Miten on mahdollista ettei maatiloilla löydy työntekijöitä?
Sitä yrittäjien ja taiteilijoiden itkemistä viime viikkoina tullut joka tuutista, ja silti näyttää siltä, että marjat mätänee peltoon
Kommentit (407)
Vierailija kirjoitti:
Huoh, siis ihan lukiolaisena olin jo kesätöissä poimimassa mansikoita. Ihan hyvä kesätyö myös amkssa ja yliopistossa opiskelevalle, kun kerran muita kesätöitä ei nyt helpolla saa. Tällaisesta työkokemuksesta voisi myös saada lisäpisteitä kouluun hakiessa. Tyhjää parempi. Eikä todellakaan kaikki puurarhurit, hortonomit yms asu missään tiloilla! Eikä alalla ole täystyöllisyys. Venepakolaiset työllistyivät aikanaan esim Närpiöön hyvin. Onhan meillä täällä nyt mukavasti myös tuoretta reserviä! KTM
Kauanko aikaa noista kesätyöajoistasi on?
Aika moni asia on muuttunut sen jälkeen.
Muistan, että 1990 eräs Maatalouden tutkimuskeskuksen alainen valtionlaitos maksoi kausityöläiselle monta markkaa korkeampaa tuntipalkkaa kuin perus liukuhihnatyöstä tehtaassa sai.
Jos minulle jäisi käteen kuukaudessa kulujen jälkeen 650 euroa niin johan pomppien menisin töihin maatilalle tai johonkin muualle mihin minun terveyden perusteella huolittaisiin. Minulle jää käteen kaikkien menojen jälkeen vajaat 300 euroa jolla syön ja maksaan lääkkeeni, yhteiskunnalla en ole koskaan saanut senttiäkään. Tyydytys minkä työ antaa ja siitä saatu palkka on jotain suurempaa kuin joku makaamalla saatu ansiosidonnainen . Kyllä ihmisellä pitää olla omanarvon tuntoa ja mennä vähän huonommin palkattuun työhön jos työtä on tarjolla " paskaa voi luoda pellolle vaikka olisi presidentti"
Olen ollut tomaattiviljelmällä töissä, ja sain täyden ylläpidon päälle 600-700 € palkkaa. Se oli 10 vuotta sitten lukiolaiselle tosi hyvä liksa, koska kaikki jäi säästöön. Mutta nykypäivänä minun pitäisi maksaa tuosta summasta kotipaikkakunnalle jäävän kämpän vuokra.
Itseä ei haitannut jatkuva kaalen ja perunan syöminen, pieni huone tai maaseudun autius. Mutta en usko, että saisin vuokrattua kämppää tällä hetkellä kenellekään, eli halpatyövoimaksi lähteminen olisi itselleni taloudellista masokismia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin matalapalkka-alojen hommiinkin löytyisi tekijöitä, jos työttömyyskorvauksen päälle saisi ansaita enemmän kuin sen rupiset 300€. Saksassa Suomen toimeentulotukea vastaava työttömälle ja tulottomalle tarkoitettu käteenjäävä tuki on n. satasen vähemmän kuin Suomen tt-tuki (ja Saksassa elintarveikkeiden yms. hinnat ovat aika paljon Suomea halvempia), mutta sen päälle saa ansaita 500€ menettämättä tukea. Suomessa tt-tuki on köyhyysloukku, koska tuen päälle saa ansaita vain 150€.
Itse lähtisin heti poimimaan, jos minut päästettäisiin tt-tuelta edes niille työkkärin tuille. Niin kauan kuin ihmisiä pidetään täällä tt-tukiloukussa, en tee töitä kuin sen 150€ edestä. Valitettavasti Suomessa korkeat vuokrat pakottavat ihmiset väkisinkin tt-tuelle, työttömien lisäksi mm. kaupankassat, tarjoilijat ja siivoojat saavat säännöllisesti tt-tukea, koska palkasta ei jää vuokran jälkeen edes 500 elämiseen:
Toimeentulotukiasiakkaan työnteko on yhtä tyhjän kanssa, koska nollatuntisopparita tarjoavat Baronat yms. vuokrafirmat maksavat palkan useimmiten kahdessa erässä. Vaikka tekisit täydet viikkotunnit jollain 7-8€ tuntipalkalla töitä, joudut sen lisäksi asioimaan Kelan kanssa (joudut käymään jäätävää paperisotaa, toimittamaan joka laskusta ja bussilipusta kopiot ja selvitykset ja joudut ottamaan etuuskäsittelijän haukut vastaan), koska kuun alussa maksettu palkkaerä vähennetään sen kuun tt-tuesta ja 15.pvä maksettava erä seuravan kuun tuesta.
Näillä aloilla harvemmin on tarjolla töitä esim. 3 kk putkeen täysillä tunneilla, joten tipahdat väksiinkin sille tt-tuelle, eikä käteen jää kuin 150€ enemmän kuin kotona makaamalla, ja 150€:sta kuluu puolet (20 x 4€= 80€) eväisiin.
Esim. yksiösi vuokrasi on 600€ keskisuuressa kaupungissa, jolloin saat asumistukea noin 310€. Käyt töissä nollatuntisopparilla 7,5€ tuntipalkalla, ja palkka maksetaan sulle kahden viikon erissä: 10 x 8 x7.5 = 600€, josta verot ovat n. 10%, joten sulle jää käteen n. 540€. Haet tt-tukea, koska vuokran jälkeen sulle jää käteen 250€ (540 +310 - 600=250), haet tt-tukea, jossa käteen jäävä osuus on perusosa +150€ palkka, joten saat tt-tukea noin 400€. Jos teet töitä vain 150€ edestä, saat edelleen pitää sen 150€ ja saat saman verran käteen vähemmällä vaivalla ja paperisodalla. Työnteko ei kannata, koska täydet tunnit tekemällä sulle jäisi käteen pelkkien lounaiden vuoksi vähemmän kuin tekemällä minimin. Ennen kuin kukaan alkaa haukkumaan laiskaksi, niin voi miettiä sitä, tekisikö itse kuukaudessa 20 pvää x 8h töitä, jos kokopäivätyöstä jäisi alle 650€ käteen?
650e on ihan normaali summa mitä ihmisillä jää käteen töistä, kun on maksettu asuminen ja muut pakolliset menot. Meillä jaa miehen kanssa yhteensä n. 1000e, eikä aina sitäkään. Kaksi lasta päivähoidossa, maksaa jo sekin yli 500e kk:ssa, asuminen n. 1400e, eikä asumistukea olla koskaan saatu koska meillä on omistusasunto. Mitä te työttömät kuvittelette että työssäkäyvillä jää käteen rahaa kuussa?
Kyllä meillä jää miehelle 900e/kk, ja mulle jää 700e/kk käteen, kun on pakolliset maksettu (vuokra, sähkö, puhelimet, netti, vakuutus, matkakortit, HS). Mutta meillä ei ole lapsia eikä autoja. Valintakysymyksiä myös sille työssäkäyvälle.
Olen myös ollut joskus työtön ja mies silloin opiskeli, joten tiedän miten köyhää voi elämä oikeasti olla. Siksi minusta on äärimmäisen vastenmielistä tämä jatkuva työttömien haukkuminen.
Tuttavaperheen lomautetulle isälle tarjottiin juuri kahden viikon työputkea ja hän mielellään menikin töihin. Mutta kun tuo työputki on ohi, ei ole tietoa, milloin saa seuraavan kerran rahaa kun YTK väläytteli jopa kuukausien viivästystä. Ja jokainen ymmärtää, että tuolla kahden viikon palkalla ei elä kovin pitkään.
YTK käsittelee nopeasti ne hakemukset, joissa on pelkästään työtön/lomautettu ilmoitus. Mutta jos on työtunteja, hakemuksen käsittely nyt venyy. Tämä pätee myös niihin kausitöissä oleviin.
Systeemissä on vikaa, mutta työttömät ei ole tätä systeemiä luonut. Kyse ei ole laiskuudesta, vaan ihmisen toimeentulosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle jäisi käteen kuukaudessa kulujen jälkeen 650 euroa niin johan pomppien menisin töihin maatilalle tai johonkin muualle mihin minun terveyden perusteella huolittaisiin. Minulle jää käteen kaikkien menojen jälkeen vajaat 300 euroa jolla syön ja maksaan lääkkeeni, yhteiskunnalla en ole koskaan saanut senttiäkään. Tyydytys minkä työ antaa ja siitä saatu palkka on jotain suurempaa kuin joku makaamalla saatu ansiosidonnainen . Kyllä ihmisellä pitää olla omanarvon tuntoa ja mennä vähän huonommin palkattuun työhön jos työtä on tarjolla " paskaa voi luoda pellolle vaikka olisi presidentti"
Minulla on ilouutisia! Myy koko omaisuutesi, luovu asunnostasi ja lähde pelkän repun kanssa maaseudulle. Kun teet 8-12 tuntia töitä ulkona, satoi tai paistoi, 5-6 päivänä viikossa ja syöt sitä mitä isäntä tarjoaa, niin unelmasi käy toteen!
Joko kuskasit kaiken omaisuutesi kirppikselle? Jos et, niin mikset?
Vierailija kirjoitti:
Sitä yrittäjien ja taiteilijoiden itkemistä viime viikkoina tullut joka tuutista
No ei ole tullut viime viikkoina, vaan korkeintaan viime päivinä.
Esimerkiksi se voi vaikuttaa, että nämä samat maatalousyrittäjät mieluummin itkevät lehdistölle kuin laativat rekryilmoituksia, jotta työttömät tietäisivät että tuonnekin voisi hakea. Eli vähän kuin case Uudenkaupungin autotehdas aikoinaan; ilmoitus oli ollut päivän auki, ja jo ruvettiin taivastelemaan, miten voi olla ettei työttömät hae. No, hakemuksia tuli lopulta paljon enemmän kuin tarvittiin tekijöitä.
Ja, kuten jommassa kummassa iltaroskassa tänään oli, ne ulkkarit on niin kivoja, kun niillä on omat rekryverkostonsa ja ne osaa homman valmiiksi, ei tartte perehdyttää, ja työnjohdonkin hoitavat siinä sivussa. Ei ole suomalainen ollenkaan niin kätevä. Mahtaako suomalainen kelvatakaan, ainakin jos palkkaa pitäisi maksaa? Joku jo huutelee armeijaakin apuun ilmaiseksi hänen marjansa poimimaan...
En todellakaan mene kyykkimään pellolle jonkun kuolaisen maalaisjuntin takia! Mun selkä ja mun elämä on hieman tärkeämpi asia ku maalaisurpon bisnes!
Ilouutinen sinulle
1. Asun maalla ja olen kasvanut maalaistalossa
2. Minulla ei ole omaisuutta josta luopua.
3. Tuskin minun vanhat vaatteeni menisivät kaupan kirpparilla.
4. keinonivelet lonkissa ja kyynärpäissä estävät raskaan työnteon kuomitus mx 5 kg
Posittiivista kuitenkin, en pääse eläkkeelle!
kaikki maatalon karja- ja viljelytilan työt tuttuja sekä metsätyöt vaikka olenkin nainen.
Eli lähtisin vaikka pomppien jos pystyisin :D
Vierailija kirjoitti:
Ilouutinen sinulle
1. Asun maalla ja olen kasvanut maalaistalossa
2. Minulla ei ole omaisuutta josta luopua.
3. Tuskin minun vanhat vaatteeni menisivät kaupan kirpparilla.
4. keinonivelet lonkissa ja kyynärpäissä estävät raskaan työnteon kuomitus mx 5 kg
Posittiivista kuitenkin, en pääse eläkkeelle!
kaikki maatalon karja- ja viljelytilan työt tuttuja sekä metsätyöt vaikka olenkin nainen.
Eli lähtisin vaikka pomppien jos pystyisin :D
ja loput 187 000 ?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia töitä ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käteen jää 500 € tekemättä mitään. Noilla palkoilla ei jää.
Se in ihan kiva lisä työttömyystukeen
Kuvitteletko että työttömyyspäiväraha tulee tuon palkan päälle?
En kuvittele vaan tiedän. Työtön daa tienata 300 € kuussa ilman että korvaus pienenee. Sen jälkeen menee näin: jos tienaat 100€ saat 50€ vähemmän korvausta
Jos teet kokopäivätyötä, niin et saa euroakaan. Jos teet tuota osa-aikaisena, niin lopputulos on nolla. Huomioi työmatkakulut ja toimeentulo- sekä asumistuki.
Ei pidä paikkansa. Ota asioista selvää.
Työtön saa tehdä töitä ja silti pystyy saamaan etuuksia, sekä työttömyys- että asumistukea.
Matkakustannukset, asuinkustannukset ja ruokakustannukset maksaa tila.
Sulla ei ole yksinkertaisesti selityksiä millä voisit oikeuttaa lusmuilusi!
Nuo työt mitä MTK nyt rummuttaa, ovat kausitöitä, eivät osa-aikaisia. Työttömyysturva siis katkeaa. Tilallinen "tarjoaa" matkat, asumisen ja ruuan (ne veloitetaan palkasta). Jos asut vuokralla, saat asumistukea. Muihin tukiin kokopäivätyössä harvemmin on ihminen oikeutettu. Jos alla on omistusasunto, ei tipu asumistukeakaan.
Järkytyin - työttömyysturva katkeaa, kun menee töihin. Miksi meillä ollaan työttömille niin ilkeitä, ettei anneta saada päivärahaa ja palkkaa samaan aikaan.
Katos Jyri "rattijuoppo" Häkämies on ehtinyt karanteenista provoilemaan myös vauva-palstalle!
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa käytöstä aikusilta ihmisiltä. Työssäkäynti on aina hyväksi vaikka ei tienaisikaan. Katsokaa peiliin ja miettikää kuinka itsekkäitä olette teidän toiminnallaan... Häpeäisitte edes!
Joo, jos se olisikin työssä käyntiä. Marjatilalla ei käydä, siellä pitää asua työpaikalla. Miksi niiden pitää sijaita jossain helvetin kuusessa? Vielä kun palkka on sellainen, että sillä ei vakituisen asunnon vuokraa maksella.
Ehkä homma sopii teinille kesäleiriksi, josta saa hieman taskurahaa. Siis ihmiselle, joka ei vielä omaa asuntoa eikä oikein elatustaankaan tarvitse maksaa, ja josta on mukavaa päästä kuukaudeksi pois kotoa vanhempien valvovan silmän alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa käytöstä aikusilta ihmisiltä. Työssäkäynti on aina hyväksi vaikka ei tienaisikaan. Katsokaa peiliin ja miettikää kuinka itsekkäitä olette teidän toiminnallaan... Häpeäisitte edes!
Joo, jos se olisikin työssä käyntiä. Marjatilalla ei käydä, siellä pitää asua työpaikalla. Miksi niiden pitää sijaita jossain helvetin kuusessa? Vielä kun palkka on sellainen, että sillä ei vakituisen asunnon vuokraa maksella.
Ehkä homma sopii teinille kesäleiriksi, josta saa hieman taskurahaa. Siis ihmiselle, joka ei vielä omaa asuntoa eikä oikein elatustaankaan tarvitse maksaa, ja josta on mukavaa päästä kuukaudeksi pois kotoa vanhempien valvovan silmän alta.
Autotkin on nykyään keksitty. Ja jos ei omista autoa niin ainahan voi käyttää polkupyörää. Turhaa puolustella itseään moisilla tekosyillä, töitä kyllä saa jos ihan oikeasti haluaa.
No nää maajussit on käyttänyt thaimaalaista halpatyövoimaa ja nyt ne itkee kun suomalaiset ei tuu niiden orjiksi.
Kahdesti selkäleikattuna en kykene mansikanpoimintaan enkä muuhunkaan raskaaseen työhön, mutta jos jotain kevyttä seisoma- tai istumatyötä löytyisi, niin voisin mennäkin. Mutta en, jos tilalla pitäisi asua.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, siis ihan lukiolaisena olin jo kesätöissä poimimassa mansikoita. Ihan hyvä kesätyö myös amkssa ja yliopistossa opiskelevalle, kun kerran muita kesätöitä ei nyt helpolla saa. Tällaisesta työkokemuksesta voisi myös saada lisäpisteitä kouluun hakiessa. Tyhjää parempi. Eikä todellakaan kaikki puurarhurit, hortonomit yms asu missään tiloilla! Eikä alalla ole täystyöllisyys. Venepakolaiset työllistyivät aikanaan esim Närpiöön hyvin. Onhan meillä täällä nyt mukavasti myös tuoretta reserviä! KTM
Närpiössä viljellään vihanneksia ympärivuotisesti. Sinne kannattaa siis muuttaa työn perässä.
Nyt äänessä ovat viljelijät, jotka eivät saa kausityövoimaa tiloilleen. Jos oikeasti olet KTM, luulisi sinun ymmärtävän, miten iso ero tässä on. Joku kuukauden poimintapesti marjatilalla käytännössä tarkoittaa, että on asuttava siellä tilalla. Työmatka kotoa olisi pitkä ja julkisia ei kulje, eikä maksetulla palkalla mitään autoa pidetä.
Lukiolaiselle työ voi sopiakin. Häntä yleensä elättävät vanhemmat tai opintotuki, asuntona on joko vanhempien koti tai edullinen opiskelija-asuntola. Ei siis ole tarvetta tulla kesätyörahoilla toimeen ihan oikeasti. Lisäksi jos kokemuksesi on ajalta, jolloin ulkomaista työvoimaa ei vielä nykyisessä mitassa käytetty, on palkkatasokin ollut suhteessa parempi.
Tässä ketjussa tuntuu olevan vallalla se harha, että työtön ei ole samanlainen ihminen kuin muut. Moni tuntuu ajattelevan että työtön ei ole edes olemassa te-keskuksen toimenpiteiden ulkopuolella.
-Työtön syö ruokaa.
-Työtön asuu jossakin. Se asunto voi olla jopa velkarahalla hankittu aikana kun töitä vielä riitti, ja velkaa ei vielä ole maksettu.
Työttömällä voi olla auto, se voi olla välttämättömyys ja siitäkin voi olla velkaa jäljellä.
-Työttömällä voi olla perhe jonka kuluja hän joutuu kattamaan sillä työttömyyskorvauksella.
Kun seuraavan kerran tekee mieli tölväistä jotakuta, pidä mölyt mahassasi. Juuri sinä omistuksinesi, velkoinesi ja perheinesi voit olla seuraava työtön. Oletko silloin valmis tekemään kuten nyt muilta vaadit? Myymään talosi, autosi ja muut omistuksesi, hylkäämään perheesi ja lähtemään reppu selässä vaeltelemaan muutaman päivän keikkojen perässä ulosotto niskaan hengittäen?
Vierailija kirjoitti:
No mikä on juuri sun tekosyy ettet mene?
Yleensä asunto ja ruoka kuuluvat työsuhde-etuihin
Syitä:
- voidaan kutsua takas omaan työhön
- asunto maksettava kotipaikkakunnalla
- millä matkustan tilalle jos ei mene edes bussia?
- lemmikin hoito maksaa aika paljon siltä ajalta kun olisin töissä toisella puolen Suomea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autotkin on nykyään keksitty. Ja jos ei omista autoa niin ainahan voi käyttää polkupyörää. Turhaa puolustella itseään moisilla tekosyillä, töitä kyllä saa jos ihan oikeasti haluaa.
Auto on kyllä ihan liian kallis. Ja ei, en pyöräile säässä kuin säässä edes 40 km päivittäin edestakaisin työmatkoja. Olkoon sitten tekosyy tämäkin.
Niinpä. Kukaan ei kuole ilman mansikoita. Eiköhän tärkeitä tiloja tässä tilanteessa ole ne, jotka tuottavat viljaa, lihaa ja maitoa, kananmunia jne.