”Koronakriisi ei vaikuta meidän perheen taloudelliseen tilanteeseen”
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mikä on se ammatti mihin koronakriisi ei vaikuta?
Ymmärrän hyvätuloiset eläkeläiset, mutta muut?
Kommentit (352)
Vierailija kirjoitti:
IT-hommat. Samaan tapaan ollaan puskettu duunia. Serverit pitää pitää pyörimässä.
Koko ajan siirretään palveluja konesaleista pilveen. Osa organisaatioista on jo kenkinyt serverien pyörittäjät pois palkkalistoiltaan. Juu, servereitä siellä pilvessäkin on, mutta ei niiden ylläpitämisestä enää haluta palkkaa maksaa, vaan maksetaan niistä palveluista mitä niiden päällä pyörii.
Aika monen perus IT-jantterin duuni muuttuu tai katoaa pilvitransition myötä.
Mies lääkärinä ja minä elintarvike alalla.
Molempien työtehtävät sellaisia, että korona altistuminen on erittäin olematonta ja pääsääntöisesti tehdään töitä etänä.
Saa olla onnekas ettei vaikuta taloudellisesti millään tavalla, töitä on ja riski sairastua töiden kautta olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Tässä varmaan töitä riittää vuosiksi eteenpäin. Olisiko päättäjillä pokkaa vähentää rahoitusta tästä?
Niin kauan kun vanhuksiin laitetaan kymmeniä kertoja enemmän rahaa kuin lapsiin, joissa on tulevaisuus, niin tuskin.
Ja koska Suomessa vanhuksiin laitetaan rahaa keskimäärin vain 75% siitä mitä lapsiin, niin päättäjillä on varmasti pokkaa vähentää lapsiperheille tarjottavaa maksutonta siivousta ja lastenhoitoa.
Missä saa ilmaista lastenhoitoa ja siivousta?
Lastenhoito (päiväkodeissa) on suomessa käytännössä vanhemmille ilmaista. Siitä maksetaan vain nimellinen summa joka ei täysimääräisenäkään kata edes hoidossa tarjottuja ruokia. Itse hoito on siis täysin ilmaista. Missä tynnyrissä olet elänyt jos et tätä tiedä?
Verot on kerättävä ja ihmiset tarvitsee lääkkeitä ihan koronasta huolimatta, meillä on molemmilla vakituiset työt julkisella sektorilla. Toki taloudellista vaikutusta voi olla sillä, jos asunnon arvo laskee kovasti, sillä meillä on suunnitelmissa ostaa talo lähiaikoina. Ehkä kannattaisi laittaa oma myyntiin jo heti, ja muuttaa vaikka vuokralle hetkeksi 🤔
Vartijat ja järkkärit, oireettomat ja testaamattomat sellaiset joutuvat/saavat edelleen tehdä paljon hommia.
Suurinta osaa työtä ei voi tehdä "etänä" ja ihmisten ilmoilla pitää olla.
Kohta sitä työtä saa jotkut tehdä isommalla riskillä, sillä huumeidenkäyttäjät alkavat oirehtia pahasti.
Apteekkeihin kohdistuva valvonta myös luultavammin lisääntyy.
Vierailija kirjoitti:
IT-hommat. Samaan tapaan ollaan puskettu duunia. Serverit pitää pitää pyörimässä.
Tulee vaikuttamaan rajusti, mutta muutaman kuukauden viiveellä. Asiakkaiden kaikki projektit menevät jäihin.
Aika harvassa tulevat olemaan ne alat, missä ei vaikuta. Terveysalan henkilökunta lienee yksi niistä, toin kun kuntien talous menee pahasti kuralle, niin heillekään ei ole varaa palkkaa maksaa-
Kunnan ja valtion työntekijöiden palkkoja tullaan leikkaamaan, eläkeläisten eläkkeitä. Ei kannata tuudittautua harhaluuloon ettei vaikuta lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 90-luvun lamakaan koko kansaa koskettanut, ei esim. minun eikä mieheni perhettä. Ise asiassa yhdenkään ystäväni vanhempia ei irtisanottu eikä keneltäkään mennyt asunto alta. Itse olin opiskelija, lama näkyi siinä ettei kesätöitä löytynyt yhtenä kesänä, mutta pärjäsin hyvin opintotuella ja vanhempien avulla.
