Miten voi talous olla niin tiukalla, että vuokralaiset muuttaa pois 30e korotuksen jälkeen?
Minun käsityskyky ei riitä. Nimeomaan syyksi sanoivat vuokrankorotuksen.
Kommentit (275)
30*12 =360 egee eli sillä kaksi ihmistä saisi lennot vaikka Berliiniin
Vierailija kirjoitti:
Tammikuun mukaan kukuttajahintaindeksin mukainen korotus olisi ollut 0€. Mikä ap:n vuokrasopparissa on korotuehtona, jos korotus oli 30€ ja paljonko vuokra oli ennen korotusta?
Helmikuun indeksillä korotus olisi ollut tonnin vuokrasta 8€.
Frank Eläkeläinen Rahaton Köyhä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaminenhan on aina tappiollista, jotan miten helvetissä 30€ voi merkitä yhtään mitään. Se on euro päivässä ja se on merkitysetön summa rahaa.
No nimenomaan noin. Mutta ei tämä vuokrista kitisevä, ahne, enimmäkseen tai yksinomaan yhteiskunnan tuella lojuva, saamaton, nahjus kaspasakki osaa sen vertaa laskea, että ymmärtäisi tuon.
Kyllä tuon aloituksen kuvaama vuokralainen pitäisi holhoukseen julistaa jos 30 e / kk ihmisen nälkäkuolemaan suistaa,
Ja tämä on nimenomaan köyhimyksen mielipide eikä "vuokraloordin" kuten tällä palstalla moni älykkö kekseliäästi nimittelee jonkin taviskaksion omistajaa.
Osa teistä tuntuu elävän aika kuplassa. 30€ kuussa on 360€ vuodessa. Sillä saisi jo edullisen tiski- tai pyykkikoneen. Mutta ei voi tulla sinullekaan yllätyksenä että Suomessa on paljon niin pienituloisia työntekijöitä, ettei heillä ole varaa ostaa edes noita kodinkoneita.
Ei ole ylipääräistä, vaan kaikki hankinnat tarkoittaa että pitää nipistää lisää jostakin. Pienipalkkasilla ihmisillä on vaikeuksia löytää pk-seudulta vuokra-asuntoa johon heillä olisi varaa, kun useinkaan he eivät voi tinkiä enää enempää ruuasta ja muista pakollisista menoista koska ne on jo aika minimissä.
Tässä tilanteessa kun ollaan ajautumassa lamaan, on vielä hyvin kyseenalaista ylipäätään nostaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä nousisi vuokra 30 €, niin muutto olisi edessä meilläkin. Pidetään asunnosta mutta saman saa halvemmalla muualtakin.
Miksi ette muuta sinne halvempaan?
Ehkä vuokra oli heille jo lähtökohtaisesti liian korkea ja saivat halvemman asunnon muualta. Tai sitten olivat muusta syystä tyytymättömiä asuntoon tai alueeseen, jolloin vuokran korotus oli se viimeinen niitti, joka sinetöi päätöksen muuttaa.
Täytyy ajatella kokonaisuutta. Jos asut vuokralla viisi vuotta ja joka vuosi tulet 30 euron korotus, niin poishan siitä on muutettava. Tai ainakin jos maksaa vuokran itse, eikä nostele tukia. Helsingissä tämä vuokrakupla on ainakin paisunut valtavaksi, saa nähdä vaikuttaako Korona siihen jotain. Ainakaan vielä ei ole mitään merkkejä siitä, mutta katsotaan muutaman kuukauden päästä.
30€ tosi iso korotus, muuttaisin kyllä heti pois. Mulla on oma asunto ja vastike nousee muutamia euroja kahden vuoden välein. Kympin korotuksen vuokraan hyväksyisin harvakseltaan, jos vuokralla asuisin, mutta en kolmea kymppiä kerrallaan. Kohtuutonta ahneutta nostaa noin paljon ja vielä tälläisenä aikana. Mun vanhemmilla on ollut vuokra asuntoja aiemmin. Asukkaat saattoivat rikkoa jotain tai varastaa lähtiessään, vuokria viivästyi ja välillä jäi kokonaan maksamatta parikin vuokraa. Naapurit valittivat melusta ym. Jos löytää rauhallisen ja luotettavan asukkaan joka maksaa, niin kannattaa pitää kiinni siitä. Vuokra asuminen on muutenkin liian kallista, jos vaikka vastike vähän nousee, niin ei tarvitse jokaista euroa periä takaisin ja nostaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Itse alentaisin vuokraa pitääkseni hyvät ja luotettavat vuokralaiset! Kokemusta nimittäin on ihan hirveistäkin vuokralaisista. Tällä hetkellä varsinkin, jos vuokralainen on hyvä, pitäkää kiinni.
