Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äänikirjan lukijaksi?

Vierailija
02.04.2020 |

Asiasta tietävät, kertokaa! Miten pääsee äänikirjojen lukijaksi ja minkälainen on palkka?

Kommentit (484)

Vierailija
361/484 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua! Pääsin jatkoon Suplan haussa. Tokassa vaiheessa luetaan kaksi tekstiä, molemmat 3-4 sivua pitkiä. Huh kun alkoi jännittää! Ekassakin tekstissä oli vähän vaikeuksia, kun luin sen monta kertaa ja jossain vaiheessa alkoi takeltelu, sanojen ennakointi jne. Pitänee lukea tarkkaan etukäteen nämä pitkät tekstit ja yrittää sitten saada kerralla tai korkeintaan parilla otolla purkkiin...

Palaan tänne kertomaan miten käy :D En odota liikoja, mutta ihanaa että tällä unelmalla voisi olla ehkä jotain toivoa!

Kerro lisää! Minkälaisia tekstejä? Ovatko vaikeita?

Toinen on tietokirjakatkelma KGB:n agentista, tässä haasteena muutamat venäjänkieliset nimet/termit ja nuo lyhennesanat (KGB, MI6). Toinen on katkelma Kjell Westöä, tässä varmaan haetaan sitä miten lukija osaa tauottaa Westön pitkät virkkeet, ehkä myös dialogin lukeminen haasteena. Ei mahdottoman hankalia (kielellisesti) mutta vaativat vähän ajatustyötä molemmat ennen lukemista!

T. 305

Kuulostaa siltä että teet paljon parempaa työtä kuin ammattinäyttelijät, joita ei kiinnosta edes kuulla, millaista kirjaa ovat lukemassa ennen kuin avaavat kirjan studiossa.

Kivasti sanottu, kiitos! Toivottavasti taustatyö kantaa hedelmää. Olen opiskellut kirjallisuutta ja siksikin lukijapesti kiinnostaa.

Oletko hakenut lukijaksi aikaisemmin? Kirjallisuuden opiskelunhan ei katsota hyödyttävän lukijan työssä, jossa haetaan muita ominaisuuksia.

En ole hakenut aiemmin, koska näyttelijän koulutusta minulla ei ole ja olen pitänyt sitä ainoana väylänä näihin hommiin. Ja ymmärrän tietysti miksi, kyseessä ovat kuitenkin äänenkäytön ammattilaiset. En sinänsä ajattele, että kirjallisuuden opiskelusta suoranaista hyötyä olisi äänikirjan lukijalle, mutta tekstin- ja kieliopin tuntemuksesta on varmasti. Osaan ajatella, miltä puhuttuina pitäisi kuulostaa esim. ajatusviiva tai pilkku ja miten ne eroavat toisistaan. Ensisijainen meriitti on tietysti ääni ja selkeä artikulointi :)

Näyttelijät ovat saaneet pitkän koulutuksen tekstin tulkintaan ja analysointiin sekä selkeään ja kestävään äänen käyttöön. Eivät nämä taitosi voi olla näyttelijän tasolla ilman asianmukaista koulutusta! On myös väärin viedä leipä ammattilaisten suusta.

Jestas, mikä ankeuttaja siellä on linjoilla! Olet kateellinen ventovieraalle palstailijalle.

En ole kateellinen vaan huolissani. Alalle on tunkemassa paljon kouluttamattomia ihmisiä jotka vievät työt päteviltä. Samalla kirjojen laatu tietenkin laskee.

Samaa mieltä! Törkeää pilata koko ala amatööreillä jotka ovat pelkkää paskaa! Suututtaa panna rahat amatöörien lukemiin kirjoihin.

Tämä on niin älytöntä että naurattaa. "Viedä leipä ammattilaisen suusta"? Mikä saa sinut luulemaan, että pelkkä koulutus tekee hyväksi lukijaksi? Joo, kamala leipiä ryöväävä Aladdin tämä joka rehellisesti etenee elämässään :D Vaikka sinä et päässyt lukijaksi, ei tarvitse sabotoida muita.

Kukaan ei ole syntyessään ammattilainen, kaikki aloittavat jostain.

Tiedoksi että minä en ole hakenut lukijaksi. Olen tavallinen mummu joka on järkyttynyt äänikirjojen laadun laskusta. Amatöörien lisääntymisen vuoksi.

Jos äänikirjojen taso on laskenut, se ei johdu amatööreistä vaan kehnoista "ammattilaisista", sillä toistaiseksi amatöörit eivät noihin hommiin ole päässeet. Näihin hommiin hakevat AV-mammat eivät ole vielä yhtäkään kuuntelemaasi äänikirjaa lukeneet.

Vierailija
362/484 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jopa siihenkin liian negatiivinen ja katkeroitunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/484 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet jopa siihenkin liian negatiivinen ja katkeroitunut.

Ketähän sä mahdollisesti tarkoitat?

Vierailija
364/484 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alalla on huutava pula lukijoista, jotka hallitsevat oman äidinkielensä rytmin ja intonaation puhumattakaan ulkomaalaisten kielien ääntämisestä. Tämänhetkiset lukijapankit eivät näytä vastaavan tarpeeseen kuin vähiltä osin. Jos näyttelijän koulutusta ei uudisteta tarvetta vastaavaksi on lukijaksi pääsyn ehtoja muutettava.

