Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Slinda minipillerit

guest
30.03.2020 |

Hei! Onko täällä ketään joka olisi aloittanut nämä uudet Slinda pillerit? Itse aloitin pari viikkoa sitten, koska en migreenini takia voinut jatkaa e-pillereillä. Miten teillä on mennyt Slindojen kanssa?

Kommentit (1254)

Vierailija
261/1254 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse aloitin nämä noin viikko sitten, diane novaa söin n pari vuotta, mutta migreenin takia piti vaihtaa valmistetta. Harmittaa todella paljon kun diane Novalla sain ihon lähes virheettömän kuntoon, kun aiemmin oli ollu käytössä desogestrel, mikä räjäytti naaman hirveeseen kuntoon😔 Eli ehkä isoin asia mitä pelkään nyt tän slindankin kohdalla että tuo taas aknen. Samoin diane nova helpotti kipuihin ja vuoto oli niukkaa, pelkään että tämä pahentaa tilannetta. Minulla menkat alkoi jo eilen, vaikka olen vajaan viikon syöny slindaa, tai vuoto ei ole ainakaan vielä täysin normaalia, enemmänkin veristä limaa, ja särkylääkettä menny aika paljon..

Ilmeisesti tämä slinda laittaa pissittämään, rasittavaa kun koko ajan joutuu ravata vessassa. Mutta toivon että tällä ois laihduttava vaikutus, tässä vähän ajan sisään paino noussut n 10kiloa, niin ahdistaa ihan vähän.. Onko kellään kokemusta että vaikuttais painoon positiivisesti?😊 Jos on,niin miten nopeasti laskenut?

Kysyit tosta painosta. Itsellä paino tippui ekojen neljän kuukauden aikana 57kg=>52kg ja nyt on pari kuukautta pysynyt tässä.

Vierailija
262/1254 |
17.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli pakko vaihtaa yhdistelmistä takas mineihin ku tuli yks migreenikohtaus ja lääkäri sekos siitä täysin. Oli ennen desogestrel sandoz pillerit joiden takia vuotoo oli 24/7 koko vuoden mitä niitä käytin. Nyt nää slindat tuli just käyttöön ja hiukan kuumottaa että tekeekö nää kans sen järjettömän vuoto-ongelman taas. Tätä lukiessa kyllä pillerit kuulostaa suht hyvältä ollakseen hormonaalinen ehkäisymenetelmä.

Toivottavasti nää toimii sillä kierukkaa en ota! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1254 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te jotka olette käyttäneet Cerazettea ja nyt syötte slinda!

Aiheuttiko cerazette ihon ja hiusten rasvaisuutta ja finnejä?

Itselleni cerazette ei näistä (ja jatkuvasta vuodosta) johtuen sopinut.

Slindojen kanssa en ole vuotanut. Pikku näppyjä on tullut, mutta en ole varma niiden aiheuttajasta.

264/1254 |
18.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut kahdet minipillerit (en muista nimeä) ja ne ei toimineet, menkat oli koko ajan. E-pillereitä en saa migreenioireiden takia. Tarvin kuitenkin pillerit endometrioosin hoitoon, sillä se aiheuttaa sietämättömät kivut.

Nyt Slindat olleet käytössä 4kk ja toimii kuin tähti kirkkaalla taivaalla. Kivut poissa, menkat niukat. Joskus menkat ei edes tuu. Ihan unelmat mulle, viimeksi kun hain lisää laattoja niin terveydenhoitaja ilahtui siitä, että pillerit toimii mulla, koska ilmeisesti monilla ei toimineet.

Toisaalta joku aiemmin mainitsi ahdistuneisuuden, ja olen itse viime aikoina tuntenut ahdistuneisuutta. En tiedä sitten, että onko pillereillä osuutta asiaan.

Vierailija
265/1254 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on tullu syötyä nyt sellanen puolisen vuotta, kun lääkäri kehotti syömään vähintään sen aikaa, että oireita voi oikeasti tulkita. Voin sanoo että omalta kokemukselta ovat aivan p*askat! Mielialan vaihtelua, vastakipuja, hiustenlähtöä, naaman ja hiusten herkästi rasvoittumista. Ainoa hyvä mitä näistä pillereistä on saanut irti on, että menkat ovat pois jääneet, mut näitten sivuvaikutusten kans se on kyllä se ja sama onko menkat vai ei. Tähän loppu kyl mun slinda pillereiden syönti

Vierailija
266/1254 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kuukausi lopettamisesta ja oli kyllä paras päätös. Ei enää masentuneisuutta, rasvaista tukkaa, hikoilua,hermostuneisuutta, kuivuutta jne! En varmaan jatkossakaan uskalla ottaa hormoneja kokeiluun

Vierailija
267/1254 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lumepilleriä vaille 3 kk slindaa takana.