Ja Suomi on paljon rikkaampi nyt kuin 90-luvulla. Jos elintaso tippuu esim. vuoden 2000 tasolle (Mikä olisi rajua), niin eiköhän me selvittäisi.
Talouslamaan vaikuttaa paljon psykologiset tekijät, jos et ap viitsisi lietsoa paniikkia.Minunkaan perheessäni ei 90-luvun lama näkynyt. Molempien vanhempien työt jatkuivat normaalisti. Minä olin opiskelija. Mies oli puolustusvoimilla.
Moni lama on todellakin ihmisten korvien välissä. Siksi nämä keskustelut saavat aikaan enemmän tuhoa kuin mitään muuta.
Meidänkään perheessä 90-luvun lama ei näkynyt mitenkään. Mieheni ja minä valmistuimme saimme työpaikat ja ostimme ensimmäisen oman kodimme sekä saimme esikoisemme. Henkilökohtaisesti en tunne ketään jolla olisi mennyt työpaikka alta, firma nurin tai asunto pankille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee vaikuttamaan rajusti, mutta muutaman kuukauden viiveellä. Asiakkaiden kaikki projektit menevät jäihin.
Aika harvassa tulevat olemaan ne alat, missä ei vaikuta. Terveysalan henkilökunta lienee yksi niistä, toin kun kuntien talous menee pahasti kuralle, niin heillekään ei ole varaa palkkaa maksaa-
Terveystalo antoi jo tulosvaroituksen viikko sitten. Kaikki ei tee korona-hoitamista.
Ei taida olla apteekin taloudesta mitään ideaa, jos kuvittelee että farmaseuttien työt loppuvat. Tällä hetkellä (ja ennen coronaa jo) on ollut pulaa työntekijöistä. Ennemmin näen, että valtio voisi korottaa apteekkimaksuja hetkellisesti, ja täten saada rahaa valtiolle, tai pienentää KELA-korvauksia muutamaksi vuodeksi sitten kun coronacase on ohi.
Tällä hetkellä kalenteri melko tyhjä. Mutta sen verran hyvä puskuri on itsellä että syksyyn asti mennään vaikka ilman keikan keikkaa. Valopilkkuna ehkä se, että jos matkustaminen tämän kaiken seurauksena vähentyy, tulee oma palveluni todennäköisesti olemaan paljon kysytympi kuin nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kunnan ja valtion työntekijöiden palkkoja tullaan leikkaamaan, eläkeläisten eläkkeitä. Ei kannata tuudittautua harhaluuloon ettei vaikuta lopulta.
Kerropa se, miten päästään eläkkeitä leikkaamaan. Toki tämä oikeudenmukaisuuden nimissä pitäisi tehdä, mutta toistaiseksi ei ole onnistunut. Se kenen eläkkeitä leikataan on nykyiset töissäolevat.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei maksanut eläkevakuutusmaksuja niin paljon että sillä kuittaisi oman eläkkeensä. Eläkkeellä ollaan muiden taskuilla, perusteettomasti. Boomerit maksoivat euron ja saavat sen nyt nelinkertaisena takaisin. Leikataan eläkkeitä 75% niin aletaan puhua oikeista eläkesummista.
Ihan samalla lailla jokainen sosiaalipummi on muiden taskuilla perusteettomasti. Poistetaan lapsilisät, peruskoulu maksulliseksi, yliopistoista nyt puhumattakaan, lopetetaan kehitysapu, yleinen terveydenhuolto, annetaan jokaiselle poliisin ja ambulanssin käyttäjälle lasku käteen jne. Olisiko se hyvä?
Jokainen kolmekymppinen on saanut valtiolta niin paljon, että aika harva niitä pystyy ikinä takaisin maksamaan.
Vaikuttaa. Siivoojaa yksityisellä puolella. Monet asiakkaat vähentäneet siivousta ja osaa paikkoja ei enää siivota, kun suurin osa tekee etätöitä ja julkiset organisaatiot vähentäneet siivousta myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä.
