Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Olen syönyt 4 kk niitä menkkoja ei ole ollu koko aikana. Eikä sivuvaitusksiakaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ollut kohta vuoden käytössä. Vaihdoin migreenin ja iän takia e-pillereistä Slindaan. Hormonit pakollisia endometrioosin vuoksi, muuten en niitä käyttäisi.
- menkat jääneet kokonaan pois, ei myöskään välivuotoja
- ei hormonaalista päänsärkyä, kuten e-pillereiden kanssa
- taukoviikolla oli edellisten kanssa joka kuukausi pahoja uniongelmia - Slindan kanssa tilanne vaihtelee riippuen kuukaudesta- Slindasta tuli mielialaongelmia etenkin alussa. Hieman tasaantuneet. Alussa tuli jopa masennusoireita, jotka kuitenkin helpottivat.
- limakalvot todella kuivat, seksistä on tullut kivuliasta. Edellisten kanssa oli apua Pausanolista, nyt sekään ei tunnu auttavan.
- kuukautiskivut alkavat pms-oireiden yhteydessä ennen lumepillereiden ottamista, vaikka menkkoja ei edes tule. Kivut kuitenkin siedettävissä mitoissa
- alussa tuli aknea, nyt ei enääItselleni suurin ongelma ollut tuo limakalvojen kuivuminen, minkä myötä seksi (yhdyntä) ei enää ole nautinnollista :(
Niitä lumepillereitähän ei ole mikään pakko ottaa vaan voi aloittaa suoraan seuraavan laatan. Tällöin menkatkin jää todennäköisemmin tulematta. Endometrioosinkin kannalta parempi, jos niitä kuukautisia ei tule.
PMS-oireet (unettomuus, alavatsakivut, ärtymys) alkaa n. viikkoa ennen lumepillereitä, joten en ole varma, miten suuri hyöty niiden neljän pillerin skippaamisesta lopulta on. Menkkoja ei ole nyt vuoteen tullut, vaikka olen syönyt lumepillerit.
Minäkin jaan HYVÄN Slinda-kokemukseni. 6kk olen syönyt ja menkat tulevat ajallaan ja ovat pienet. Ei haittavaikutuksia. Iho-oireista en ole aiemminkaan kärsinyt.
Vaihdoin (pakosta) hormonikierukasta minipillereihin, ja odotin kauhulla 24/7 tiputtelua. Aiemmin minipillereistä tullut välivuotoja että pitänyt lopettaa. Mulla on aina ollut super runsaat menkat, nyt suuri helpotus. Hyvä Slindat!
Tosin hormonikierukka paras vaihtoehto ;)
Mulla nyt toisen laatan viimenen viikko menossa ja tähän asti ollu menkat vähintään joka toinen viikko🙄 Onko muilla ollu tällaista ja millon mennyt ohi?
Mulla kans toinen laatta menossa, nyt suunnilleen puolivälissä, ja tiputtelua ollut joka toinen viikko. Kiinnostaisi kuulla, että onko ollut jotain sellaista, jolla olisi alussa ollut paljon epäsäännöllistä vuotoa, vaikka joitain kuukausia, mutta sitten se olisi jotenkin maagisesti hävinnyt? Eli onko tässä toivoa vielä? Vai onko se että joillain kuukautiset vaan loppuu kokonaan heti kun alkaa näitä pillereitä popsimaan?
Itsellä oli pinna kireällä 2.5kk Slindan aloituksesta, myös ihoon tuli hieman enemmän finnejä ja epäpuhtauksia. Tämä kaikki rauhoittui n 2kk kuluttua, mutta edelleen ihossa hieman tavallista enemmän näppyjä. Tämä harmittaa, mutta verrattuna oikeastaan kaikkiin muihin käyttämiini ehkäisytuotteisiin Slinda on ollut ehdottomasti paras ja helpoimmiten siedetty.
Suosittelen oman kokemuksen perusteella!
Oon syönyt nyt yli kuusi kuukautta Slindoja onnellisesti, mutta pari kuukautta sitten alkoi järkyttävä närästys. Onko mitään tietoa, voiko aiheuttajana olla minipillerit? Mitään syytä ei ole löytynyt närästykseen ja olo on kamala, niin ajattelin kysyä onko kellään käynyt täällä samallalailla.
Aiheuttaako minipillerit rintasyöpää?
Lääkäri kirjoitti minulle myös reseptin. Sanoi että on hyvät myös iholle ( mulla on melko paljon finnejä ).
En ehtinyt kuitenkin kysyä että onko Slindassa tukosvaaraa? Kuinka tehokkaasti ne estävät raskautta?
Onko kenellekään muulle tullut päänahan polttelua/kutinaa?
Oon nyt viikon syönyt ja tuntuu että päänahka on ihan kuiva ja sitä polttelee sekä kutisee ihan törkeästi nyt kaks päivää putkeen. Vaikea keskittyä mihinkään kun tuntuu että olisi täitä pää täynnä. Pakko varmaan lopettaa etten raavi päänahkaa ihan rikki ja sitä kautta saa tulehdusta, se vielä puuttuisi kirsikkana kakun päältä. Nyt laitoin kortisoniliuosta päähän ja toivon että helpottaisi tätä oloa. Huoh!
susi kirjoitti:
Lääkäri kirjoitti minulle myös reseptin. Sanoi että on hyvät myös iholle ( mulla on melko paljon finnejä ).
En ehtinyt kuitenkin kysyä että onko Slindassa tukosvaaraa? Kuinka tehokkaasti ne estävät raskautta?
Lukekaa niitä pakkausselosteita.
Vierailija kirjoitti:
Oon syönyt nyt yli kuusi kuukautta Slindoja onnellisesti, mutta pari kuukautta sitten alkoi järkyttävä närästys. Onko mitään tietoa, voiko aiheuttajana olla minipillerit? Mitään syytä ei ole löytynyt närästykseen ja olo on kamala, niin ajattelin kysyä onko kellään käynyt täällä samallalailla.
Mä kirjoittelin jo joskus aiemmin tänne, että olen alkanut röyhtäilemään jostain syystä todella usein. Takana nyt vuosi käyttöä ja tota alkoi ilmenemään jo jossain 4 laatan kohdilla, inhottava paineen tunne oli myös rinnassa. Yhdistin sen tiettyyn kohtaan laatassa, aina vikalle viikolle, mutta kyllä sitä on ilmennyt miten sattuu. Närästystä en ole tuntenut. Voi toki miettiä onko elintavoilla vaikutusta, itsellä taipumusta varmaan ärtyneeseen suoleen. Jossain vaiheessa varmaan jätän pillerit pois testiksi, että loppuuko kaikki epämääräiset oireet.
Söin Slindoja 4 kuukautta. Lääkäri määräsi ne minulle hankaliin, ovulaation ajankohtaan liittyviin mielialaoireisiin. Ensimmäisen liuskan aikana oli jonkin verran tiputteluvuotoa, joka sitten loppui, enkä saanut minkäänlaista vuotoa edes lumepillerien kohdalla. Muutenkin mielestäni on järkevämpää syödä kyseistä pilleriä ilman taukoa.
Slindat estivät minulla ovulaation ja siihen liittyvät hankalat oireet ja mieliala oli tasainen. Ongelmia alkoi kuitenkin ilmaantua, mitä pidempään pillereitä olin syönyt. Ensin alkoi voimakas päänahan kutina. Käsittelin hiukset varuiksi täishampoolla, vaikka mitään täihin viittaavaa päänahasta ei löytnyt. Sitten päänahka alkoi rasvoittua todella voimakkaasti ja hiuksia alkoi lähteä todella runsaita määriä. Kaikki paikat laittiakaivoja ja autonpenkkejä myöten olivat täynnä pitkiä irtohiuksiani.
Lisäksi kasvoihin ilmestyi todella kivuliaita ja isoja finnejä leuan alueelle ja muualle kasvoihin pienempää näppylää. Kaikkein omituisempana oireena, aloin erittää rinnoistani maitoa. Tein raskaustestin jos toisenkin, negatiivisia olivat. Fyysisten oireiden lisäksi, olotilani alkoi käydä yhä kiukkuisemmaksi sitä mukaa, mitä pidempään Slindoja söin. Pinna oli erittäin kireällä ja rähisin lapsille ja miehelleni mitättömistä asioista, minkä jälkeen kamala morkkis. Päätin jättää Slindat 4 kk käytön jälkeen.
Nyt olen ollut muutaman viikon ilman mitään hormonaalista ehkäisyä. Finnitilanne rauhoittui todella nopeasti käytön lopettamisen jälkeen, hiuksia irtoaa vielä entiseen tahtiin ja maitoa erittyy. Olen ollut yhteydessä lääkäriin ja prolaktiinitasot ja rinnat tutkitaan jossain vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kirjoittelin jo joskus aiemmin tänne, että olen alkanut röyhtäilemään jostain syystä todella usein. Takana nyt vuosi käyttöä ja tota alkoi ilmenemään jo jossain 4 laatan kohdilla, inhottava paineen tunne oli myös rinnassa. Yhdistin sen tiettyyn kohtaan laatassa, aina vikalle viikolle, mutta kyllä sitä on ilmennyt miten sattuu. Närästystä en ole tuntenut. Voi toki miettiä onko elintavoilla vaikutusta, itsellä taipumusta varmaan ärtyneeseen suoleen. Jossain vaiheessa varmaan jätän pillerit pois testiksi, että loppuuko kaikki epämääräiset oireet.
Mulla saattaa närästys ilmetä välillä vaan jatkuvana pienenä paineen tunteena rinnassa, vitsaillutkin kaverille siitä etten välillä vaan oikeasti tiedä että närästääkö vai ei. Kaikille ei vaan tuu heti ensin sitä kovaa poltetta rintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla saattaa närästys ilmetä välillä vaan jatkuvana pienenä paineen tunteena rinnassa, vitsaillutkin kaverille siitä etten välillä vaan oikeasti tiedä että närästääkö vai ei. Kaikille ei vaan tuu heti ensin sitä kovaa poltetta rintaan.
Siis kiitos tästä, koska oon jo miettiny et mikä homma voi olla ja refluksinkin mahdollisuutta jo miettinyt. Toki ne liittyvät toisiinsa, mutta voiskohan tämäkin oireilu loppua jos lopettaisi vaan pillerit. Tuntuu, että välillä ihan hullu näiden kaikkien oireiden kanssa, mutta sitten kun muillakin näitä on niin ehkei kuvittelekaan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
PMS-oireet (unettomuus, alavatsakivut, ärtymys) alkaa n. viikkoa ennen lumepillereitä, joten en ole varma, miten suuri hyöty niiden neljän pillerin skippaamisesta lopulta on. Menkkoja ei ole nyt vuoteen tullut, vaikka olen syönyt lumepillerit.
Jos ei ota niitä lumepillereitä, ei tule niitä loppukiertomaisia oireita. Itselläni ainakaan. Yhdessä liuskassa söin lumepillerit ja seuraavan liuskan aikana oli epämääräisiä alavatsatuntemuksia ja selvästi PMS-oireiden tapaisia, joiden jälkeen yhtenä päivänä tuli ihan ministi jotain tiputtelun tapaista. Jos oon syönyt liuskat putkeen ilman lumepillereitä, jossain kohti on tullut kyllä vähän enemmän finnejä ja jotenkin sellainen tunkkainen olo, mutta sitä mielialavuoristorataa ei tule.
Onko jollain rauhoittunut hiustenlähtö ajan kanssa?
Jaan tänne myös Slinda-kokemukseni. Määrättiin endometrioosin hoitoon ja käyttöaika minulla oli vain 2 kk rajujen sivuoireiden vuoksi. (Minulle ei myöskään aikanaan sopineet Yasminit eivätkä Yasminellet - drospirenoni kohdallani vaan ei kertakaikkiaan sovi.) Tämän 2 kk Slindan käytön aikana koin todella rajua ahdistusta, joka alkoi heti ensimmäisen käyttöviikon aikana. Minulla menivät myös yöunet: joko en saanut paniikkimaisen tunteen vuoksi illalla unta tai sitten heräsin 4-5 aikaan valvomaan. Hengenahdistusta koin myös, samaa mitä Yasmineiden aikana. Tuli tunne, etten saa vedettyä ilmaa tarpeeksi keuhkoihin, muistuttaen toiminnallista hengityshäiriötä. Paino laski rajusti (Slindoilla on diureettinen vaikutus) ja Slindat vaikuttivat myös ruokahaluuni. Kuvotus oli myös todella rajua, samoin laajat suolisto-oireet. Refluksioireet olivat myös kovat: inhottavaa poltetta rintakehässä ja kurkun alueella. Olin ollut vuosia ilman hormoneja ennen Slindoja, joten järkytys tähän ekassa viikossa räjähtäneeseen sivuoiremäärään oli kova!
Toisille Slindat sopivat, minulle eivät. Sopivuutta ei voi todellakaan tietää, ennen kuin on kokeillut. Kamalinta oli, että lääkärit väheksyvät helposti sivuoireita, vaikka ne ovat käyttäjän mielestä yleensä täysin selvät. Sanottiin, ettei voi aiheuttaa sitä ja tuota. Siihen olen eniten pettynyt.
Onko muilla ollut nesteen kertymistä? Tuntuu että vatsan ja lantion seudulle kertyy jatkuvasti pieni vararengas, vaikka liikun 3krt viikossa ja syön ihan normaalisti. Varmaan osa on rasvaakin, mutta vatsaa painellessa pinta vaan hölskyy. Tätä on nyt jatkunut useamman kuukauden ja nyt aloin miettimään kun haittavaikutuksissa on mainittu nesteen kertyminen. Vuosi takana jo käyttöä.