Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettajalla oikeus vaatia lukiolaista pitämään kamera päällä videopuhelussa?

Vierailija
29.03.2020 |

Elikkä nyt tän korona tilanteen vuoksi oppitunnit pidetään usein videopuhelulla. Moni opettaja vaatii, että koeviikolla tulisi videopuhelussa kamera pitää päällä kokeen aikana, niin että oppilas (joskus tietokoneen näyttö tai jopa pöytä) tulisi näkyä kamerassa.
Itselläni ei ole mitään sitä vastaan, mutta uskon, että monella muulla oppilaalla voi olla. Syitä siihen miksi oppilas ei halua mahdollisesti oman huoneen/ itsensä/perheen jäsenensä sattumalta tai koko kämpän näkymistä koko luokalle voi olla monia.
Onko opettajalla siis oikeus vaatia kameran päällä pitämistä?

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen kodin se opettaja näkee? Videopuhelussa on toiminto, jolla taustan saa sumennettua, jolloin kuvassa on vain se henkilö, tausta on eriväristä höttöä eikä siitä saa selvää, onko puhujan takana taulu vai ikkuna.

Minua vähän kiinnostaisi, että missä ja miten tällaisen toiminnon saa? Meillä kun käytetään ainoastaan teamsia ja meettiä.

Vierailija
42/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen kodin se opettaja näkee? Videopuhelussa on toiminto, jolla taustan saa sumennettua, jolloin kuvassa on vain se henkilö, tausta on eriväristä höttöä eikä siitä saa selvää, onko puhujan takana taulu vai ikkuna.

Minua vähän kiinnostaisi, että missä ja miten tällaisen toiminnon saa? Meillä kun käytetään ainoastaan teamsia ja meettiä.

Teamsin videopuhelun aikana klikkaat ruudussa olevasta valikkosuorakaiteesta kolmea pistettä ja sieltä löytyy kohta Sumenna tausta tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naaman näkyminen koetilanteessa on kyllä toisarvoista. Jos mä vaatisin videoyhteyttä koetilanteessa, se olisi sitten tietokoneen näytöstä. Onnistuu esim. siten, että videoyhteys otetaan kännykällä ja kännykkä asetetaan siten, että se kuvaa tietokoneen näyttöä. Miksi opiskelija vastustaisi sitä, että hänen tietokoneensa näyttö näkyy opettajalle koetilanteessa? Juuri sinun kotonasi on varmasti rehellinen ja suoraselkäinen lukiolainen, joka ei käyttäisi kiellettyjä apukeinoja kokeessa, mutta naapurin lukiolainen saattaakin olla toista sorttia. Joka ryhmässä niitä lunttaajia on.  

Mielestäni koetilanteessa naaman näkyminen on melko oleellista. Sillä varmistetaan se, että kokeeseen on vastaamassa oikea henkilö. Näytön jakaminen on myös perusteltua.

Vierailija
44/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö edes kokeita voi järjestää koululla niin, että alle 10 oppilasta kerrallaan otetaan samaan tilaan?

Jos yhdellä näistä alle 10 oppilaasta on korona, niin silloin on riski myös muidenkin sairastua. 10 henkilöä ei ole mikään mystinen raja, jonka ylittäminen vasta levittäisi koronaa.

Vierailija
45/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksipä ei kamera päällä? Hyvä näyttää itseään niin ope näkee että kaikki on hyvin.

Vierailija
46/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naaman näkyminen koetilanteessa on kyllä toisarvoista. Jos mä vaatisin videoyhteyttä koetilanteessa, se olisi sitten tietokoneen näytöstä. Onnistuu esim. siten, että videoyhteys otetaan kännykällä ja kännykkä asetetaan siten, että se kuvaa tietokoneen näyttöä. Miksi opiskelija vastustaisi sitä, että hänen tietokoneensa näyttö näkyy opettajalle koetilanteessa? Juuri sinun kotonasi on varmasti rehellinen ja suoraselkäinen lukiolainen, joka ei käyttäisi kiellettyjä apukeinoja kokeessa, mutta naapurin lukiolainen saattaakin olla toista sorttia. Joka ryhmässä niitä lunttaajia on.  

Mielestäni koetilanteessa naaman näkyminen on melko oleellista. Sillä varmistetaan se, että kokeeseen on vastaamassa oikea henkilö. Näytön jakaminen on myös perusteltua.

Ettekö te tajua, että vaikka siihen lukion fysiikan kokeeseen vastaisi oppilaan puolesta Albert Einstein, niin ei se yhtään auta oppilasta uralla eteenpäin.

Vierailija
47/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä töissä voidaan käyttää toimintoa, jolla puheenjohtaja voi koska tahansa napata jonkun näytön katsottavakseen. Ei siksi, että epäilisi meidän olevan vauvapalstalla samaan aikaa vaan siksi, että minulla saattaa olla yhteys testipalvelimeen, hänellä ei. Sitten voimme yhdessä katsoa, mitä ongelmaa/vikaa/kummallisuutta tarkoitan.

Jotenkin nyt tuntuu, että täällä on asiantuntijoina ihmisiä, joille skype tai teams on tuttuja vain muiden puheiden pohjalta.

Skype ja teams ei tosiaan ole millään tavalla tuttuja valtaosalle opettajista. Antakaa vähän armoa, me opiskellaan näitä asioita parhaillaan. 

Valtaosa oppilaiden vanhemmista ei ymmärrä, miten videopuhelu toimii!

Vierailija
48/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulepas nyt 16-vuotias tytöntylleröinen, sinulla taitaa olla aika suuret luulot itsestäsi ja viehätysvoimastasi. Etkö ymäärää, että ei se ope, joka ei todellakaan ole mikään papparainen vielä, vaan isääsi nuorempi, ei ehdi sinun sulojasi tarkkailla, vaan hän valvoo monen kokeentekijän työskentelyä. Ja hei, pue riittävästi vaatetta yllesi, että ne pikkusulosi pysyvät piilossa.

Olipa rumaa, ummehtunutta tekstiä. 16v voi olla paitsi kaunis, myös pukeutua vapaasti. Eikä pieni flirtti omaa viehätysvoimaa testaamalla varmasti traumatisoi ketään.

Vierailija
49/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat on jyrkästi vastaan kaikkia pilvipalveluita ja etenkin kodin näyttämistä millään lailla videoitse. Kuulemma ei voi koskaan tietää mitä otetaan talteen ja kuka niitä voi käyttää. He kyllä ymmärtää, ettei ketään koskaan kiinnostaisi tällainen suomalainen pieni perhe, mutta heillä on perjaatteensa. Onneksi en itse ole lukiolainen enää.

Vierailija
50/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö te tajua, että vaikka siihen lukion fysiikan kokeeseen vastaisi oppilaan puolesta Albert Einstein, niin ei se yhtään auta oppilasta uralla eteenpäin.

Jos ihmisellä on puhtaat jauhot pussissa, hänellä ei ole noin kovaa tarvetta olla näyttämättä naamaansa.

Vierailija
51/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos lukion opettajatkin pitäisitte soveltavia, materiaalikokeita tässä tilanteessa, niin ei tarvitse miettiä valvomisasioita? Niitä taitoja elämässä tarvitaan, eikä ulkoaopettelua. Eikä luulisi yhden tai kahden kurssin arvosanalla olevan lukiossa muutenkaan niin valtavaa merkitystä, kun ylioppilaskokeet on kuitenkin ne, jotka jatkon ratkaisee.

Terveisin yliopistonope

Arvaapa kahdesti, kuka kokeissa olisi vastaajana.

terveisin melkein valmis maisteri, joka mielellään auttaa pikkuveljeä

Arvaapa itse kahdesti, kumpi pärjää ylioppilaskokeessa paremmin: pikkuveljesi vai se opiskelija, joka on lukenut ja tehnyt kokeen itse?

Vierailija
52/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tajua. Jos Einsteinin vuoksi oppilas saa arvosanan 10, niin silläkö on sama merkitys kuin toisen oppilaan arvosanalla 5?

Vierailija
53/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos lukion opettajatkin pitäisitte soveltavia, materiaalikokeita tässä tilanteessa, niin ei tarvitse miettiä valvomisasioita? Niitä taitoja elämässä tarvitaan, eikä ulkoaopettelua. Eikä luulisi yhden tai kahden kurssin arvosanalla olevan lukiossa muutenkaan niin valtavaa merkitystä, kun ylioppilaskokeet on kuitenkin ne, jotka jatkon ratkaisee.