Vierailija
365/484 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä alalla on huutava pula lukijoista, jotka hallitsevat oman äidinkielensä rytmin ja intonaation puhumattakaan ulkomaalaisten kielien ääntämisestä. Tämänhetkiset lukijapankit eivät näytä vastaavan tarpeeseen kuin vähiltä osin. Jos näyttelijän koulutusta ei uudisteta tarvetta vastaavaksi on lukijaksi pääsyn ehtoja muutettava.

Lisäksi olisi kiva, jos ne hallitsisivat myös sen oman äidinkielen ääntämisen. En voinut ENÄÄ kuunnella kirjaa, jonka lukija äänsi kaikki ENÄÄN. Logiikallani tuo kuuluu yleissivistykseen. Lukija oli ammattinäyttelijä.

Vierailija
366/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
367/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain lehdessä oli juttua lukijasta ja ei kyllä ihan helpolla taida päästä. Suurin osa on näyttelijä-taustaisia, vaikkei noissa edes saa eläytyä kovin paljon.

Lähes kaikki suomenkielellä äänikirjat tuottava studio käyttää vain teatteritaiteen maistereita.

Kiitos tiedosta. Se siitä sitten. Ap

Niinpä. On ymmärrettävää, että taidekirjallisuuden (varsinkin dramatisoitujen versioiden kohdalla) voidaan odottaa taiteellista taustaa, mutta jos tieteelliseenkin kirjallisuuteen vaaditaan teatteritaiteen opintoja, niin ollaan kyllä hiukan erikoisilla linjoilla.

Vierailija
368/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kuulunut?

Vierailija
369/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruhtinas (äänikirja):

Vierailija
370/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antti Holma äänitti podcastejaan oman asunnon ruokakomerossa.( näin kertoi)

Todella miellyttävä ääni, muuntautumiskykyä paljon.

Kuunnelkaa hänen podcastejaan, jos kestätte rankkaa vitsiä.

Sopivaa kokona-ajan tekemistä, eikä maksa mitään.

Olen Antti fani- tunnustan.

Vierailija
371/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin suplan äänikirjanlukija pankkiin ja olen muuten ammattinäyttelijä! Mites AV-mammoilla meni? Syökää amatöörit paskaa ja hajotkaa! :D

Vierailijan kannattanee tarkistaa vielä oikeinkirjoitus tuosta "äänikirjanlukija pankki" -tekstistä, ennen lesoilun aloitusta.

Vierailija
372/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen koko Suplan haku. Karsiudun itse ekalla kierroksella, ja odotinkin sitä. Toisella kierroksella karsiutui mun ja monen muunkin mielestä yksi parhaista lukijoista, mitä koko maassa on. Hän ei ole tunnettu nimi, ilmeisesti olisi pitänyt olla.

Vierailija
373/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omituinen koko Suplan haku. Karsiudun itse ekalla kierroksella, ja odotinkin sitä. Toisella kierroksella karsiutui mun ja monen muunkin mielestä yksi parhaista lukijoista, mitä koko maassa on. Hän ei ole tunnettu nimi, ilmeisesti olisi pitänyt olla.

Taikka ei ole Nelonen Median työntekijöiden kaveri taikka perheenjäsen.

Vierailija
374/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko myös toisella kierroksella karsiutuneille laitettu asiasta tietoa, vai vain heille, jotka ovat tulleet valituiksi?

Vierailija
375/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, ei kannata mennä vaikka pääsiskin jos ääni on huono. Pitää ola miellyttävä ääni. Ei esim yhtään nalkuttava tai nasaali. Mulla on kuulemma miellyttävä ääni ja hyvä asmr-ääni.

Vierailija
376/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin kuunnella Ville Kettusen (ammattinäyttelijä) lukemaa dekkaria. Lukeminen oli niin vastenmielistä monotonista narinaa että puistatti.

Vierailija
377/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin suplan äänikirjanlukija pankkiin ja olen muuten ammattinäyttelijä! Mites AV-mammoilla meni? Syökää amatöörit paskaa ja hajotkaa! :D

Voit olla varma etten kuuntele yhtään Suplan tuottamaa kirjaa.

Vierailija
378/484 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko myös toisella kierroksella karsiutuneille laitettu asiasta tietoa, vai vain heille, jotka ovat tulleet valituiksi?

Tiedän, että ainakin osalle karsiutuneista on tullut meili. Itse odotan tietoa vielä, toivottavasti se on hyvä merkki.

T. Amatööri

Vierailija
379/484 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niko Makea-Welli kirjoitti:

Ruhtinas (äänikirja):

Raah :D mikä hirvitys tämä oli?

Vierailija
380/484 |
29.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tekijänoikeusvapaata materiaalia Youtubeen, josta sinut bongataan, jos olet sen arvoinen.

Kuka minut voisi bongata? Voitko antaa esimerkin jostain kustantajasta? Ap

Omakustanteet lienevät paras kohdeyleisö kaltaisellesi aloittelevalle freelancerille. Omakustannekirjailijoilla kun ei yleensä ole mitään mahdollisuuksia sijoittaa suuria summia rahaa jossain isossa studiossa tuotettuun äänikirjaan.

Tämä! Hitto kun itse tarvitsisin lukijan omalle kirjalleni, mutta äänivaatimukseni ovat ilmeisesti liian kovat siihen nähden etten voi maksaa kuin hiluja (max 5000e). Lisäksi toki teokseni on englanninkielinen ja julkaistaan ilmaiseksi.