Mikä olis semmonen mukava pikkukunta vaikka järven rannalla, jonne vois asettua asumaan?
Mieluiten pohjoisempaa, mutta periatteessa mistä vaan. Pohjoinen kiinnostaa, koska siellä on ainakin jonkunmoinen talvi vielä ja jotenkin tuntuu, että siellä on kiireettömämpi ilmapiiri. Kaikkein tärkeintä olis, että on hienoa luontoa ympärillä, mistään huvituksista ei väliä, kunhan hyvä kirjasto ja kohtuullinen ruokakauppa löytyy. Pitkään ollaan mietitty, minne lähdettäis nykyiseltä paikkakunnalta ja puntaroitu kaupukien ja maaseudun välillä, mutta nyt tämä koronahomma kyllä käänsi puntit sinne maaseudun puolelle. Niin ja työhommia ei tarvi aatella, meillä on työ, jota voi tehdä aikalailla missä vain, kunhan netti pelaa.
Kommentit (754)
Haminan maaseutu, siis Lappeenrantaan päin esim. entisen Vehkalahden alue :) Jos on vielä joskus mahdollista, niin itse teen sen, nykyään vain mökkeilyä siellä
Kiuruvesi. Luomusuomen pääkaupunki. On monta järveä, ihan kirkon takanakin. Pieni kaupunki ja pienet piirit, mutta kaunis luonto ja ystävällistä palvelua varsinkin pienissä liikkeissä! Tarvittavat palvelut lähellä ja Iisalmesta löytyy lisää. Runnin kylpylään ehkä 20km matkaa. Iskelmäviikon kesällä. Paljakalla pääsee retkeilemään.
Vierailija kirjoitti:
Haminan maaseutu, siis Lappeenrantaan päin esim. entisen Vehkalahden alue :) Jos on vielä joskus mahdollista, niin itse teen sen, nykyään vain mökkeilyä siellä
Siellä on todella kaunista ja vehreää. Rannikko siinä on ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotkamo!!
Sotkamo on ihana! Jos joku harrastaa metsästystä, kalastusta, marjastusta jne, ihan 10+. Jos on aikeissa vakavasti muuttaa sinne, kannattaa ottaa kunnasta selvää, missä Talvivaara tuhosi vesistöä kipsisakka-altaiden vuodoilla ja muulla. Mutta voin suositella!!!
Miten eroaa esim. Lieksasta, Nurmeksesta, Suomussalmesta, Kuusamosta, Posiosta tai Ranuasta, paitsi ettei mainitsemissani ole paska-altaita eli luonto on vielä suht. puhdas..
Sotkamossa on monipuoliset koko perheen urheilumahdollisuudet. Vuokatissa urheiluopisto, laskettelurinteet, huipputason hiihtomaastot, uimahalli, uusi jäähalli tulossa, vesiurheilu, maastopyöräily, pesäpallo.... Näiden lisäksi kaikki turisteille tehdyt kylpylät, keilahallit, superparkit ym. Unohtamatta upeita maisemia. Me käydään joka vuosi vähintään kerran ja voisin kuvitella myös muuttavani, ellei koko muu elämä olisi täällä etelämpänä. Sopivan pieni paikka, mahtavat vapaa-ajan virikkeet, upea luonto (itse en ole havainnut Talvivaaran mahdollisia vaikutuksia) ja kuitenkin hiljainen lukuunottamatta Vuokatin hiihtoloma- ja pääsiäissesonkia. Eikä nyt ihan niin pohjoisessa, etteikö sieltä suht tuskattomasti ajele etelämmäksi.
Sotkamo minullekin tuli mieleen, minne voisi joskus muuttaa juuri monipuolisuuden takia. Samoin porukka ei ole niin sisäänlämpiävää kuin monella pikkukylällä, kun ovat nähneet muitakin kuin toisiaan:) Siellä majailee harjoittelemassa paljon ulkomaiden ja Suomen talviurheilijoita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa tässähän on jo vaikka mitä ehdotuksia. Sotkamo vaikuttaa houkuttelevalta, mutta onhan siellä tosiaan se Talvivaara, joka pistää miettimään. Pohjoinen kyllä vetää puoleensa enemmän kuin etelä. En kestä enää näitä pimeitä ja vesisateisia talvia. Ja jos pikkukunnissa on jotain kyräilyä yms, niin isoissa kaupungeissa taas ollaan töykeitä ja kaikilla tuntuu olevan kiire. Molemmissa siis hyvät ja huonot puolet, pitää vaan miettiä kummassa niitä hyviä on enemmän. Ja me ollaan todella luontoihmisiä, niin siksi kai se tuo maaseutu enempi miellyttää. Ja ollaan siis asuttu aikoinaan pienellä paikkakunnalla, että tiedetään mitä se on.
Talvella tykätään hiihtää ja lumikenkäillä, siihenhän ei mahdollisuutta etelässä juurikaan ole. Kesällä mies kalastaa, harrastaa myös luontokuvausta, tykätään patikoida, sienestää, marjastaa, retkeillä, pyöräillä. Ei käydä baareissa oikeastaan koskaan, elokuvissa harvoin, minä käyn joskus taidenäyttelyssä ja konserteissa käydään harvakseltaan. En harrasta shoppailua, emmekä matkustele. Viihdymme kotona, luemme paljon, minä teen käsitöitä, askartelen, maalaan. Lapset ovat jo opiskelemassa ja hekin aikovat suunnata maalle tai ainakin pohjoiseen, esim. Ouluun, kunhan valmistuvat, mikäli vain töitä löytyy. ap
Oletteko miettineet Turun saaristoa? Lumen puolesta ei liene optimaalisin, mutta muuten voisi olla teille sopiva?