Terveisin yliopistonope

Arvaapa itse kahdesti, kumpi pärjää ylioppilaskokeessa paremmin: pikkuveljesi vai se opiskelija, joka on lukenut ja tehnyt kokeen itse?

Kirjoituksissa on ylioppilaaksi päästäkseen kirjoitettava neljä ainetta, mutta lukiossa niitä opiskeltavia aineita on älyttömästi enemmän eli lukion keskiarvoon vaikuttaa kyllä mukavasti se, että joku toinen on tehnyt vaikka sen ainoan filosofian, fysiikan, kemian jne kokeen.

Vierailija
54/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin yliopistonope

Varmaan se toinen opiskelija, koska jos pikkuveli ei edes aio kirjoittaa ko. ainetta, niin miksi pingottaa? Silti hyvä arvosana on aina eduksi, eikös?

Vierailija
55/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä aikana, jos koskaan halveksin sydänjuuriani myöten näitä minä, minun oikeus, onko pakko ja muuta tyhjää p..kaa ihmisiä!

Nyt on poikkeustila, sopeutukaa ja ymmärtäkää muitakin kuin omaa napaanne.

Nimimerkillä Jo nähnyt covidin kamalaa puolta. Nämä onko oikeus, onko pakko -ihmiset ovat oksettavia nitisijöitä.

Vierailija
56/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opiskelija tällä hetkellä mutta osallistun keskusteluun silti, koska olen välillä päätynyt tilanteisiin, joissa minua on vaadittu osallistumaan videopuheluihin.

Itseäni ei ahdista, vaikka kotini näkyisi taustalla. Minulla on kannettava tietokone, ja sen voi helposti siirtää niin, että taustalla näkyy vain pelkkää seinää.

Se mikä ahdistaa on pelko, että jotkut ottavat print screen-kuvia tai nauhoittavat muuten keskustelua. Minulla on kokemusta salakuvatuksi tulemisesta ja nettikiusaamisesta.

Mielestäni koulujen videopuhelut tulisi toteuttaa niin, että oppilaat eivät näe toisiaan videopuheluissa vaan ainoastaan opettajan (ja itsensä). Opettaja ainoana henkilönä näkee kaikki osallistujat.

Tälläinen käytäntö varmasti vähentäisi kiusaamista ja videopuheluihin liittyvää ahdistusta.

Vierailija
57/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin yliopistonope

Kirjoituksissa on ylioppilaaksi päästäkseen kirjoitettava neljä ainetta, mutta lukiossa niitä opiskeltavia aineita on älyttömästi enemmän eli lukion keskiarvoon vaikuttaa kyllä mukavasti se, että joku toinen on tehnyt vaikka sen ainoan filosofian, fysiikan, kemian jne kokeen.

Mutta mitä merkitystä niillä lukion kurssinumeroilla, keskiarvoilla ym. ylipäänsä on, kun ylioppilaskokeitahan vaan jatko-opintoihin hakemisessa tuijotellaan. Vai olenko missannut jotain?

Vierailija
58/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin yliopistonope

Mutta kun ei niillä yksittäisillä kurssiarvosanoilla ole juuri merkitystä, vaan yo-arvosanoilla. Maisteri ei voi kuitenkaan auttaa pikkuveljeä siellä yo-kokeessa, joten kostautuu sitten siellä. T. Se yliopistonope.

Millä tavalla kostautuu? Jos kemiasta on yksi ainoa kurssi, johon minä vastaan ja pikkuveljen todistukseen tulee arvosana 10, niin millä tavalla tämä näkyy yo-kokeessa?. Siellä pikkuveli vastaa reaalissa biologian ja yhteiskuntaopin kysymyksiin.

Selitäpä tämä meille kaikille, oi yliopistonope.

Vierailija
59/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

otsa riittää.

Vierailija
60/161 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin yliopistonope

Mutta mitä merkitystä niillä lukion kurssinumeroilla, keskiarvoilla ym. ylipäänsä on, kun ylioppilaskokeitahan vaan jatko-opintoihin hakemisessa tuijotellaan. Vai olenko missannut jotain?

Kannattaa tutustua opintopolku.fi -sivustoon.