Slinda minipillerit
Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?
Kommentit (1254)
Siirryin dienorette ye-pillereistä näihin veritulppa -riskin takia (olen tupakoiva t1 diabeetikko).
Nyt viides levy menossa. Mulla oli näiden kanssa vähän niinkuin kuherruskuukausi ekan paketin aikana: Eli ei vuotoja, ei kuukautisia, ihossa, hiuksissa tai painossa ei mitään eroa.
Kunnes tuli kolmannen liuskan viimeinen viikko. Päänahka on nyt kuiva, hiukset rasvoittuvat, naama puskee enemmän rasvaa ja näppylöitä. Välillä on sellainen "menkka-tunne" alaselässä (joka toki voi johtua viikkojen makoilusta sohvalla murtuneen jalan vuoksi).. Mielialat meinaa heitellä, turhaudun ja tiuskin herkemmin, välillä tuntuu että itkukin tulee herkemmin. Joka liuskasta oon syönyt lume-pillerit.
Painosta en osaa sanoa mitään kun ei vuoteen ole ollut toimivaa vaakaa.
Sinänsä ketuttaa että ostin näitä (ensimmäisen paketin sain ilmaiseksi e-neuvolasta) paketin 39€..
Eli vieläkään ei ole nähtävillä hormonien tasaantumista saati menkkoja. Hiuksiin yrittänyt saada apua lv shampoosta, non toxic luonnonkosmetiikka shampoista ja head and shouldersista. Sitten eräs itse viisaampi tokaisi että jos syy on hormonaalinen, ulkoisesti ei ole juurikaan mitään tehtävissä. Alkaa olla ikävä dienoretteja :---(
Joku päivä soittelen e-neuvolaan, pohtinut että seuraava kokeilu voisi olla kuparikierukka.
Kirjoitinkin aiemmin, että tarkoituksena on vaihtaa asap takaisin cerazetteihin. Ja tämä onneksi onnistui kun kerroin gynelle haitoista, etenkin kun endometrioosin kanssa kivuttomuus on tavoite: ei onnistu näillä slindoilla. Tulipahan koitettua. Ja hei kiitti sinulle, joka kommentoit aiemmin viestiäni – en tiennyt tästä antiandrogeenistä. Mutta ymmärrän kokemusten kautta, että tämä kyllå näkyy kehossa. Olen melko naisellisen muotoinen ja huomaan herkästi lisäestrogeenin vaikutukset kehossa. Tuo cerazette kyllä tasaa tuota eikä ole kokoaika rinnat aivan turvonneet tms. Minulla on myös taipumusta kyytiin, jotka lisäävöt/kertaavat tuota elimistön estrogeenin määrää.
Kiva kuulla, että vaihto Cerazetteihin onnistuu. Itse pyrin asap samaan. On hassua, että niitä mainostetaan lihottavina pillereinä. Puppua. Toki voi olla, ettei joillekin sovi. Mutta kyllä pillerit, joissa on estrogeenia (yhdistelmät) tai antiandrogeeninen keltarauhashormoni (mm. Slinda) on enemmän kehoa paisuttava vaikutus.
Mulla on ihan sama, että herkästi huomaan lisäestrogeenin vaikutukset kehossani. Kun Cerazettet jättää minullakin menkat pois, tilanne kehossa ja esim. kohdussa on erittäin rauhallinen, ei-turpoava, selluliitti vähenee jne jne.
Näitä kokemuksia olisi toki kiva kuulla lisää. Löytyykö?
Vierailija kirjoitti:
Miten monta kiloa te olette laihtuneet, jotka olette Slindat aloittaneet ja laihtuneet? Oletteko olleet laihiksella muutenkin? Tai normaali- vai ylipainoisia?
Mulla paino tippui 3kg, nyt pysähtynyt ja kolmas liuska lopuillaan. Normipainossa olin ja olen, eikä ole laihdutuspyrkimyksiä ollut.
Itse oon syönyt nyt Slindoja 4 kuukautta. Menkkoja ei ole tullut sen jälkeen kun alotin (aluksi oli 2 viikkoa tiputtelua), mutta olenkin jättänyt lumepillerit syömättä pahojen kuukautiskipujen takia. Pari ekaa kuukautta meni loistavasti, paino tuli vähän alaspäin ja tosiaan niitä menkkoja ei ollut. Nyt neljän kuukauden jälkeen iho on huonommassa kunnossa ja turvotusta tosiaan löytyy, paino lähtenyt taas nousuun vaikka elämäntapojen osalta ollaan samassa tilanteessa kun pillerit aloitin. Mielialavauhtelut ovat kyllä suuret, itkettää jatkuvasti. Kierukkaa tässä pohdin seuraavaksi vaihtoehdoksi.
Älkää nyt hyvät naiset syökö mitään pillereitä. Kuunnelkaa vain Maria Nordinin ohjeita ja hallitkaa itse kiertonne ja ehkäisynne.
Aloitin nämä runsaisiin vuotoihin ja eka levy menossa.
Aloitin kierron ekana päivänä ja nyt on vuotoa 18 päivää takana, tällä hetkellä erittäin runsasta ja kivuliasta.
Elämäni ensimmäistä kertaa olen joutunut olemaan menkkakipujen takia pois töistä.
Toivottavasti tilanne tasoittuu, mitään muita ikäviä oireita näistä ei nimittäin ole tullut.
Aloittamassa Slindat tänään. Vaihdan yhdistelmäehkäisystä yllättäen puhjenneen migreenin takia. Jännittää, mutta toivon todella, että sopisi ilman kummempia hankalia sivuoireita.
Mieleen tuli lähinnä se, että onko unohduksessa minkäänlaista varoaikaa? Lähinnä se, että kuinka justiinsa on ottaa tabletit aina 24h välein vai voiko heittää parilla tunnilla? Apteekkari mainitsi 12h varoajasta, mutta selosteessa ei lue tästä mitään.. Pitää varmaan soitella vielä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittamassa Slindat tänään. Vaihdan yhdistelmäehkäisystä yllättäen puhjenneen migreenin takia. Jännittää, mutta toivon todella, että sopisi ilman kummempia hankalia sivuoireita.
Mieleen tuli lähinnä se, että onko unohduksessa minkäänlaista varoaikaa? Lähinnä se, että kuinka justiinsa on ottaa tabletit aina 24h välein vai voiko heittää parilla tunnilla? Apteekkari mainitsi 12h varoajasta, mutta selosteessa ei lue tästä mitään.. Pitää varmaan soitella vielä lääkäriin.
Ei se ole niin tunnin päälle. Pari tuntia voi suuntaansa heittää.
Slindoissa hämää että niitä mainostetaan jotenkin uutena tuotteina. Nehän sisältää drospirenonia joka aiheutti naisilla kuolemia joitakin vuosia sitten? Nimenomaan veritulppiin liittyen ja tätä määrätään ihmisille juuri siitä syystä ettei se aiheuttaisi niitä? Vai liittyyko se siihen että kuoleman aiheuttaneet ovat olleet nimenomaan e-pillereitä eikä mini.
Vierailija kirjoitti:
Slindoissa hämää että niitä mainostetaan jotenkin uutena tuotteina. Nehän sisältää drospirenonia joka aiheutti naisilla kuolemia joitakin vuosia sitten? Nimenomaan veritulppiin liittyen ja tätä määrätään ihmisille juuri siitä syystä ettei se aiheuttaisi niitä? Vai liittyyko se siihen että kuoleman aiheuttaneet ovat olleet nimenomaan e-pillereitä eikä mini.
Veritulpat liittyy kuulemma yhdistelmäpillereihin. Pelkkä drospirenoni ei ole riskitekijä.
Olen syönyt Slindaa nyt 4 liuskaa (eli 4kk) vaihdoin vreya pillereistä näihin korkean veritulppriskin vuoksi (sukurasite)
Vreyaa söin alunpeein pahaan akneen teininä. Söin sitä kuitenkin loppupeleissä 15v putkeen, piti ihoni hyvänä. Nyt Slindan kanssa olen huomannut seuraavat vaikutukset;
-ekan ja tokan liuskan aikana todella voimakkaat menkka kivut ja runsaat menkat
-.. edellisten jälkeen menkat hävis kokonaan
-välillä kiukuttaa/turhauttaa ilman syytä
-akne ei ole palannut mutta iho ei ole yhtä hyvä kuin vreyan kanssa. On rasvaisempi ja satunnaisia näppyjä tulee
Olen ollut suht tyytyväinen tuotteeseen. Lääkkeen vaikuttavuutta Mielialaan aion seurata vielä lisää. Toistaiseksi mitään pahoja mielialaoireita ei ole tullut.
