Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Mimo123 kirjoitti:
Jaan tänne myös Slinda-kokemukseni. Määrättiin endometrioosin hoitoon ja käyttöaika minulla oli vain 2 kk rajujen sivuoireiden vuoksi. (Minulle ei myöskään aikanaan sopineet Yasminit eivätkä Yasminellet - drospirenoni kohdallani vaan ei kertakaikkiaan sovi.) Tämän 2 kk Slindan käytön aikana koin todella rajua ahdistusta, joka alkoi heti ensimmäisen käyttöviikon aikana. Minulla menivät myös yöunet: joko en saanut paniikkimaisen tunteen vuoksi illalla unta tai sitten heräsin 4-5 aikaan valvomaan. Hengenahdistusta koin myös, samaa mitä Yasmineiden aikana. Tuli tunne, etten saa vedettyä ilmaa tarpeeksi keuhkoihin, muistuttaen toiminnallista hengityshäiriötä. Paino laski rajusti (Slindoilla on diureettinen vaikutus) ja Slindat vaikuttivat myös ruokahaluuni. Kuvotus oli myös todella rajua, samoin laajat suolisto-oireet. Refluksioireet olivat myös kovat: inhottavaa poltetta rintakehässä ja kurkun alueella. Olin ollut vuosia ilman hormoneja ennen Slindoja, joten järkytys tähän ekassa viikossa räjähtäneeseen sivuoiremäärään oli kova!
Toisille Slindat sopivat, minulle eivät. Sopivuutta ei voi todellakaan tietää, ennen kuin on kokeillut. Kamalinta oli, että lääkärit väheksyvät helposti sivuoireita, vaikka ne ovat käyttäjän mielestä yleensä täysin selvät. Sanottiin, ettei voi aiheuttaa sitä ja tuota. Siihen olen eniten pettynyt.
En vaan kestä kuinka näitä oireita vaan tänne ilmestyy, mistä itse kärsinyt kans ja varsinkin sillon pillerit aloittaessa luuli vain tulevansa hulluksi ja kuvittelevansa kaiken. Varsinkin kun nämä oireet ovat oikeasti ns. rajumpia (refluksi, unettomuus, paniikinomaiset tunteet) Vuoden käyttö loppuu kyllä tämän jälkeen ja ajattelin olla hetken ilman, jotta todella tiedän johtuivatko kaikki oireet vain pillereistä. Täytyy muistaa laittaa ilmoitusta haitoista firmalle. Ei voi olla sattumaa, että näin monella käyttäjällä ilmenee näitä.
Lopetin Slindat pari viikkoa sitten. Takana puolentoista vuoden kokeilu. Siihen loppuivat minunkin aamuöiset heräilyni ja kaiken maailman asioiden loputon, ahdistunut pyörittely mielessä. Loppui myös rasittava hikoilu, jota ilmeni ihan kaikessa tekemisessä, kuten vaikkapa bussipysäkille kävelyssä. Liikunta on alkanut maistua uudelleen eikä jalkoihin satu enää liikunnan aikana tai jälkeen. Ja tosiaan, myös hapenotto toimii ihan eri tavalla eli normaalisti. Ylipäänsä olen taas ruvennut tekemään asioita sen sijaan, että istun työpäivän jälkeen sohvalla enkä saa ryhdyttyä mihinkään.
Lopettamisesta on vasta vähän aikaa, joten vielä en osaa sanoa, mitä huonoja puolia siitä ehkä seuraa (iho, vuodot ym.). Näistä hyvistä asioista osa tuli esiin jo aina lumetablettien aikana, joten osasin epäillä, että Slinda näitä ongelmia aiheuttaa. Enpä aio siihen palata.
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans toinen laatta menossa, nyt suunnilleen puolivälissä, ja tiputtelua ollut joka toinen viikko. Kiinnostaisi kuulla, että onko ollut jotain sellaista, jolla olisi alussa ollut paljon epäsäännöllistä vuotoa, vaikka joitain kuukausia, mutta sitten se olisi jotenkin maagisesti hävinnyt? Eli onko tässä toivoa vielä? Vai onko se että joillain kuukautiset vaan loppuu kokonaan heti kun alkaa näitä pillereitä popsimaan?
Oon nyt vuoden käyttänyt slindoja ja mulla aluksi oli epäsäännöllistä tiputtelua ja vuotoa, mutta muutaman kuukauden jälkeen se loppui. Eikä sen jälkeen oo tullut menkkoja eikä minkään näköistä tiputtelua ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä viestiketjussa yhtään lääkäriä/gyneä (ihan oikeaa siis!), joka osaisi hieman valaista tällaisen antiandrogeenisen hormonin kuten Slindassa on NEGATIIVISIA puolia kehonrakennusta harrastavan naisen kannalta?
Olisipa hienoa, jos olisi.
Heips.
En ole vielä valmis lääkäri mutta koitan jotain selittää. Eli: jos naisella on korkea androgeenien määrä elimistössä (harvinaista, liittyy usein muitakin oireita, kuten hirsutismia tai aknea), niin slinda voisi vaikuttaa jopa positiivisesti näitä oireita hilliten, mutta treeniin tuskin mitenkään. Slindan antiandrogeeninen vaikutus on kuitenkin vähäinen verrattuna esim syproteroniin verrattuna.
Uskon kuitenkin, että lääke, joka vähentää androgeenien määrää voi hyvinkin olla haittatekijänä treenaamisen kannalta. Erityisesti silloin, kun lihasmassaa halutaan kasvattaa ja lihaserottuvuutta lisätä. Jos tällaista haittaa havaitsee, eikä se esim 6kk n jälkeen ole tasoittunut, voisi olla hyvä vaihtaa pilleriin, jossa ei ole antiandrogeenista progestiinia, tässä tapauksessa drospirenonia.
Androgeenisia ominaisuuksia omaavia, ehkäisyvalmisteissakin käytettyjä synteettisiä hormoneja ovat esim levonogestreeli, etonogestreeli, gestodeeni, desogestreeli, norgestimaatti ja noretisteroniasetaatti.
Nuo saattavat kuitenkin lisätä aknen ja ylimääräisen karvan kasvun riskiä ja vaikuttaa ruokahalua lisäävästi.
Koska antiandrogeeniset vaikutukset hillitsevät esim testosteronin anabolisia eli lihasmassaa kasvattavia vaikutuksia, voivat treenin tulokset heikentyä. Vaikutukset ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja riippuvat henkilön omasta hormonitoiminnasta, joten varmaa oletusta synteettisten hormonien vaikutuksista ei voi tehdä.
Jotkut täällä ovatkin maininneet unettomuudesta. Itsellä kolmas laatta puolivälissä, ja ekasta laatadta lähtien oon kärsinyt liian aikaisesta heräilystä. Joskus unta riittää 6 tuntia, useimmiten 4-5, joskus vain 2-3. Syvää unta varmaan tosi vähän. Alan olemaan tosi väsynyt ja kykenemätön töihin. Huomaan että mieli on levottomampi ja voi johtua siitä, myös huomaan että minulla on öisin nykyään aika lämmin.
Onko tämä unettomuuskin sellainen jonka kanssa pitää vain odotella ja katsoa josko se väistyisi kuten muutkin mahdolliset sivuoireet, esim. tiputteluvuodot (niitäkin on...)? Onko jollain jolla on ollut unettomutta asia lähtenyt korjaantumaan pillereitä syödessä vai vain pillerit lopettamalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tässä viestiketjussa yhtään lääkäriä/gyneä (ihan oikeaa siis!), joka osaisi hieman valaista tällaisen antiandrogeenisen hormonin kuten Slindassa on NEGATIIVISIA puolia kehonrakennusta harrastavan naisen kannalta?
Heips.
En ole vielä valmis lääkäri mutta koitan jotain selittää. Eli: jos naisella on korkea androgeenien määrä elimistössä (harvinaista, liittyy usein muitakin oireita, kuten hirsutismia tai aknea), niin slinda voisi vaikuttaa jopa positiivisesti näitä oireita hilliten, mutta treeniin tuskin mitenkään. Slindan antiandrogeeninen vaikutus on kuitenkin vähäinen verrattuna esim syproteroniin verrattuna.Uskon kuitenkin, että lääke, joka vähentää androgeenien määrää voi hyvinkin olla haittatekijänä treenaamisen kannalta. Erityisesti silloin, kun lihasmassaa halutaan kasvattaa ja lihaserottuvuutta lisätä. Jos tällaista haittaa havaitsee, eikä se esim 6kk n jälkeen ole tasoittunut, voisi olla hyvä vaihtaa pilleriin, jossa ei ole antiandrogeenista progestiinia, tässä tapauksessa drospirenonia.
Androgeenisia ominaisuuksia omaavia, ehkäisyvalmisteissakin käytettyjä synteettisiä hormoneja ovat esim levonogestreeli, etonogestreeli, gestodeeni, desogestreeli, norgestimaatti ja noretisteroniasetaatti.
Nuo saattavat kuitenkin lisätä aknen ja ylimääräisen karvan kasvun riskiä ja vaikuttaa ruokahalua lisäävästi.Koska antiandrogeeniset vaikutukset hillitsevät esim testosteronin anabolisia eli lihasmassaa kasvattavia vaikutuksia, voivat treenin tulokset heikentyä. Vaikutukset ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja riippuvat henkilön omasta hormonitoiminnasta, joten varmaa oletusta synteettisten hormonien vaikutuksista ei voi tehdä.
Osaisitko vastata mihin perustuu lisääntynyt karvojen kasvu? Itsellä oli ennen Yazit/Dizminellet käytössä 8v ja aurallisen migreenin ilmettyä vaihdoin Slindaan. Nyt olen vuoden käytön jälkeen huomannut viime kuukausina karvojen kasvun lisääntyneen erityisesti kasvoissa. Ylähuulen seudulle ja jopa poskiin ja leukaan on alkanut ilmestyä vaaleita haituvia. Aion lopettaa pillerit tämän laatan jälkeen, ja toivottavasti tuokin oire loppuu siihen. Listassa "lisääntynyt karvankasvu" mainitaan, mutta ihmetyttää kun Slindanhan pitäisi olla antiandrogeeni eli tätä vastaan?
Moikka!
Itse olen käyttänyt monia eri pilleri valmisteita yhdistelmäehkäisy-, että minipillereitä.
Olen vasta toisen asteen opiskelija ja olen slinda pillereitä käyttänyt kohta 7kk.
Minulle kuitenkin pillerien kanssa on ollut ongelmaa oman kehon sopeutumisen kanssa.
Kuukautiskierrot menivät totaallisesti sekaisin! Menkat saattoivat kestää 2 viikkoa putkeen, muutama päivä ilman ja sama ralli jatkui… gyne sekä terveydenhoitaja ehdottivat taas pillerien vaihtamista, mutta itse päätin jatkaa.
Nyt kun olen syönyt pillereitä menkat ovat alkaneet tasaantumaan, eikä vuotoja ole ollut pitkään aikaan.
Itsellä ei ikinä ole ollut pillerien kanssa minkäänlaisia iho-ongelmia tai että hiukset rasvoittuisivat nopeasti.
Kaikille pillerit sopeutuvat eritavalla mutta itsellä miinuksena jatkuvat kuukautiset mutta jatkaminen kannatti. Plussana ei alavatsa kipuja, eikä suurempia mielialanvaihteluita.
Toivoin kovasti slindojen sopivan, mutta jatkuvan ahdistuksen ja raivokohtauksien takia on kyllä pakko lopettaa. Mitähän sitten seuraavaksi, kun nämä eikä cerazettet sovi...
Kolme liuskaa syöty ja nämä kyllä muuttaa radikaalisti kehonkoostumusta! Kroppa löystyy, pehmenee ja selluliittia tulee ihan silmissä.. Lihaskasvu heikentynyt.
Olen siis kovasti treenaavaa sortti, elän vhh-ruokavaliolla eikä muita muutoksia kolmen kuukauden sisään.
Kohtalotovereita?
Toisekseen kun nämä määrättiin ennenkaikkea koviin kuukautiskipuihin, niin jeesiä ei tule lainkaan, koska saan vuotoni tyhjää täynnä olevien lumepillereiden aikana. Eli kipu yhtä kovaa kuin luomuna.
Vaihdan takas Cerazetteen TÄNÄÄN.
Slindoja takana nyt puoltoista vuotta, muutamia kokemuksia:
- ekat kuukaudet jatkuvaa vuotoa säännöllisen epäsäännällisesti => nykyään ei kuukautisia käytännössä ollenkaan (syön kolme laattaa putkeen ilman niitä välipillereitä)
- endometrioosin aiheuttamat kovat selkäkivut ja kuukautismigreenit pysyneet poissa
- ekat kuukaudet mielialavaikutuksia, ärtyneisyyttä, ahdistusta => nyt tasoittunut, en ehkä kuitenkaan jaksa innostua nykyään asioista kuten ennen, voi johtua muustakin
- hiuksia lähtenyt paljon, aloin syömään biotiinia ja käyttämään kunnon hiushoitotuotteita, joten hiukan rauhoittunut
- seksihalut nolla, kauhean halukas en ole ennenkään ollut ja pärjännyt vähällä, mutta nyt ei mitään
- paino tippui ensimmäisen puolen vuoden aikana 4kg ja sen jälkeen vielä hitaampaa tahtia 2kg. Alan hipoa jo normaalipainon alinta rajaa.
Varmaan edelleen jatkan, en jaksaa kokeilla taas jotain uutta.
Turvottaa, pehmentää, kuivattaa limakalvot, päänahan, hiukset, pissattaa liikaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heips.
En ole vielä valmis lääkäri mutta koitan jotain selittää. Eli: jos naisella on korkea androgeenien määrä elimistössä (harvinaista, liittyy usein muitakin oireita, kuten hirsutismia tai aknea), niin slinda voisi vaikuttaa jopa positiivisesti näitä oireita hilliten, mutta treeniin tuskin mitenkään. Slindan antiandrogeeninen vaikutus on kuitenkin vähäinen verrattuna esim syproteroniin verrattuna.Uskon kuitenkin, että lääke, joka vähentää androgeenien määrää voi hyvinkin olla haittatekijänä treenaamisen kannalta. Erityisesti silloin, kun lihasmassaa halutaan kasvattaa ja lihaserottuvuutta lisätä. Jos tällaista haittaa havaitsee, eikä se esim 6kk n jälkeen ole tasoittunut, voisi olla hyvä vaihtaa pilleriin, jossa ei ole antiandrogeenista progestiinia, tässä tapauksessa drospirenonia.
Nuo saattavat kuitenkin lisätä aknen ja ylimääräisen karvan kasvun riskiä ja vaikuttaa ruokahalua lisäävästi.Koska antiandrogeeniset vaikutukset hillitsevät esim testosteronin anabolisia eli lihasmassaa kasvattavia vaikutuksia, voivat treenin tulokset heikentyä. Vaikutukset ovat kuitenkin aina yksilöllisiä ja riippuvat henkilön omasta hormonitoiminnasta, joten varmaa oletusta synteettisten hormonien vaikutuksista ei voi tehdä.
Osaisitko vastata mihin perustuu lisääntynyt karvojen kasvu? Itsellä oli ennen Yazit/Dizminellet käytössä 8v ja aurallisen migreenin ilmettyä vaihdoin Slindaan. Nyt olen vuoden käytön jälkeen huomannut viime kuukausina karvojen kasvun lisääntyneen erityisesti kasvoissa. Ylähuulen seudulle ja jopa poskiin ja leukaan on alkanut ilmestyä vaaleita haituvia. Aion lopettaa pillerit tämän laatan jälkeen, ja toivottavasti tuokin oire loppuu siihen. Listassa "lisääntynyt karvankasvu" mainitaan, mutta ihmetyttää kun Slindanhan pitäisi olla antiandrogeeni eli tätä vastaan?
Juu nämä ovat aika kinkkisiä juttuja, vähän kuin jotain henkimaailman asioita suoraan sanottuna.
Olet oikeassa, että Slindan tulisi enemmänkin vähentää karvan kasvua, koska on lievästi antiandrogeeninen ja saattaa lisätä näin ollen sukupuolihormoneja sitovan globuliinin määrää, joka siis sitoo esim vapaata testosteronia, joka voi aiheuttaa hirsutismia.
Vaikutus on kuitenkin niin lievä, että alkanut karvojen kasvu voi johtua muuten muuttuneesta hormonitoiminnasta, eikä välttämättä liity Slindaan. Mutta kuten todettu, näiden valmisteiden vaikutus on niin yksilöllinen ettei Slindan vaikutusta voida sulkea pois.
Jos oire häiritsee, on ihan ymmärrettävää lopettaa pillerien käyttö ja katsoa miten käy. Voit kokeilla vaihtaa esimerkiksi Cerazetteen, jolla ei pitäisi myöskään olla merkittäviä androgeenisia vaikutuksia.
Jos päädyt lopettamaan, niin älä pelästy mahdollista ohi menevää hiusten lähtöä tai mielialaoireita, niiden tulisi helpottua aika nopeasti.
Toivottavasti oireesi helpottuvat! Äläkä turhaan kainostele ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon asian tiimoilta. Nämä ovat asioita, joiden vähättelemisen aika tulisi vihdoin olla ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heips.
Juu nämä ovat aika kinkkisiä juttuja, vähän kuin jotain henkimaailman asioita suoraan sanottuna.
Olet oikeassa, että Slindan tulisi enemmänkin vähentää karvan kasvua, koska on lievästi antiandrogeeninen ja saattaa lisätä näin ollen sukupuolihormoneja sitovan globuliinin määrää, joka siis sitoo esim vapaata testosteronia, joka voi aiheuttaa hirsutismia.
Vaikutus on kuitenkin niin lievä, että alkanut karvojen kasvu voi johtua muuten muuttuneesta hormonitoiminnasta, eikä välttämättä liity Slindaan. Mutta kuten todettu, näiden valmisteiden vaikutus on niin yksilöllinen ettei Slindan vaikutusta voida sulkea pois.
Jos oire häiritsee, on ihan ymmärrettävää lopettaa pillerien käyttö ja katsoa miten käy. Voit kokeilla vaihtaa esimerkiksi Cerazetteen, jolla ei pitäisi myöskään olla merkittäviä androgeenisia vaikutuksia.
Jos päädyt lopettamaan, niin älä pelästy mahdollista ohi menevää hiusten lähtöä tai mielialaoireita, niiden tulisi helpottua aika nopeasti.
Toivottavasti oireesi helpottuvat! Äläkä turhaan kainostele ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon asian tiimoilta. Nämä ovat asioita, joiden vähättelemisen aika tulisi vihdoin olla ohi.
Kiitos kattavasta vastauksesta 🙏🏻 Monenlaista näiden kanssa koettu ja nyt on aika olla hetki ilman hormoneja ja katsoa miten oireiden käy. Sinnikäs jaksoin olla, mutta tuntuu ettei olo ole missään vaiheessa vuotta normalisoitunut.
Minulla slindojen syöntiä takana 5 kk. Tuloksena järjetön hiustenlähtö ja ihoon puskee finnejä jatkuvalla syötöllä. Vaihdan ehkäisykeinoa todennäköisesti kierukkaan.
Olen syönyt Slindaa nyt puolisenvuotta. Ensimmäiset kuukaudet epäsäännöllistä vuotamista, jäätäviä mielialavaihtelua, ahdistusta, iho-ongelmat pysyi samana mitä microlutonien aikanakin. Mutta sitten about 3kk jälkeen menkat ja oireet kyllä tasaantui ja nyt ei ole ollut selviä kuukautisvuotoja ollenkaan.
Ja nyt ongelmaksi muodostunut HIUSTENLÄHTÖ. Oon aivan neuvoton, että johtuuko tää nyt näistä minipillereistä ja voiko hiustenlähtö ylipäätään alkaa vasta n.4-5kk näiden pillereiden syönnin aloituksesta? Vai johtuukohan stressistä.. Mulla oli reilu 2v sitten vakava raudanpuute ja mun ennestään paksut ja terveet hiukset varisi päästä, sain rauta-arvot kuntoon ja hiustenlähtö loppui. Nyt ollaan taas samassa tilanteessa ja rauta-arvot jo yli 100, eli enää ei johdu siitä. Onko jollain hiustenlähtö tasaantunut ajan kuluessa??
Harmittais lopettaa, kun vihdoin on muuten löytynyt pilleri joka sopii...
Vierailija kirjoitti:
Olen syönyt Slindaa nyt puolisenvuotta. Ensimmäiset kuukaudet epäsäännöllistä vuotamista, jäätäviä mielialavaihtelua, ahdistusta, iho-ongelmat pysyi samana mitä microlutonien aikanakin. Mutta sitten about 3kk jälkeen menkat ja oireet kyllä tasaantui ja nyt ei ole ollut selviä kuukautisvuotoja ollenkaan.
Ja nyt ongelmaksi muodostunut HIUSTENLÄHTÖ. Oon aivan neuvoton, että johtuuko tää nyt näistä minipillereistä ja voiko hiustenlähtö ylipäätään alkaa vasta n.4-5kk näiden pillereiden syönnin aloituksesta? Vai johtuukohan stressistä.. Mulla oli reilu 2v sitten vakava raudanpuute ja mun ennestään paksut ja terveet hiukset varisi päästä, sain rauta-arvot kuntoon ja hiustenlähtö loppui. Nyt ollaan taas samassa tilanteessa ja rauta-arvot jo yli 100, eli enää ei johdu siitä. Onko jollain hiustenlähtö tasaantunut ajan kuluessa??
Lopetin slindat ja hiustenlähtö loppui myös samantien, joten kyllä, hiustenlähdön takana on hyvinkin nämä pillerit. Nyt kasvatan hiuksiani takaisin, harmittaa todella paljon, että kerkesin pilata pitkän paksun tukkani :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin slindat ja hiustenlähtö loppui myös samantien, joten kyllä, hiustenlähdön takana on hyvinkin nämä pillerit. Nyt kasvatan hiuksiani takaisin, harmittaa todella paljon, että kerkesin pilata pitkän paksun tukkani :(
Niin mä vähän arvelinkin.. sopivatko slindat sinulle muuten? Siirryitkö johonkin muuhun valmisteeseen?
Vierailija kirjoitti:
On kyllä super turhauttavaa, että noinkin pitkän ajan jälkeen tulee uusia oireita. Itsellä kun selvisi aiemmista oireista niin tilalle on vain tullut uutta paskaa suoraan sanoen. Itse odotan mielenkiinnolla mitä kropalle tapahtuu nyt lopettaessa, jos jotkut oireet eivät rauhoitu kuukausien aikana niin tietääpä tutkia muita syitä.
Jos joku on saanut tuohon hengenahdistusasiaan lääkäriltä kommenttia, niin kirjoittakaa ihmeessä tänne, mitä siitä sanottiin. Minulle ei niin gyne, yleislääkäri kuin ensiavunkaan väki osannut sanoa, miten hormonit voivat aiheuttaa tuota toiminnallista(??) hengenahdistusta, siis kyvyttömyyttä vetää syvään henkeä. Sitä ei siis minulla ole luomukierroissa. Netistä löytyy vaan teksti, että toiminnallinen hengenahdistus voi provosoitua keltarauhashormonin vaihtelusta. Niin raivostuttava vaiva/sivuoire hormonien kanssa. Vaihdoin siis endon takia erinäisten käänteiden kautta Mirenaan ja osa sivuoireista matkaa sinnikkäästi mukana :(
Lisää kokemuksia?