Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain koronaviruksen asioidessani citymarketissa

Vierailija
02.04.2020 |

1,5 vko:n flunssasta sain jälkitaudiksi keuhkokuumeen ja pääsin testeihin vasta viime tiistaina. Sain positiivisen tuloksen testeissä ja olo on tällä hetkellä suht ok paitsi keuhkoja viiltää hengittäessä. Olen asioinut ainoastaan ruokakaupoissa pk seudulla joten tartunta on todennäköisesti tullut sieltä.

Kommentit (233)

Vierailija
181/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku reppana Sanoman trolli lietsoo miehekkäästi nimettömänä pelkoa ympäriinsä.

Säälin sinua.

Vierailija
182/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa saamaann mistä vain missä ihmisiä. Käyn vaan ruokakaupassa lähi äs. Viimeksi siellä n 1,5 viikkoa sitten. Enkä la lähde. Ruokaa on mutta enää 2 omenaa ja muutama banaani. Shampoo loppumassa. No hiukset voi pestä vaikka kananmunalla. Muutama vanha kananmuna joita en suuhun pane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajatelkaa tätäkin: korona voi tarttua myös pinnoilta, jos olen oikein ymmärtänyt. Jos ostat vaikka banaanitertun, johon koronatartunnan saanut on koskenut kaupassa, sinun pitäisi muistaa pestä kädet jokaisen banaaninkuorimisen jälkeenkin. Silloin ei ole kyllä väliä, ostitko banaanisi pienestä lähikaupasta vai isosta marketista.

Tämä on ihan totta ja näin olen tehnyt.

Kaupasta kun ostaa hedelmiä niin ei heti kannata alkaa syömään. Kuka moukka aivastaa hedelmiin jne. Kyllä niitä on.

Vierailija
184/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyräkärkinen niitä ventiilimaskeja niin ei tarvitse kaupassa pelätä jos joku köhinyt ilmaan bakteereja

Muutamia on . Viime su oli käytössä ffp3 niin voiko käyttää uudelleen? Säästän vielä pahemman pvän varalle.

Vierailija
185/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoppaa itsesi ja kaltaisesi, peelo.

Oih, kuulin tuon sanan viimeksi ircissä -90 luvulla. Sitä seuraavalla vuosikymmenellä tuli nyypät ja sitä seuraavalla jonnet. Mitähän -20 luvulle tulee?

Vierailija
186/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka ihan paniikissa vaikka suurin osa kuitenkin tulee sairastamaan sen ja lievänä,on vain ajan kysymys milloin. Ihan turhaan alapeukutatte, ihan faktaa vaan. Moni teistäkin on jo sairastanut sen..mutta panikoikaa vaan jos se elämää helpottaa. Ai niin, jättäisittekö niitä ruokakuljetusaikoja myös niille jotka oikeasti niitä tarvitsevat esim yksinelävät liikuntaesteiset. Te terveet autolliset perheelliset saatte ne sapuskat ihan kaupastakin.

Vierailija
187/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette nyt joka ikinen vaan tilaa niitä ruokia kotiin tai käytä keräyspalveluja? Pakko niihin kauppoihin mennä koronaa hakemaan?

Vierailija
188/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette nyt joka ikinen vaan tilaa niitä ruokia kotiin tai käytä keräyspalveluja? Pakko niihin kauppoihin mennä koronaa hakemaan?

Täällä jo aiemmin mainittiin, miten niitä nouto- ja toimitusaikoja ei ole, kun kaupat eivät ole pystyneet reagoimaan muuttuneeseen kysyntään. Jos on aikaa odottaa monta viikkoa, niin sitten. Stockmannin Herkusta kuulemma vielä löytyi aikoja, elleivät nekin nyt sitten ole menneet. Hinta toki on kovempi kuin muilla toimijoilla, jos nyt sillä jotain merkitystä on silloin, kun toisessa vaakakupissa on terveys. Ehkä joillakin pienillä toimijoilla voisi olla, jos onnistuu tiedot jostain kaivamaan esiin. Vaikeaa on.

Vierailija
189/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin laajalle levinnyt että tosiaan ihan mistä vain voi saada. Turha etsiä syyllisiä. Taudin voi saada vaikka itse pesisi ja desinfoisi käsiä yhtenään. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muiden.

Tämä vain todistaa, että testauksia pitäisi lisätä huomattavasti, että löydettäisiin myös oireettomia tartuttajia. Mistä he tietävät pysyä karanteenissa, ellei heillä ole edes oireita?

Vierailija
190/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän kerrostalossa on yli 60 asuntoa. Vaikea vältellä virusta jos sellainen liikkuu rappukäytävässä ja hisseissä. Cittarissa käyn, koska se on lähellä, siellä on väljää iltaisin ja parempi valikoima.

Mä aamuisin laitan käytävän ikkunat auki. Tulee ristivero ja silloin ilma ei pysähdy.

7 krs, joka kerroksella. Klo 22 meen laittaa kinni.

Ja kuljen portaita pitkin.

Vierailija
191/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tilaisin kotiinkuljetettuna, mutta kaikki kotiinkuljetukset ovat täysiä missä itse asun.

Vierailija
192/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin laajalle levinnyt että tosiaan ihan mistä vain voi saada. Turha etsiä syyllisiä. Taudin voi saada vaikka itse pesisi ja desinfoisi käsiä yhtenään. Vain omaan käytökseen voi vaikuttaa, ei muiden.

Tämä vain todistaa, että testauksia pitäisi lisätä huomattavasti, että löydettäisiin myös oireettomia tartuttajia. Mistä he tietävät pysyä karanteenissa, ellei heillä ole edes oireita?

Nuo testit eivät ole 100% tarkkoja, joten oireeton tai oireellinenkin kantaja voi saada negatiivisen, vaikka korona onkin.

Vierailija
193/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tšekissä maskien tekeminen pakolliseksi tehosi 10 päivässä -

tartuntojen nousu saatu hallintaan

https://www.praguemorning.cz/usage-of-masks-flattened-growth-of-coronavi...

Maskit ovat lopuunmyydyt mutta  Itse tehtykin maski kelpaa.

Ne auttavat kun käytännössä kaikilla on sellainen aina kodin ulkopuolella

liikkuessaan. Sen lisäksi sosiaaliset kontaktit pitää minimoida.

Corona on SARS ja HIV tyyppinen virus joka leviää uloshengityksen kautta.

https://www.cnbc.com/2020/03/18/coronavirus-lives-for-hours-in-air-part…

https://www.sciencemag.org/news/2020/04/you-may-be-able-spread-coronavi…

https://text.npr.org/s.php?sId=825639323

Oireettomat tartuttajat ovat avaitekijä viruksen leviämisessä, sillä oireiden puhjettua ihminen jää kotiin sairastamaan/hakeutuu hoitoon. Jokainen on potentiaalinan oireeton tartuttaja. Sairastipa lievänä tai kohtalokkaana, aluksi kaikki ovat oireettomia ja käyvät esim.kaupassa ja apteekissa. Suomalaisissa häissä yksi oireeton vieras tartutti 22 häävierasta ilman yskimistä tms. Käsien pesu ja hihaan yskiminen eivät pysäytä virusta. Pakkasella hengitys tulee näkyväksi, tämän höyryn mukana virus leviää. Fyysinen este suun ja nenän edessä estää tai ainakin vähentää merkittävästi höyryn leviämistä  ja päätymistä toisen keuhkoihin.Siksi kaikki sosiaaliset kontaktit ilman molemminpuolista kasvomaskia ovat riskejä.

Virus menee nenän, suun tai silmän kautta ihmiseen(jos hieroo virus-kädellä silmiä).

Viruksiin erikoistuneen lääkärin vinkki:Maskin voi tehdä

tekemällä pussin vanhasta T-paidasta ja laittaa sisälle palan

pölynimurin suodatinta. Steriloidaan laittamalla puoleksi tunniksi 75

asteiseen uuniin, niin ei tarvitse tehdä uutta.

Pölynimurin HEPA suodatin on suunniteltu virusten ja bakteerien  suodatukseen.

Ruotsissa huutava pula suojavarusteista – kekseliäs työntekijä väsäsi aikuisten vaipasta hengityssuojan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006457354.html

Pelkkä huivi kastuu hengittäessä, mutta suojan voit askarrella näinkin:laita huivin alle kaksi  paksu paperista terveyssidettä tai kemikaaliton vaippa, iho pysyy pintakuivana mutta pystyt hengittämään.

Suomessa lähes kukaan ei pidä tällä hetkellä mitään kasvosuojaa. Tämä ilmapiiri pitää muuttaa jos haluamme pysäyttää viruksen leviämisen.

Vierailija
194/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cittarista tai prismasta saa kaiken kerralla ja on käytävillä paljon enemmän tilaa kuin pienissä kaupoissa.

Niin koronankin saa samalla käynnillä. Prismassa ainakin hyllyt olleet tyhjemmät kuin lähi-supermarketissa. Ja siellä on ihan tarpeeksi hyvä valikoima.

Vierailija
195/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä sainkin p*llua asioidessani parturissa.

196/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on parempi käydä isossa ruokamarketissa kerran viikossa ja tehdä kerralla iso määrä ostoksia kuin käydä lähimarketissa 2-3 kertaa viikossa tehden pikkuostokset. Toki ymmärrän, että esim. Kala ja kasvikset eivät pitkään säily.

Kaupassakäyntiin voi käydä joko aamulla het8 kun se avataan tai viimeisen aukiolotunnin aikana.

Vierailija
197/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toissapäivänä kävin illansuussa lähimarketissa, olin jo asetellut ostokset hihnalle, kun kassahenkilö yskäisi mojovasti, peitti toki suunsa kyynärtaipeella, mutta silti. Siis sellainen kunnon limayskä.

En voi käsittää, miksi oli tullut töihin. Olisi pitänyt sanoa jotain, mutta olin niin tyrmistynyt, että yritin nopeasti vain pakata ostokset ja poistua. Asetin kaikki ei-jääkaappia vaativat ostokset karanteeniin pariksi, että jos pakkauksissa on kassahenkilön räkäroiskeita. Tämä ei ole vitsi.

Mietin asiasta ko kaupan fb-sivulle avautumista, mutta olen liian mamis.

No mulle ainakin saattaa tulla satunnainen yskäisykohtaus vaikka maidonjuonnin jälkeen. Tupakoijille tulee röökinpolton takia. Nämä, vaikka aamulla olisi ollut aivan terve. 

Tuo oli sellainen limayskä, kun keuhkoissa on limaa. Sitähän siellä terveillä ihmisillä ei ole, vaan henkilöillä, joilla on joku infektio.

Vierailija
198/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi sanoa varmasti mistä on viruksen saanut. Koronavirus tarttuu myös pinnoilta uusien tutkimusten mukaan ja leijuu ilmassa. Et voi mitenkään paikantaa sitä varmasti Cittariin. 

Vierailija
199/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi te menette isoihin marketteihin? En syytä, mutta ihmettelen. Emme ole moneen viikkoon käynyt kuin pikkukaupoissa hiljaisina aikoina.

Mä käyn isoissa marketeissa koska niissä on helpompi vältellä muita asiakkaita.

Tartunnan voi saada mistä tahansa, turha yhtä yksittäistä liikettä alkaa syytellä. 

Jospa pikkukaupat siivotaan paremmin! Siellä on yrittäjäihminen tarkempi alaisilleen.

Vierailija
200/233 |
04.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lidli on paras, halpa ja puhdas.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän