Jotkut haluaisivat tartunnan heti vapaaehtoisesti
Perusteluina esim. koska se kuitenkin todennäköisesti tarttuu jossain vaiheessa ja tällä hetkellä sairaaloissa on tilaa. Sairastettuaan henkilö olisi "vapaa" jatkamaan normaalia elämää ilman jatkuvaa pelkoa sairastumisesta ja karanteeniajan jälkeen muita tartuttamasta (olettaen ettei toista aaltoa tule). Onko tällainen ajattelu järkevää ja hyväksyttävää?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus sairastua koronaan on kuin venäläistä rulettia. Jos tiedät, mikä voi venäläisessä ruletissa olla lopputulos, mietit tarkkaan, haluatko koronan.
En tiedä oliko tämä joku tarkoituksellinen provo, mutta mennäänpä silti: eipä ole syöpien ja koronan kuolinprosentit lähelläkään tosiaan, koronassa kun se prosentti on perusterveillä lähes pyöreä nolla.
Näin ei voi sanoa jostain leukemiasta, joka tappaa hoitamattomana kirjaimellisesti jokaisen. Jotkut kaikkien vaarattomimmat ihosyöpätyypit korkeintaan sopisi verrattaviksi koronaan jos katsotaan kuolinprosenttia.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus sairastua koronaan on kuin venäläistä rulettia. Jos tiedät, mikä voi venäläisessä ruletissa olla lopputulos, mietit tarkkaan, haluatko koronan.
Korona on perusterveelle nuorelle suunnilleen yhtä vaarallinen kuin influenssa. Eli mahdollisuus kuolemaan tai pysyviin vaurioihin on toki olemassa, mutta kuitenkin se on häviävän pieni.
Perussairaat ja vanhukset on eri asia. Niiden kannattaa suojella itseään ja muiden kannattaa suojella niitä. Kuitenkin täytyy muistaa, että mitä useampi perusterve nuori on sairastanut koronan, sitä paremmassa suojassa riskiryhmään kuuluvat on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Jos saa tartunnan "tällä hetkellä", oireisto saattaa kääntyä sairaalahoitoa vaativaksi vasta parin viikon päästä, jolloin sairaaloissa ei välttämättä ole tilaa.
Kannattaa vain tehdä parhaansa, ettei tartuntaa saa.
Mutta jos taudin saa vasta parin viikon tai kuukauden päästä, sairaaloissa on vielä vähemmän tilaa.
Väärin. Suurin piikki tulee olemaan tässä 3-4vk päästä ja se kestää max kuukauden. Jos nyt menisit ulos tartuttamaan itseäsi menisi 4-14pv ennen kuin edes oireilisit ja siitä noin puolitoista viikkoa oireellisena ennen kuin olisit sairaalassa. Eli juuri pahimman piikin aikaan. Suosittelen välttämään. Toukokuun lopussa /kesäkuun alussa rupeaa piikki laskemaan hitaasti.
Oireet alkaa keskimäärin n. 5 päivää tartunnan jälkeen ja siitä menee reilu viikko ennen kuin sairaalaan. Eli jos saisin nyt tartunnan ja kävisi huonosti, olisin luultavasti jo 2 viikon päästä sairaalassa - hyvissä ajoin ennen piikkiä siis!
Pahintahan tässä onkin odottelu ja pelkääminen, kuukausien hukkaan valuminen. Siksi ainakin perussinkulle parasta olisi: alta pois - come what may - ja eteenpäin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korona on perusterveelle nuorelle suunnilleen yhtä vaarallinen kuin influenssa. Eli mahdollisuus kuolemaan tai pysyviin vaurioihin on toki olemassa, mutta kuitenkin se on häviävän pieni.
Perussairaat ja vanhukset on eri asia. Niiden kannattaa suojella itseään ja muiden kannattaa suojella niitä. Kuitenkin täytyy muistaa, että mitä useampi perusterve nuori on sairastanut koronan, sitä paremmassa suojassa riskiryhmään kuuluvat on.
Itse olen perusterveenä myös ajatellut, että parempi nyt kuin myöhemmin pandemian korkeimman piikin kohdalla. Oletan siis, että tauti on rankka, mutta ei veisi sairaalaan.
Mutta! Joskus olen miettinyt, että mistäs minä 43-vuotias edes tiedän, olenko perusterve. Saattaa olla tietämättäni esim. kakkostyypin diabetes alkuvaiheessa tai esim. astma. Näitä ei ole koskaan todettu, mutta toisaalta ei tutkittukaan. Jatkuvastihan tämän ikäisellä on pientä kremppaa, enkä nyt jokaisesta krempasta ole lääkäriin lähtenyt. Voihan siellä taustalla olla muutakin.
En halua pelotella ketään, mutta oma äitini sairastui aikoinaan tietyntyyppiseen verisyöpään. Ainoa oire oli pitkittynyt flunssa, eli se kieli vastustuskyvyn romahtamisesta. Minullakin on nyt ollut 5 viikkoa kestänyt yskä: alkuun pahempana, nyt pari viikkoa sellaisena, ettei enää itseä haittaa. Mutta pistäähän se mietityttämään. Ehkä vastustuskykyni on huono, koska taustalla on jotain? Tai sitten olen saanut koronan jo helmikuun puolivälissä. Vaikka ketään riskialueella liikkunutta en ole tavannutkaan. Kuka sen tietää.
