”Koronakriisi ei vaikuta meidän perheen taloudelliseen tilanteeseen”
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on se ammatti mihin koronakriisi ei vaikuta?
Ymmärrän hyvätuloiset eläkeläiset, mutta muut?
Kommentit (352)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja
Ikäluokat pienenee koko ajan, kouluja suljetaan. Siirrytäänkö kustannussyistä myös enemmän etäopiskeluun?
Ei siirrytä ja jos siirrytään, se olisi monelle perheelle katastrofi. Elämänhallinta on monella niin hukassa, etteivät he kykene tukemaan lasta etäopinnoissa, kuten pitäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion työntekijöiden palkkoja tullaan leikkaamaan, eläkeläisten eläkkeitä. Ei kannata tuudittautua harhaluuloon ettei vaikuta lopulta.
Eipä tulla, tuo on pelkkää sossupummin päiväunelmaa.
Eläkkeitä ei leikata, koska ne on itse maksettu ja lainsäädäntö ihan oikeasti turvaa eläkeläisten tilanteen. Sen sijaan nuoremmille voi tulla ongelmia, koska heidän eläkeodotteensa pienenee - ei nykyisten eläkeläisten takia vaan siksi, että niin moni mieluummin sapattivapailee kuin tekee työtä eikä vapailla maksella eläkemaksuja.
Lainsäädäntöä voidaan muuttaa ja muutetaan kun rahat loppuu
Maanviljelijä, joka ei käytä kausityövoimaa ja jos ei itse sairastu.
Tosin riippuu tuotantosuunnasta, osa tuotteista viedään käsistä, joillain tuotteilla on menekki tyssännyt.
Esim. ravintola-alaa palvelemaan erikoistuneet ovat vaikeuksissa.
Yleismaailmallinen ja kansallinen taloustilanne kuitenkin heijastuu alaan ennemmin tai myöhemmin.
Rakennus, ja purkuala toistaiseksi, mutta eiväthän nekään voi tulevan laman vaikutuksilta välttyä
Mies rakennusalalla ja tilauksia on enemmän kuin koskaan. Itse olen lastenohjaaja.
Jauheliha? Elintarvikealalla myös ja ylitöitä tehdään tuplaliksalla😊
Kyllä luulen että vaikuttaa meidän kaikkien kotitalouksiin jos nyt ei suoraan, niin välillisesti esim. kohonneita veroina ja työllisyyttä tukevina menoina
No, koska olemme miehen kanssa molemmat pitkäaikaistyöttömiä peruspäivärahalla, niin ei koronakriisi ole vaikuttanut tähän mennessä meidän perheen taloudelliseen tilanteeseen puoleen eikä toiseen, yhtä köyhiä ollaan kuin ennenkin.
Mies on kunnalla huoltohommissa, ja itse sairaanhoitaja. Sanotaanko näin että töitä on niin paljon kuin viitsii tehdä. Ja sen myötä rahaa tietenkin myös.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin. Mutta korona voi tappaa teiltä perheenjäsenen. Siinä ei varallisuus auta.
Vanhukset voivat kuolla muutenkin. Nuoremmilla on todennäköisempää kuolla vaikka liikenteessä, nyt pois turha vouhotus.
Täällä lääkäri ja yliopisto-opettaja. Molemmilla on työmäärä vain kasvanut, yliopisto mahdollistaa etätyön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion työntekijöiden palkkoja tullaan leikkaamaan, eläkeläisten eläkkeitä. Ei kannata tuudittautua harhaluuloon ettei vaikuta lopulta.
Eläkkeitä ei leikata, koska ne on itse maksettu ja lainsäädäntö ihan oikeasti turvaa eläkeläisten tilanteen. Sen sijaan nuoremmille voi tulla ongelmia, koska heidän eläkeodotteensa pienenee - ei nykyisten eläkeläisten takia vaan siksi, että niin moni mieluummin sapattivapailee kuin tekee työtä eikä vapailla maksella eläkemaksuja.
Lainsäädäntöä voidaan eläkkeiden osalta helposti muuttaa. Perustuslakia voidaan muuttaa, kuten viime viikollakin tehtiin.
Suomen eläkejärjestelmä on osittain rahastoiva:
”Osittainen rahastointi tarkoittaa sitä, että osa vuosittain kerättävistä työeläkemaksuista rahastoidaan eli laitetaan talteen ja sijoitetaan tulevaisuudessa maksettavia eläkkeitä varten. Valtaosa vuotuisista maksuista käytetään suoraan samana vuonna maksettavien eläkkeiden kattamiseen.”
https://www.tela.fi/rahastointi/qa
= Nykyiset eläkeläiset eivät ole itse maksaneet työeläkkeitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä ei leikata, koska ne on itse maksettu ja lainsäädäntö ihan oikeasti turvaa eläkeläisten tilanteen. Sen sijaan nuoremmille voi tulla ongelmia, koska heidän eläkeodotteensa pienenee - ei nykyisten eläkeläisten takia vaan siksi, että niin moni mieluummin sapattivapailee kuin tekee työtä eikä vapailla maksella eläkemaksuja.Lainsäädäntöä voidaan muuttaa ja muutetaan kun rahat loppuu
Kun katsot Suomen ikärakennetta ja sitä seikkaa, että vanhimmat ikäluokat ovat poliittisesti aktiivisempia kuin nuoret niin muutosta ei tule. Kukaan vallankahvaan hinkuva ei pysty sivuuttamaan tuota äänestävää massaa ja heikentämään äänestäjiensä tuloja. Se olisi poliittinen itsemurha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä ei leikata, koska ne on itse maksettu ja lainsäädäntö ihan oikeasti turvaa eläkeläisten tilanteen. Sen sijaan nuoremmille voi tulla ongelmia, koska heidän eläkeodotteensa pienenee - ei nykyisten eläkeläisten takia vaan siksi, että niin moni mieluummin sapattivapailee kuin tekee työtä eikä vapailla maksella eläkemaksuja.Lainsäädäntöä voidaan eläkkeiden osalta helposti muuttaa. Perustuslakia voidaan muuttaa, kuten viime viikollakin tehtiin.