2.kuukautena lumepillereistä tuli 5 vrk ajan pientä tiputtelua, muuten ei ole vielä ollut vuotoja. Vatsakipuja on ollut, mutta osaltaan johtunevat rautakuurista. Alavatsan turvotus on, kun ei kunnon menkkoja kuulu. Ruokahalu on laskenu tosi paljon, välillä on normaalejakin päiviä, mutta välillä ollut päiviä kun oksettaa enemmän tai vähemmän, ja usein ei tee mitään muuta mieli kuin suolaista herkkua. XD Kasvojen iho rasvottuu nopemmin kuin ennen, hiuksissa en ole huomannut eroa. Toistaiseksi olen tyytyväinen, paitsi migreenien osalta. Mutta ainakin niitä on vähemmän kuin e-pilleriaikaan.

Vierailija
268/1254 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä miten nopeasti iho alkanu kukkimaan näillä? Itse syöny vajaan liuskan nyt,eikä ainakaan vielä mitään muutosta ihossa, olenko siis onnekas vai saattaako vielä alkaa?

Vierailija
269/1254 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nopeasti teillä on vuoto alkanu aloituksesta? Minulla alko noin viikko aloituksesta, sillon oli pari päivää aikalailla perus kuukautisvuoto, TODELLA KOVAT kivut, cypretyl ilmeisesti vei aika hyvin ne pois.. sen jälkeen oli muutama päivä semmosta ruskeaa vuotoa, välillä todella limasta, ja välillä pahan hajusta, ja sitten pari päivää aika perus valkovuotoa . Noh sitten alkoi taas tämä rusehtava vuoto, onko tämä nyt sitä mitä joillain jatkuu koko ajan? Ja voiko noita verivuoto päiviä edes sanoa kuukautisiks, onko teillä vuotanut tuolleen että ne ei olekaan ollu menkat?

+onko teillä miten vaikuttanu seksihaluihin?

Vierailija
270/1254 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin Slindan huhtikuussa, tarkoituksena oli hoitaa kovia menkkakipuja ja hormonaalista pahoinvointia, jota riitti yleensä koko kuukaudelle.

Alkuun pahoinvointi ja kivut hävisi täysin, olo oli todella hyvä. Ekan viikon aikana nesteet lähtivät kropasta.

No.. Muutaman viikon jälkeen alavatsalle tuli jäätävä rengasturvotus. Paino alkoi nousta 1-2 kg kuussa, Vaikka lisäsin liikuntaa ja syömiset pysyi ennallaan.

Pahoinvointi oli kuitenkin poissa, eikä menkkojakaan tullut. Erilaiset kivut (mm peräsuolessa) hävisivät. Ajattelin, että neste lähtee kyllä, kunhan kroppa tottuu.

Sitten alkoi kuumat aallot, heräsin öisin kauheasta hikilammikosta ja olo oli tuskainen.

Paino nousi ja nousi, ja aloin olla vähän huolissani. Sitten alkoivat muut vatsaoireet, kivut ja ulosteen muuttuminen limaiseksi. Vatsa ei tuntunut kestävän mitään ruokaa, ja turvotus räjähti käsiin. Ja oli vielä todella kivuliasta!

Marraskuun aikana iho alkoi kaiken huipentumana kukkia leuan alueelta. Finnejä ei aiemmin ollut vuosiin. Olen siis 30 vuotias nainen, epillerit olleet käytössä 16 v saakka. Slindaa ennen oli tuo Mercilon, joka aiheutti / provosoi pahoinvointia. Olen siis vuosia kärsinyt jatkuvasta raskauspahoinvoinnin kaltaisesta hormonaalisesta pahoinvoinnista, joka 2019 syksynä ja viime keväänä räjähti käsiin.

Marraskuun lopussa lopetin Slindan, koska vatsaoireet, turvotus ja painonnousu olivat liikaa.

Hikoilu olisi vielä ollut siedettävä sivuvaikutus.

Omalla kohdalla plussat:

-menkat jäi pois

-ei endometrioosikipuja

-ei hormonaalista migreeniä

-hiukset alkoivat kasvaa todella kovaa vauhtia!

Sairastan myös kilpirauhasen vajaatoimintaa, jos sillä on jotakin merkitystä.

