Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1271)
Olen käyttänyt nyt viisi kuukautta. Kolme kuukautta meni niin että kuukautiset niukkoina noin viikon välein. Nyt jääneet kokonaan pois. Muutaman kerran pikku vuotoa, joka loppui päivässä. Alussa oli epämääräisiä vatsatuntemuksia ja rintoihinn sattui. Ne onneksi kadonneet. Paino on laskenut noin 4 kiloa. Hiukset ja iho rasvottuu nopeasti. Näppylöitä tulee helpommin, mutta ei haitaksi asti. Mieliala on jo tasaantunut alun heittelyihin verrattuna. Mulle ei ole sopinut mitkään minipillerit ja tänä nyt näyttäisi olevan toimiva. Seuraava siirto olisikin ollut piuhojen katkaisu, jolta taidan nyt säästyä. En syö lumepillereitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Missamenkat kirjoitti:
Onko täällä ketään joka olisi lopettanut Slindat? Kaipaisin kokemuksia.
Ehdin syömään pillereitä kuukauden, tänä aikana tuli 2 kertaa menkat ja kun lopetin, niin tyhjennysvuoto. Tästä on nyt aikaa reilu kuukausi, menkat nyt 9 päivää myöhässä. Koko ajan kipuilua alavatsassa kuin olisi kuukautiset ja valkovuotoa tulee jotenkin tosi paljon. Raskaustestit on tehty kotona ja TK:ssa (verestä) ja negatiivisia olivat.
Tämän lisäksi on kamala turvotus ja ummetus. Joo, kuulostaa ihan raskausoireilta mutta ei siitä ainakaan testien mukaan ole kyse.
Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Eniten huolettaa kun menkkoja ei näy. Ehdin syömään pillereitä vain kuukauden niin voiko ne oikeasti siinä ajassa vaikuttaa näin rajusti?
Käytin 2 kuukautta. Lopetuksen jälkeen tuli samanlaisia outoja oireita; runsasta valkovuotoa, kipuilua alavatsassa, mahassa turvotusta ja vatsa oli löysällä.... Liitin vatsaoireet muuhun kun en löytänyt tietoa että muilla olisi tullut samanlaisia haittavaikutuksia. Nyt 5 kk lopettamisesta ja menkat on normalisoituneet. Iho-oireita on yhä, kohta lääkäriin jos ei lopu....
Hox! Täällä myös eräs lopettanut. Lopettamisesta tulee pian kuukausi ja samat oireet täälläkin. Vatsa oireilee myös. Joinain päivinä ummettaa, joinain on lähes sekasin. Nännit ovat myös kipeät ja turvoksissa. Raskaustestin mukaan en raskaana. Huoh loppuispa pian
Heippa!
Täällä Slinda-valmiste ollut käytössä toukokuusta 2020 asti.
Kierto tasoittui aika nopeasti kp 27-28. Ikinä ei ole kierto ollut näin tasainen, ei edes ilman ehkäisyä.
Kasvojen iho parantunut huomattavasti. Käytin ehkäisykapselia syksystä 2018 noin vuoden ajan. Kapseli teki kasvoille todella ikäviä ihonalaisia paiseita. Näytin ihan kamalalta. Myös jatkuvaa tiputteluvuotoa esiintyi. Menkat tuli 2 vkon välein, jopa 10 pvn välein toisinaan.
Kun kapseli poistettiin syksyllä -19, iho ei parantunut juuri ollenkaan. Välivuodot kyllä loppuivat.
Slindan aloittamisen jälkeen iho parani uskomattoman paljon! Nyt voin olla hyvillä mielin ihmisten ilmoilla myös ilman meikkiä.
Olen siis erittäin tyytyväinen tällä hetkellä.
Lopetin Slindan käytön ensimmäisen levyn jälkeen gynekologin kehotuksesta. Mielialani huononi aivan oleellisesti, vaikka kaikki on elämässäni kunnossa ja olen onnellinen. Slinda teki selvästi minusta masentuneen, ahdistuneen ja helposti raivostuvan. Lisäksi sain pahoinvointikohtauksia, jouduin lähes päivittäin pidättelemään oksennusta käsi suun edessä. Iho huononi myös selvästi - kasvojen reunoille ja alaosiin tuli punaisia pattirykelmiä. Ilmeisesti tämän valmisteen kanssa on täysin 50/50, kenelle se sopii. Toisilla toimii kuin unelma, toisille jäävät pelkät haitat käteen. Sama taitaa kylläkin päteä kaikkiin hormonivalmisteisiin.
Mietin tässä vain, että kun monien ja myös itseni kohdalla näyttää olevan yleistä, että vuoto ei ala lumepillerien aikana eikä vähän niiden jälkeen vaan esimerkiksi kolmannella liuskan viikolla, niin miten on mahdollista, että slindat ehkäisevät raskaudelta kun lumetabletit syödään ovulaation aikoihin?
Mietin myös, että jos kierto on tosi epäsäännöllinen niin tilanne on tällöin sama. Toisaalta luulisi, että pakkausselosteessa lukisi jotain tästä, mikäli vaara olisi.
Eka pilleri otettu tänään, toivon kovasti että nämä nyt sopisivat! Onko lumetabletit pakko ottaa, vai voiko ne jättää väliin ja aloittaa vaan uuden liuskan?
Vierailija kirjoitti:
Mietin tässä vain, että kun monien ja myös itseni kohdalla näyttää olevan yleistä, että vuoto ei ala lumepillerien aikana eikä vähän niiden jälkeen vaan esimerkiksi kolmannella liuskan viikolla, niin miten on mahdollista, että slindat ehkäisevät raskaudelta kun lumetabletit syödään ovulaation aikoihin?
Mietin myös, että jos kierto on tosi epäsäännöllinen niin tilanne on tällöin sama. Toisaalta luulisi, että pakkausselosteessa lukisi jotain tästä, mikäli vaara olisi.
Tehohan perustuu siihen, ettei ovulaatiota tapahdu eli munasolu ei irtoa. Pillereitä syödessä ei tule kuukautisia vaan ns. tyhjennysvuoto eli vain kohdun limakalvo irtoaa ja vuodat. Tavallaan kehon omaa kiertoa ei edes ole.
Ja olen koko ajan luullut että kierto on samantyylinen kuin ilman pillereitä. Kiitos tästä!
Mites muuten kun oksensin 6-7h migreenissä pillerin oton jälkeen niin eikös se ole ehtinyt imeytyä? Kun pakkausselosteessa puhutaan että jos oksentaa 3-4 tunnin kuluessa niin täytyy käydä varotoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen koko ajan luullut että kierto on samantyylinen kuin ilman pillereitä. Kiitos tästä!
Mites muuten kun oksensin 6-7h migreenissä pillerin oton jälkeen niin eikös se ole ehtinyt imeytyä? Kun pakkausselosteessa puhutaan että jos oksentaa 3-4 tunnin kuluessa niin täytyy käydä varotoimiin.
Näin olen ainakin lukenut, että ei ole ns. normaalia kiertoa ja useimmat pillerit juuri perustuvat ovulaation estoon :) Miettinyt itsekin vuosien aikana näitä, heh.
Ja on ehtinyt imeytyä, siinä ajassa olisi pitänyt mennä nielusta vatsaan ja imeytyä. Jos joskus tuntuu epävarmalta, että onko kerinnyt imeytyä niin voihan sitä pitää varalaattaa ja ottaa uusi varoiksi. Noin tehnyt itse joskus jos siinä ja siinä onko 3-4h mennyt.
Pari kysymystä minipillereistä:
1) Pitääkö paikkansa, että niissä ei ole veritulppariskiä?
2) Jääkö menkat pois?
3) Onko mitään minipilleriä, joka soveltuisi (hormonaalisesta) aknesta kärsivälle?
Hei! Kiitos kaikille kokemuksista. Minulle gyne kirjoitti eilen reseptin käytettäväksi Mirenan lisäksi. Mirena auttanut endokipuihin, mutta tuonut jatkuvat vuodot. Gyne ajatteli, että Slindalisällä ne saataisiin loppumaan. Onko muita, joilla tämä annettu Mirenan lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Pari kysymystä minipillereistä:
1) Pitääkö paikkansa, että niissä ei ole veritulppariskiä?
2) Jääkö menkat pois?
3) Onko mitään minipilleriä, joka soveltuisi (hormonaalisesta) aknesta kärsivälle?
1. Ei pidä paikkansa. Minipillereistä on lisääntynyt riski, esim. Slindojen selosteessa mainitaan.
2. Jollain saattaa jäädä, yksilökohtaista. Vuoto voi olla normaali, epäsäännöllinen tai jäädä pois.
3. Tähän en osaa vastata. Lääkäri sanoi itselle, että joillain akne oli Slindojen aikana jopa parantunut.
247 päivittelee tilannetta. Ylihuomenna alkaa kolmannen laatan lumepillerit. Tokan laatan 11. pillerin kohdalla alkoi 10 päivää kestänyt välivuoto, joka oli runsasta ja kivuliasta, lumepillerien aikana vuoto oli sit taas ihan olematonta ja kivutonta. Aattelin, että jes täähän on hyvä. Ja mitä vielä, kolmannen laatan 11. pillerin kohdalla alkoi taas julmetun kipeä, runsas, tällä kertaa 8 päivää kestänyt välivuoto. Aattelin, että skippaisin tän laatan lumepillerit jos sillä sais nuo välivuodot loppumaan. Nyt kuitenkin parin vuodottoman päivän jälkeen alkoi uudelleen vuoto, niin en nyt tiiä mitä tekisin lumepillerien kanssa. Onko kellään kokemuksia, auttaako lumepillerien skippaaminen välivuotoihin?
Itse vaihdoin Cerazettesta mielialavaihteluiden(tasotruivat kyllä toisen laatan kohdalla) takia Slindaan, mutta nyt ensimmäisen laatan jälkeen joudun kyllä lopettamaan. Hiukseni ovat lähteneet päästä todella reipasta tahtia, ennen paksut ja hyvinvoivat hiukset ovat muuttineet tooodella rasvaisiksi ja ohuiksi, ylhäällä ei viitsi pitää edes kiinni kun näkyy jo "kaljuja" kohtia. Naaman akne on pahentunut todella paljon, ja alavatsan turvotus on jatkuvaa. Lumetablettien aikanakaan ei tullut kuukautisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nyt kuukausi takana. Ihan tyytyväinen olen ollut eli mitään merkittäviä haittoja ei ole ollut. Iho rasvaisempi kuin ennen, mutta ei mitenkään ylitsepääsemättömästi. Hiuspohja rasvoittuu myös todella nopeasti, mutta toivon että menisi ohi.. Mielialassa ei merkittävää muutosta ja seksi pyörii mielessä normaaliin tapaan. Väsymystä oli ekojen viikkojen aikana, mutta se katosi.
Joku myös mainitsi, että vaikuttanut unenlaatuun. Voin kompata, heräilen aika usein nykyään kesken unien, mutta alkanut ehkä vähän helpottamaan. Tätä ei oltu mainittu muistaakseni haittavaikutuksien listassa, mutta kummallisesti alkoi pillerien aloituksen jälkeen.
Mielenkiinnolla odotan miten menkkojen käy. Yazien kanssa alkoi aina viimeistään uuden laatan aloittaessa, mutta ei ole näkynyt eikä tuntemuksia ole ollut.. Raskaustestin ostin varoiksi ja huomenna sen kyllä teen. Kiva homma jos menkat katoavat, mutta pieni epävarmuus varmasti iskee jatkossakin jos menkkoja ei kuulu.
Pillerien lyhyt ottoikkuna on tuottanut vaikeuksia, mutta laitoin hälytyksen puhelimeen etten varmasti unohda.
Joka tapauksessa olen ollut aika tyytyväinen ja ajattelin jatkaa käyttöä. Katsellaan tilannetta sitten parin kuukauden päästä taas!
Palaan kuulumisiin. Kohta toinen laatta takana. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on helpottanut, mutta univaikeudet pahentuneet. Olen myös alkanut olemaan todella ahdistunut enkä näe sille mitään varsinaista syytä. Toki tuo unettomuus stressaa. Heräilen öisin useasti, näen hirveästi unia ja rintaa puristaa usein, painon tunne vaivaa ja sykkeet nousee. Kävin lääkärissäkin, mutta ei pitäisi olla keuhkoissa tai sydämessä mitään. Lihasperäistä tai ahdistusta ilmeisesti, mutta ei tätä kyllä jaksa viikko tolkulla :(( Maanantaina on onneksi neuvola aika, jossa aion kyllä tuoda esille että voivatko vaivani johtua pillereistä. Koen olevani ihan normaalilla tuulella suurimman osan ajasta, siksi jotenkin yllättynyt että ahdistus alkoi pillerien aloituksen jälkeen ja lähinnä vaivaa öisin..
Voiko oikeasti olla niin että ovat syypää?
Toinen laatta takana eikä menkkoja tullut tälläkään kertaa. Taitaa mennä testien ostamiseksi joka kuukausi oman mielenrauhan takia, tavallaan kiva mutta tavallaan ei. Tuo ns. ahdistus kohtaus taisi olla ainutkertainen eli fiilis on ollut parempi, vaikka päädyinkin menemään lääkärin puheille toisen kerran rinta vaivoista. Taitaa syy olla lihas/rankaperäinen, mutta luulen ahdistuksen katoavan sen myötä kun saa tiedon ettei ole mitään hätää (kunhan näin on). Iho on edelleen hyvässä kunnossa eikä rasvoitu niin paljon kun ekalla laatalla, sama koskee myös hiuksia. Kannattaa siis olla sinnikäs ja oikeasti testata useampi laatta ennen kuin homma mahdollisesti tasaantuu.
Ainoa mikä edelleen ärsyttää on se, että pillerit on otettava niin säännöllisesti.. vatsavaivaisena tämä tuottaa hieman ongelmia, mutta pitää vain olla varalaattoja.
Kyllä taitaa mulla päättyä tämä pilleri kokeilu viimeistään tammikuussa. Yöllä taas oli ihan kummallinen ahdistunut olo, ihan niin että päässä oli painetta ja epätodellinen huippaava olo. Mielessä taas pyöri kaikenmaailman asiat ja jotenkin pahoja mielikuvia. Olen myös onnistunut varmaan tämän ahdistuksen takia saamaan hartiat totaaliseen lukkoon, mikä ei helpota oloa ollenkaan. Olin jo helpottunut, kun lumepäivien jälkeen fiilis oli pari päivää hyvä ja uni maistui, mutta nyt taas viikon syötyä ahdistus on tainnut palata. Laitoin jo kyselyn neuvolaan, miten lopettaa turvallisesti pillerit ja sain käynti aikaa tammikuulle. Vituttaa kyllä suuresti, kun en ikinä ole kokenut tälläistä oloa ja aurallisen migreenin takia jouduin luopumaan edellisistä Yaz/Dizminelleistä joiden kanssa meni hyvin 7 vuotta. Tuntuu ettei pysty keskittymän kunnolla normielämään tällä hetkellä.
Täällä taas! Neljäs laatta kohta syöty ja tämä kuukausi on ollut jo helpompi. Kävin tänään neuvolassa juttelemassa, kun halusin vaihtaa pillerit noiden hc oireiden takia, mutta taidan vielä kokeilla.. Sairaanhoitaja sanoi, että voi olla että pahin on takana, joten suosittelen muitakin kyllä olemaan sinnikkäitä ja kokeilemaan vähintään sen 3kk! Toki noi kaikki oireilut voi johtua muistakin elämän asioista, mutta itse yhdistin ne pillereihin.
Naama edelleen rasvoittuu aika helposti ja päänahka, mutta ei oikeastaan finnejä ja hiuksia nyt voi yrittää hoitaa hyvillä tuotteilla. Turvotusta on aika usein, mutta ei sekään ole sellaista ettei asian kanssa pysty elämään.
Katsotaan miten tulevat kuukaudet menee, toivottavasti kroppa sopeutuu entistä paremmin koko ajan!
Hei!
Onko kenelläkään sattunut häviämään yksi pilleri ja miten olette toimineet? Ohjeissa ei tästä mainintaa joten nyt vähä mietityttää. Otin seuraavan päivän pillerin koska ei ole ”varaliuskaa”. Vastauksista olisi nyt iso apu!
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Onko kenelläkään sattunut häviämään yksi pilleri ja miten olette toimineet? Ohjeissa ei tästä mainintaa joten nyt vähä mietityttää. Otin seuraavan päivän pillerin koska ei ole ”varaliuskaa”. Vastauksista olisi nyt iso apu!
Eiköhän silloin toimittaisi niin kuin unohtaisi pillerin, ei missään neuvota tietenkään ottamaan seuraavaa tilalle, kun se sekoittaisi rytmin, mutta ei se kielettyäkään ole. Kunhan varmaan huolehtii että syö lopulta tarvittavan määrän pillereitä jotta teho säilyy. Joskus olen kuullut, että pillerit sisältäisivät eri määrän hormoneja eri vaiheessa, mutta en tiedä pitääkö paikkansa. Siksi ne otettaisiin tietyssä järjestyksessä.
Itselläni jäi kerran toisella viikolla yksi ottamatta oksennuksen takia eli unohdusta kului ns 24h, mutta selvisin säikähdyksellä. Varalaatta kannattaa siis aina olla!
Heippa.
Mulla huomenna vaihto Cerazettesta Slindaan, koska olen lihonut sen verran, että BMI:n mukaan Cerazette ei enää teholtaan ehkäise näin isokokoista raskaudelta välttämättä. Tai näin ainakin perheneuvolasta sanottiin. BMI siis yli 35 joka on kuulemma raja.
Jännittää miten nuo Slindat sopii itselle. Ainakin jos tuo nestettä poistava ilmiö osuu omalle kohdalle niin on tervetullutta!
Vierailija kirjoitti:
Eka liuska menossa. Aloitin vuosien tauon jälkeen uudelleen minipillerit. Olen kokeillut kaikki muut minipillerit läpi ja lopetin ne hirveiden haittavaikutusten takia (haluttomuus, aivosumu, kiukkuisuus, menkat tuli miten sattui).
Nyt oli pakko aloittaa kokeeksi slinda kun pms oireet ja menkkakivut yltyivät sietämättömiksi.
E-pillerit ei sovi migreenin takia ja hormonikierukka on omaan budjettiin liian kallis, ihan vaan sen takia, jos se ei sovikaan ja pitää ottaa pois. Kuparikierukkaa ei gyne mulle suositellut. Joten takaisin minipillereihin...En ole päälle parin viikon aikana huomannu juuri mitään sivuvaikutusta, menkat toki jatkui tiputtelulla viikon, mutta nyt sekin vähentänyt huomattavasti. Edellisen kerran kun aloitin minipillerit vuosin useita kuukausia.
Finnejä ei ole tullut, mutta toisaalta syön myös isotretinoin kuuria tällä hetkellä. En ole huomannut vielä vaikutusta hiusten rasvoittumiseen.
Turvotusta ei ole toisin kuin mini-pillsien kanssa. Itseasiassa painoni on tippunut ja on kevyempi olo.Ainoa mitä sivuvaikutus mikä on ollut, on päänsärky. Mutta se voi tulla myös toisesta lääkkeestä. Onneksi burana auttaa, mutta olisihan se kiva ettei sitäkään tarvitsisi jatkuvasti syödä.
Raportoin lisää kokemuksestani kunhan aikaa menee... Ja sivuvaikutuksia ilmantuu :D
Toinen laatta lähes lopussa.
Ainoa sivuoire tällä hetkellä on tiputtelua. Se ei onneksi ole jatkuvaa ja runsasta niin kuin cerazettejä syödessä. Noin viikon ajan tiputtelua ja viikon ajan normaali.
Pms oireet on lieventynyt hurjasti. Ei ole ollut enää raivoamista ja itkeskelyä samaan tapaan.
Toivotaan, että tiputtelua lakkaisi piakkoin.
Käytin 2 kuukautta. Lopetuksen jälkeen tuli samanlaisia outoja oireita; runsasta valkovuotoa, kipuilua alavatsassa, mahassa turvotusta ja vatsa oli löysällä.... Liitin vatsaoireet muuhun kun en löytänyt tietoa että muilla olisi tullut samanlaisia haittavaikutuksia. Nyt 5 kk lopettamisesta ja menkat on normalisoituneet. Iho-oireita on yhä, kohta lääkäriin jos ei lopu....