Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työterveys ei anna sairaslomaa

Vierailija
31.03.2020 |

Työterveydessämme noudatetaan työnantajan linjaa, eli määrätään sen mukaan sairaslomaa, mitä työnantaja on ohjeistanut. Tämä lienee yleinen käytäntö Suomessa.

Tilanne on nyt omalla kohdalla se, että sairastan vaikeaa masennusta, joka on koronan myötä pahentunut todella paljon. En meinaa päästä sängystä ylös aamulla ja väsyn kaikesta. Istuminen pistää hengästymään, en jaksa pukeutua, en ole tehnyt kotitöitä puoleen vuoteen vaan mies hoitaa kaiken, olen viimeisen 2 vuoden aikana nähnyt kavereita 3 kertaa jne.

Teen töitä kotoa käsin, mutta en meinaa jaksaa enää niitäkään. Olen pitkään sinnitellyt ja yrittänyt keskittää kaikki voimavarat siihen, että jaksan edes työt. Nyt itken joka aamu ja välillä töiden lomassakin. On vaikea pysyä hereillä kokonainen työpäivä, saan väsymyksen takia ahdistusta ja tuntuu siltä, että en jaksa olla hengissä. Rytmihäiriötkin on palanneet kiusaamaan.

Työterveys antoi nyt 2 päivää sairaslomaa, käski piristyä ja mennä takaisin töihin. Ei ole kuulemma reilua työnantajalle, että ihmiset hakee sairaslomaa heti kun ei jaksa töitä. En halua irtisanoutua, vaikka sitä ehdotettiin. Jos saan karenssia, en pärjää, sillä minulla ei ole juuri säästöjä. Palkka bruttona 1600 euroa kuukaudessa eikä siitä paljon jää sukan varteen.

Mietin jo sitä, että katkaisen jalkani tai käteni tahallaan, jotta ie tarvitse tehdä töitä. Miten te muut jaksatte tällaisessa tilanteessa? Tuntuu, että olen ihan kelvoton yksilö ja minusta ei ole mihinkään. Olen yrittänyt parantua, mutta en osaa. Onko mitään keinoa välttää karenssi jos irtisanoutuu tällaisen takia?

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työnantajan on pakko hyväksyä kenen tahansa lääkärin todistus,lain mukaan lääkäri riittää työnantajan turha määrätä lääkäriä on valetta.jos noin paska työpaikka ja työterv. niin sano et ihan sama vaikka saat potkut en tuu töihin oon sairas. oikeesti oma terveys ja henki etusijal ,sain ite burn aoutin paska työpaikas,löysin silti ihan ok työpaikan.kun otin loparit.

Mutta työnantajan ei tarvitse maksaa sairausloman ajalta palkkaa, jos on tarjolla jokin muu, kevyempi työ. Tätä etsitään yhdessä työterveyden kanssa ja meillä se löytyy aina. Jos masentunut ei suostu, niin sairausloma on palkaton.

Vierailija
62/84 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekis mieli vetää jokaista masentunutta turpaan. Alkais työt maistua!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ao. Hain sairaslomaa ja sain viikon. Sen jälkee alkoi painostus lopettaa työt ja tein sen. Ei kestänyt hermot tapella vastaan, tuli nöyryytetty olo

Vierailija
64/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikista ihanista vastauksista! Mies lupasi saattaa minut nyt julkiselle ja auttaa tässä. Kuulun onneksi liittoon, he ehkä auttavat tarpeen tullen. 

Hyvä! Laitatte nyt asian eteenpäin. Yhdessä menette ja mies voi auttaa sua siinä jälkipyykissäkin. On järjen korvina siinä mukana, ettei sua vedätetä. Soita sinne liittoon, auttavat sinut oikeaan alkuun, osaavat kyllä neuvoa mihin pitää ottaa yhteyttä jos takkuamiseksi menee. Ainakin otat luottamusmiehen mukaan kaikkeen keskusteluun työnantajan kanssa,

Kiitos! Luottamusmies on esimiehen ja työnantajan hyvä ystävä, häneen ei voi luottaa. Ajaa aina asiat työnantajan pussiin. Mutta ehkä liitosta saa muuta apua. Tämä keskustelu antoi jo paljon voimaa. Kiitos tuesta <3 

Onko sun kilpirauhasarvot ja sydän kunnolla tutkittu? Meinaan että rytmihäiriö, masennus, väsymys, hengästyminen pelkästä istumisesta....?

Vierailija
66/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Mielenterveysongelmat ei tuolla menettelyllä parane.

Vierailija
67/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran katkaisin tahalteen käteni kun en saanut masennuksesta sairauslomaa työterveyslääkäriltä. En edes itkenyt kipeää kättäni, olin niin pahoisa tiloissa. Teki jopa hyvää kun se kipu kohdistui käteeni eikä kipeään ahdistavaan henkiseen olooni. En juurikaan edes nukkunut. Sain silloin kk saikkua. Myöhemmin diagnisoitiin sitten bipo.

Vierailija
68/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaisit siis masentuneen kirurgin töihin tai lentokoneen lentäjän yms. Vois tulla aikamoisia hoitomokia ja virhearviointeja heikon keskittymiskyvyn ja mahdollisen unettomuuden takia.

Vierailija
69/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hae sairaslomaa muualta kuin työterveyslääkäriltä? Et kuulosta työkykyiseltä. Sitä paitsi tarvitset muutakin apua kuin pelkkää saikkua.

Työnantaja huolii vain työterveyslääkäriltä haetun sairasloman, meillä on 1 nimetty lääkäri jota saamme käyttää. Muualta haettuja sairaustodistuksia ei kelpuuteta. Julkisella suositeltiin pidempää sairaslomaa, mutta ei auta vaikka se määrättäisiin, kun ei töihin kelpaa.

Ilmeisesti tuo työnantajan sanelu sairasloman pituuksista on laillista, sillä sama käytäntö on kuulemma monessa muussa yrityksessä.

Itkettää, tärisyttää ja ahdistaa kirjoittaa tästä. En uskalla puhua tästä läheisille, koska aina käsketään vaan tsempata. Ihan kuin en olisi jo yrittänyt. Lääkkeet olen kyllä saanut, mutta ei ne ole auttaneet ulos tästä. 

Niin ne sanoo, mutta totuus on eri. Jos lääketieteen ammattilainen arvioi sinut työkyvyttömäksi, niin sinut on arvioitu työkyvyttömäksi. Piste. Jos palkka jätetään maksamatta, uhkaa riitauttaa ja tarvittaessa riitauta. Jos lääkäri on sinut arvioinut, hän on sinut arvioinut. Ei sillä ole väliä mikä lääkäri.

Kannattaa muistaa, että masennus ja uupumus eivät ole sama asia. Uupumuksesta (burnout) määrätään kyllä sairaslomaa, mutta se tehdään Z-koodilla. Se ei velvoita maksamaan palkkaa sairasloman ajalta. Työuupumus ei ole sairaus, vaan oireyhtymä. Mutta masennus on on koodilla F32 ja se luokitellaan sairaudeksi. Siitä määrätään sairaslomaa yleensä kahden viikon jaksoissa, jolloin pitää käydä juttelemassa lääkärin kanssa. Usein saat myös SSRI-lääkityksen. Työterveyshuoltosopimuksesta riippuen saat myös psykiatrin apua, joka yleensä on tarpeen. Omalla rahalla se on kallista lystiä 180€/kerta.

Vierailija
70/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sun kilpirauhasarvot ja sydän kunnolla tutkittu? Meinaan että rytmihäiriö, masennus, väsymys, hengästyminen pelkästä istumisesta....?

No jos hän on puoli vuotta maannut sängyssä miehensä passattavana, niin ihmekös että elimistö kremppaa. Saikut vain pahentaa tilannetta. Sen sijaan nyt pitää alkaa liikkua joka päivä vähän enemmän ja enemmän, sitten kunnon raskasta liikuntaa 3 kk ajan jotta ahdistus kanavoituu tekemiseen. Uskokaa pois, se auttaa.

Vierailija
71/84 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos hän on puoli vuotta maannut sängyssä miehensä passattavana, niin ihmekös että elimistö kremppaa. Saikut vain pahentaa tilannetta. Sen sijaan nyt pitää alkaa liikkua joka päivä vähän enemmän ja enemmän, sitten kunnon raskasta liikuntaa 3 kk ajan jotta ahdistus kanavoituu tekemiseen. Uskokaa pois, se auttaa.

Masentuneena ei välttämättä jaksa todellakaan panostaa siihen liikuntaan, kun hädin tuskin jaksaa hengittää. Masennus on kavala, hirveä sairaus ja voi viedä vuosia toipua siitä. Kaikki eivät koskaan toivu.

Itse sairastin vakavaa masennusta useamman vuoden ja olin vahvalla lääkityksellä. Ennen sairastumista työskentelin liian pitkiä päiviä liian monta vuotta ja jaksaminen vain loppui. Olin elänyt urheilullista elämää ja masennuksen myötä ei ollut jaksamista edes pukeutumiseen, saati hampaiden pesuun ja suihkuun. Hiukset olivat kuukausia pesemättä.

Ja niille keskustelijoille jotka sanovat että masennus on vain laiskuutta, niin muutuinko yhtäkkiä vain ahkerasta työntekijästä joka teki ylitöitä kiltteyttään ja työmotivaatiotaan, laiskaksi ihmiseksi joka vain huvikseen vaihtoi elämänsä 40kg ylipainoon ja rapakuntoon?

Muutama vuosi sairaslomalla ja tarpeeksi hyvät lääkkeet, paranin takaisin työkuntoiseksi.

Vierailija
72/84 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta se on.

Olen huomannut ihan saman omassa työterveydessä.