Monia muita kuitenkin tiedän, joille Slinda on sopinut todella hyvin! Arpapeliä tämä :D Tällä hetkellä en syö mitään, ensi vuonna gynelle keskustelemaan asiasta. Normaalisti menkkakivut ja pahoinvointi räjähtää kuukautismigreenin kera käsiin, eli jotain pitäisi keksiä tilalle.

Pahimmat vatsaoireet ovat nyt kk aikana hellittäneet, turvotus ei ole enää ollenkaan niin kipeää, ja vatsa sietää ruokia paremmin. Veri ja lima ovat pääasiallisesti hävinneet kakasta.

Nyt vain yritän päästä eroon lähemmäs 10 kilosta! (olen tällä hetkellä 166 cm pitkä ja painan 70 kg)

Vierailija
271/1254 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin juuri kyseiset pillerit, ihan hirveä ahdistus ollut jo monta kuukautta. Parissa viikossa helpotti.

Vierailija
272/1254 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Slindaa maaliskuusta. Nämä tuntuvat sopivan minulle hyvin. Desogestrel aiheutti lähes jatkuvat vuodot ja aknen sekä kiukkuisuutta. Slindan aikana iho on ollut koko ajan rauhallinen (ei mitään näppylöitä) ja mieliala normaali, tasapainoinen. Vuodot tulevat jotakuinkin lumepillerien kohdalla ja ovat tosi niukat. Maaliskuussa, kun aloitin Slindat, oli väsymystä, ajoittaista huimausta ja hikoilua, mutta nämä loppuivat muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
273/1254 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla aiheuttanut mahakipuja? Diane novan aikaan oli erilaista kuukautiskipumaista, mutta näiden aikana kipu ollu erilaista, onko siis normaalia että aiheuttaa kipua, vai onko joku muu syynä?

Vierailija
274/1254 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä miten nopeasti iho alkanu kukkimaan näillä? Itse syöny vajaan liuskan nyt,eikä ainakaan vielä mitään muutosta ihossa, olenko siis onnekas vai saattaako vielä alkaa?

Vierailija
275/1254 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naama ja iho rasvoittu jo ekan laatan aikana itsellä, mutta selkeitä finnejä ei ilmestynyt. Nyt kolmannella laatalla on ilmestynyt ehkä enemmän näppyjä sinne tänne, mutta eivät kehity ihan finneiksi. Lähinnä vähän punoittavat nenän alla tai leuassa, muttei poikkea silloin tällöin ilmenneistä finneistä ennen Slindaa. Myös selässä ja tissien välissä vähän pientä hormoni näppyä mutta ei todellakaan paljoa. Oma kokemus on, että lisääntyivät käytön myötä.

Vierailija
276/1254 |
27.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt Slindaa maaliskuusta. Nämä tuntuvat sopivan minulle hyvin. Desogestrel aiheutti lähes jatkuvat vuodot ja aknen sekä kiukkuisuutta. Slindan aikana iho on ollut koko ajan rauhallinen (ei mitään näppylöitä) ja mieliala normaali, tasapainoinen. Vuodot tulevat jotakuinkin lumepillerien kohdalla ja ovat tosi niukat. Maaliskuussa, kun aloitin Slindat, oli väsymystä, ajoittaista huimausta ja hikoilua, mutta nämä loppuivat muutamassa kuukaudessa.

Oliko tuo sun huimausta millaista? Itsellä oli hetki sitten neljä päivää kestänyt outo "huimaava" paineen tunne päässä. Ei ollut kokoaikaista, mutta esim. sohvalla istuessa ja maatessa jotenkin heitti. Onneksi meni ohi kun meinasin huolestua, mutta mietin voiko olla pillerien aiheuttamaa.

Vierailija
277/1254 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huimaus oli sellaista hetkittäistä, ei jatkuvaa. Tuntui, jos nousi vaikkapa sohvalta nopeasti ylös. En tiedä, liittyikö jotenkin verenpaineisiin, kun en mitannut. Tuollaista ei yleensä kuitenkaan ole ollut eikä siis enää jatku. Huimausta ei ollut missään kadulla kävellessä eikä liikunnan yhteydessä tms. Ei ollut mitään sellaista jatkuvaa oloa, että yhtäkkiä jossain kaupungilla voisi jalat lähteä alta.

