Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka luovuttaneet jo kokonaan lasten kanssa kotona opiskelun?

Väsynyt äiti
31.03.2020 |

Mä luovutan. Annoin kaikkeni ja teinit ei suostu tekemään mitään, ei yhtään mitään. Lopetin Wilma-viestien lukemisen nyt kokonaan enkä kuittaile sinne enää yhtään mitään poissaoloja yms mitä tippuu sinne joka halvatun päivä. Kaikkeni annoin eikä se nyt sit ihan riittänyt. Työssäkäyvänä yh:na joka on kamppaillut jo vuosia burn outin partaalla, on vaan pakko priorisoida oma jaksaminen työhön, olen ensisijaisesti vastuussa siitä että saan kaiken maksettua.

Ollaanko ainoita joilla kotikoulu epäonnistui täysin? Eihän tämä kivalle tunnu mut minkäs tekee. En voi esim klo 12-13 valvoa että lapsi tekee etätunnin jos olen itse töissä!

Pakko kyllä todeta että kun aikanaan halusin lapsia ihan näin tällaista en osannut kuvitella villeimmissä painajasisissanikaan. Vanhemmuus on syvältä,anteeksi vaan lapset.

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää vaan tekemättä se koko etäpaska. Jos tulee jotain sanomista niin kertoo vaan sitten saman jutun, että miten asiat on. Siinähän sitten ihmettelevät.

Jättäkööt vaikka sitten luokalle etäpaskansa takia jos kokevat sen niin tärkeäksi, mikäs siinä sitten. Jos ei pysty jaksamaan sitä niin ei pysty jaksamaan.

😂😂😂

T. Ope

P.s. Kyl ihan vähän on jo itselläkin hermo kireellä asian takia.

Vierailija
142/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisko teidän nyt mennä itseenne opettajien haukkujat? Ei taida teillä olla mitään hajua minkä paineen alla ne töitä tällä hetkellä tekee. Täysin uusi tilanne kaikille. Jos ne teidän kakarat eivät tee mitään etätöinä, se ei todellakaan ole koulun eikä opettajien vika vaan kyllä ne syyt löytyvät sieltä kotoa ja omasta päästä. Lapsilla on oppivelvollisuus ja opettajien velvollisuus on opettaa. Jos sitä kersaa ei kiinnosta opiskella niin ei se tilanne siellä koulussa ole yhtään sen parempi. Suurella todennäköisyydellä pahempi.

Kertokaa nyt kun olette niin perkeleen fiksuja miten tuo etäopetus pitäisi mielestänne hoitaa jos wilman kautta lähetetyt tehtävät eivät ole se keino? Toisilla opettajilla on monta eri luokkaa ja 100+ oppilasta ja kaikilleko pitäisi olla henkilökohtainen avustaja, psykologi, kaveri, lääkäri ja ties mitä sen opettajan päälle edes näkemättä oppilaita?

Ei varmaan kannattaisi sieltä himasta huudella yhtään mitään jos tietämys on tota tasoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisko teidän nyt mennä itseenne opettajien haukkujat? Ei taida teillä olla mitään hajua minkä paineen alla ne töitä tällä hetkellä tekee. Täysin uusi tilanne kaikille. Jos ne teidän kakarat eivät tee mitään etätöinä, se ei todellakaan ole koulun eikä opettajien vika vaan kyllä ne syyt löytyvät sieltä kotoa ja omasta päästä. Lapsilla on oppivelvollisuus ja opettajien velvollisuus on opettaa. Jos sitä kersaa ei kiinnosta opiskella niin ei se tilanne siellä koulussa ole yhtään sen parempi. Suurella todennäköisyydellä pahempi.

Kertokaa nyt kun olette niin perkeleen fiksuja miten tuo etäopetus pitäisi mielestänne hoitaa jos wilman kautta lähetetyt tehtävät eivät ole se keino? Toisilla opettajilla on monta eri luokkaa ja 100+ oppilasta ja kaikilleko pitäisi olla henkilökohtainen avustaja, psykologi, kaveri, lääkäri ja ties mitä sen opettajan päälle edes näkemättä oppilaita?

Ei varmaan kannattaisi sieltä himasta huudella yhtään mitään jos tietämys on tota tasoa.

Arvaa vaan ymmärtääkö nuo sinun viestiä?

Vierailija
144/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näen tämän tavallaan positiivisena, että nyt se totuus paljastuu alastomana vanhemmille ja opettajille. Osa lapsista ei vaan pärjää koulussa. Toivon, että erityisluokat laitetaan takaisin ja luokalle jätettäisiin oikeasti selvästi sellaisia tarvitsevia oppilaita. Jos ei mene yhdellä kerralla oppi perille, niin ehkäpä jo seuraavana vuonna se menee sujuvasti. Joten reippaasti vaan vuosiluokkaa kertaamaan nämä oppilaat, jotka eivät tässä kohti pärjää. Me emme yhteiskuntana kaipaa tänne sellaisia jäseniä, jotka eivät koskaan kahlanneet sitä peruskouluakaan kunnolla läpi. Olikos se jo joka kymmenes (poika?) joka ei osaa kunnolla lukea kun peruskoulu loppuu. Miten helvetissä se on mahdollista. Tässä ne nyt tulevat esille, että ketä he ovat ja minusta se on positiivinen asia. Jos (kotiväki ja koulu yhdessä) ei tiedä että oppimisessa on ongelmia, niin eihän niitä voi korjatakaan.

En tarkoita tällä nyt sellaista, että ekaluokkalaiselle laitetaan etäviestinä opetus tyyliin "opettele algebra ja soitellaan". Vaan tarkoitan niitä mukuloita, jotka eivät osaa tai pysty keskittymään, eivät ymmärrä lukemaansa, eivät osaa yhtään ohjata omaa tekemistään ja joilla muutenkin menee huonosti koulumenestyksen suhteen.

Ei paljastu kaikille vanhemmille. On niitä ketkä käyvät töissä, ja lapset "hoitaa itse" opiskelun =sutasee pari vastausta ja perseilee loppuajan. Vanhemmat on tosi ylpeitä kun lapsi hoitaa opiskelun niin mallikkaasti. Tämmöstä oon seurannu vierestä, ja mun mielestä tää on ihan uskomatonta miten pihalla joku voi olla lapsensa asioista.

Kuulutte samaan talouteen vai miten olet pystynyt sivusta seuraamaan?

Vierailija
145/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättäkää vaan tekemättä se koko etäpaska. Jos tulee jotain sanomista niin kertoo vaan sitten saman jutun, että miten asiat on. Siinähän sitten ihmettelevät.

Jättäkööt vaikka sitten luokalle etäpaskansa takia jos kokevat sen niin tärkeäksi, mikäs siinä sitten. Jos ei pysty jaksamaan sitä niin ei pysty jaksamaan.

Ja etkö juuri tuon asenteen vuoksi saanut kenkää töistä, eikö se mennyt juuri noin. Nyt tuota samaa mallia opetat omille lapsillesi, tulevaisuus turvattu?

Vierailija
146/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vedä nyt vit - tu päähän.

Täällä ei ole mitään muuta kuin tehtävät vilmassa, opella 20 oppilasta, koko aikana 1 video yhteys ollut.

Soittaa voi päivystävälle opelle, mutta numero varattu aina. 🤣🤣🤣🤣😂😂🤣🤣😂🤣😂🤣🤪🤪🤪.

On varmasti todella rankkaa opettajilla.

Kaveri on opettaja jolla joku erityisryhmä koululla ja on ihan sama vaikka niille idioo - teilla ei olisi koulua ollenkaan.

Vierailija
147/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo yksin, täällä kans yks luovuttaja. Ei vaan jaksa enää joka päivästä tappelua ja huutoa.

Laitoin asiasta viestiä koululle, mutta eivät olleet kauhean kiinnostuneita. Antaa siis olla. Koulu/opettajat ovat edelleen opetusvelvollisia, en minä. Kyse on nyt etäopetuksesta, eikä kotikoulusta, joten jätin asian koulun murheeksi.

Tsemppiä!

Väärin väärin väärin - sinä olet vastuussa lastesi oppivelvollisuuden toteutumisesta, ei koulu tai valtio. Jos et usko koulukasvatukseen voit ottaa lapsesi kotiopetukseen jonka sinä järjestät, ei koulu tai valtio.

Oikeastaan olisi hyvä että kokeilisit opettajan tehtäviä, vois ovata silmäsi kullannuppusi koulunkäynnistä. Sinähän olet lapsesi kasvattanut tai jättänyt kasvattamatta, ei koulu tai valtio. Varmasti ikävä totuus sinulle kohta.

Voi ziisus teitä, miten vanhempanne ja isovanhempanne pärjäsivät sota-aikana kun teillä on kuuppa täynnä jo kahdessa viikossa.

Vierailija
148/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vedä nyt vit - tu päähän.

Täällä ei ole mitään muuta kuin tehtävät vilmassa, opella 20 oppilasta, koko aikana 1 video yhteys ollut.

Soittaa voi päivystävälle opelle, mutta numero varattu aina. 🤣🤣🤣🤣😂😂🤣🤣😂🤣😂🤣🤪🤪🤪.

On varmasti todella rankkaa opettajilla.

Kaveri on opettaja jolla joku erityisryhmä koululla ja on ihan sama vaikka niille idioo - teilla ei olisi koulua ollenkaan.

Toivottavasti sinulle ei ole lapsia, eihän eihän vaan ole?  ja käytät kondomia jatkossakin.

Sinun laisiin törmätessä vahvistuu usko että lasten hankkiminen tulisi olla luvanvaraista.

Vierailija
149/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vanhemmat valoja tauluun! Olen itse aineenopettaja ja työskentelen teinien kanssa siis päivittäin. "Kovat keinot" kuten netin katkaisu tai puhelimen poisto eivät varmasti muuta kuin lisää teinin kapinaa. Tehtäviä kannattaa mielestäni tehdä ripotellen, eikä niin, että istutaan kuusi tuntia putkeen tekemässä hommia. En itsekään ole koko työpäivää pois somesta, vaan tauoilla vilkuilen esim. Instagramia. Miten voisin vaatia oppilailta jotakin muuta?

Lisäksi olen sitä mieltä, että riittää, kun tehtävät tehdään "ihan hyvin". Täydellisyyttä ei kannata vaatia.

Vierailija
150/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että iso osa ihmisistä vaan lisääntyvät miettimättä yhtään vaihtoehtoja mitä se voi tuoda tullessaan ja onko itsestä niihin haasteisiin, tarvittaessa vaikka yksin jos toinen vanhempi ei jostain syystä kuvioissa ole.

Kaikkea ei toki voi ennakoida, mutta tämänkaltaisia keskusteluja lukiessa tuntuu kyllä että moni niitä lapsia tekee vaan huvikseen tai tavan vuoksi. Ja sitten vielä useita.

t: kahden lapsen sinkkuvanhempi

Vierailija
151/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit tekee aika hyvin hommansa. Ainoa ongelma on, että menevät aina vaan myöhempään nukkumaan, koska aamulla ehtii tekemään aamupalan 3 minuuttia ennen koulun alkua. Sängyssä läppärin kanssa tekevät kouluhommia tälläkin hetkellä.

Olen mies ja pidän aika kovan kurin kännykän ja pelaamisen kanssa. Kännykkä lähtee erittäin herkästi, jos minua ei totella. Olen myös opettanut, että minä määrään kodissa säännöt, lapset ei sanele kodin sääntöjä. Olen usein ihmetellyt, kun tuttavien teinit ei tee pyydettyä asiaa, koska "peli on kesken". Meillä on sama lause jäänyt pois, koska olen ottanut pelikoneen töpselin irti pari kertaa. Sitten olen sanonut, että nyt peli ei ole enää kesken, kun se loppui nyt.

Aika hyvin ovat sisäistäneet, että minun käsky on komento, eikä pyyntö, kuten vaimollani usein tapana.

Management by perkele. Kuulostaa tosi ahdistavalta tuo sinun kasvatustapasi. Pelaaminen on monelle teinille tärkeä harrastus, miten se motivoi opiskelemaan että vedät töpselin seinästä ja pilaat mahdollisesti monen tunnin työn tuloksen? Tai otat kännykän pois ja eristät siten teinisi kavereistaan? Motivoiko sinua komentelu ja käskeminen, jos ei, niin miksi teet niin teineillesi?

Oma isänikin kasvatti komentamalla eikä puhumalla. Nyt aikuisena välit ovat viileän etäiset, tuo samanlainen käskyttäminen ja töpselien vetely kun ei tehnyt muuta kuin pelotti ja suututti. Saan elantoni tietokoneisiin liittyvistä hommista ja enemmän palkkaa kuin isäni joten niistä pelailuista olikin suuri hyöty. Myös paras ystäväni on löytynyt pelaamisen kautta. Ehkäpä sinunkin olisi hyvä siirtyä vuoteen 2020. Et voi vaatia kunnioitusta teineiltä jos et itse kohtele heitä hyvin.

Vierailija
152/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joka jää ihmettelemään on huoltajat ja se lapsi itse. Voin opettajana kertoa salaisuuden sinulle... Koulua kohtaan on ihan turhaa ottaa semmosta hälläväliä, teenpä kiusaa asennetta. Koulu ei siitä kärsi, opettajat eivät siitä kärsi, oppilas ja huoltajat ovat ne jotka kärsivät.

Oppilas jättää "etäpaskan" tekemättä, opettajat ja luokanvalvojat ovat yhteydessä, rehtori on yhteydessä, mitään muutosta ei tapahdu, "etäpaska" tekemättä edelleen... Lähtee tieto sosiaalitoimeen ja asiasta tulee sitä kautta huoltajien ongelma, opettajilla jatkuu työt, rehtorilla jatkuu työt ja koulu jatkuu, mutta se yksi oppilas ja huoltajat ovat sitten lasun kanssa miettimättä. Lasu ja sosiaalihuollon asiakkuus ei siis ole mikään PAHA tai HUONO asia, monesti auttaa ihan oikeasti, mutta ei sitä kiusalla kannata ottaa.

153/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän käydään etäkoulua, EI kotikoulua. Vastuu opetuksesta on edelleen siellä koululla ja opettajilla. 

Kouluun siis viestiä asiassa.

Meillä kotona 9-luokkalainen, joka tekee kyllä tehtävänsä mutta tulee silti muutamia ilmoituksia että tehtäviä ollut tekemättä. Niistä muistutan mutta olen todennut että rangaistukset kannattaa säästää vain äärimmäisiä tilanteita varten. Koita keksiä jonkinlainen porkkana mikä voisi auttaa siinä että tehtävät tulee tehtyä, vastuuta sille nuorelle itselleen hommista ja koita löytää nuorelle myös jonkinlainen henkireikä millä selvitä tästä korona-ajasta. 

Meillä toiminut nämä jutut. Varsinkin toi että yhdessä sovittin nuoren ja opettajien kanssa että nuori on vastuussa omasta oppimisestaan ja tuloksista. Vaikea pala meille vanhemmille mutta toimi. Henkireikänä toimii se että 1-2 kertaa viikossa pääsee tapaamaan kaveria (1-2 kaveria kerrallaa, tapaavat ulkoilmassa ja pitää pitää riittävä etäisyys kaveriin). Tämä tietysti hirvittää, mutta ei tuon murkun pää kestä olla vain kotona. Porkkanana on määritelty koenumeroille "palkintotaksat". Kielissä, jotka meidän nuorelle haasteellisia, rima on matalalla, hyvin menevissä reaaliaineissa taas korkeammalla. Kaikissa aineissa kuitenkin saavutettavissa olevalla tasolla. Palkinnon eli rahaa käytännössä saa sanakokeita myöden. 

Vierailija
154/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä 2 teiniä, joilla oppimisvaikeuksia jo muutenkin. Koulussa molemmat pienryhmässä muutenkin. Kotikoulu on ollut ihan kaaosta ja koulutehtävistä joudun huolehtimaan alusta loppuun. Luojan kiitos, olen onneksi nyt kotona 24/7, mikä tarkoittaa, että tehtäviä tehdään pitkin päivää. Lisäksi on kaksi muuta koululaista, jotka tarvitsevat välillä apua ja lähinnä läsnäoloa vain. Kaiken kruununa vauva hoidettavana. Ja täällä olen taloutemme ainoana aikuisena.

Olen ottanut nyt sen asenteen, ettei kaikkea välttämättä tehdä, jos on liian tiukassa, mutta jotakin tehdään päivittäin. Tämä siis erityisten kohdalla la.

Vierailija
155/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä teinit tekee aika hyvin hommansa. Ainoa ongelma on, että menevät aina vaan myöhempään nukkumaan, koska aamulla ehtii tekemään aamupalan 3 minuuttia ennen koulun alkua. Sängyssä läppärin kanssa tekevät kouluhommia tälläkin hetkellä.

Olen mies ja pidän aika kovan kurin kännykän ja pelaamisen kanssa. Kännykkä lähtee erittäin herkästi, jos minua ei totella. Olen myös opettanut, että minä määrään kodissa säännöt, lapset ei sanele kodin sääntöjä. Olen usein ihmetellyt, kun tuttavien teinit ei tee pyydettyä asiaa, koska "peli on kesken". Meillä on sama lause jäänyt pois, koska olen ottanut pelikoneen töpselin irti pari kertaa. Sitten olen sanonut, että nyt peli ei ole enää kesken, kun se loppui nyt.

Aika hyvin ovat sisäistäneet, että minun käsky on komento, eikä pyyntö, kuten vaimollani usein tapana.

Management by perkele. Kuulostaa tosi ahdistavalta tuo sinun kasvatustapasi. Pelaaminen on monelle teinille tärkeä harrastus, miten se motivoi opiskelemaan että vedät töpselin seinästä ja pilaat mahdollisesti monen tunnin työn tuloksen? Tai otat kännykän pois ja eristät siten teinisi kavereistaan? Motivoiko sinua komentelu ja käskeminen, jos ei, niin miksi teet niin teineillesi?

Oma isänikin kasvatti komentamalla eikä puhumalla. Nyt aikuisena välit ovat viileän etäiset, tuo samanlainen käskyttäminen ja töpselien vetely kun ei tehnyt muuta kuin pelotti ja suututti. Saan elantoni tietokoneisiin liittyvistä hommista ja enemmän palkkaa kuin isäni joten niistä pelailuista olikin suuri hyöty. Myös paras ystäväni on löytynyt pelaamisen kautta. Ehkäpä sinunkin olisi hyvä siirtyä vuoteen 2020. Et voi vaatia kunnioitusta teineiltä jos et itse kohtele heitä hyvin.

Ja sinä olet niitä ihmisiä jotka kutsuvat naisia nalkuttajiksi? Jos ei ystävällistä kehotusta-paria uskota niin silloin otetaan määrätietoiset keinot käyttöön. Ei meilläkään lapset hypi nenille vaikka eivät alistettujakaan ole. Tiettyyn rajaan saavat siimaa ja valinnanvapautta mutta kyllä se on oltava vanhempi joka viimeisen sanan sanoo.

t: sinkkuäiti

Vierailija
156/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä olet niitä ihmisiä jotka kutsuvat naisia nalkuttajiksi? Jos ei ystävällistä kehotusta-paria uskota niin silloin otetaan määrätietoiset keinot käyttöön. Ei meilläkään lapset hypi nenille vaikka eivät alistettujakaan ole. Tiettyyn rajaan saavat siimaa ja valinnanvapautta mutta kyllä se on oltava vanhempi joka viimeisen sanan sanoo.

t: sinkkuäiti

Miten sait tuon nalkuttamisen vedettyä mukaan? Olen itsekin nainen enkä tosiaankaan pidä puhumista nalkuttamisena. En vain pidä esimerkiksi kännykän takavarikoimista erityisen hyödyllisenä toimenpiteenä. Mitä kouluhommiin tulee niin teini-ikäisellä pitäisi olla jo ymmärrys siitä että he opiskelevat itseään eivätkä vanhempiaan varten. Joten siinä mielessä käskyttämisen ja komentamisen käyttäminen on kyseenalaista. Niin kuin täälläkin on todettu niin jos teini perseilee etäopiskelun aikana niin kuinka paljon siinä voivat vanhemmat tehdä? Auttaako teinille räksyttäminen ja määräily? En vain itse usko että sillä saavutetaan enää hirveästi siinä vaiheessa.

Vierailija
157/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joka jää ihmettelemään on huoltajat ja se lapsi itse. Voin opettajana kertoa salaisuuden sinulle... Koulua kohtaan on ihan turhaa ottaa semmosta hälläväliä, teenpä kiusaa asennetta. Koulu ei siitä kärsi, opettajat eivät siitä kärsi, oppilas ja huoltajat ovat ne jotka kärsivät.

Oppilas jättää "etäpaskan" tekemättä, opettajat ja luokanvalvojat ovat yhteydessä, rehtori on yhteydessä, mitään muutosta ei tapahdu, "etäpaska" tekemättä edelleen... Lähtee tieto sosiaalitoimeen ja asiasta tulee sitä kautta huoltajien ongelma, opettajilla jatkuu työt, rehtorilla jatkuu työt ja koulu jatkuu, mutta se yksi oppilas ja huoltajat ovat sitten lasun kanssa miettimättä. Lasu ja sosiaalihuollon asiakkuus ei siis ole mikään PAHA tai HUONO asia, monesti auttaa ihan oikeasti, mutta ei sitä kiusalla kannata ottaa.

Siinähän viestittelet vaikka minne. Eipä se paskatulvan jaksamattomuus siitä muutu.

Mutta avaa toki vielä tätä kärsimystä ja ongelmia, jolla uhkailet ja jota pyrit näillä viestittelyilläsi aiheuttamaan oppilaille ja huoltajille. Miten tämä kärsimys ilmenee käytännössä? Mitä ne sun lasusossut tekee, kun kuulevat miten asia on?

Vierailija
158/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinähän viestittelet vaikka minne. Eipä se paskatulvan jaksamattomuus siitä muutu.

Mutta avaa toki vielä tätä kärsimystä ja ongelmia, jolla uhkailet ja jota pyrit näillä viestittelyilläsi aiheuttamaan oppilaille ja huoltajille. Miten tämä kärsimys ilmenee käytännössä? Mitä ne sun lasusossut tekee, kun kuulevat miten asia on?

En minä niillä uhkaile. Itseaiheutettua kärsmimystä se on, jos esim. se teini ei mitään suostu tekemään vaan mielummin pelaa 24/7 Fortniteä tai roikkuu kylillä. En pyri aiheuttamaan mitään tuskaa vaan korostamaan että oppilailla on velvollisuus hoitaa koulunsa ja vanhemmilla on velvollisuus hoitaa lapsensa, ei pitäisi olla kovin vaikea ymmärtää. Meillä opettajilla on sitten velvollisuus auttaa ja tukea oppilasta oppimisessa.

Ja se mitä sossut tekee ensin ovat yhteydessä sen lapsen kotiin, jos siellä ollaan yhteistyökykyisiä tulee palvelun tarpeen arviointi helpommaksi. Jos siellä on sellanen "etäpaskaa en tee ja minähän en lapseni perään katso" -asenne niin sitte tutkitaan onko se paras paikka sille lapselle.

Vierailija
159/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä vastuu? kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä löin hanskat tiskiin 9-luokkalaisen kanssa. Auttaisin, jos lasta kiinnostaisi opiskella, mutta kun ei kiinnosta. Sanoin, että olkoon sitten opiskelematta, jos tekee mieli mennä syksyllä uudestaan ysille kun kaverit jatkaa lukioon.

Ongelma on vaan siinä, että lapset ja nuoret ei osaa ajatella seuraavaan syksyyn saakka. Aikuisen on oltava se, jolla hermo kestää ja laittaa nuoren ojennukseen. Aikuisen on oltava vastuullinen osapuoli. On varsin epäreilua ensi syksynä syyttää teiniä, jos ei ole päässyt esim. lukioon. Kyllä siinä on aikuinen isossa vastuussa. Lasta ei voi, eikä pidä syyllistää, koska ne on jumalauta lapsia!

Pakko olla tästä nyt vähän eri mieltä. Minä kyllä autan lapsiani ja tuen koulunkäynnissä paljonkin, ihan normioloissakin.

Tämän etäopiskelun suhteen en kuitenkaan ole alkanut vääntöön lasten kanssa vaikka sitä yrittävätkin. Olen tehnyt selväksi että jos ei tämän vuoden asioita opiskella ei voi syksyllä mennä seuraavalle luokalle. Ja myös sanonut, että saavat itse selvittää opettajalle miksi tehtävät tekemättä jos eivät tee.

Autan ja tuen kyllä monta tuntia päivässä, kunhan tehtäviä tekevät, mutta jos mene kiukutteluksi sanon että saavat olla opettajaan yhteydessä jos ei huvita tehdä.

Lapset ovat ala-asteella ja ymmärtävät kyllä nämä syy-seuraussuhteet. Opettaja on onneksi vielä sellainen auktoriteetti, että eivät tahdo selitellä tekemättömiä tehtäviä vaan mieluummin tekevät.

Vierailija
160/168 |
01.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se näinkin, mutta muistakaa, että vaikka tulisi miten monta ilmoitusta lasuun, niin ei niitä taikakeinoja siihen opiskeluun ole silti olemassa. Ei kenellekään laiteta avustajaa pöydän viereen istumaan, jotta tekisi tehtävät. Kyllä se lasten opiskelu edelleenkin on vanhempien vastuulla. Eli siinä mielessä niitä lasuja on turha kyhäillä, kukaan ei voi lapsen puolesta opiskella ja ainoa ihminen siellä kotona 24/7 on lapsen omat vanhemmat. Ja ainoat ihmiset, ketkä tästä vanhempien ja lasten hälläväliä-asenteesta kärsivät, ovat he itse. Ketään lasta ei myöskään sijoiteta sen takia, ettei hoida koulutehtäviään. Eli hoitakaa nyt vaan vanhemmat ne omat vastuunne lasten kasvatuksessa. 

t. sossu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan