Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kukaan ei usko, että olen sairastanut koronan ennen joulua?

Vierailija
30.03.2020 |

Olin matkalla japanissa ja hotellissani oli paljon yskiviä kiinalaisia. Kotiin palattuani yskin hillittömästi pari viikkoa. eli luultavasti tauti on ollut suomessa pitkän aikaa ja joku voisi tutkia, miten paljon kuolemia oli enemmän tammi ja helmikuussa nornaaliin vuoteen verrattuna.

Kommentit (119)

Vierailija
41/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan samat oireet viime joulukuussa ja hengitykseni ei palannut normaaliksi sen jälkeen. 

Oli tarkoitus mennä yksityiselle pyytämään keuhkokuvia, kun muutkin ovat huomanneet hengityksessäni olevan jotain vikaa. Ja ulkomailla olen ollut. 

Vierailija
42/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi hassua että korona olisi ollut laajasti levinnyt jo kuukausia mutta vasta nyt äkkiä ihmisiä alkaisi myös kuolla siihen ja joutua tehohoitoon. Ei tunnu oikein uskottavalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastin lokakuussa jonkun "oudon flunssan", jonka seurauksena minulla on edelleen kurkku kipeänä. En usko, että oli koronaa, ainakaan sitä versiota, mikä nyt vetää ihmisiä hengettömiksi.

Erilaisia koronaviruksiahan on ollut aina liikenteessä. Suurin osa niistä vaan ei aiheuta tappavaa tautia.

Vierailija
44/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon myös sairastaneeni Koronan mieheni kanssa. En ole ikinä kipeä tähän aikaan vuodesta eikä minulla tule mitään näitä kausiflunssia.

Yli kuukausi takaperin mieheni oli ensin kipeä, aaltoilevaa kuumetta, nenä vuosi aivan sikana, että päivän aikana tuli pussillinen räkä-paperia. Lihaksia särki ja kurkku hieman kipeä.

Tämän jälkeen minä olin kipeä, nenä

Vuosi kuin viimeistä päivää, kuume aaltoili(tosin minulla ei noussut yli 37,5) kurkku kipeä ja lihaksia särki.

En voi vannoa että korona, mutta olisi helpottavaa jos se oli meillä, niin eikö voi sairastua uudestaan ?

Ai niin ja unohtui sanoa, että tämä kesti meillä molemmilla about 2 vkoa.

Vierailija
45/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni oli joulun aikaan sairaalassa tosi kipeenä. Ei ollut influenssa. Taudin aiheuttaja jäi tuntemattomaksi. Silloin ei ollut olemassa koronatestejä. Ei ole kunnossa vieläkään, vaikkakin toipumaan päin.

Korona on levinnyt kuukausia, ennen kuin kiina julkaisi sen olemassa olon.

Vierailija
46/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi, että paljon todennäköisemmin sairastit influenssan. Japanissa eka koronadg tuli vasta pitkälle tämän vuoden puolella ja olisi aika outoa, jos ne "pärskivät kiinalaislaumat" olisivat tartuttaneet pelkästään sinut.

Vierailija
47/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi selitys on jokin mutaatio, eli vähemmän tartuttava virus. Mutta nykytiedon mukaan korona leviää nopeasti.

48/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin matkalla japanissa ja hotellissani oli paljon yskiviä kiinalaisia. Kotiin palattuani yskin hillittömästi pari viikkoa. eli luultavasti tauti on ollut suomessa pitkän aikaa ja joku voisi tutkia, miten paljon kuolemia oli enemmän tammi ja helmikuussa nornaaliin vuoteen verrattuna.

On se mahdollista, mutta ei todennäköistä koska jos näin olisi, olisi Suomessa huimasti enemmän tartuntoja mitä nyt on eli kyllä Suomi olisi pahimpia tautipesäkkeitä maailmassa.

https://www.iltalehti.fi/koronavirus/a/f21d7b79-ebb2-4ffd-a316-14a8d1de…

Vierailija
49/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaa, sainko koronan tammikuussa. Sain silloin kanarialta rankan flunssan, josta jäi yskä, joka jatkuu vieläkin. Vasta-ainetesti näyttää aikanaan. Erikoista oli, että mies tai lapsi ei saanut sitä, normaalisti flunssat kiertävät kaikilla. Korona taas voi olla oireeton useilla. Myös äitini sai silloin saman taudin ja hänelläkin on siitä vielä yskä, mutta hänen miehensä ei ole saanut mitään. Minulla ja äidilläni on molemmilla autoimmuunisairauksia, muilla ei ole. Menisin mielelläni vasta-ainetestiin omalla kustannuksellani, jos sitten ei enää tarvitsisi pelätä tartuntaa.

Vierailija
50/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja, teillä kaikilla ei ole ollut koronaa. Harvemmilla on ollut. On olemassa muitakin pahoja tauteja kuin korona, esim. ihan tavallinen influenssa.

Vierailija
51/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan erilaisia viruskantoja liikenteessä.

Itsellänikin on viime vuoden puolella ja alkuvuodesta ollut pari outoa flunssaa, joissa ei nenä vuotanut. Jotakin tuntui keuhkoissa ja lopulta viikon parin sairastamisen jälkeen alkoi yskiessä kehkoputkesta irtoamaan liman paloja. 

Yskä oli viimeisessä sairaudessa aika voimakas ja kesti viikkoja. Tuntui, että siihen yskään tukehtuu. Kuumetta taisi olla muutaman päivän. En yleensä aikuisena ole kuumeillut kuin 1 illan korkealla kuumeella ja sitten kuumeilu on ohi. Juon kuumaa kamomillateetä tai itse tehtyä kuumaa marjamehua, mutta en ota lääkkeitä, että kroppa tuhoaa taudin itse.

Kerran 15 vuotta sitten sain korvatulehdukseen lyhyen zithromax antibiootti kuurin. Sen jälkeen kroppa oli ihan sekaisin, enkä ole sen jälkeen enää syönyt antibiootteja. Sekaisin muun muassa niin, että yhtäkkiä tuli ripulikohtauksia ja vessaan oli päästävä heti tai ne olisi tullut housuun.

Vierailija
52/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osuit naulan kantaan! Itsekkin sairastin marraskuussa todella oudon flunssan, viikkotolkulla heikotusta, lihaskipua, voimakas hengitystä lamaava yskä. Silti raahauduin töihin ja aamuisin torkahtelin työmatkalla bussissa (kesto n. 30 min.) Älysin jäädä sairauslomalle kun kuume kohosi töissä korkealle ja olin jo hieman sekava. Viikossa levossa toivuin, tai ainakin luulisin.

Vierailija
53/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein usko siihen, että näinkin tarttuva tauti olisi jäänyt huomaamatta jos sitä olisi ollut yleisemmin liikkeellä. Kiinassahan se huomattiin nimenomaan aiheuttamiensa erikoisten keuhkokuumeiden vuoksi.

Kuten nyt nähdään korona tarttuu ja leviää. Jos sitä olisi ollut Suomessa yhtään aiemmin niin se olisi levinnyt täällä kuin kulovalkea ja kuolemantapaukset olisivat alkaneet jo kauan sitten.

Tavallinen influenssa on ihan tarpeeksi inhottava kokemus. Otan nykyään aina influenssarokotuksen kun en mielestäni tarvitse sen kokemuksen suhteen uusintakierroksia.

Vierailija
54/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi olla ihan hyvin olla tavallinen influenssakin. Tai sitten sarkastisesti ilmaistuna sairastin itsekin koronan jo viitisen vuotta sitten, kun olin pari viikkoa kovassa kuumeessa ja yskin hengitysvaikeuksissa. Oireistahan ei voi mitään päätellä, se on moneen kertaan todettu. Ihmisillä tuppaa unohtumaan Koronahysterian keskellä miten inhottava tauti ihan tavallinen kausi-influenssakin voi olla ja miten tappava sekin on vanhemmille ihmisille ja riskiryhmille. Perusterve läheinen kuoli siihen jo vuosia sitten. Ottakaa siis rokotteet vuosittain!

Vierailija
55/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota noin..

Miksi sulle on niin tärkeää todistaa että olet sen sairastanut? Onko sillä väliä uskooko muut vai ei?

En ole tuo aloittaja, mutta onhan asia mielenkiintoinen jo senkin takia, milloin ko. virus jo tuli Suomeen ja milloin se alkoi Kiinassa.

Vierailija
56/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se joulun aikaan influenssarokotuksesta huolimatta sairastanut. Mikä minulla olikin, en tartuttanut sitä eteenpäin, koska en oireiden takia käynyt missään (ei pystynyt kun uuvutti) ja pesin käsiäni normaaliin tapaan aika usein jo silloin. Olin varannut ruuat joulun ajaksi sattumalta jo etukäteen ennen oireiden alkamista, joten jouluruuhkiin ei tarvinnut mennä.

Ihmettelen kuinka koronavirusta olisi edes huomattu ennen kuin siitä tiedettiin, koska lieviä tapauksia olisi pidetty normiflunssana ja vakavat tapaukset hoidettu keuhkokuumeena. Ei silloin ollut vielä olemassa koronatestejä. Ja testaukseen pääsyssä on ollut vaatimus käynnistä ulkomailla tai yhteys tunnettuun taudinkantajaan, joten mistä tiedetään, jos tartuntaketjuja on ollut muitakin? Ja tosiaan osa sairastuneista on täysin oireettomia.

Niinkuin joku edellä totesi, viruksessa on voinut tapahtua mutaatio, joka on voinut muuttaa sen haitallisemmaksi, ennen kuin Kiina edes kertoi viruksen olemassaolosta.

Vierailija
57/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Keski-Euroopassa miljoonakaupungissa. Helmikuun lopulla, ennen kuin maassamme oli yhtään tapausta, kävin kavereiden kanssa yökerhossa. Viisi päivää myöhemmin nousi kuume ja kurkku kipeytyi. Kuume seilasi niin että ensin oli 38, sitten pari päivää 37.5, sitten ei mitään. Kunnes seuraavalla viikolla taas nousi. Samoin kurkkukipu tuli ja meni päivästä riippuen. Kun kaikki nämä oireet hävisivät, alkoi tyhjän yskiminen, jota kesti pari viikkoa. 

Jos olisin sairastunut viikon myöhemmin, minut olisi testattu. Mutta tuolloin lääkärini sanoi, ettei minulla voi olla koronaa, koska en ole matkustanut - entäs ne sadat turistit siellä yökerhossa?? Itse epäilen että jo tuolloin kaupungissamme on ollut tuhansittain koronan kantajia, kävihän Italiassa kymmeniä tuhansia hiihtolomalaisia.

Toivon todella että tuo oli korona, koska silloin olen päässyt helpolla. Eristän itseäni jo viidettä viikkoa - olisihan se kiva tietää jos teen tätä "turhaan"..

Vierailija
58/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin tammi-helmikuussa yhteensä kaksi kuukautta oudossa taudissa, johon kuului ennen kaikkea kova hengenahdistus sekä kuiva yskä ja väsymys. Jäi mietityttämään, mikähän tauti oli. 

Vierailija
59/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani kävivät tämän kuun (maaliskuu) alkupuolella Saksassa ja Puolassa. Ja minä hölmö menen pian sen jälkeen heille kylään. Muutaman päivän päästä alkoi kurkkuuni koskea ja päätä särki kovasti. Sitten alkoi ripuli. Kova päänsärky kesti toista viikkoa eivätkä kipulääkkeetkään auttaneet siihen. Uskon, että he olivat oireettomia taudin kantajia ja tauti kävi sitten minulla lievänä.

Vierailija
60/119 |
31.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona-testejä tehdään nykyään noin 2000 päivässä. Eikä niitä tehdä ilman vahvaa epäilyä. Silti niissä löytyy alle sata tapausta päivässä. Epäilyistä siis vain noin 5% osoittautuu koronaksi vaikka oireet viittaavat siihen.

Eli epäilen kyllä että suurin osa teistä on sairastanut jotain muuta.