Iitti kymi virtaa läpi ja järviä riittää. Heinola Lahti ja kouvola on puolen tunnin matkan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa tässähän on jo vaikka mitä ehdotuksia. Sotkamo vaikuttaa houkuttelevalta, mutta onhan siellä tosiaan se Talvivaara, joka pistää miettimään. Pohjoinen kyllä vetää puoleensa enemmän kuin etelä. En kestä enää näitä pimeitä ja vesisateisia talvia. Ja jos pikkukunnissa on jotain kyräilyä yms, niin isoissa kaupungeissa taas ollaan töykeitä ja kaikilla tuntuu olevan kiire. Molemmissa siis hyvät ja huonot puolet, pitää vaan miettiä kummassa niitä hyviä on enemmän. Ja me ollaan todella luontoihmisiä, niin siksi kai se tuo maaseutu enempi miellyttää. Ja ollaan siis asuttu aikoinaan pienellä paikkakunnalla, että tiedetään mitä se on.
Talvella tykätään hiihtää ja lumikenkäillä, siihenhän ei mahdollisuutta etelässä juurikaan ole. Kesällä mies kalastaa, harrastaa myös luontokuvausta, tykätään patikoida, sienestää, marjastaa, retkeillä, pyöräillä. Ei käydä baareissa oikeastaan koskaan, elokuvissa harvoin, minä käyn joskus taidenäyttelyssä ja konserteissa käydään harvakseltaan. En harrasta shoppailua, emmekä matkustele. Viihdymme kotona, luemme paljon, minä teen käsitöitä, askartelen, maalaan. Lapset ovat jo opiskelemassa ja hekin aikovat suunnata maalle tai ainakin pohjoiseen, esim. Ouluun, kunhan valmistuvat, mikäli vain töitä löytyy. ap
Oletteko miettineet Turun saaristoa? Lumen puolesta ei liene optimaalisin, mutta muuten voisi olla teille sopiva?
Fantastinen paikka luonnon osalta. Olisiko kuitenkin kallista aluetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tussula. Siellon hieno Tussulanjärvi jonka rannoilla jos kultakauden taiteilijat oli rappiolla.
Tuusulanjärven ranta on tosi ihana.
Nyt kalliita taloja muttei tiedä jos hinnat laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fantastinen paikka luonnon osalta. Olisiko kuitenkin kallista aluetta?
Ei varmasti halvin mahdollinen, mutta jos ei tarvitse kovin lähellä Turkua olla, vaan ulompana saaristossa niin mielestäni hinnat kohtuullisia. Kannattaa katsoa myös Kemiönsaari.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä on, olisiko Sotkamossa kysyntää "hyvänolon hoitolalle"? Jos vaikka matkailijoille tarjoaisi erilaisia rentoutus- yms. hoitoja? Mulla siis on sellainen hoitola muualla, mutta kun haluttaisiin mekin kaupungista maaseudulle. En siis ole ap, mutta kävin vilkaisemassa Sotkamoa sen verran, että heti alkoi kiinnostelemaan. Kerran olen siellä käynyt ja oli siellä upeat maisemat, muusta en tiedä.
Hoitoloita on täällä jo useampi. En usko, että sillä saralla riittää asiakkaita.
Jasmin Ahlroth kirjoitti:
Moikka! :)
Teidän kriteerit täyttävät kaiken miten itse olen tottunut elämään nykyisessä kodissamme. Asumme Keskisuomessa Jämsässä. Talven kannalta ei paras mahdollinen, jos miettii viime talvea mutta muuten talvet Jämsässä ovat olleet lumiset :) + Täällähän on myös Himos, jos laskettelussa pidätte.
Meidän koti olisi nyt myynnissä. Sijainti on Järven rannalla, metsän ympäröimänä. Siksi tulikin heti mieleen, että ihan pakko vinkata tästä, jos tämä olisi juuri se mitä etsitte :) Lenkkipolut ovat parhaimmat ja talvisin järvelle tehdään jäärata sekä hiihtolatuja on myös runsaasti. Naapurustollamme on myös yhteinen rantasauna. Lähellä on myös rauhallinen hiekkaranta.
Laitan linkin tähän alle jos haluatte kurkata :)https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot/j%C3%A4ms%C3%A4/15507570
Sä olet rohkea kun uskalsit tänne laittaa, kohta nimittäin saattaa sataa kakkaa niskaan. Muista vaan se, että ei sillä ole merkitystä millainen talo sulla on, se haukutaan täällä joka tapauksessa.
Minusta teillä on tosi kiva talo., mutta siis omaa rantaa ei ole?
-ei ap
Kontiolahti, monista kylistä lyhyt matka JOensuuhun joka on jo oikea kaupunki, yliopistokin on. ja junalla pääsee Helsinkiin Hyvät ladut
Pyhäjärvi. Kaunis, iso järvi, jonka rannoilla upea luonto. Kolmen maakunnan vaikutteita ja keskellä kaikkea.
Ihana ketju, kun kaikki kilvan kehuvat kuntiaan.