Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Tyttäreni 15v sai Slindat korkean mieshormonipitoisuuden hoitoon, liikakarvoitukseen sekä PCO monirakkulaisuuteen. Hänellä ei ollut säännöllisiä menkkoja ollenkaan, Slindat ovat tuoneet säännölliset, mutta niukat menkat. Mitään haittavaikutuksia tyttö ei ole kuvaillut tai kertonut, mielialassa eikä muutenkaan. Tytöllä oli finnimäinen iho jo ennen Slindaa. Ei ainakaan pahemmaksi ole mennyt.
Täällä kans yksi uusi käyttäjä. En tosin ole kerennyt syödä kun vasta viikon, juuri tänään olin lääkärillä hirveän ahdistuksen vuoksi, ja kun luin teidän kokemuksia niin liekkö itselläkin johtuu slindoista, en kuitenkaan siellä hoksannut sanoa että olen vasta aloittanut uudet pillerit. Hiukset ja kasvot myös rasvoittuu helposti, ja myös alavatsakipuja on.
Siinä missä edelliset e-pillerit teki ärtyneeksi, Slindat on tehneet itkuiseksi ja alakuloiseksi. Ihossa en ole huomannut suurta eroa (ehkä normaalia enemmän hormonifinnejä leuan alueella). Väsymys on hirveää, voisin nukkua kuukauden!! Uni on pintapuolista ja herään joka yö neljän-viiden aikaan valvomaan. Halut ovat kadonneet täysin.... ehkäisee, kun ei tee mieli
Itsellä alkamassa just toka laatta! Eilen eli vikan lumepillerin aikana alko vuoto ja aika hurjat menkkakivut. Vuoto tosin on vähäistä verrattuna normaaleihin menkkoihin mut koostumukseltaan erilaista.
Ekan laatan aikana huomasin, että hiukset rasvoittuu nopeammin ja olin ehkä vähän kiukkuisempi. Ekat pari viikkoa oli myös pientä tiputtelua, mut sekin loppui pikkuhiljaa. Nyt kammottaa, että loppuukohan nämä vuodot ikinä. Eihän tässä toki vielä mitään hätää ole, mut jäi kammo jatkuvia vuotoja kohtaan edellisistä pillereistä. Vaihdoin siis Desogestrel Sandoz-pillereistä Slindoihin, koska Desogestrel aiheutti ihan jatkuvaa, runsasta ja kivuliasta vuotoa. Lisäksi ne keräs nestettä, aiheutti migreenejä ja alakuloisuutta.
Katsotaan nyt miten näiden kanssa käy :)
Minäkin työnnyn tänne kirjoittelemaan kokemuksistani tähän asti.. :D
Aloitin Slindat tässä kuussa, pari päivää menkkojen alusta ja olivat ihan niukkaa tiputtelua silloin.. heti kun aloitin, niin meni 2-4 päivää ja menkat loppuivat ja ehdin olla jo iloinen, että se oli siinä. Mitä vielä, olivat ehkä 2 päivää poissa ja nyt olen vuotanut 17 päivää, runsaasti ja kivuliaasti. Panadoleja kiskon kuin karkkia, kun alaselkä, lantio ja alavatsa ovat tulessa ja kouristelee. Yhteensä olen syönyt näitä 20 päivää, eli en kauhean kauan.
Mieliala on niin normaali, kun se minulla voi vain olla (diagnooseina taustalla vaikea-asteisina masennus, ahdistus ja sos.tilanteiden pelko), joten en osaa erottaa että onko näistä tullut jotain vaikutusta.
Muuten aloittaminen tähän asti on ollut jopa ihan mukavaa, ei pahoinvointia, päätä särki kahtena ensimmäisenä päivänä, ei ole rintojen arkuuttakaan, iho on minulle normaali, mitä se on ollut aina.. tiedä sitten että tuleeko ne vielä edessäpäin.
Sain Slindat ehkäisyneuvolasta ja siinä tapaamisen ohella katsottiin minun menkkojen sekalaisuutta (seuraan niitä Moona -appsilla) ja tämä mietti mahdollista endoa, koska minulla vuodot voi kestää jopa 2-3kk ja olla kuukaudenkin pois tai kaksikin ja alkaa taas ryminällä (runsaina ja niin kivuliaina, että en voi edes kävellä).
Todellakin toivon, että nämä tasaantuisi jossain vaiheessa.. olen lukenut redditistäkin toisten kokemuksia ja olon ja vuotojen tasaantuminen pitäisi tapahtua 3-6kk sisällä.
Kuudes laatta alkanut. Pari viime laattaa ei ole tullut ollenkaan kuukautisia (syön myös ne vihreät). Viime kierroksella tuli jotain kuukautisvuotoa etäisesti muistuttavaa, nyt ei mitään. MUTTA voiko olla mahdollista että on kuukautisoireita ilman vuotoa (migreenisärkyä, alavatsan kipua ja pieni parin päivän nuha, joka on mulle tyypillistä ja muutenkin kuumeinen olo ilman kuumetta, tämäkin ollut tyypillistä) Tooooodella outoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nyt kuukausi takana. Ihan tyytyväinen olen ollut eli mitään merkittäviä haittoja ei ole ollut. Iho rasvaisempi kuin ennen, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömästi. Hiuspohja rasvoittuu myös todella nopeasti, mutta toivon että menisi ohi.. Mielialassa ei merkittävää muutosta ja seksi pyörii mielessä normaaliin tapaan. Väsymystä oli ekojen viikkojen aikana, mutta se katosi.
Joku myös mainitsi, että vaikuttanut unenlaatuun. Voin kompata, heräilen aika usein nykyään kesken unien, mutta alkanut ehkä vähän helpottamaan. Tätä ei oltu mainittu muistaakseni haittavaikutuksien listassa, mutta kummallisesti alkoi pillerien aloituksen jälkeen.
Mielenkiinnolla odotan miten menkkojen käy. Yazien kanssa alkoi aina viimeistään uuden laatan aloittaessa, mutta ei ole näkynyt eikä tuntemuksia ole ollut.. Raskaustestin ostin varoiksi ja huomenna sen kyllä teen. Kiva homma jos menkat katoavat, mutta pieni epävarmuus varmasti iskee jatkossakin jos menkkoja ei kuulu.
Pillerien lyhyt ottoikkuna on tuottanut vaikeuksia, mutta laitoin hälytyksen puhelimeen etten varmasti unohda.
Joka tapauksessa olen ollut aika tyytyväinen ja ajattelin jatkaa käyttöä. Katsellaan tilannetta sitten parin kuukauden päästä taas!
Palaan kuulumisiin. Kohta toinen laatta takana. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on helpottanut, mutta univaikeudet pahentuneet. Olen myös alkanut olemaan todella ahdistunut enkä näe sille mitään varsinaista syytä. Toki tuo unettomuus stressaa. Heräilen öisin useasti, näen hirveästi unia ja rintaa puristaa usein, painon tunne vaivaa ja sykkeet nousee. Kävin lääkärissäkin, mutta ei pitäisi olla keuhkoissa tai sydämessä mitään. Lihasperäistä tai ahdistusta ilmeisesti, mutta ei tätä kyllä jaksa viikko tolkulla :(( Maanantaina on onneksi neuvola aika, jossa aion kyllä tuoda esille että voivatko vaivani johtua pillereistä. Koen olevani ihan normaalilla tuulella suurimman osan ajasta, siksi jotenkin yllättynyt että ahdistus alkoi pillerien aloituksen jälkeen ja lähinnä vaivaa öisin..
Voiko oikeasti olla niin että ovat syypää?
Toinen laatta takana eikä menkkoja tullut tälläkään kertaa. Taitaa mennä testien ostamiseksi joka kuukausi oman mielenrauhan takia, tavallaan kiva mutta tavallaan ei. Tuo ns. ahdistus kohtaus taisi olla ainutkertainen eli fiilis on ollut parempi, vaikka päädyinkin menemään lääkärin puheille toisen kerran rinta vaivoista. Taitaa syy olla lihas/rankaperäinen, mutta luulen ahdistuksen katoavan sen myötä kun saa tiedon ettei ole mitään hätää (kunhan näin on). Iho on edelleen hyvässä kunnossa eikä rasvoitu niin paljon kun ekalla laatalla, sama koskee myös hiuksia. Kannattaa siis olla sinnikäs ja oikeasti testata useampi laatta ennen kuin homma mahdollisesti tasaantuu.
Ainoa mikä edelleen ärsyttää on se, että pillerit on otettava niin säännöllisesti.. vatsavaivaisena tämä tuottaa hieman ongelmia, mutta pitää vain olla varalaattoja.
Onko joku jättänyt lumepillerit ottamatta? Niin että pitää sen 4 päivän tauon, eikä silloin ota pillereitä. Onko niistä jotain hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Onko joku jättänyt lumepillerit ottamatta? Niin että pitää sen 4 päivän tauon, eikä silloin ota pillereitä. Onko niistä jotain hyötyä?
EI niitä tarvitse syödä ei niissä ole mitään vaikuttavia aineita saati hyötyä nimensä mukaisesti. Miksihän ne yleensä on edes on olemassa mitä niillä 4 välipäivällä tekee varsinkaan kun ei edes kuukautisia tule.
Vierailija kirjoitti:
Kuudes laatta alkanut. Pari viime laattaa ei ole tullut ollenkaan kuukautisia (syön myös ne vihreät). Viime kierroksella tuli jotain kuukautisvuotoa etäisesti muistuttavaa, nyt ei mitään. MUTTA voiko olla mahdollista että on kuukautisoireita ilman vuotoa (migreenisärkyä, alavatsan kipua ja pieni parin päivän nuha, joka on mulle tyypillistä ja muutenkin kuumeinen olo ilman kuumetta, tämäkin ollut tyypillistä) Tooooodella outoa!
Täälläkin mietitty samaa: Slindoja takana 2kk, menkat tullu ainoastaan vaihdoksessa Zoelystä Slindaan, tais kestää viikon verran sit pieni tauko ja taas muutaman päivän. Sen jälkeen ei oo tullu, edes vihreiden pillereiden aikana. Menkkamaiset oireet on kyllä liuskan viimesen rivin aikana, ”menkka” kipuja ja järjetön vitutus
Vähän mietityttää et pitääkö mennä ostaa testi, nää on meillä ainoo ehkäsy vaikka yleensä keskeytetäänki? Pillerit oon kyllä ottanu aina samaan aikaan, max heittäny 2-3h
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nyt kuukausi takana. Ihan tyytyväinen olen ollut eli mitään merkittäviä haittoja ei ole ollut. Iho rasvaisempi kuin ennen, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömästi. Hiuspohja rasvoittuu myös todella nopeasti, mutta toivon että menisi ohi.. Mielialassa ei merkittävää muutosta ja seksi pyörii mielessä normaaliin tapaan. Väsymystä oli ekojen viikkojen aikana, mutta se katosi.
Joku myös mainitsi, että vaikuttanut unenlaatuun. Voin kompata, heräilen aika usein nykyään kesken unien, mutta alkanut ehkä vähän helpottamaan. Tätä ei oltu mainittu muistaakseni haittavaikutuksien listassa, mutta kummallisesti alkoi pillerien aloituksen jälkeen.
Mielenkiinnolla odotan miten menkkojen käy. Yazien kanssa alkoi aina viimeistään uuden laatan aloittaessa, mutta ei ole näkynyt eikä tuntemuksia ole ollut.. Raskaustestin ostin varoiksi ja huomenna sen kyllä teen. Kiva homma jos menkat katoavat, mutta pieni epävarmuus varmasti iskee jatkossakin jos menkkoja ei kuulu.
Pillerien lyhyt ottoikkuna on tuottanut vaikeuksia, mutta laitoin hälytyksen puhelimeen etten varmasti unohda.
Joka tapauksessa olen ollut aika tyytyväinen ja ajattelin jatkaa käyttöä. Katsellaan tilannetta sitten parin kuukauden päästä taas!
Palaan kuulumisiin. Kohta toinen laatta takana. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on helpottanut, mutta univaikeudet pahentuneet. Olen myös alkanut olemaan todella ahdistunut enkä näe sille mitään varsinaista syytä. Toki tuo unettomuus stressaa. Heräilen öisin useasti, näen hirveästi unia ja rintaa puristaa usein, painon tunne vaivaa ja sykkeet nousee. Kävin lääkärissäkin, mutta ei pitäisi olla keuhkoissa tai sydämessä mitään. Lihasperäistä tai ahdistusta ilmeisesti, mutta ei tätä kyllä jaksa viikko tolkulla :(( Maanantaina on onneksi neuvola aika, jossa aion kyllä tuoda esille että voivatko vaivani johtua pillereistä. Koen olevani ihan normaalilla tuulella suurimman osan ajasta, siksi jotenkin yllättynyt että ahdistus alkoi pillerien aloituksen jälkeen ja lähinnä vaivaa öisin..
Voiko oikeasti olla niin että ovat syypää?
Toinen laatta takana eikä menkkoja tullut tälläkään kertaa. Taitaa mennä testien ostamiseksi joka kuukausi oman mielenrauhan takia, tavallaan kiva mutta tavallaan ei. Tuo ns. ahdistus kohtaus taisi olla ainutkertainen eli fiilis on ollut parempi, vaikka päädyinkin menemään lääkärin puheille toisen kerran rinta vaivoista. Taitaa syy olla lihas/rankaperäinen, mutta luulen ahdistuksen katoavan sen myötä kun saa tiedon ettei ole mitään hätää (kunhan näin on). Iho on edelleen hyvässä kunnossa eikä rasvoitu niin paljon kun ekalla laatalla, sama koskee myös hiuksia. Kannattaa siis olla sinnikäs ja oikeasti testata useampi laatta ennen kuin homma mahdollisesti tasaantuu.
Ainoa mikä edelleen ärsyttää on se, että pillerit on otettava niin säännöllisesti.. vatsavaivaisena tämä tuottaa hieman ongelmia, mutta pitää vain olla varalaattoja.
Kyllä taitaa mulla päättyä tämä pilleri kokeilu viimeistään tammikuussa. Yöllä taas oli ihan kummallinen ahdistunut olo, ihan niin että päässä oli painetta ja epätodellinen huippaava olo. Mielessä taas pyöri kaikenmaailman asiat ja jotenkin pahoja mielikuvia. Olen myös onnistunut varmaan tämän ahdistuksen takia saamaan hartiat totaaliseen lukkoon, mikä ei helpota oloa ollenkaan. Olin jo helpottunut, kun lumepäivien jälkeen fiilis oli pari päivää hyvä ja uni maistui, mutta nyt taas viikon syötyä ahdistus on tainnut palata. Laitoin jo kyselyn neuvolaan, miten lopettaa turvallisesti pillerit ja sain käynti aikaa tammikuulle. Vituttaa kyllä suuresti, kun en ikinä ole kokenut tälläistä oloa ja aurallisen migreenin takia jouduin luopumaan edellisistä Yaz/Dizminelleistä joiden kanssa meni hyvin 7 vuotta. Tuntuu ettei pysty keskittymän kunnolla normielämään tällä hetkellä.
Onko täällä ketään kuka olisi aloittanut Slindat raskauden jälkeen? Ennen kuin menkat on edes alkanut? Onko tullut vuotoa/onko pillerit saanu menkat alkamaan?
Kirjoitan tänne myös kokemuksestani. Aloitin slindat myös tässä ja juuri on 1 lista kohta syöty (lumepillerit jäljellä). Gyne määräsi nämä endoon ja varastonraudan puutteen takia pitäisi vuodot saada hillityimmiksi. Olo on ollut aika huono nyt, ensimmäiset pari viikkoa meni suht hyvin vaikka oireita oli silloinkin ja menkat kesti myös pari viikkoa aloituksesta. Finnejä on myös tullut naamaan jonkun verran sekä hikoilua oli alussa sekä kylmä ja lämmin vuorottelivat ja myös tuota yöllistä heräilyä on ollut. Pahimmat oireet ovat kuitenkin olleet päänsärky (lievästi koko ajan), pahoinvointi, rintatuntemuksia eli rintakipua välillä eri puolilla ja kyljissä, painon tunne rinnalla ja tunne ettei saa kunnolla ilmaa, pyörryttäminen sekä yleinen heikko olo/olo kuin olisi kuumetta. Lääkärillä kävin ja verenpaine oli vähän koholla mutta ei kuulemma selitä oireita. Normaalisti verenpaine on minulla matala. Nyt kotona olen tosin mitannut ja verenpaine on ollut matala. Gyne neuvoi että söisin vielä toisen listan ja testaisin sen jälkeen oloa eli aika pitkä kuukausi on kyllä edessä. Ja tosiaan minulla on samat vastaavat oireet rintakivuista ja hengenahdistuksista aiemmistakin pilleri kokeiluista (useista) että mihinkään niskajumeihin ei oikein enää usko riitä..
PN kirjoitti:
Mulla pcos, ja endo, jonka vuoksi aloitin Slindat, gynen suosituksesta. Mulla myös migreeni, ja akne (toisinaan oireilee pahasti, toisinaan on rauhallinen), joten muut valmisteet ei olleet järkevä vaihtoehto gynen mukaan.
Oon nyt 3 kk näitä syönyt, alkuun iho rasvottui normaalia enemmän, samoin hiuspohja, mutta parin kk jälkeen tilanne normaalisoitui. Pari ekaa viikkoa päätä särki/juili useita kertoja, mutta ei laukaissut migreeniä kuitenkaan.
Kuukautiset on jäänyt pois, vaikka syön vihreät lumepillerit. Mikä on se tärkein juttu, koska endon vuoksi kivut todella kovat ja lamauttavat.
Mieliala muutoksia ei ole ollut, eikä paino ole nousut tai laskenut. Seksiä tekee mieli edelleen, paikat ehkä on vähän kuivemmat kuin ennen, muttei häiritsevästi.
Kaiken kaikkiaan oon ollu tyytyväinen näihin ja jatkan kyllä käyttöä. Näissä asioissa kannattaa antaa aikaa.
Nyt vedän kaikki takasin! 🙊 Kaikki alun sivuvaikutukset on palannut, hiukset rasvottuvat jo päivässä ja musta tuntuu että sitä myös lähtee normaalia enemmän?! ja finniä pukkaa. Masentaa, ja ahdistaa nykyään, ja seksiä ei kyllä tee mieli yhtään, ajatuskin puistattaa.
Ja ne menkat!!! Mullahan ei oo ollut kuin nämä yhdet, mutta aivan kamalat, kivut oli hirveitä ja jouduin töistä olemaan pois. Eli endon kanssa ei helpota kyllä kipuihin. Eikä mulla vaikuttanut vuodon määrää, runsaat oli. Alkoi laatan toisen viikon lopussa.
Pakko lopettaa näitten syöminen, nyt vaan mietin että syönkö laatan loppuun vai miten? Kun en heti uusia menkkoja haluais..
Aloitin Slindat viime keväänä pian niiden tultu markkinoille. Vaihto oli Desogestrel Sandozista, joka aiheutti jatkuvaa tiputtelua ja varsinaiset kuukautiset olivat runsaat.
Slindojen kanssa kuukautiset tahtoivat aluksi alkaa toiseksi viimeisellä rivillä ja jatkuivat kunnes uusi levy alkoi. Koska olen aiempienkin pillereiden kanssa kokeillut yli vuoden kunkin kanssa niin sinnikkäästi jatkoin näiden Slindojenkin kanssa - ja se kannatti! Nyt kuukautiset tulevat vihreiden pillereiden aikana ja ovat niukat (ehkä jäävät jatkossa jopa pois?).
Ihossa, hiuksissa tai mielialassa ei ole näiden aikana ollut suurta muutosta. Desogestrel Sandoz taas aiheutti hirvittäviä raivokohtauksia.
Olen tyytyväinen!
Eka liuska menossa. Aloitin vuosien tauon jälkeen uudelleen minipillerit. Olen kokeillut kaikki muut minipillerit läpi ja lopetin ne hirveiden haittavaikutusten takia (haluttomuus, aivosumu, kiukkuisuus, menkat tuli miten sattui).
Nyt oli pakko aloittaa kokeeksi slinda kun pms oireet ja menkkakivut yltyivät sietämättömiksi.
E-pillerit ei sovi migreenin takia ja hormonikierukka on omaan budjettiin liian kallis, ihan vaan sen takia, jos se ei sovikaan ja pitää ottaa pois. Kuparikierukkaa ei gyne mulle suositellut. Joten takaisin minipillereihin...
En ole päälle parin viikon aikana huomannu juuri mitään sivuvaikutusta, menkat toki jatkui tiputtelulla viikon, mutta nyt sekin vähentänyt huomattavasti. Edellisen kerran kun aloitin minipillerit vuosin useita kuukausia.