Sairaslomaa ei saa, eikä työterveyslääkärit kirjoita lähetteitä , joten jatkotutkimuksiin ei pääse.

Jos apua haluaa, niin yksityiselle täytyy mennä.

Vierailija
73/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Masennus ei ole sairaus, vaan laiskuutta. Faktahomma. Sairaanhoitajana joudun jatkuvasti kuunnella valitusta ja itkua,  aina kinutaan saikkua. Onneksi moni ymmärtää kun käskee lopettaa negatiiviset ajatukset ja keskittyä positiivisuuteen. Jokainen luo oman totuutensa ja oman olonsa, jos ei osaa niin ei siinä makaaminen auta."

Tiedätkö: Olen menettänyt kaikki rakkaani hautaan erinäisiin sairauksiin. Olen nähnyt, miten rakas ihminen vetää viimeisen huokauksen. Olen pitänyt kädestä kun isäni kuoli. Olen nähnyt ihmisen hiipuvan pikku hiljaa pois. Olen nähnyt paljon. Sain sairauslomaa psykiatrilta silloin tästä kaikesta. Nyt takaisin työelämässä. Mutta älä väheksy masennusta.

Vierailija
74/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kamala työpaikka. Nyt teet niin että haet opiskelemaan.. Ihan mitä alaa vaan mihin pääset pelkällä todistuksella. Työpaikan on pakko antaa opintovapaata 2 vuotta. Sitten haet aikuiskoulutustukea, mies voi auttaa jos sulla ei voimia. Siihen on tietyt ehdot ja on noin 80 prosenttia palkasta. Sen jälkeen voit hakea sairaslomaa opiskelusta, silloin et menetä tukia... Ja sitten kun oot puoli vuotta levännyt ja saanut hoitoa haet jonkun muun työpaikan. Ja sulla ei jää tyhjää cv hen sillä voit sanoa että halusit irtioton ja mielenkiinnosta opiskella x alaa.

Eikö aikuiskoulutustuki lopetettu jo?

Vierailija
75/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Masennus ei ole sairaus, vaan laiskuutta. Faktahomma. Sairaanhoitajana joudun jatkuvasti kuunnella valitusta ja itkua,  aina kinutaan saikkua. Onneksi moni ymmärtää kun käskee lopettaa negatiiviset ajatukset ja keskittyä positiivisuuteen. Jokainen luo oman totuutensa ja oman olonsa, jos ei osaa niin ei siinä makaaminen auta."

Tiedätkö: Olen menettänyt kaikki rakkaani hautaan erinäisiin sairauksiin. Olen nähnyt, miten rakas ihminen vetää viimeisen huokauksen. Olen pitänyt kädestä kun isäni kuoli. Olen nähnyt ihmisen hiipuvan pikku hiljaa pois. Olen nähnyt paljon. Sain sairauslomaa psykiatrilta silloin tästä kaikesta. Nyt takaisin työelämässä. Mutta älä väheksy masennusta.

Eikä tässä vielä kaikki menetykset. Yritän vain eteenpäin.

Vierailija
76/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta se on.

Olen huomannut ihan saman omassa työterveydessä.

Sairaslomaa ei saa, eikä työterveyslääkärit kirjoita lähetteitä , joten jatkotutkimuksiin ei pääse.

Jos apua haluaa, niin yksityiselle täytyy mennä.

Minun edellisellä työpaikalla työterveys oli alunperin Ry. muotoinen. Oli kammottava, kuin psykopaattinen muutos asenteessa kun pulju muuttuikin Oy:ksi, asenne muuttui vihamieliseksi työntekijöitä kohtaan ja alkoi sairauslomissa selvä pihistely, alettiin puhua "korvaavasta työstä", ym. selkeitä heikennyksiä. Työ sen sijaan muuttui koko ajan vain raskaammaksi tuotevalikoiman muuttumisen vuoksi. Se kävi lopulta mahdottomaksi jatkaa ja otin itse lopputilin.

Vierailija
77/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei laiskuus ole mikään sairaus.

ei se niin toimi, että työnantajan pitäisi maksaa palkkaa kaikille laiskoille kotona sohvallamakaamisesta

Vierailija
78/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kuullu et meidän työpaikalla ei saa sanoa työterveyteen olevansa masentunut, ei heru palkallista saikkua. On kuulemma joillain ollu kokemusta asiasta. En tiiä onko joku urbaani legenda,mut kuulinpa vain. 

Vierailija
79/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla mitään suunnitelmia paranemiseen? 

Vierailija
80/84 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojelupiiristä saa myös apua. 

Ja jos saat psykiatrian erikoislääkäriltä sairauslomatodistuksen, työnantaja voi vaatia käymään omassa työterveyshuollossa vielä arvioituttamasa työkykyä, mutta pitää olla työterveyslääkärillä aika painavat perusteet, jos kyseenalaistaa erikoislääkärin todistuksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi