Onko ns kolmas osapuoli osittain vastuussa pettämisestä?
Oletuksena on, että tämä ”toinen nainen/mies” tietää vastapuolen olevan naimisissa ja toimii aloitteellisesti seksin suhteen? Home wrecker?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella meistä on vastuu omista teoistamme. Ja niiden tekojen vaikutuksista muihin ihmisiin.
Menin sänkyyn varatun kanssa ja tein hänet iloiseksi. :) Miksi minun pitäisi olla vastuussa juuri vaikutuksista vaimoon, etenkin jos tämä pihtaa kotona?
Teit hänet iloiseksi? Entä sinä itse?
Tässä kysyttiin vaikutuksista muihin.
Pettäjä on tietysti itse teoistaan vastuussa, eikä voi syyttää niistä ketään muuta.
Mutta niin on se kolmas osapuolikin, vaikka hänen "rikkeensä" on lievempi, ei hän mikään viaton ole jos tietoisesti ja tarkoituksellisesti sotkee jonkun parisuhteen, oli tämä sitten itseään tyrkyttämällä tai muulla sabotaasilla. Toki hän saa korkeintaan osakseen vain kyseisen pariskunnan toisen/molempien vihat ja jos sen kestää niin mikäs siinä, viatonta marttyyria on kuitenkin turha esittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka äänestitte kyllä, niin selittäkää minulle miksi 3. osapuoli on vastuussa pettämiseen? Miksi hänen pitäisi kantaa toisten suhteesta vastuuta? Kerro samalla myös ikäsi.
Minä äänestin kyllä. Minusta moraalinen velvollisuus on suojata olemassa olevia parisuhteita ja perheitä eikä ajatella vain itseään. N42.
Se mikä itsellä pahasti tökkii on se, että yleensä nämä osallistujat kyllä tahoillaan tuomitsevat pettämisen myös eivätkä hyväksy sitä. En käsitä miksi sellaisesta pitää sitten olla mahdollistamassa ja se tuntuu aika kaksinaismoralistiselta.
Mistä sinä toisten ajatukset tiedät? Ei kukaan toivo puolison pettävän, mutta paha pettämistä on tuomita, jos siinä on itsekin ollut jossain roolissa.
Vierailija kirjoitti:
Itse harrastan varattuja. Joku siinä parisuhteessa on pielessä kun täytyy minun matkaan lähteä ja jäädä vielä vonkumaan perään. Mä en itse usko rehellisiin parisuhteisiin ollenkaan, vaan aika helposti naiset ja miehet on lähteneet mukaan. Eikä tarvitse edes humalaa tähän. Minussa on myös vikaa, isosti, kun tätä touhuan.
Senkun kivitätte, ei enää hetkauta.
Monenko vaimon vihat olet saanut päällesi ja miten niihin suhtaudut?
Totta kai on vastuussa, niin kuin jokainen meistä on vastuussa omista teoistaan. Tee tekoja, jotka eivät satuta muita ihmisiä. Jokainen empatia-kykyinen osaa asettua toisen asemaan ja miettimään miltä mahtaisi tuntua joutua petetyksi. Se sattuu ja loukkaa viattomia ihmisiä järjettömän paljon.
Jokainen joka tieten vikittelee varattuja, tietää että puoliso ja mahdolliset lapset tulevat olemaan surullisia. Reilumpaa on suunnata katse vapaisiin ihmisiin.
Pettäjä on tietenkin omalta osaltaan vastuussa omasta teostaan.
Ei ole. Yksikään nainen ei ole luvannut minulle "uskollisuutta". Ystäviltäni sellaista odottaisin, mutta muuten päätös pettämisestä olisi vain ja ainoastaan mieheni valitsema rikkomus yhteistä sopimustamme kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Yksikään nainen ei ole luvannut minulle "uskollisuutta". Ystäviltäni sellaista odottaisin, mutta muuten päätös pettämisestä olisi vain ja ainoastaan mieheni valitsema rikkomus yhteistä sopimustamme kohtaan.
Entäpä jos kyseessä olisi puolituttu, miehesi ystävä muttei sinun? Asia olisi ok, siis tämän naisen puolesta? Jos hän aloitteellisesti lähestyisi miestäsi?
Minä ainakin päätän tasan tarkkaan itse, kenen kanssa alan jotain puuhastelemaan ja myös vastaan siitä, loukkaanko sillä jotakuta toista. Ei kukaan minua voi ohjailla, manipuloida tai pakottaa pettämään. Päätän itse ja vastaan itse. Muita ei saa omista teoistani syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä kolmas osapuoli ei tee mitään väärää, kysyisin tällaista:
Jos ihastuisit kaverisi puolisoon, niin voisitko antaa tuon puolison pettää kaveriasi kanssasi? Koska "pettäähän se joka tapauksessa jonkun kanssa" ja "pettäjä on vain itse vastuussa". Sinähän et petä ketään, koska et ole kaverisi kanssa parisuhteessa... 🤔
Kysyisin lähinnä onko hänelle ok, että häntä itseään petetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäpä jos kyseessä olisi puolituttu, miehesi ystävä muttei sinun? Asia olisi ok, siis tämän naisen puolesta? Jos hän aloitteellisesti lähestyisi miestäsi?
Toistan: yksikään nainen ei ole luvannut minulle mitään. Miten se on noin vaikea ymmärtää? Mieheni on ainoa, joka voi minua pettää.
Muuten voisin kertoa, mutta se vahingoittaisi pettäjää. Hänet tunnen, hänelle olen lojaali. Eikö ole loogista?