Tässä varmaan töitä riittää vuosiksi eteenpäin. Olisiko päättäjillä pokkaa vähentää rahoitusta tästä?
Niin kauan kun vanhuksiin laitetaan kymmeniä kertoja enemmän rahaa kuin lapsiin, joissa on tulevaisuus, niin tuskin.
Ja koska Suomessa vanhuksiin laitetaan rahaa keskimäärin vain 75% siitä mitä lapsiin, niin päättäjillä on varmasti pokkaa vähentää lapsiperheille tarjottavaa maksutonta siivousta ja lastenhoitoa.
Missä saa ilmaista lastenhoitoa ja siivousta?
Lastenhoito (päiväkodeissa) on suomessa käytännössä vanhemmille ilmaista. Siitä maksetaan vain nimellinen summa joka ei täysimääräisenäkään kata edes hoidossa tarjottuja ruokia. Itse hoito on siis täysin ilmaista. Missä tynnyrissä olet elänyt jos et tätä tiedä?
Eihän se silloin ole maksutonta/ilmaista mikäli se veroina maksetaan.
Elintarviketyöläinen. Teen tuotetta, joka loppui heti kun hamstraus alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen maailmanlopun profeettoja tässä ketjussa on? Joka ikiseen vastaukseen keksitään pahin mahdollinen skenaario.
Ymmärätkö sinä millaisen loven nämä massalomautukset tekee valtion verotuloihin? Samaan aikaan korona aiheuttaa valtavat lisämenot, tukien saajien määrä räjähtää ym. Jokainen joka väittää "Ettei koske mua" ja samaan aikaan saa palkkansa verotuloista elää fantasiamaailmassa. Tämä tulee koskemaan kaikkia tavalla tai toisella.
Eiköhän me siitä tukimaailmasta leikata ennemmin kuin laitetaan lisää työttömiksi esim. niistä sairaanhoitajista.
Tai ansaitsemattomista ja liian suurista eläkkeistä.
Pitäisihän jo sinun tähän mennessä ymmärtää ettei saavutetuista eduista Suomessa leikata. Ihmiset ovat tuloistaan eläkemaksut maksaneet silloisten sääntöjen mukaan. Jos eläkepotissa rahat ei riitä, me työikäiset maksamme enemmän ja saamme vähemmän. Kuten täjänkin asti on toimittu. Systeemin rakentaneilla kultapossuilla ei ole hätää.
Perustuslakia voi aina muuttaa. Ei mikään ongelma.
Perustuslakia voidaan muuttaa, mutta tuo muutos aiheuttaisi aika paljon muutakin kuin pelkät eläkkeiden leikkaukset. Myös eläkemaksut leikkautuisivat eli jos ei voi saada eläkettä kuin tietyn summan, niin myös eläkemaksuihin tulee maksimi ja se pienentäisi eläkepottia entisestään. Samalla hyvätuloiset voisivat itse sijoittaa säästyneet varat ja elelisivät todennäköisesti aika lailla huolettomina tietyn porukan jatkaessa itkuaan ylisuurista eläkkeistä.
Etenkin kun muistamme, että alle 4% eläkkeensaajista saa eläkettä edes keskipalkan verran! Onko sinusta 2500 e/kk ylisuuri summa?2500 on ylisuuri summa. XD
Eri
Miksi? Jos takana on 45 vuotta työelämää ja sen aikana on ennättänyt kerryttämään eläkemaksuja satoja tuhansia, niin miksi niitä rahoja ei saisi itselleen?
Kukaan ei maksanut eläkevakuutusmaksuja niin paljon että sillä kuittaisi oman eläkkeensä. Eläkkeellä ollaan muiden taskuilla, perusteettomasti. Boomerit maksoivat euron ja saavat sen nyt nelinkertaisena takaisin. Leikataan eläkkeitä 75% niin aletaan puhua oikeista eläkesummista.
Aika moni on maksanut jopa enemmän! Meillä on melkoinen määrä väkeä, joka ei saa eläkettä päivääkään, mutta tosissasiko luulet, että maksetut eläkemaksut palautetaan perikunnalle?
