranantaja ei suostunut laskemaan vuokraa tilanteessa, jossa yleinen vuokrataso oli laskemassa jo ennen koronaakin. Sain isomman ja tasokkaamman asunnon paremmalla sijainnilla samaan hintaan, vuokranantajalle jäi minun asuntoni lisäksi muitakin asuntoja tyhjilleen.
Mikä alue?
Vierailija kirjoitti:
En ole nyt nostamassa vuokraa, mutta jos yhtiövastike nousisi, minun pitäisi. Eivät kaikki vuokranantajat ole mitään kroisoksia. Oma tilanteeni on se, että sain vuoden-kahden työkomennuksen toiseen kaupunkiin. En todellakaan halunnut sen takia laittaa hyvää asuntoani myyntiin, koska aion palata kotiin, kun tämä on ohi. Vuokralaiseni maksaa täsmälleen sen summan, mitä yhtiövastikkeeni ja lainani ovat yhteensä. Nykyinen vuokra-asuntoni maksaa enemmän kuin mitä vuokralaiseni maksaa minulle, joten jään olosuhteiden pakosta tappiolle tässä. Lisätappioon minulla ei ole varaa.
Et jää tappiolle vaan voittoa tulee joka kk sen lainanöyhennyksen verran. Joo se ei jää käteen, mutta kartuttaa omaisuutta sen lainanlyhennyksen verran. Sun oma vuokra ei kuulu tähän yhtälöön mitenkään.
Ainakin täällä muuttotappiokunnassa ns. huonossa kaupunginosassa saa yksiötä ja kaksioita 300 €/kk, kun paremmassa osassa reilun kilometrin päässä voi olla 500-700 €/kk. Ei tosiaan ihme, jos 30 € korotus saisi vaihtamaan asuntoa. Voi tuolla hintaerolla jo sietää sen naapurissa asuvan "huonomman ihmisen".
Ei kyse ole välttämättä siitä ettei heillä olisi varaa maksaa vaan siitä että ap sinun vuokraama asuntosi ei ole oikeasti sen vuijran arvoinen ja samalla hinnalla saavat toisen asunnon paremmalta paikalta ja luultavasti se asunto on vielä paremmassa kunnossa kuin sinun asuntosi. Ovat voineet jo kauan miettiä että ei ehkä ole järkeä asua juuri sinun asunnossasi ja nyt tuo korotus vain vahvisti että olivat oikeassa. Aloit ahneeksi ja nostit vuokran yli asunnon markkina-arvon. Ei se asunto itsestään ilman remontteja yms. nosta arvoaan joka vuosi 30e.
Älä korota vuokraa. Ei voi olla talous niin tiukalla.
Jatkuvat korotukset alkavat pidemmän päälle v*tuttaa, vaikka olisivatkin pieniä.
Ap:n ei kannata taivaspaikkaa odotella. Olet sekä ahne että julma kun korotat vuokraa poikkeustilan aikana. Ja miksi edes nostit vuokraa jos 30 euroa on sulle itsellesi pikkuraha, sietäisit hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole välttämättä siitä ettei heillä olisi varaa maksaa vaan siitä että ap sinun vuokraama asuntosi ei ole oikeasti sen vuijran arvoinen ja samalla hinnalla saavat toisen asunnon paremmalta paikalta ja luultavasti se asunto on vielä paremmassa kunnossa kuin sinun asuntosi. Ovat voineet jo kauan miettiä että ei ehkä ole järkeä asua juuri sinun asunnossasi ja nyt tuo korotus vain vahvisti että olivat oikeassa. Aloit ahneeksi ja nostit vuokran yli asunnon markkina-arvon. Ei se asunto itsestään ilman remontteja yms. nosta arvoaan joka vuosi 30e.
Mutta sen asunnon ylläpito kallistuu koko ajan! Ei vuokra koske vain asuntoa, kyllä siinä otetaan huomioon taloyhtiön kulut kuten lämmitys ja rappujen siivous. Ne maksetaan vastikkeessa. On aika kummallista ajatella, että vuokranantajan pitää maksaa vuokralaisesta aiheutuva kulujen kasvu.
Vuokranantajat on raha ahneita paskoja munkin vuokraa korotettiin nyt, muutenkin kallis vuokra, tolla korotuksella mitä mulle tuli niin sais jo kaksion, haistakaa paska te rahan ahneet kiskurit teillä ahneilla on paskanen loppu, ensin valehdellaan ettei nosteta vuokraa ja nyt sitten nostetaan niin paljon, jos nostatte saatana vuokraa niin voisitte perkele ees uusia esim kaapinovet!!! Hävetkää
Nyt on ollut jo usean vuoden ajan vuokralaistenmarkkinat, pk-seutua lukuunottamatta eli vapaita vuokra-asuntoja on enemmän vapaana mitä on vuokraajia.
Ja tässä tilanteessa vuokrankorotuksille ei ole tilaa, ellei vuokra ole ollut alle markkinahinnan.
Itse en ole vuokria korottanut 3vuoteen, kun haluan pitää kaikinkeinoin hyvät vuokralaiset, vaikka tuotto onkin pienempi, mutta se suurempi tuotto häviää, jos vuokralaiset vaihtuvat usein ja asunto on tuottamattoma 1-2kk
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ei kannata taivaspaikkaa odotella. Olet sekä ahne että julma kun korotat vuokraa poikkeustilan aikana. Ja miksi edes nostit vuokraa jos 30 euroa on sulle itsellesi pikkuraha, sietäisit hävetä.
En ole kristitty enkä mihinkään usko. Menen mielelläni helvettiin kunhan saan rahat.
No eikä laittaisi etsimään uutta kämppää, ellei paikkakunnalla ole koko ajan tarjolla halvempia kämppiä jotka jää alle maksimin, monellakaan pakkakunnalla ei ole. Kela jättää ylityksen toki huomioimatta toimeentulotuen asumiskuluissa, mutta ei ne sinua pakota muuttamaan.