Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oikeastiko USA:ssa ei pääse koronan tehohoitoon, jos ei ole sairausvakuutusta?

Vierailija
02.04.2020 |

Eivätkö edes ambulanssit ota kyytiin, jos ei ole vakuutuskorttia?
Vai trollaavatko Suomen vihervassarit?
Suomen Sote-uudistushan kaatui Kokoomuksen ja Kepun kiistaan yksityisestä sairaanhoidosta ja maakuntahallinnosta.
Kokkarithan halusivat sairaanhoidon yksityisille (ulkomaalaisomisteisille) lääkärifirmoille ja Kepulaiset siltarumpuja huonokulkuisille metsäautoteille.

Kommentit (285)

Vierailija
221/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VIMOVO-kipulääkepurkki maksaa Suomessa noin 20 euroa. Hinta USA:ssa ilman vakuutusta on yli 3000 dollaria.

Kyse on tavanomaisesta naprokseenista, mutta yhdistelmätabletti sisältää myös vatsansuojalääkettä.

Tuo laake on viela muutaman vuoden patentin suojaama, halpenee kun geneerinen tulee markkinoille.

Vierailija
222/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen USAssa asunut ja en mitään hoitoa olisi saanut ilman vakuutusta. Ei kukaan muu, kuin köyhäksi todettu saa ja hekin perushoitoa, ei siis syöpähoitoja yms. Synnyttämään pääsee yms.

USAssa on tartuntatautilaki, jonka perusteella kaikkia, joiden epäillään kantavan tarttuvaa tautia, hoidetaan ja rokotetaan. Olen itsekin ilmaiseksi käynyt rokotuksissa ja mm keuhkojen tuberkuloosikuvissa. Kaikesta muusta maksoin, mutta noista ei penniäkään, ei toimisto- ei mitään maksuja. Voisin siis kuvitella, että nyt tätä lakia sovelletaan Koronan kanssa.

jatkan... Kävin usein: monta kertaa kuukaudessa ensiavussa ja aina kysyttiin ensimmäisenä vakuutuspaperit ja ne tarkistettiin. Sen jälkeen ne normaalit, eli ensimmäisenä joka ikinen kerta punnitus, sen jälkeen kysellään mikä on syy. Kai se, jos olisi ollut jalka poikki, olisi näkynyt ja ehkä punnitus olisi voinut jäädä väliin. Tiedä häntä.

Ihmettelen, että miksi kävit monta kertaa kuukaudessa ensiavussa? Miten antoivat sinun käydä siellä niin usein? Ei vakuutusta? Yleensä ohjaavat ensihoidon jälkeen hoitoon erikoistuvalle lääkärille, niin minulle ainakin kävi.

Neurologinen sairaus, jota eivät kyenneet diagnosoimaan. Aiheuttaa jumalattoman päänsäryn eli sinne matkani aina kävi, jahka kykenin sinne menemään.

Vaikea usko, että sinua ei ohjattu neurologille. Maalaisjärkeni sanoo: selvittämätön päänsärky->neurologian piiriin kuuluu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen USAssa asunut ja en mitään hoitoa olisi saanut ilman vakuutusta. Ei kukaan muu, kuin köyhäksi todettu saa ja hekin perushoitoa, ei siis syöpähoitoja yms. Synnyttämään pääsee yms.

USAssa on tartuntatautilaki, jonka perusteella kaikkia, joiden epäillään kantavan tarttuvaa tautia, hoidetaan ja rokotetaan. Olen itsekin ilmaiseksi käynyt rokotuksissa ja mm keuhkojen tuberkuloosikuvissa. Kaikesta muusta maksoin, mutta noista ei penniäkään, ei toimisto- ei mitään maksuja. Voisin siis kuvitella, että nyt tätä lakia sovelletaan Koronan kanssa.

jatkan... Kävin usein: monta kertaa kuukaudessa ensiavussa ja aina kysyttiin ensimmäisenä vakuutuspaperit ja ne tarkistettiin. Sen jälkeen ne normaalit, eli ensimmäisenä joka ikinen kerta punnitus, sen jälkeen kysellään mikä on syy. Kai se, jos olisi ollut jalka poikki, olisi näkynyt ja ehkä punnitus olisi voinut jäädä väliin. Tiedä häntä.

Ihmettelen, että miksi kävit monta kertaa kuukaudessa ensiavussa? Miten antoivat sinun käydä siellä niin usein? Ei vakuutusta? Yleensä ohjaavat ensihoidon jälkeen hoitoon erikoistuvalle lääkärille, niin minulle ainakin kävi.

Neurologinen sairaus, jota eivät kyenneet diagnosoimaan. Aiheuttaa jumalattoman päänsäryn eli sinne matkani aina kävi, jahka kykenin sinne menemään.

Vaikea usko, että sinua ei ohjattu neurologille. Maalaisjärkeni sanoo: selvittämätön päänsärky->neurologian piiriin kuuluu.

Uskopa mitä uskot. Kyllä ne testit tekivät ja laskuttivat jopa sellaisista vakuutusyhtiötä, joita ei tehty. Kesti vuosia ennen kuin sitä täälläkään kyettiin diagnosoimaan. Luonnollisesti neurologi päätä tutkii, kun vika on siellä.

Vierailija
224/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia maksan veroni mielelläni. Tehohoidon todelliset kustannukset ovat kymmeniätuhansia euroja. Ja pienemmätkin sairaalajutut tuhansia euroja.

Vierailija
225/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä itsehoitolääkkeet halpoja ja reseptilääkkeet kalliita.

Tuon aina jenkkireissuilta kotiin Excedrin-migreenilääkettä.

Omat reseptilääkkeeni eivät maksa oikeastaan mitään. Tai maksaahan ne yhteensä alle 20 taalaa kuukaudessa, mutta ei tunnu pahalta.

Tuo excedrin sisältää parasetamol, aspiriini ja kofeiini. Suomessa ei taida saada tällaista yhdistelmää, vai?

Vierailija
226/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trump haluaa tuhota "Obama Caren", jonka mukaan kaikilla amerikkalaisilla olisi oikeus kohtuullisen hintaiseen (ei kuitenkaan täysin ilmaiseen) terveyden huoltoon. Se maksaa, joka sairastaa. That´s it.

USA:ssa ihmetellään suomalaisten someen lähettämiä kopioita sairaalalaskuistaan.

Minäkin sairastin vuosi sitten keuhkoveritulpan: Kyyti ambulanssilla sairaalaan, verikokeet ja sydänfilmi, keuhkojen kuvaus jollain pyörivällä ihmelaitteella. Hoitava lääkäri totesi laajan keuhkoembolian. Nivusten kautta katetri läpi sydämen keuhkoon sulattamaan verihyytymää. Vuorokauden sulatus ja 4 vrk teho-hoidossa operaation jälkeen ja vielä viikko sen jälkeen avo-osastolla. Hinta: 230 € / koko homma.

Jos olisin ollu työttömänä köyhänä,  sossu olisi maksanut koko hoidon.

Koska olen hyvätuloinen kokoomusta kannattava porvari, maksoin hoidon helposti lompsastani, vaikka kommarihommaa on Suomen terveydenhoito.

Kai kuitenkin tajuat, että hoitosi todellinen hinta on jotain ihan muuta kuin tuo 230,-? Suurimman osan maksoivat veronmaksajat.

Joo, ihminen ei tajua että hänen "ihailemansa" kommarit joutuivat osallistumaan hänen sairaala kuluihinsa...Nämä meidän porvarit ovat aika yksinkertaista joukkoa, ei ihme että jopa persut pystyy näitä vedättämään....

Luulenpa vaan että nuo yksinkertaisina pitämäsi porvarit ovat enemmän tuottaneet valtion kassaan kommarit taikka sinä. Se nyt varmaan vaan harmittaa sinua.

Ohiksena kommentoin. Minä en nyt kyllä menisi kauheasti rikkaiden veronmaksulla elämöimään, heillähän se verosuunnittelu eli suomeksi veronkierto on ihan ammattimaista. Vastahan oli iso tutkimus suomalaisista rikkaista, jotka melkein järjestään maksoivat ihan älyttömän pientä veroprosenttia, paljon pienempää kuin yksikään palkkatuloa saava.

Eli kas kun on isipapalta perittyjä osakkeita, maksat max 34 prosenttia veroja, ja saat kivat ökytulot sormeasi nostamatta.

Kun sen sijaan palkkatöissä puurrat otsasi hiessä ja vietät merkittävän osan hereilläoloajasta työssä, saat niukkaa palkkaa ja siitä maksat helposti vähintään tuon verran, vaikka tulot ovat vain murto-osa...

En voi leuhkia maksavani hirveitä euromääriä, mutta kyllä niitä viiden tonnin kk-liksasta nyt jonkun verran pulitan. Ja äänestän vasemmistoliittoa.

Suomessa saa olla aika iso palkka, jotta veroprosentti olisi 34. Esim. minulla on 5500 euron kuukausituloista veroprosentti 27 ilmam mitään vähennyksiä

Veroprosentti voi olla pieni, mutta kun lasketaan mukaan kaikki vähennykset, mitä palkasta menee. Siis työttömyysvakuutusmaksut sun muut, niin mun 2400 euron bruttopalkasta lähtee valtiolle ja kunnalle 29 prossaa. Mutta itse veroprosentti on vain 17!

Kuulut ilmeisesti niihin, jotka laskevat ay-liikkeen jäsenmaksunsakin mukaan veroprosenttiin.

Vierailija
227/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei myydä parasetamolin, aspiriinin ja kofeiinin yhdistelmälääkettä, koska yhdistelmälääkkeiden pelätään aiheuttavan lääkepäänsärkyä.

Vierailija
228/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset terveydenhoitopalvelut on hyvä asia. Niitä käyttävät on poissa julkisen terveydenhuollon jonoista, esim.