Vaikka eläkemaksut lakkautettaisiin tänään, niin kaikille enen vuotta 1954 syntyneille voidaan maksaa eläkkeet juuri niin suurina kuin pitääkin. Et siis maksa mummosi työeläkkeestä euroakaan, vaikka niin yrität itsellesi todistella.
1960-luvulla olisi pitänyt valita se tie, jossa jokainen olisi maksanut saman summan ja saanut yhtä paljon eläkettä. Silloin sosialistit olivat sitä mieltä, että ei ole reilua, että osa olisi voinut sijoittaa palkkarahojaan ja saada siten vanhuudenpäiviksi itse maksamansa lisäeläkkeen. Harmi, että ei päädytty tasaeläkkeeseen, koska silloin moni nykyeläkeläinen saisi paremmat tulot yksityisen eläkevakuutuksen kautta etkä sinä voisi kiukutella omiasi. Kateellinen olisit kuitenkin siitä, että porukka teki vuosia töitä, 60-luvulla vielä 6-päivästä työviikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se 90-luvun lamakaan koko kansaa koskettanut, ei esim. minun eikä mieheni perhettä. Ise asiassa yhdenkään ystäväni vanhempia ei irtisanottu eikä keneltäkään mennyt asunto alta. Itse olin opiskelija, lama näkyi siinä ettei kesätöitä löytynyt yhtenä kesänä, mutta pärjäsin hyvin opintotuella ja vanhempien avulla.
Ja Suomi on paljon rikkaampi nyt kuin 90-luvulla. Jos elintaso tippuu esim. vuoden 2000 tasolle (Mikä olisi rajua), niin eiköhän me selvittäisi.
Talouslamaan vaikuttaa paljon psykologiset tekijät, jos et ap viitsisi lietsoa paniikkia.Minunkaan perheessäni ei 90-luvun lama näkynyt. Molempien vanhempien työt jatkuivat normaalisti. Minä olin opiskelija. Mies oli puolustusvoimilla.
Moni lama on todellakin ihmisten korvien välissä. Siksi nämä keskustelut saavat aikaan enemmän tuhoa kuin mitään muuta.
Meidänkään perheessä 90-luvun lama ei näkynyt mitenkään. Mieheni ja minä valmistuimme saimme työpaikat ja ostimme ensimmäisen oman kodimme sekä saimme esikoisemme. Henkilökohtaisesti en tunne ketään jolla olisi mennyt työpaikka alta, firma nurin tai asunto pankille.
Meillä lama näkyi niin, että isä ja kaverinsa osti Helsingistä halpoja asuntoja, remontoi niitä ja myi edelleen. Osassa oli välillä vuokralaisia. Kotona lama ei näkynyt missään, joten nyt jälkikäteen sitä miettii, että mikä ihmeen ankea 90-luvun alkupuoli. Ei meillä perhetutut tappaneet itseään tai kaverit nähneet nälkää, tavallista keskiluokkaista elämää elettiin.
Vierailija kirjoitti:
Eipä tulla, tuo on pelkkää sossupummin päiväunelmaa.
Eläkkeitä ei leikata, koska ne on itse maksettu ja lainsäädäntö ihan oikeasti turvaa eläkeläisten tilanteen. Sen sijaan nuoremmille voi tulla ongelmia, koska heidän eläkeodotteensa pienenee - ei nykyisten eläkeläisten takia vaan siksi, että niin moni mieluummin sapattivapailee kuin tekee työtä eikä vapailla maksella eläkemaksuja.
Koska et ole kerryttänyt niitä varoja itseäsi varten vaan suurin osa on jo käytetty aikaisemmin eläköityneiden eläkkeiden maksamiseen. Kun systeemi aloitettiin ensimmäiset vuosikymmenet eläkkeelle siirtyvät eivät olleet maksaneet eläkkeestään juuri mitään. Kyseessä on pyramidihuijaus. Sinunkin eläkkeesi riippuu siitä ettei me nuoremmat ryhdytä downshiftaamaan ja elämään tuilla.