Miksi kukaan ei usko, että olen sairastanut koronan ennen joulua?
Olin matkalla japanissa ja hotellissani oli paljon yskiviä kiinalaisia. Kotiin palattuani yskin hillittömästi pari viikkoa. eli luultavasti tauti on ollut suomessa pitkän aikaa ja joku voisi tutkia, miten paljon kuolemia oli enemmän tammi ja helmikuussa nornaaliin vuoteen verrattuna.
Kommentit (119)
Aloittaja rakas, mihin ihmeeseen perustuu väitteesi "miksi kukaan ei usko minua..." Kuka sinua ei ole uskonut? Missä olet asian esittänyt ja kenelle? Minä ainakin uskon ja moni muu kanssani. Mitä syytä meillä on sinun kokemustasi epäillä? Eihän sillä ole suurtakaan merkitystä suuntaan tai toiseen, oletko potenut koronan joulukuussa vai et.
Vierailija kirjoitti:
Koska se on aika epätodennäköistä, vaikkakaan ei mahdotonta. Asian voit todistaa sitten, kunhan vasta-ainestetit tulee markkinoille. Sitä on paha väittää vastaan, jos vasta-aineita testin mukaan löytyy.
Ei ap voi millään vasta-ainetestillä asiaa todistaa. Se testi ei kerro milloin korona on ollut. Jos ap:lta löytyisi vasta-aineita niin ne voi olla tullut täysin oireettomasta koronatartunnasta. Ja ap:n aiempi sairaus voi olla ollut joku muu.
Uusin kuolleisuusarvio koronasta on Lancetissa julkaistun tutkimuksen mukaan 0,66 %, koska niin monet sairastavat koronan oireettomana tai vähäoireisena. "Vähäoireinen korona" tarkoittaa varmaan sellaista, jonka takia ei joudu sairaalahoitoon tai käymään lääkärissä.
Kausi-influenssat kehittyvät yleensäkin Aasiassa, ja leviävät sieltä maailmalle. Mielestäni on täysin uskottavaa, että aluksi on levinnyt maailmalle lievempi mutaatio koronasta, jota on pidetty tavallisena kausi-influenssana. Kiina on ehkä tiennyt uudesta viruksesta, muttei tiedottanut siitä, koska se vaikutti yhtä harmittomalta kuin tavalliset kausi-influenssat. Mistä kukaan muualla maailmassa olisi arvannut sitä uudeksi virukseksi? Ei ollut testejä sille. Sitten viruksessa on tapahtunut Kiinassa mutaatio, joka on muuttanut sen selvästi aiempaa haitallisemmaksi, ja tässä vaiheessa Kiinan on ollut pakko tiedottaa uudesta viruksesta, koska muiden valtioiden tiedustelut on kuitenkin huomanneet, mitä epätavallista Kiinassa on tekeillä.
Omasta mielestäni ei ole mahdottomuus, että haitallisin mutaatio viruksessa on tapahtunut Iranissa, jossa on jo jonkin aikaa kaivettu joukkohautoja koronan uhreille, ja se onkin sieltä levinnyt takaisin Kiinaan jo kerran ennen kuin siitä tiedotettiin muulle maailmalle. Kuulemma Kiinan ja Iranin välillä on paljon siirtotyöläisyyttä. Kiinassa virus on (toivottavasti) mutatoitunut vähän harmittomammaksi kuin Iranissa esiintyvä muoto.
Nuo asiat selviävät aikanaan, kun tiedemiehet koko ajan tutkivat virusta hiki hatussa, mutta uskaltavat julkaista tutkimustuloksia vasta vuosi tai pari myöhemmin, kun kaikki tulokset on tarkistettu moneen kertaan. Vaikka epäilen sairastaneeni koronan joulun aikaan, en usko olevani immuuni ja pelkään silti tartuntaa. Kunhan markkinoille tulee kuluttajille suunnattu vasta-ainetesti, jonotan apteekin ovella.
Psykiatriina kirjoitti:
Aloittaja rakas, mihin ihmeeseen perustuu väitteesi "miksi kukaan ei usko minua..." Kuka sinua ei ole uskonut? Missä olet asian esittänyt ja kenelle? Minä ainakin uskon ja moni muu kanssani. Mitä syytä meillä on sinun kokemustasi epäillä? Eihän sillä ole suurtakaan merkitystä suuntaan tai toiseen, oletko potenut koronan joulukuussa vai et.
Käytkö useinkin viisastelemassa eri palstoilla?! Olisin huolissani jos kaltaisesi olisi hoito- tai opetusalalla. Älä myöskään hanki lapsia!😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvin olet siitä selvinnyt, jos noin on.
Lisäksi olet saanut sen takia nyt suojan, joten sinun ei tarvistse pelätä tarttumista, eikä sitäkään että tarttuttaisit muut.
Siis kaikkinensa hyvä homma, eikö vaan?
Ja voit huoletta auttaa nyt kaikkia avuntarvitsijoita esimerkiksi juuri yksin asuvia vanhuksia.No totta tuo, mutta kukaan ei usko kun sanon jo sairastaneeni koronan , kun vasta-aine testiä ei vielä ole
ap
Miksi sitten väität, kun et tiedä itsekään. Ootko pudonnut pää edellä permantoon vauvana.
Sairastimme koko perhe helmikuun puolessavälissä normaalia rajumman taudin ja mietimme miehen kanssa, että olikohan korona. Toki todella epätodennäköistä (influenssa se varmaan oli), kun emme asu Uudellamaalla ja nytkään maakunnassamme ei ole kuin muutama vahvistettu tapaus. Oireina oli korkea kuume (aikuiset 39, lapset 40) ja karmea kipu keuhkoissa. Ei muuta. Kesti useamman päivän. Ei tullut nuhaa tai muita flunssan oireita. Keuhkot eivät ole vieläkään palautuneet normaaleiksi, mies sanoo samaa. Esim. liikunnassa huomaa, että hengästyy todella paljon helpommin edelleen, vaikka tästä on aikaa jo 1,5 kuukautta.
Lapsella oli Joku virus ja koko luokka/koulu samassa taudissa. Minäkin sairastin mutta en usko että korona kun tammikuussa alkoi jo. Asutaan pohjoisessa. Päänsärky, kehosärky, aaltoillen tauti meni. Olin jo parantunut kun iski uudelleen, kurkku alkoi kutista ja nosti kuumeen. Sitä 5 vrk ja hullu kuiva yskä. Ei nuhaa. Sisäinen kylmyys ja hengästyminen/heikkous jälkitautina. Mahaankin koski.
Rs virus?
influenssarokote ei muuten auta yhtään mitään, jos ei sairasta juuri sitä influenssaa, mitä vastaan rokote on. Influenssojakin on eri versioita, eikä yksi rokote anna suojaa niitä kaikkia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella oli Joku virus ja koko luokka/koulu samassa taudissa. Minäkin sairastin mutta en usko että korona kun tammikuussa alkoi jo. Asutaan pohjoisessa. Päänsärky, kehosärky, aaltoillen tauti meni. Olin jo parantunut kun iski uudelleen, kurkku alkoi kutista ja nosti kuumeen. Sitä 5 vrk ja hullu kuiva yskä. Ei nuhaa. Sisäinen kylmyys ja hengästyminen/heikkous jälkitautina. Mahaankin koski.
Rs virus?
Joku sellainen. Nyt on ollut monta erilaista. Myös A-virus, joka kerää limaa kurkkuun ja keuhkoputkiin, oli tavallista ärhäkämpi. Sairastin sen ilman kuumetta, samoin työkaveri. Talviloma meni puolikuntoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja tätä logiikkaa. Oikeasti maailmassa on satoja erilaisia viruksia, jotka voi aiheuttaa pahoja, koronaa muistuttavia oireita. Esim. Rs-virus. Iät ja ajat ihmisiä on kuollut flunssaan. Miten ihmeessä korona olisi alkanut levitä vasta nyt, jos te olisitte sairastanut sen jo kuukausia sitten? Ette muka olisi tartuttaneet ketään siihen jo aiemmin? Nyt vähän valoja päälle
"Iät ja ajat ihmisiä on kuollut flunssaan". Siis normiflunssaan vai? No ei todellakaan ole. Influenssa ja flunssa on eri asioita.
No tottakai myös normiflunssaan kuolee ihmisiä paljon vuosittain. Jos vastuskyky ja peruskunto on heikko, mikä vain virus voi olla tappava! Useimmiten esim. Keuhkokuumeen takana on ihan tavallinen flunssavirus, joka sitten vain kehittyy keuhkokuumeeksi ja johtaa kuolemaan.
Tunnen 5 suomalaista itseni lisäksi jotka ovat sairastaneet koronan. Itse sain sen Italiassa. Oireettomia ja vähäoireisia koronatapauksia on THL mukaan 20 kertaa niin paljon kuin diagnosoituja ja testattuja. Voi olla enemmänkin.
Mulla oli tammikuun puolivälissä joku tauti jonka oireet kieltämättä muistutti koronaa. Yskä oli kauhea, kuiva yskä, nenä ei vuotanut yhtään. Kuumetta oli 10 päivää kunnes alkoi helpottaa. Nyt kunto heikentynyt hirveästi ettei meinannut saada 5km juoksulenkin jälkeen kunnolla happea.
Mulla oli tammikuussa pari kiinalaista asiakasta joitten kanssa parin päivän ajan tutkittiin yhtä juttua heidän koneellaan.
En silloin yhdistänyt koronaan kun en tiennyt siitä paljoa, mutta outoa kun en yleensä tule kipeäksi mistään. Tytär sairasti saman taudin, mutta poika ei. Ehkä kuitenkin joku muu tauti, mutta eipä sitä voi tietää.
Olen itsekin epäillyt jo sairastaneeni koronan.. Helmikuun puolivälissä alkoi tauti kuivalla yskällä, kurkkukivulla, kuumeella (37.5-38) ja kovalla väsymyksellä. Meni noin viikko ja yskä muuttui todella limaiseksi. Minulla on astma, ja menin ajoissa lääkäriin. Löytyi poskiontelontulehdus, johon jouduin syömään kaksi ab-kuuria. Keuhkot olivat todella kipeät koko ajan ja yskin lähes jatkuvasti astmalääkkeistä huolimatta. Vajaa viikko ensimmäisistä oireista sairastuivat lapset samaan tautiin, siitä meni pari päivää niin omat vanhempani sairastuivat. (Joita olimme tavanneet) Mieheni oli ainoa, joka ei sairastunut/sai vain pienen nuhan🤔
Sain tammikuun alussa epämääräisen flunssan, joka jatkui hillittömällä yskimisellä helmikuun puoleenväliin saakka. Ihme kun sai edes nukuttua.
En ihmettelisi siis.
Vierailija kirjoitti:
Korona-testejä tehdään nykyään noin 2000 päivässä. Eikä niitä tehdä ilman vahvaa epäilyä. Silti niissä löytyy alle sata tapausta päivässä. Epäilyistä siis vain noin 5% osoittautuu koronaksi vaikka oireet viittaavat siihen.
Eli epäilen kyllä että suurin osa teistä on sairastanut jotain muuta.
Toisaalta onhan sanottu, että koronatestit eivät helppoja tehdä eivätkä tulokset ole aukottomia. Eikö se 16-vuotias tyttökin, joka kuoli (Ranskassa?), saanut parikin kertaa negatiivisen testituloksen?
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, teillä kaikilla ei ole ollut koronaa. Harvemmilla on ollut. On olemassa muitakin pahoja tauteja kuin korona, esim. ihan tavallinen influenssa.
Korona on usein oireeton. Eli et edes tiedä sairastavasi. Itselläni korona aiheutti vain lievät oireet, päänkivun ja kumeen. Olen sairastanut useamman influenssan ja ne olivat paljon pahempia minulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja, teillä kaikilla ei ole ollut koronaa. Harvemmilla on ollut. On olemassa muitakin pahoja tauteja kuin korona, esim. ihan tavallinen influenssa.
Korona on usein oireeton. Eli et edes tiedä sairastavasi. Itselläni korona aiheutti vain lievät oireet, päänkivun ja kumeen. Olen sairastanut useamman influenssan ja ne olivat paljon pahempia minulla.
Kiinnostaa tietää miten todettiin koronaksi jos noin lievät oireet, kysyn vaan kun vaikeillakin oireilla ei oteta testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa tietää miten todettiin koronaksi jos noin lievät oireet, kysyn vaan kun vaikeillakin oireilla ei oteta testeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rs virus?
Joku sellainen. Nyt on ollut monta erilaista. Myös A-virus, joka kerää limaa kurkkuun ja keuhkoputkiin, oli tavallista ärhäkämpi. Sairastin sen ilman kuumetta, samoin työkaveri. Talviloma meni puolikuntoisena.
Joo A- ja B-virusta liikkeellä. Ja sitten sitä THLn puhumaa C-virusta.
Tosiasiassa et ole koskaan käynyt Tallinan-risteilyä kauempana kodistasi.