Vierailija
229/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hupaisinta on se, että USA:n vakuutuspohjainen järjestelmä on asukasta kohti paljon kalliimpi kuin Suomen kaltainen järjestelmä, vaikka Suomessa kaikki saavat hoitoa.

Niin ja suomessa maksetaan paremmin veroja yhteisen asian eteen.

Vierailija
230/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja hupaisinta on se, että USA:n vakuutuspohjainen järjestelmä on asukasta kohti paljon kalliimpi kuin Suomen kaltainen järjestelmä, vaikka Suomessa kaikki saavat hoitoa.

Niin ja suomessa maksetaan paremmin veroja yhteisen asian eteen.

Suomessa saa "hoitoa" mutta ei ole viimeisimpia koneita, laakkeita tai edes tietoa siita miten joku sairaus saataisiin kuriin. Omakohtaista tietoa ja kokemusta asiasta seka Suomessa etta Yhdysvalloissa.

Vierailija
231/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kyllä on asiat hyvin mutta ei mielestäni mitenkään valtavan hyvin. Erikoislääkärille on vaikea päästä ja tärkeäänkin leikkaukseen joutuu jonottamaan kauan. Ihmiset joutuu maksamaan lääkkeistään aika paljon. Terveydenhoidon laatu perustuu paljon vähäisiin kustannuksiin, lääkäreissä säästellään eikä neuvola vastaa äitiystarkastuksia monissa muissa maissa.

Toki mielestäni parempi vaihtoehto kuin USA mutta kyllä suomalaiset niille verorahoille voisi vaatia parempaakin katetta terveydenhuollon puolella.

terveiset Keski-Euroopasta 

Vierailija
232/285 |
03.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on resepti Kaliforniasta kannabikselle (klaukooma) tuon aina mukanani lääkettä vähintään yhden matkalaukun. Monella tutullakin kaikenlaista sairautta mihin pikku hötsyntötsyn auttaa.

Vierailija
233/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se on. Mutta siis maahan olisi kaatunut jo pois, jos niillä olisi tällainen pohjoismainen systeemi. Kyllä meilläkin loppuu nykymeininki lähitulevaisuudessa, koska rahat ei vain enää riitä. Onneksi.

Vierailija
234/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just tämän takia maksan veroni mielelläni. Tehohoidon todelliset kustannukset ovat kymmeniätuhansia euroja. Ja pienemmätkin sairaalajutut tuhansia euroja.

4 x oon ollut leikkauksissa ei hengenvaarallisissa. Pieni operaatsu. Mulle iso. Sektio. Mehiläisrllä kerran omin kustannuksin.

Vierailija
235/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2020/03/28/17-year-old-dies-of-…

USAn Los Angelesissa juuri kuoli 17-vuotias joka oli käännytetty pois tehohoidosta kun ei ollut vakuutusta :(.

Vierailija
236/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usa:ssahan nyt on köyhille taattu hoidot. Väliinputoajiksi jää ne, joilla on asiat jotenkin kunnossa, mutta ei kuitenkaan kunnollista vakuutusta. Työnantajien vakuutuksetkin ilmeiseti katkeaa kun saa potkut.

Vierailija
237/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usa:ssahan nyt on köyhille taattu hoidot. Väliinputoajiksi jää ne, joilla on asiat jotenkin kunnossa, mutta ei kuitenkaan kunnollista vakuutusta. Työnantajien vakuutuksetkin ilmeiseti katkeaa kun saa potkut.

En tiedä miten hyvin tämä vaan vielä käytännössä toimii. Eilen/tänään siitä vasta päätettiin.

Vierailija
238/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee. Meillä ei ole sairasvakuutusta Amerikassa, joten kun tilanne alkoi näyttää huonolta ja yksi lapsista on riskiryhmää minä ja lapset palattiin takaisin Suomeen ihan varalta. Mies tuli perässä ja lopetti työt etuajassa. Elokuussa oli määrä tulla kotiin oikeasti.

Vierailija
239/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Areenasta löytyy hyvä dokumentti Köyhänä Amerikassa. Kannattaa katsoa.

Vierailija
240/285 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairaalaan pääsee, mutta ilman vakuutusta maksut voivat olla kivuliaita. Asuin USA:ssa muutama vuosi sitten työharjoittelun takia ja vaikka minulla oli vakuutus (joka vaaditaan, jotta saa edes viisumin), sairaalareissun jälkeen huomasin, että henkilökunnalle oli käynyt joku moka ja he lähettivät minulle monta muistutuskirjettä tuhansien dollarien laskusta (luulivat siis ettei minulla ollut vakuutusta). Onneksi vakuutusyhtiö lopulta hoiti asian kuntoon ja pyysi, että jatkossa käyttäisin vain tiettyjä nimettyjä hoitopaikkoja, mutta kauhulla mietin miten olisin selvinnyt, jos lasku olisikin koitunut minun maksettavakseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi