Äänikirjan lukijaksi?
Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?
Kommentit (484)
Olet jopa siihenkin liian negatiivinen ja katkeroitunut.
Vierailija kirjoitti:
Olet jopa siihenkin liian negatiivinen ja katkeroitunut.
Ketähän sä mahdollisesti tarkoitat?
Kyllä alalla on huutava pula lukijoista, jotka hallitsevat oman äidinkielensä rytmin ja intonaation puhumattakaan ulkomaalaisten kielien ääntämisestä. Tämänhetkiset lukijapankit eivät näytä vastaavan tarpeeseen kuin vähiltä osin. Jos näyttelijän koulutusta ei uudisteta tarvetta vastaavaksi on lukijaksi pääsyn ehtoja muutettava.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä alalla on huutava pula lukijoista, jotka hallitsevat oman äidinkielensä rytmin ja intonaation puhumattakaan ulkomaalaisten kielien ääntämisestä. Tämänhetkiset lukijapankit eivät näytä vastaavan tarpeeseen kuin vähiltä osin. Jos näyttelijän koulutusta ei uudisteta tarvetta vastaavaksi on lukijaksi pääsyn ehtoja muutettava.
Lisäksi olisi kiva, jos ne hallitsisivat myös sen oman äidinkielen ääntämisen. En voinut ENÄÄ kuunnella kirjaa, jonka lukija äänsi kaikki ENÄÄN. Logiikallani tuo kuuluu yleissivistykseen. Lukija oli ammattinäyttelijä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain lehdessä oli juttua lukijasta ja ei kyllä ihan helpolla taida päästä. Suurin osa on näyttelijä-taustaisia, vaikkei noissa edes saa eläytyä kovin paljon.
Lähes kaikki suomenkielellä äänikirjat tuottava studio käyttää vain teatteritaiteen maistereita.
Kiitos tiedosta. Se siitä sitten. Ap
Niinpä. On ymmärrettävää, että taidekirjallisuuden (varsinkin dramatisoitujen versioiden kohdalla) voidaan odottaa taiteellista taustaa, mutta jos tieteelliseenkin kirjallisuuteen vaaditaan teatteritaiteen opintoja, niin ollaan kyllä hiukan erikoisilla linjoilla.
Antti Holma äänitti podcastejaan oman asunnon ruokakomerossa.( näin kertoi)
Todella miellyttävä ääni, muuntautumiskykyä paljon.
Kuunnelkaa hänen podcastejaan, jos kestätte rankkaa vitsiä.
Sopivaa kokona-ajan tekemistä, eikä maksa mitään.
Olen Antti fani- tunnustan.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin suplan äänikirjanlukija pankkiin ja olen muuten ammattinäyttelijä! Mites AV-mammoilla meni? Syökää amatöörit paskaa ja hajotkaa! :D
Vierailijan kannattanee tarkistaa vielä oikeinkirjoitus tuosta "äänikirjanlukija pankki" -tekstistä, ennen lesoilun aloitusta.
Omituinen koko Suplan haku. Karsiudun itse ekalla kierroksella, ja odotinkin sitä. Toisella kierroksella karsiutui mun ja monen muunkin mielestä yksi parhaista lukijoista, mitä koko maassa on. Hän ei ole tunnettu nimi, ilmeisesti olisi pitänyt olla.
Vierailija kirjoitti:
Omituinen koko Suplan haku. Karsiudun itse ekalla kierroksella, ja odotinkin sitä. Toisella kierroksella karsiutui mun ja monen muunkin mielestä yksi parhaista lukijoista, mitä koko maassa on. Hän ei ole tunnettu nimi, ilmeisesti olisi pitänyt olla.
Taikka ei ole Nelonen Median työntekijöiden kaveri taikka perheenjäsen.
Onko myös toisella kierroksella karsiutuneille laitettu asiasta tietoa, vai vain heille, jotka ovat tulleet valituiksi?
Jep, ei kannata mennä vaikka pääsiskin jos ääni on huono. Pitää ola miellyttävä ääni. Ei esim yhtään nalkuttava tai nasaali. Mulla on kuulemma miellyttävä ääni ja hyvä asmr-ääni.
Yritin kuunnella Ville Kettusen (ammattinäyttelijä) lukemaa dekkaria. Lukeminen oli niin vastenmielistä monotonista narinaa että puistatti.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin suplan äänikirjanlukija pankkiin ja olen muuten ammattinäyttelijä! Mites AV-mammoilla meni? Syökää amatöörit paskaa ja hajotkaa! :D
Voit olla varma etten kuuntele yhtään Suplan tuottamaa kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko myös toisella kierroksella karsiutuneille laitettu asiasta tietoa, vai vain heille, jotka ovat tulleet valituiksi?
Tiedän, että ainakin osalle karsiutuneista on tullut meili. Itse odotan tietoa vielä, toivottavasti se on hyvä merkki.
T. Amatööri
Niko Makea-Welli kirjoitti:
Ruhtinas (äänikirja):
Raah :D mikä hirvitys tämä oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue tekijänoikeusvapaata materiaalia Youtubeen, josta sinut bongataan, jos olet sen arvoinen.
Kuka minut voisi bongata? Voitko antaa esimerkin jostain kustantajasta? Ap
Omakustanteet lienevät paras kohdeyleisö kaltaisellesi aloittelevalle freelancerille. Omakustannekirjailijoilla kun ei yleensä ole mitään mahdollisuuksia sijoittaa suuria summia rahaa jossain isossa studiossa tuotettuun äänikirjaan.
Tämä! Hitto kun itse tarvitsisin lukijan omalle kirjalleni, mutta äänivaatimukseni ovat ilmeisesti liian kovat siihen nähden etten voi maksaa kuin hiluja (max 5000e). Lisäksi toki teokseni on englanninkielinen ja julkaistaan ilmaiseksi.
Jos äänikirjojen taso on laskenut, se ei johdu amatööreistä vaan kehnoista "ammattilaisista", sillä toistaiseksi amatöörit eivät noihin hommiin ole päässeet. Näihin hommiin hakevat AV-mammat eivät ole vielä yhtäkään kuuntelemaasi äänikirjaa lukeneet.