Itsellä alkanut juuri toinen liuska ja söin myös vihreät. Taustatietoina se, että olen kärsinyt hormonaalisesta aknesta murrosiästä saakka ja ei vain laantunut ja siksi söin Diane Novaa varmaan 10 vuotta, joka olikin ihanaa aikaa. Kolmikymppisenä sitten puhkesi migreeni ja jouduin lopettamaan Dianet ja iho räjähti tietenkin. Olen ollut monta vuotta pelkällä kondomiehkäisyllä, kun minipillereitä en aknen vuoksi halunnut kokeilla. Hormonikierukkaan liittyy sama akneriski ja kuparikierukka taas olisi ollut huono, kun kuukautiset ovat jo luonnollisena liian runsaat (mutta eivät onneksi juurikaan kivuliaat).
Slindan osalta ei vielä ainakaan mitään huonoja kokemuksia, mutta toki vasta yksi liuska on syöty, joten mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Mielialaan ei ole ollut mitään vaikutuksia, ja mielestäni ei painoonkaan eli ei ole laskenut, mutta onneksi ei myöskään noussut. Ihon osalta tilanne on ehkä hieman parempi, mutta vaikutus ei ole iso. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on minulla aina ollut ongelma (silloin, kun en ole syönyt Diane Novaa), niin niiden osalta en ole huomannut mitään muutosta ainakaan huonompaan suuntaan. Ehkä hienoinen muutos parempaan.
Itse aloitin pillerit gynen luvalla ohjeiden vastaisesti eli kuukautisten 5. päivänä ja on käytetty lisäehkäisyä. Ihan ensimmäisinä päivinä oli muutaman kerran vatsan kipristelyä, mutta ei mitenkään pahaa kylläkään. Aloitettaessa käynnissä olleet kuukautiset kestivät mielestäni vähän normaalia pidempään ja ehkä viikko sen jälkeen oli vielä semmoista niukkaa ruskeaa vuotoa. Sen jälkeen loppuivat ja seuraavat kuukautiset alkoivat siihen aikaan, mihin niiden piti normaalistikin alkaa, muutama päivä ennen lumepillerijaksoa. Lumepillereiden aikaankin oli vuotoa ja nyt kun uusi liuska aloitettu, tuntuu loppuneen.
Monella ovat alkaneet haittavaikutukset vasta myöhempien liuskojen aikana, joten kauhulla täällä odotan. Kaikkein eniten pelkään sitä, jos tulee hiustenlähtöä, koska hiukseni eivät muutenkaan kovin paksut ole.
Mulla on nyt eka liuska noin puolessa välissä. Tätä ennen oli kuparikierukka, se täytyi poistaa kuitenkin jatkuvan verenvuodon ja kovien kipujen takia. Aiemmin on ollut useampia eri pillereitä, mikään ei ole sopinut (raivokohtaukset, kauhea limakalvojen kuivuus ja haluttomuus sekä jatkuva vuoto).
Tässä oireet mitä olen huomannut nyt parin viikon aikana
-Mieliala vaihtelee ihan kauheasti. Itken ja tuskastun välillä monta kertaa päivässä. Kaikki ärsyttää, vituttaa ja ahdistaa.
-Kuumat aallot. Ikinä ei ole sopivan lämpöinen olo. Kehon lämpötila vaihtelee jopa puolen minuutin välein, ensin kylmä, sitten kauhea tuskanhiki jne.
-Hiukset rasvoittuu kauheaa vauhtia, leukaan tullut finnejä, mutta iho on pintakuiva. Huulet kuivuu koko ajan.
-Halut kadonnut täysin. Seksi jopa ahdistaa ja ällöttää.
- Tämä on enemmänkin plussaa, mutta tissit on kasvanut. Ovat tosin vähän aratkin. Paino on noussut noin kilon verran (nestettä?)
-Huimaa. Välillä myös etova olo. Aivosumu.
Olen jo nyt ihan kyllästynyt, mutta kai se on pakko katsoa, että josko oireet lähtisi helpottamaan.
Minulla 3. liuska menossa ja koko tänä aikana 2 vuodotonta päivää slinda+mirena yhdistelmällä. Eivät sovi kummatkaan, mutta gynella pakottivat endometrioosin hoitona kokeilemaan vielä kerran.
Muuten sivuoireita ei juuri ole, paitsi huono unenlaatu ja hiusten nopeampi rasvoittuminen. Paino pysyy kurissa, kipuja ei ole ja turvotus poissa. Jatkuva vuoto pakottaa lopettamaan tämän kokeilun tähän liuskaan. Kierukasta myös samalla eroon.
4kk Slindoja ja naama on aivan järkyttävässä kunnossa. Pms ja menkat poissa mutta ei tätä naamaa kestä kun alkaa olemaan jo kipeäkin. Tuskin nämä akne ongelmat tulee helpottumaan kuukausienkaan kuluessa. Ärsyttää kun vihdoin olisi päässyt runsaista menkoista ja järkyttävistä pms oireista eroon niin eikö sitten naamasta tule kuin petolinnun perä. ARghh
Tuli todella tyhmä olo kun apteekkari suositteli ostamaan vain yhden laatan pillereitä testiin. Kävi sitten niin että oksensin yhden tabletin ja ei ollut back up laattaa mistä ottaa vara tabletti. Eli ns. unohdusta kului 24h. Nyt vain toivotaan että teho on tarpeeksi vahva jo kakkosviikolla ettei tule mitään ylläreitä. En kyllä tiedä onko nämä minipillerit se oikea keino, kun on niin lyhyt varoaika.
Muuten oireina näin aluksi on ollut ehkä ainoastaan hiusten rasvoittumista ja varmaan kyllä vaikuttaneet unenlaatuun myös.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä alkanut juuri toinen liuska ja söin myös vihreät. Taustatietoina se, että olen kärsinyt hormonaalisesta aknesta murrosiästä saakka ja ei vain laantunut ja siksi söin Diane Novaa varmaan 10 vuotta, joka olikin ihanaa aikaa. Kolmikymppisenä sitten puhkesi migreeni ja jouduin lopettamaan Dianet ja iho räjähti tietenkin. Olen ollut monta vuotta pelkällä kondomiehkäisyllä, kun minipillereitä en aknen vuoksi halunnut kokeilla. Hormonikierukkaan liittyy sama akneriski ja kuparikierukka taas olisi ollut huono, kun kuukautiset ovat jo luonnollisena liian runsaat (mutta eivät onneksi juurikaan kivuliaat).
Slindan osalta ei vielä ainakaan mitään huonoja kokemuksia, mutta toki vasta yksi liuska on syöty, joten mitä tahansa saattaa vielä tapahtua. Mielialaan ei ole ollut mitään vaikutuksia, ja mielestäni ei painoonkaan eli ei ole laskenut, mutta onneksi ei myöskään noussut. Ihon osalta tilanne on ehkä hieman parempi, mutta vaikutus ei ole iso. Hiusten ja naaman rasvoittuminen on minulla aina ollut ongelma (silloin, kun en ole syönyt Diane Novaa), niin niiden osalta en ole huomannut mitään muutosta ainakaan huonompaan suuntaan. Ehkä hienoinen muutos parempaan.
Itse aloitin pillerit gynen luvalla ohjeiden vastaisesti eli kuukautisten 5. päivänä ja on käytetty lisäehkäisyä. Ihan ensimmäisinä päivinä oli muutaman kerran vatsan kipristelyä, mutta ei mitenkään pahaa kylläkään. Aloitettaessa käynnissä olleet kuukautiset kestivät mielestäni vähän normaalia pidempään ja ehkä viikko sen jälkeen oli vielä semmoista niukkaa ruskeaa vuotoa. Sen jälkeen loppuivat ja seuraavat kuukautiset alkoivat siihen aikaan, mihin niiden piti normaalistikin alkaa, muutama päivä ennen lumepillerijaksoa. Lumepillereiden aikaankin oli vuotoa ja nyt kun uusi liuska aloitettu, tuntuu loppuneen.