Toisin sanoen, en pelkää koronaa, mutta joskus tulee mieleen, että hyvinhän tässä voi henki mennä.
Mäkin tahdon koronan pian ja siksi kiertelen ympäri kaupunkia ja nuolen ovenkahvoja, hissien nappeja yms. Desinfioin ne sen jälkeen jotta en levittäisi tautia muihin. En tahdo levittää sairauksia ympärilleni vaan sairastua itse. Toimiikohan tämä?
On järkevää, mutta äärettömän itsekästä.
Jos kulkee ympäri ja yrittää haalia virusta, eihän sitä tiedä tarkkaan, milloin on onnistunut. Siinä on oireeton itämisaika, jolloin voi jo tartuttaa muita. Vaikkei itseä haittaisi saada korona, voipi haitata muutamia perussairaita ja vanhuksia, joihin kerkeää tartuttamaan sen sillä välin esim. kaupan kautta. Koronan tahallisella haalimisella siis vaarantaa muita, pahimmillaan tappaa.
Minua harmittaa kun en voi tavata vanhempiani. Mikäli olisin sairastanut ja minulla olisi immuniteetti niin voisi käydä kylässä. En voi tavata heitä ennen kuin.
-He ovat sairastaneet, ja toivottavasti hengissä.
-Minä olen sairastanut, ja jäänyt henkiin.
-Rokote on saatu kehitettyä.
-Testitulos meillä kaikilla, karanteeniin jälkeen, on puhdas.
Oireet voivat olla tosi kivuliaat eikä vielä ole kiistatonta, etteikö tauti voisi tarttua uudestaan, joten en halua sairastaa. Lisäksi ikuisuuden vainoaisi ajatus siitä, olenko sairastuttanut jonkun itämisaikana.
Tavallaan haluaisin kyllä. Haluaisin saada immuniteetin ja jatkaa auttamalla muita. Mutta oman tuurini tuntien, jos sen tieten tahtoen otan käy huonosti tai ainakin kuormitan terveydenhuollon resuja. Eli ei.
Tavallaan kyllä, mutta mietityttää myös se, kun tiedän jo monen nuoren ja terveen sairastuneen kunnolla. Eli jos tahallisesti kuormittaisinkin muita.
Toinen seikka on, että aiheuttaakohan tauti joitain jälkiseurauksia? Tyyliin vuoden päästä puhkeaa joku neurologinen sairaus tms?
En tiedä. Vähän mietityttää se, että kun tuntuu koko ajan kaikista muistakin virustaudeista selviävän, että ne aiheuttavatkin pitkässä juoksussa sitä ja tätä. Mikä reumaa, mikä dementiaa, mikä syöpää, mikä jotain neurologista jne. Eli onkohan tuo covid millainen? Mitä aiheuttaa myöhemmin? En tiedä.
Koronaan voi sairastua uudestaan ja se voi myös uudelleen aktivoitua ihmisessä.
Vierailija kirjoitti:
Puhut puppua tai ainakin vahvasti vääristeltyä totuutta.
Koronaan tulee tutkitusti immuniteetti. Sen kestoa ei vielä tiedetä, mutta ei se ainakaan heti häviä. Joillakin poikkeusyksilöillä se voi tosin jäädä niin heikoksi, että uudelleen sairastuminen lyhyen ajan sisällä on mahdollista - mutta ne on todellakin poikkeusyksilöitä.
Koronan "uudelleen aktivoitumisessa" on nykytiedon kyse siitä, että käytetyt testit ei ole 100% luotettavia. Jotkut koronatestit antaa helposti negatiivisen tuloksen, kun viruksen määrä on tarpeeksi alhainen. "Uudelleen aktivoitumisessa" ei siis ole kyse mistään sen kummemmasta kuin siitä, että joskus tauti muuttuu lievemmäksi ennen kuin se pahenee uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista uudelleenaktivoitumista lääketieteen ammattilaiset laboratorioissaan ympäri maailmaa jatkuvasti tutkivat. Mutta sinä olet siis sohvallasi jo ratkaissut ongelman.
Niinhän vesirokkokin tartutettiin lapselle jos ei ollut tätä vielä sairastanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdollista uudelleenaktivoitumista lääketieteen ammattilaiset laboratorioissaan ympäri maailmaa jatkuvasti tutkivat. Mutta sinä olet siis sohvallasi jo ratkaissut ongelman.
Jos sitä ei ole todistettu mahdottomaksi, se on mahdollisuuksien rajoissa!
Itse tulen perussairaana kökkimään kotona luultavasti ainakin tämän vuoden loppuun, koska en tiedä, sairastinko jo vai en.
Olin tiloissa, joissa oli liikkunut varmasti sairastuneita, ja sairastuin muutama päivä sen jälkeen, mutta oireet ei vaatineet sairaalahoitoa ja olin jo jäänyt karanteeniin heti, kun kuulin sairastuneista ennen omaa sairastumistani, joten en edes yrittänyt hakeutua testiin.