Finnejä ei ole tullut, mutta toisaalta syön myös isotretinoin kuuria tällä hetkellä. En ole huomannut vielä vaikutusta hiusten rasvoittumiseen.
Turvotusta ei ole toisin kuin mini-pillsien kanssa. Itseasiassa painoni on tippunut ja on kevyempi olo.
Ainoa mitä sivuvaikutus mikä on ollut, on päänsärky. Mutta se voi tulla myös toisesta lääkkeestä. Onneksi burana auttaa, mutta olisihan se kiva ettei sitäkään tarvitsisi jatkuvasti syödä.
Raportoin lisää kokemuksestani kunhan aikaa menee... Ja sivuvaikutuksia ilmantuu :D
Itse aloitin nämä noin viikko sitten, diane novaa söin n pari vuotta, mutta migreenin takia piti vaihtaa valmistetta. Harmittaa todella paljon kun diane Novalla sain ihon lähes virheettömän kuntoon, kun aiemmin oli ollu käytössä desogestrel, mikä räjäytti naaman hirveeseen kuntoon😔 Eli ehkä isoin asia mitä pelkään nyt tän slindankin kohdalla että tuo taas aknen. Samoin diane nova helpotti kipuihin ja vuoto oli niukkaa, pelkään että tämä pahentaa tilannetta. Minulla menkat alkoi jo eilen, vaikka olen vajaan viikon syöny slindaa, tai vuoto ei ole ainakaan vielä täysin normaalia, enemmänkin veristä limaa, ja särkylääkettä menny aika paljon..
Ilmeisesti tämä slinda laittaa pissittämään, rasittavaa kun koko ajan joutuu ravata vessassa. Mutta toivon että tällä ois laihduttava vaikutus, tässä vähän ajan sisään paino noussut n 10kiloa, niin ahdistaa ihan vähän.. Onko kellään kokemusta että vaikuttais painoon positiivisesti?😊 Jos on,niin miten nopeasti laskenut?
*m* kirjoitti:
Kirjoitan tänne myös kokemuksestani. Aloitin slindat myös tässä ja juuri on 1 lista kohta syöty (lumepillerit jäljellä). Gyne määräsi nämä endoon ja varastonraudan puutteen takia pitäisi vuodot saada hillityimmiksi. Olo on ollut aika huono nyt, ensimmäiset pari viikkoa meni suht hyvin vaikka oireita oli silloinkin ja menkat kesti myös pari viikkoa aloituksesta. Finnejä on myös tullut naamaan jonkun verran sekä hikoilua oli alussa sekä kylmä ja lämmin vuorottelivat ja myös tuota yöllistä heräilyä on ollut. Pahimmat oireet ovat kuitenkin olleet päänsärky (lievästi koko ajan), pahoinvointi, rintatuntemuksia eli rintakipua välillä eri puolilla ja kyljissä, painon tunne rinnalla ja tunne ettei saa kunnolla ilmaa, pyörryttäminen sekä yleinen heikko olo/olo kuin olisi kuumetta. Lääkärillä kävin ja verenpaine oli vähän koholla mutta ei kuulemma selitä oireita. Normaalisti verenpaine on minulla matala. Nyt kotona olen tosin mitannut ja verenpaine on ollut matala. Gyne neuvoi että söisin vielä toisen listan ja testaisin sen jälkeen oloa eli aika pitkä kuukausi on kyllä edessä. Ja tosiaan minulla on samat vastaavat oireet rintakivuista ja hengenahdistuksista aiemmistakin pilleri kokeiluista (useista) että mihinkään niskajumeihin ei oikein enää usko riitä..
Siis musta oli joteki tosi helpottavaa lukea noita sun kokemuksia noista rinnan kivuista ja ahdistuksista. Oon tänne kirjotellut noista omista kokemuksista nyt parilta kuukaudelta ja mulla alko just ihan noita vastaavia rinta tuntemuksia ja hengenahdistusta kakkosliuskan kohdilla, joista mainitsin käyneeni lääkärilläkin. Et jos se onkin johtunu näistä pillereistä myös.. Itse pistin sen piikkiin ja lääkärikin, että lihasjumia tullut rintarankaan. Kaikenlisäks ku tuntunu et jotain ahdistusta alkanut olemaan ni sekin vaan provonnu entistä enemmän kroppaa menemään jumiin. Lääkärissä vielä siis tutkittiin veri, keuhkot ja sydän ja kaikki ok.
Tekis mieli lopettaa tän kolmannen laatan jälkeen jos olo jatkuu yhtä ahdistuneena ja epätodellisena et jos tää ei koskaan helpotakaan ja pahenee vaan. Tammikuussa vasta lääkäriaikaa, mutta ei haittaa vaikka oisin hetken ilmankin nähdäkseni johtuuko olot vain pillereistä. Koitan jaksaa vielä laatan kaks vikaa viikkoa ja katsotaan sitten..
Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Minäkin työnnyn tänne kirjoittelemaan kokemuksistani tähän asti.. :D
Aloitin Slindat tässä kuussa, pari päivää menkkojen alusta ja olivat ihan niukkaa tiputtelua silloin.. heti kun aloitin, niin meni 2-4 päivää ja menkat loppuivat ja ehdin olla jo iloinen, että se oli siinä. Mitä vielä, olivat ehkä 2 päivää poissa ja nyt olen vuotanut 17 päivää, runsaasti ja kivuliaasti. Panadoleja kiskon kuin karkkia, kun alaselkä, lantio ja alavatsa ovat tulessa ja kouristelee. Yhteensä olen syönyt näitä 20 päivää, eli en kauhean kauan.Mieliala on niin normaali, kun se minulla voi vain olla (diagnooseina taustalla vaikea-asteisina masennus, ahdistus ja sos.tilanteiden pelko), joten en osaa erottaa että onko näistä tullut jotain vaikutusta.
Muuten aloittaminen tähän asti on ollut jopa ihan mukavaa, ei pahoinvointia, päätä särki kahtena ensimmäisenä päivänä, ei ole rintojen arkuuttakaan, iho on minulle normaali, mitä se on ollut aina.. tiedä sitten että tuleeko ne vielä edessäpäin.Sain Slindat ehkäisyneuvolasta ja siinä tapaamisen ohella katsottiin minun menkkojen sekalaisuutta (seuraan niitä Moona -appsilla) ja tämä mietti mahdollista endoa, koska minulla vuodot voi kestää jopa 2-3kk ja olla kuukaudenkin pois tai kaksikin ja alkaa taas ryminällä (runsaina ja niin kivuliaina, että en voi edes kävellä).
Todellakin toivon, että nämä tasaantuisi jossain vaiheessa.. olen lukenut redditistäkin toisten kokemuksia ja olon ja vuotojen tasaantuminen pitäisi tapahtua 3-6kk sisällä.
Lisään omia kokemuksia aikaisempaan viestiini, joten.. minulla menkat kestivät päälle kuukauden ja ne oli siis todella runsaat (anteeksi hieman graafisesta kuvauksesta, mutta se oli sellaista limaklönttien sekaisuutta ja ne eivät olleet ihan mitään pientä), jouduin ottamaan rautalisää sen vuoksi ja panadol 1g meni 3 kertaa päivässä ja välillä tuntui, että olisi vahvempaakin pitänyt olla.
Nyt minulla on ollut 3-4 vuodotonta päivää, olo on hyvä ja voinko sanoa helpottunut ja tuohon meni minulla 1½ liuskaa, lumepillereitä en ottanut ja ajattelin tulevaisuudessakin jättää ne pois. Todellakin toivon, että tämä ruljanssi on ohi nyt, minulla oli sellaiset vuotopäivät, että piti rajoittaa menoja tosi paljon, roskien vientikin oli vähintään mielenkiintoista.
Muuten tämä on ollut edelleen suht helppoa, ei pääkipuja, ehkä hiukset rasvoittuu nopeammin, tai se on sitä, kun pipoja tulee nyt käytettyä enemmän, kun menee ulos.
Syönyt Slindaa nyt ekan kuukauden. Mielialavaihtelut ja ahdistus on todella paljon vahvemmat mitä ennen. Uutena oireena tullut pahoinvointi, joka osuu nyt lumepilleripäiville (sattumaako?). Alavatsa koko ajan kipeä ja turvonnut. Mä luulen että vaihdan nämä johonkin toiseen.