Monella ovat alkaneet haittavaikutukset vasta myöhempien liuskojen aikana, joten kauhulla täällä odotan. Kaikkein eniten pelkään sitä, jos tulee hiustenlähtöä, koska hiukseni eivät muutenkaan kovin paksut ole.
Tämän viestin kirjoittaja jatkaa: pari päivää siitä, kun olin tuon laittanut, alkoivat "toiset menkat". Eli tuli ihan menkkojen oloista vuotoa about 7 päivää. Nyt ovat taas loppuneet. Nyt mietin tässä, että kannattaako noita lumepilsuja sittenkään ottaa. Mitä hyötyä siitä siis on, että on tauko ja menkat tulevat? Miksi on haluttu tehdä sellaiset pillerit? :D Kun yleensä minipillereissä ei taukoja eikä vuotoja ole.
Lisäksi huomasin, että oli se paino sittenkin tippunut, melkein 4 kiloa! Ihmettelinkin, kun yksi hame meinasi tippua päältä. :D
Eli tähän mennessä edelleen tyytyväinen. Toivottavasti jatkuu näin.
Mä siirryin noin puoli vuotta sitten yhdistelmäehkäisypillereistä Slindaan. Olin käyttänyt Diana Novaa ja Mercilonia, mutta molemmat aiheutti aika pahoja mielialavaihteluja ja itkuisuutta. Tällä hetkellä oon aika ahdistuneessa tilassa, mutta en oo varma johtuuko se Slindasta vai uupumuksesta ja stressistä. Ja se ahdistus tuntuu erillaiselta kuin esim. Mercilonin ja Diana Novan aikoihin, jolloin kyse oli enemmänkin mielialavaihteluista.
Viimeisen kahden kuukauden aikana oon kuitenkin huomannut, että tietyssä vaiheessa kiertoa, eli sillon kun menkkojen pitäis tulla (ei oo tullut Slindojen kanssa kertaakaan) olen ihan superahdistunut niin, että rintaa puristaa ja ajatukset kiertää kehää. Tätä kestää viikon, ja sitten se ohi. Mulla on siis tällä hetkellä myös tosi stressaava elämäntilanne, mutta toi tuntuu aika oudolta sattumalta. Mulla on ollut stressaavaa elämää viimeisen muutaman vuoden ajan, mutta oudosti Slindojen aloittamisen aikaan se stressi eskaloitui aika kokonaisvaltaiseen ahdistuneisuuteen.
Ensimmäistä kertaa elämässä mulle on alkanut tulla myös semmoista pientä valkoista finniä, mikä näkyy röpelönä poskissa. Oon siis kärsinyt aknesta koko aikuisikäni, ja tällä hetkellä se on muuten aika tasapainossa, mutta on tosiaan tota röpelöä. Myös liikahikoilusta on tullut pienoinen vaiva. Samoin karvat on tummunut säärissä.
Mulla on myös monirakkulaisuutta munasarjoissa (ei kuitenkaan vielä oireyhtymä), eli oon sidottuna hormonaaliseen hoitoon, että rakkulaisuuden aiheuttamat oireet pysyis aisoissa. Tällä hetkellä mulla kuitenkin on Slindojen takia periaatteessa kaikki oireet pinnassa (lievä akne, liikakarvoitus, hikoilu, menkkojen puuttuminen). Että varmaan pitäis vaihtaa merkkiä, mutta ei hajuakaan että mihin. Eli otetaan vinkkejä vastaan! Oon hoitanut pilleriasiani YTHS:n kautta, mistä saa tosi vaihtelevaa apua. Osa lääkäreistä on tosi perehtyneitä asiaan, mutta oon saanut myös suoraan sellaista kommenttia, että lääkäri ei tiedä e-pillereistä mitään eikä oo kuulemma aikaa perehtyä. Eli YTHS:n kanssa on vähän arpapeliä, että sattuuko hyvä lääkäri vai ei.
Miten monta kiloa te olette laihtuneet, jotka olette Slindat aloittaneet ja laihtuneet? Oletteko olleet laihiksella muutenkin? Tai normaali- vai ylipainoisia?