Kiitos tämän sanoittamisesta. Olen näitä hyviä ja luotettavia vuokralaisia; maksan vuokran aina 2 vk ennen eräpäivää (heti tilin tullessa), pidän asunnosta huolta kuin omistaisin sen, en mekkaloi enkä aiheuta vuokranantajalle mitään harmin aiheita. Joulukortitkin lähetetään puolin ja toisin. :) Tuntuuhan se hyvältä, kun vuokranantaja on sanonut, että on niin kiitollinen minunlaisestani vuokralaisesta, että kiitokseksi ei aio ainakaan lähivuosina korottaa vuokraa eikä kiinteää vesimaksua, vaikka kulut nousisivatkin.
Juurikin, mitä aiemmin jo mainittu, eli toistuvasti pieniä korotuksia, niin hinta nousee lopulta yli kipukynnyksen.
Me asutaan kaksiossa, johon tullut joka vuosi "maltilliset korotukset". Hinta on nyt ihan vähän vajaa 900e/kk. Päätettiin jo, että kun vuokra nousee 900 euroon, niin aletaan etsiä uutta asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on töykeä ja tyly kohtelu avainsana. Ei rahattomuus. Aion itsekin tehdä samoin jos vuokranantaja korottaa 1250e vuokraa. Mulla on vara maksaa vaikka 5000e kuussa mutta kyse on periaatteesta.
Tismalleen sama. Meillä on juuri ensimmäinen vuokrantarkistus tulossa vissiin tässä kuussa.
Sopparissa lukee indeksi plus 2% ja maksetaan tosi kallista vuokraa jo n. 1000e. Saa olla kyllä aika mulkku jos oikeasti lähtee tässä tilanteessa korottamaan.
Nuo tuollaiset sopparit tulee pitkässä juoksussa jäätävän kaliiksi, joissa on ideksin päällä vielä jotain. 2% vuodessa on paljon, kun inflaatio on alle 1% ja palkkakehitys noin nolla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vuokra oli heille jo lähtökohtaisesti liian korkea ja saivat halvemman asunnon muualta. Tai sitten olivat muusta syystä tyytymättömiä asuntoon tai alueeseen, jolloin vuokran korotus oli se viimeinen niitti, joka sinetöi päätöksen muuttaa.
Minulla ja puolisolla oli juuri tällainen tilanne. Vuokranantajassa ei ollut mitään vikaa, mutta olimme muista syistä tyytymättömiä asuinpaikkaan, ja vuokrankorotus oli se viimeinen niitti, joka sai meidät etsimään asuntoa muualta.
Itse asuin aiemmin vuokralla yksiössä 3 vuotta. Vuokranantaja sanoi että vuokra on tämä sama, asuinpa vuoden tai kymmenen vuotta, kun vuokrasin asunnon. Eivät kaikki ala kiskomaan, vaan nostavat silloin kun asukas muuttaa pois. Reilua.
Kai te kaikki keskusteluun osallistuvat tiedätte, että vuokrantaja ei voi korotella vuokraa mielivaltaiseti, vaan ainoastaan sillä korotusehdolla joka on määritelty vuokrasopimuksessa? Viesteistä voisi vähän tulkita, että osalle korotukset tulee jotenkin yllätyksenä tai ei ainakaan tiedä mihin ne perustuu.
Se on 30 euroa kuussa mutta 360 euroa vuodessa. Jos löytää halvemman kämpän niin todellakin kannattaa muuttaa, ihan ovat vapaita lähtemään.
Jos tuo on sinusta mitätön summa, miksi korotit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse alentaisin vuokraa pitääkseni hyvät ja luotettavat vuokralaiset! Kokemusta nimittäin on ihan hirveistäkin vuokralaisista. Tällä hetkellä varsinkin, jos vuokralainen on hyvä, pitäkää kiinni.
Kiitos tämän sanoittamisesta. Olen näitä hyviä ja luotettavia vuokralaisia; maksan vuokran aina 2 vk ennen eräpäivää (heti tilin tullessa), pidän asunnosta huolta kuin omistaisin sen, en mekkaloi enkä aiheuta vuokranantajalle mitään harmin aiheita. Joulukortitkin lähetetään puolin ja toisin. :) Tuntuuhan se hyvältä, kun vuokranantaja on sanonut, että on niin kiitollinen minunlaisestani vuokralaisesta, että kiitokseksi ei aio ainakaan lähivuosina korottaa vuokraa eikä kiinteää vesimaksua, vaikka kulut nousisivatkin.
Tai sitten vuokrantajasi vaan unohti kirjata korotusehdon sopimukseen, eikä voi nostaa vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät tajuat taloudesta mitään ja elävät jatkuvasti lähes yli varojen ja kituuttavat viimesen viikon jollakin makaronilla. Elämänhallinnan ja säästämisen puutetta. Ei kestetä sitä että on vähävarainen.
Terv. 20 vuotta työttömänä ja vapaana vapaaehtoisesti elävä
Eli et maksa itse edes vuokriasi, vaan yhteiskunta ne kustantaa.
Zinc
Varsinainen "asiantuntija"
Maksan minä sen lakiosan. Yhteiskunta maksaa loput. Kun minulla on siihen kerran ihmisoikeus, niin ei voisi vähempää kiinnostaa jos se jotakuta toista ihmistä tässä maailmassa vituttaa. Ihan kaikista tärkein asia on VAPAUS.
lakiosa? Ihmisoikeus?
Veikkaan että olet eläkkeellä, koska sinulla on pieni vika päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos meillä nousisi vuokra 30 €, niin muutto olisi edessä meilläkin. Pidetään asunnosta mutta saman saa halvemmalla muualtakin.
Miksi ette muuta sinne halvempaan?
Koska, kuten hän sanoikin, pitävät asunnosta jossa nyt asuvat? Osaatko lukea?
Eri
Vuokranantaja voi myös olla katkeraa sorttia. Pitää vuokran matalalla, koska haluaa pitää hyvä vuokralaisen. Jossain kohtaa kuitenkin katkeruus nousee, kun ei olekaan sitä vuokraa nostanut- yleensä remontin yhteydessä. Sitten alkaa se vuokralaisen vihaaminen, kun kulut ovat nousseet ja vuokra matalalla. Se katkeruus sitten näkyy kanssakäymisessä eri tavoin, kaikenlaista pikkukissaa ja oman pahan olon purkua yleensä aikuiselta mieheltä.
Niitä remontteja olisi voinut ennakoida jopa kymmeniä vuosia etukäteen ja nostaa vuokraa maltillisesti vastaamaan nykyistä markkinatilannetta. Sitten yhtäkkiä isäntä haluaa nostaa vuokraa kerralla kohtuuttoman paljon, remontin jälkeen 80e nosto on opiskelijalle liikaa, jos asunnon vuokra muutenkin Kelan tukien ylärajalla, tai toinen vaihtoehto alkaa katkera vuokralaisen kiusaaminen ja vihaaminen, johon vuokralainen on kyllä syytön. Vuokraisäntä itse on ollut kyvytön hoitamaan hommaa.
Ehkä 30 euron korotuksen sijaan kannattaisi pitää vuokra riittävän korkealla, jotta ei tule tarvetta nostaa sitä kesken kaiken. Sillä on myös merkitystä keskinäisessä luottamuksessa sekä vuokralaisen vastuuntunnossa. Jos olet löytänyt hyvät vuokralaiset pidä heistä kaksin käsin kiinni. Nyt joudut näkemään vaivaa, että löydät taas hyvät vuokralaiset ja jotka eivät ole pitkään aikaan muuttamassa pois.
Tammikuun mukaan kukuttajahintaindeksin mukainen korotus olisi ollut 0€. Mikä ap:n vuokrasopparissa on korotuehtona, jos korotus oli 30€ ja paljonko vuokra oli ennen korotusta?