Miten on mahdollista ettei maatiloilla löydy työntekijöitä?
Sitä yrittäjien ja taiteilijoiden itkemistä viime viikkoina tullut joka tuutista, ja silti näyttää siltä, että marjat mätänee peltoon
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tuntuu olevan vallalla se harha, että työtön ei ole samanlainen ihminen kuin muut. Moni tuntuu ajattelevan että työtön ei ole edes olemassa te-keskuksen toimenpiteiden ulkopuolella.
-Työtön syö ruokaa.
-Työtön asuu jossakin. Se asunto voi olla jopa velkarahalla hankittu aikana kun töitä vielä riitti, ja velkaa ei vielä ole maksettu.
Työttömällä voi olla auto, se voi olla välttämättömyys ja siitäkin voi olla velkaa jäljellä.
-Työttömällä voi olla perhe jonka kuluja hän joutuu kattamaan sillä työttömyyskorvauksella.
Kun seuraavan kerran tekee mieli tölväistä jotakuta, pidä mölyt mahassasi. Juuri sinä omistuksinesi, velkoinesi ja perheinesi voit olla seuraava työtön. Oletko silloin valmis tekemään kuten nyt muilta vaadit? Myymään talosi, autosi ja muut omistuksesi, hylkäämään perheesi ja lähtemään reppu selässä vaeltelemaan muutaman päivän keikkojen perässä ulosotto niskaan hengittäen?
Ei ole kysymys monesta. Yksi ja sama ongelmainen tehtailee näitä kaikkialle.
Miten? Pyörii ulkomaalaisten kausityöntekijöiden varassa rajat on kiinni.
Ei kukaan suomalainen nuori lähde töihin sillä ehdolla että palkka on 3€/h ja pitää antaa isännälle persettä sen lisäksi että saa tehdä töitä laittoman huonolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Ilouutinen sinulle
1. Asun maalla ja olen kasvanut maalaistalossa
2. Minulla ei ole omaisuutta josta luopua.
3. Tuskin minun vanhat vaatteeni menisivät kaupan kirpparilla.
4. keinonivelet lonkissa ja kyynärpäissä estävät raskaan työnteon kuomitus mx 5 kg
Posittiivista kuitenkin, en pääse eläkkeelle!
kaikki maatalon karja- ja viljelytilan työt tuttuja sekä metsätyöt vaikka olenkin nainen.
Eli lähtisin vaikka pomppien jos pystyisin :D
Et sinä paljon maatiloista tiedä, jos et tiedä että löytyy sieltä hommia vaikka olisi 5 kilon rajakin. Nostat vain pienempiä lapiollisia paskaa. Ala painua nyt töihin äläkä keksi tekosyitä. Naurettavaa, että kuvittelet olevasi joku ihmeen sankari kun tunnet maatilan työt vaikka olet NAINEN. OOH!!! Maatiloilla emännät tekevät kyllä enemmän töitä kuin isännät. Sinä se vain haikailet eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilouutinen sinulle
1. Asun maalla ja olen kasvanut maalaistalossa
2. Minulla ei ole omaisuutta josta luopua.
3. Tuskin minun vanhat vaatteeni menisivät kaupan kirpparilla.
4. keinonivelet lonkissa ja kyynärpäissä estävät raskaan työnteon kuomitus mx 5 kg
Posittiivista kuitenkin, en pääse eläkkeelle!
kaikki maatalon karja- ja viljelytilan työt tuttuja sekä metsätyöt vaikka olenkin nainen.
Eli lähtisin vaikka pomppien jos pystyisin :D
ja loput 187 000 ?
Minulla on meneillään te-toimiston kanssa sovittu palvelu. Eli 31.7. asti opiskelen. Ei ole nyt aikaa mennä minnekään marjatilalle, on saatava tutkinto valmiiksi.
Opintojen ohessa haen kyllä töitäkin, ja valmistuttuani varmasti vielä enemmän. On aika paljon helpompaa käydä työhaastattelussa kotoa käsin kuin jostakin marjatilalta, jonne ei ole mitään kulkuyhteyksiä.
Ja sitten sekin, että minulla on ihosairaus, joka pahenee päivänvalossa. En aurinkoisella säällä ulkoile muutenkaan. Kaikista aurinko- ja peitevoiteista huolimatta nahka on aina kesällä huonompi. Ei siihen kuole, mutta syyhyttää ikävästi.
Eikö mene perille, että hanttihommia tekevä "työtön" maksaa siitä 650€ ihan kaiken muun itse.
Toimeentulotuki kattaa vuokran tiettyyn rajaan asti (loput asiakas maksaa itse) kotivakuutuksen (ei muita), sähkölaskun ja veden tiettyyn rajaan asti. Ylimenevä osuus maksetaan itse siitä 650€
Esim. Turussa hyväksytään korkeintaan 540€ vuokra, vaikka yksiöiden keskimääräinen vuokra on n. 600€, joten tt-tuen asiakas maksaa sen 60€ itse perusosastaan tai 650€ käteen jäävästä palkkaosiosta ja sen jälkeen kaiken muun, ruuan, vaatteet, työeväät, laskut ja lainat.
Vaikka tekisi rupupalkalla täydet tunnit töitä, ei elintaso nouse pätkääkään, jos työn välissä on taukoja kuten nollatuntisoppareilla usein on.
Jokainen työssäkäyvä on oikeutettu tt-tukeen, jos käteen jää vähemmän 650€ pakollisten menojen jälkeen. Siitä vaan kokeilemaan, mitä käteen niiden sossun hyväksymien pakollisten menojen jälkeen.
Mulla meni taannoin tuosta 650€:sta:
- vuokran omavastuuseen 60€
- työpaikkalounaisiin 70 -80€
- bussikorttiin 50€
- laskuihin keskimäärin 100€/kk (netti, puhelin, Netflix, HS +osamaksulla ostetut hankinnat kuten tietokone)
- opintolainanlyhennykseen 100€
- ruokaan, pesuaineisiin, vessapaperiin yms. 200€ (50€/vko)
- kaikki ylimääräiset menot, kuten vaatteet, pidemmät bussimatkat porukoille, käsikauppalääkkeet n. 50€/kk (talvitakki tai kengät maksoivat enemmän)
- loput 10€ olivat sitä kadehdittua käteen jäävää discorahaa, jolla voin ostaa vaikka baarista yhden oluen, leffaan se ei riittänyt.
Eli nyt pitäisi ihmisten, joilla ei muuten olisi kontaktia, kerääntyä ryhmiin hetkeksi ja sitten palata takaisin omiin yhteisöihinsä?
Nytkö, kun ei saisi edes yksin mökille mennä?
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa tuntuu olevan vallalla se harha, että työtön ei ole samanlainen ihminen kuin muut. Moni tuntuu ajattelevan että työtön ei ole edes olemassa te-keskuksen toimenpiteiden ulkopuolella.
-Työtön syö ruokaa.
-Työtön asuu jossakin. Se asunto voi olla jopa velkarahalla hankittu aikana kun töitä vielä riitti, ja velkaa ei vielä ole maksettu.
Työttömällä voi olla auto, se voi olla välttämättömyys ja siitäkin voi olla velkaa jäljellä.
-Työttömällä voi olla perhe jonka kuluja hän joutuu kattamaan sillä työttömyyskorvauksella.
Kun seuraavan kerran tekee mieli tölväistä jotakuta, pidä mölyt mahassasi. Juuri sinä omistuksinesi, velkoinesi ja perheinesi voit olla seuraava työtön. Oletko silloin valmis tekemään kuten nyt muilta vaadit? Myymään talosi, autosi ja muut omistuksesi, hylkäämään perheesi ja lähtemään reppu selässä vaeltelemaan muutaman päivän keikkojen perässä ulosotto niskaan hengittäen?
Miksi työttömällä on oikeus olettaa, että joku muu maksaa hänen ruokansa, asuntolainansa ja kuittaa hänen muutkin velkansa? Vai miten se työtön ajatteli tilanteesta selvitä, kun työ ei maita?
Tietenkin talo myydään ja perhe muuttaa asumaan edullisemmin ja tämä tehdään jo ennen kuin ulosotto on ovella. Ihan hullua ajatella, että elämä voisi jatkua ennallaan ja kulutustottumukset entisinä, vaikka tuloina on naapurin maksamista veroista kerätyt työttömyysetuudet.
Itse oon te toimiston asiakas tällä hetkellä ja mulle on laitettu työssäolovelvoite. Velvoite puretaan kun olen ollut töissä 12 viikkoa ja kokoaika työn palkka on oltava vähintään 1211e/kk. Eihän marjanpoimijat saa edes tuota.
Joten edes te toimisto ei pidä marjanpoimintaa oikeana työnä :D Eli itse en saisi edes mennä sinne töihin koska työssäolovelvoite ei täyty. Siinä mun syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Työtön syö ruokaa.
Miksi työttömällä on oikeus olettaa, että joku muu maksaa hänen ruokansa, asuntolainansa ja kuittaa hänen muutkin velkansa? Vai miten se työtön ajatteli tilanteesta selvitä, kun työ ei maita?
Tietenkin talo myydään ja perhe muuttaa asumaan edullisemmin ja tämä tehdään jo ennen kuin ulosotto on ovella. Ihan hullua ajatella, että elämä voisi jatkua ennallaan ja kulutustottumukset entisinä, vaikka tuloina on naapurin maksamista veroista kerätyt työttömyysetuudet.
Ensimmäinen vapaaehtoinen perheensähylkääjä ilmoittautui?
Vierailija kirjoitti:
Eikö mene perille, että hanttihommia tekevä "työtön" maksaa siitä 650€ ihan kaiken muun itse.
Toimeentulotuki kattaa vuokran tiettyyn rajaan asti (loput asiakas maksaa itse) kotivakuutuksen (ei muita), sähkölaskun ja veden tiettyyn rajaan asti. Ylimenevä osuus maksetaan itse siitä 650€
Esim. Turussa hyväksytään korkeintaan 540€ vuokra, vaikka yksiöiden keskimääräinen vuokra on n. 600€, joten tt-tuen asiakas maksaa sen 60€ itse perusosastaan tai 650€ käteen jäävästä palkkaosiosta ja sen jälkeen kaiken muun, ruuan, vaatteet, työeväät, laskut ja lainat.
Vaikka tekisi rupupalkalla täydet tunnit töitä, ei elintaso nouse pätkääkään, jos työn välissä on taukoja kuten nollatuntisoppareilla usein on.
Jokainen työssäkäyvä on oikeutettu tt-tukeen, jos käteen jää vähemmän 650€ pakollisten menojen jälkeen. Siitä vaan kokeilemaan, mitä käteen niiden sossun hyväksymien pakollisten menojen jälkeen.
Mulla meni taannoin tuosta 650€:sta:
- vuokran omavastuuseen 60€
- työpaikkalounaisiin 70 -80€
- bussikorttiin 50€
- laskuihin keskimäärin 100€/kk (netti, puhelin, Netflix, HS +osamaksulla ostetut hankinnat kuten tietokone)
- opintolainanlyhennykseen 100€
- ruokaan, pesuaineisiin, vessapaperiin yms. 200€ (50€/vko)
- kaikki ylimääräiset menot, kuten vaatteet, pidemmät bussimatkat porukoille, käsikauppalääkkeet n. 50€/kk (talvitakki tai kengät maksoivat enemmän)
- loput 10€ olivat sitä kadehdittua käteen jäävää discorahaa, jolla voin ostaa vaikka baarista yhden oluen, leffaan se ei riittänyt.
Kukakohan mahtaa maksaa sen työssäkäyvän kulut vai oikeastiko työtön olettaa, että palkansaajalla on joku toinen, joka maksaa laskut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Työtön syö ruokaa.
Ensimmäinen vapaaehtoinen perheensähylkääjä ilmoittautui?
Ensimmäinen järkevä ja vastuun omista teoistaan kantava ilmoittautui. Suomalainen työtönhän ei voi kuvitellakaan tilannetta, jossa valtio ei kartuttaisi työttömän omaisuutta ja maksaisi niin lainoja kuin lomiakin. Ei ihme, että työ ei maistu, kun tähän asti on saanut elää kuin ruhtinas.
Minulta on kielletty kaikki raskaat ja huonossa asennossa olevat työt, eläkkeelle en pääse koska kävelen, kädet pelaa ja ennen kaikkea PÄÄ. Menisin kyllä maatilalle mutten pärjää siellä, olen pian sairauslomalla ja se ei ole kellekään oikein. Luulen, että tuntipalkka on alle 10 euroa ja verot pois siitä. Mieheni kyllä aikoo mennä ajamaan koneita kunhan olemme ensin tässä kalastaneet pakkaset piukkaan siikaa ja sukulaistenkin ja naapurin.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon te toimiston asiakas tällä hetkellä ja mulle on laitettu työssäolovelvoite. Velvoite puretaan kun olen ollut töissä 12 viikkoa ja kokoaika työn palkka on oltava vähintään 1211e/kk. Eihän marjanpoimijat saa edes tuota.
Joten edes te toimisto ei pidä marjanpoimintaa oikeana työnä :D Eli itse en saisi edes mennä sinne töihin koska työssäolovelvoite ei täyty. Siinä mun syy.
Miksi ei saisi? Oletko luonnostaan laiska?
Voisivatko marjatilalliset esimerkiksi kasvattaa itsepoiminnan määrää koskemaan edes osaa sadosta? Saisi tuloja ja olisi vähemmän tarvetta palkkatyöläisille.
Sama ongelma on muissa maissa ja maanosissa. Just puhuttiin Japanin televisiossa "ennen näkemättömän" pahasta työvoimapulasta maatiloilla.
Jos on oikea pula ja surkeat palkat, niin voimaan väliaikaisesti laki, että ajalla 1.4.-30.9. maatiloilla ja marjametsissä ansaidut tulot eivät vaikuta ainakaan asumistukeen, työttömyysturvan perusosaan eikä toimeentulotukeen. Saattaisi lisätä jonkin verran kiinnostusta, jos on fyysisesti hyvässä kunnossa ja on mahdollisuus liikkua ko. työpaikkaan.
Olkaa huoleti, ei kukaan maanviljelijä ole niin tyhmä, että ottaa vaivoikseen työtävieroksuvan luuserin. Palstamammat saa olla huoleti kesänsä kotona, vaikka etuutta ei olekaan varaa maksaa. Mieluummin viljelmillä supistetaan toimintaa kuin ryhdytään riitelemään niiden kanssa, jotka nyt on lomautettuna ja syksyllä työttöminä. Itse he sen valinnan tekevät, että selviävät ilman rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten edes te toimisto ei pidä marjanpoimintaa oikeana työnä :D Eli itse en saisi edes mennä sinne töihin koska työssäolovelvoite ei täyty. Siinä mun syy.Miksi ei saisi? Oletko luonnostaan laiska?
Koska työssäolovelvoite ei täyty. Nämä ehdot olen hyväksynyt kun synnyin suomeen. Tämmösessä byrokraattisessa maassa me eletään.
Vierailija kirjoitti:
Jos on oikea pula ja surkeat palkat, niin voimaan väliaikaisesti laki, että ajalla 1.4.-30.9. maatiloilla ja marjametsissä ansaidut tulot eivät vaikuta ainakaan asumistukeen, työttömyysturvan perusosaan eikä toimeentulotukeen. Saattaisi lisätä jonkin verran kiinnostusta, jos on fyysisesti hyvässä kunnossa ja on mahdollisuus liikkua ko. työpaikkaan.
Tulot marjametsästä ei vaikuta nytkään. Enkä usko, että maatiloilla jo nyt työskentelevät hyväksyvät sen, että työkaveri saa palkan päälle jopa 1000 e ilmaista rahaa valtiolta. Kyse on työntekijöiden tasapuolisesta kohtelusta.
Miksi sitten piekset suutasi täällä etkä pompi siellä maatilalla?