Suomen eläkejärjestelmä on osittain rahastoiva:
”Osittainen rahastointi tarkoittaa sitä, että osa vuosittain kerättävistä työeläkemaksuista rahastoidaan eli laitetaan talteen ja sijoitetaan tulevaisuudessa maksettavia eläkkeitä varten. Valtaosa vuotuisista maksuista käytetään suoraan samana vuonna maksettavien eläkkeiden kattamiseen.”
https://www.tela.fi/rahastointi/qa= Nykyiset eläkeläiset eivät ole itse maksaneet työeläkkeitään.
Luuletko tosiaan, että eduskunnasta löytyy 5/6 enemmistö tässä asiassa, jotta perustuslaki voidaan muuttaa yhden eduskunnan aikana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeitä ei leikata, koska ne on itse maksettu ja lainsäädäntö ihan oikeasti turvaa eläkeläisten tilanteen. Sen sijaan nuoremmille voi tulla ongelmia, koska heidän eläkeodotteensa pienenee - ei nykyisten eläkeläisten takia vaan siksi, että niin moni mieluummin sapattivapailee kuin tekee työtä eikä vapailla maksella eläkemaksuja.Lainsäädäntöä voidaan muuttaa ja muutetaan kun rahat loppuu
Kun katsot Suomen ikärakennetta ja sitä seikkaa, että vanhimmat ikäluokat ovat poliittisesti aktiivisempia kuin nuoret niin muutosta ei tule. Kukaan vallankahvaan hinkuva ei pysty sivuuttamaan tuota äänestävää massaa ja heikentämään äänestäjiensä tuloja. Se olisi poliittinen itsemurha.
Asia voidaan hoitajan myös terveydenhuollon kautta priorisoinneilla. Tähän ei poliittista päätöstä tarvita.
Ehkä lääkärikin haluaa maksamansa eläkemaksut mieluummin itselleen kuin vieraalle eläkeläiselle.
Itsemurhasta puheenollen - eutanasialeskustelu voidaan unohtaa, viime kädessä lääkäri tekee päätökset eläkeläisten määrästä.
Talousala, työt ei lopu tekemälläkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmasian alalla ei vaikuta.
Totta. Mutta onko valtiolla kohta enää varaa subventoida?
Se ei vaikuta apteekkien lääkkeistä saamiin hintoihin, jos asiakkaiden lääkekorvaukset huononevat. Tietenkin myynti voi pienentyä, mutta tuskin merkitsevästi.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin. Mutta korona voi tappaa teiltä perheenjäsenen. Siinä ei varallisuus auta.
Ja niin voi tappaa syöpä, onnettomuus, influenssa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Tässä varmaan töitä riittää vuosiksi eteenpäin. Olisiko päättäjillä pokkaa vähentää rahoitusta tästä?
Niin kauan kun vanhuksiin laitetaan kymmeniä kertoja enemmän rahaa kuin lapsiin, joissa on tulevaisuus, niin tuskin.
Ja koska Suomessa vanhuksiin laitetaan rahaa keskimäärin vain 75% siitä mitä lapsiin, niin päättäjillä on varmasti pokkaa vähentää lapsiperheille tarjottavaa maksutonta siivousta ja lastenhoitoa.
Missä saa ilmaista lastenhoitoa ja siivousta?
Lastenhoito (päiväkodeissa) on suomessa käytännössä vanhemmille ilmaista. Siitä maksetaan vain nimellinen summa joka ei täysimääräisenäkään kata edes hoidossa tarjottuja ruokia. Itse hoito on siis täysin ilmaista. Missä tynnyrissä olet elänyt jos et tätä tiedä?
Ei se päivähoito kovin ilmaista ole.
Kävin tarkistamassa oman kotikunnan päivähoitokuluja.
Yksityisestä päivähoidosta kunta maksaa n. 500 € / lapsi. Vanhemmat maksavat n. 340 € yhden lapsen päivähoidosta.
Ajattelitko että yhden lapsen ruoka päiväkodissa maksaa 15 € päivässä? Sillä rahalla saa kyllä aika hyvät ruoat lapsille 😋
Ei kotisiivouskaan ihan ilmaista ole. Siitä saa maksaa yli 30€ tunnilta. Kotitalousvähennystä toki voi saada jos sen ehdot täyttyvät.
Riippuu varmasti alasta kuinka kauan riittää maksavia asiakkaita.
Jos suunnittelee tietoverkkoihin liittyviä juttuja tai verkkosivuja tmv. niin asiakkaitamme varmasti löytyy ja kysyntä vaan kasvaa.
Ainakin niin kauan kuin yhteiskunta pysyy pystyssä. Jos menee anarkian puolelle niin sitten ollaan kaikki pulassa.