Vierailija
278/1254 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä siirryin noin puoli vuotta sitten yhdistelmäehkäisypillereistä Slindaan. Olin käyttänyt Diana Novaa ja Mercilonia, mutta molemmat aiheutti aika pahoja mielialavaihteluja ja itkuisuutta. Tällä hetkellä oon aika ahdistuneessa tilassa, mutta en oo varma johtuuko se Slindasta vai uupumuksesta ja stressistä. Ja se ahdistus tuntuu erillaiselta kuin esim. Mercilonin ja Diana Novan aikoihin, jolloin kyse oli enemmänkin mielialavaihteluista. 

Viimeisen kahden kuukauden aikana oon kuitenkin huomannut, että tietyssä vaiheessa kiertoa, eli sillon kun menkkojen pitäis tulla (ei oo tullut Slindojen kanssa kertaakaan) olen ihan superahdistunut niin, että rintaa puristaa ja ajatukset kiertää kehää. Tätä kestää viikon, ja sitten se ohi. Mulla on siis tällä hetkellä myös tosi stressaava elämäntilanne, mutta toi tuntuu aika oudolta sattumalta. Mulla on ollut stressaavaa elämää viimeisen muutaman vuoden ajan, mutta oudosti Slindojen aloittamisen aikaan se stressi eskaloitui aika kokonaisvaltaiseen ahdistuneisuuteen. 

Ensimmäistä kertaa elämässä mulle on alkanut tulla myös semmoista pientä valkoista finniä, mikä näkyy röpelönä poskissa. Oon siis kärsinyt aknesta koko aikuisikäni, ja tällä hetkellä se on muuten aika tasapainossa, mutta on tosiaan tota röpelöä. Myös liikahikoilusta on tullut pienoinen vaiva. Samoin karvat on tummunut säärissä.

Mulla on myös monirakkulaisuutta munasarjoissa (ei kuitenkaan vielä oireyhtymä), eli oon sidottuna hormonaaliseen hoitoon, että rakkulaisuuden aiheuttamat oireet pysyis aisoissa. Tällä hetkellä mulla kuitenkin on Slindojen takia periaatteessa kaikki oireet pinnassa (lievä akne, liikakarvoitus, hikoilu, menkkojen puuttuminen). Että varmaan pitäis vaihtaa merkkiä, mutta ei hajuakaan että mihin. Eli otetaan vinkkejä vastaan! Oon hoitanut pilleriasiani YTHS:n kautta, mistä saa tosi vaihtelevaa apua. Osa lääkäreistä on tosi perehtyneitä asiaan, mutta oon saanut myös suoraan sellaista kommenttia, että lääkäri ei tiedä e-pillereistä mitään eikä oo kuulemma aikaa perehtyä. Eli YTHS:n kanssa on vähän arpapeliä, että sattuuko hyvä lääkäri vai ei. 

Mulle on YTHS tarjonnut slinda ja spironolactone yhdistelmää. Slinda en ole halunnut käyttää tai muuta hormonaalista ehkäisyä enää kokeiltuani diane novaa ja microlutonia. Diane novaa en voi syödä sukurasitteen takia ja microluton sai aikaan hirveät mielialanvaihtelut ja Pcos oireiden räjähtämistä käsiin. Pyysin nyt pcos oireisiin spironolactonea ja siitä ei ole tullut sivuvaikutuksia. Nyt se halutaan minulta lopettaa, en oikein tiedä miksi kun oma pcos on lisämunuaisperäinen niin tuskin tämä mihinkään katoaa

Vierailija
279/1254 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään joka olisi lopettanut Slindat? Kaipaisin kokemuksia.

Ehdin syömään pillereitä kuukauden, tänä aikana tuli 2 kertaa menkat ja kun lopetin, niin tyhjennysvuoto. Tästä on nyt aikaa reilu kuukausi, menkat nyt 9 päivää myöhässä. Koko ajan kipuilua alavatsassa kuin olisi kuukautiset ja valkovuotoa tulee jotenkin tosi paljon. Raskaustestit on tehty kotona ja TK:ssa (verestä) ja negatiivisia olivat.

Tämän lisäksi on kamala turvotus ja ummetus. Joo, kuulostaa ihan raskausoireilta mutta ei siitä ainakaan testien mukaan ole kyse.

Onko muilla samankaltaisia kokemuksia? Eniten huolettaa kun menkkoja ei näy. Ehdin syömään pillereitä vain kuukauden niin voiko ne oikeasti siinä ajassa vaikuttaa näin rajusti?

Vierailija
280/1254 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet painon laskevan? Tai että turvotusta olisi vähemmän? Näinhän tämän hormonin kuuluisi toimia. Olis kiva saada tietää kokemuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi