Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korona jakaa työssäkäyvät

Vierailija
28.03.2020 |

Koronavirus jakaa hyytävällä tavalla työmarkkinat. Toisilla aloilla ollaan etänä mökeillä velttoilemassa kun toisten on asetettava töissä itsensä jopa hengenvaaraan. Suoraan sanottuna v.. uttaa!! Sitten kun korona on ohi nämä velttoilevat k.e.rmaperseet vetää taas parhaat palkat ja kiitokset. Esim. hoitajat tuskin saa mitään hyvää vaikka terveys moninkertaisesti vaarassa.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästäkin pitää alkaa tappelemaan ja syyllistämään tai uhriutumaan.

Ensinnäkin jos on kaupassa töissä, sairaanhoitaja tai muu vastaava, niin on varmaan jo ammattin hakeutuessaan tiennyt, että se tulee olemaan työtä, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä eikä eetätyöskentely onnistu.

Itsellä konttorityö, jossa muutenkin on mahdollisuus pitää etätyöpäiviä (meillä max. 3 päivää kuukaudessa). Itse en ole juurikaan pitänyt etäpäiviä, koska en vain tykkää työskennellä kotona niin paljon, huono työergonomia jne.

Nyt meidät on kuitenkin kaikki määrätty etätöihin. Tällä hetkellä töitä on tosi vähän ja meitä ollaankin lomauttamassa, päätökset tulee ensi viikolla, mutta kyllä sen jo tietää etukäteen eli 3 kk lomautukset tulee. Tarviiko tästä nyt olla kateellinen....mielellään olisin kyllä normaalisti töissä, nyt pitää laskeskella riittääkö rahat, mulla vielä tosi huono rahatilannekin. Eikä tämä etätyö muutenkaan aina niin kovin kivaa ole, tuntuu, että aika menee tosi hitaasti kun ei ole sosiaalisia kontakteja päivän aikana.

Toki hyviäkin puolia on, säästän pari tuntia päivässä työmatka-aikaa, saa nukuttua enemmän, voi olla mukavissa college-housuissa jne. Mutta istuma-asento on tosi huono ja nyt tosiaan tulee se lomautuskin. Olkaa nyt vielä siitäkin kateellisia.

Katoppas vaan, kun en terveenä ja nuorena osannut ennakoida että neuvolatyöhön tähtäävällä terveydenhoitajan koulutuksellani joudun riskiryhmäläisenä pienten lasten äitinä infektio-osastolle hoitamaan tappajaviruksen kourissa olevia potilaita ilman suojaimia kun ne on loppu. Ammatinvalintakysymys, mitäs läksit, kikkelis kokkelis... No ihan tähän en sitoutunut.

Kausi-influenssa tappaa satoja Suomessa, miksi et valita kausi-influessan hoidosta.....

Vierailija
42/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kukas ne sairaat hoitas jos ei sairaanhoitaja. Opettaja, pappi ja kirjanpitäjä on vaan vähän eri tehtävissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kukas ne sairaat hoitas jos ei sairaanhoitaja. Opettaja, pappi ja kirjanpitäjä on vaan vähän eri tehtävissä.

Ja siihen tehtävään hoitajalle täytyy hoitaa kunnolliset suojavarusteet, että voi tehdä työnsä turvallisesti. On katsos olemassa sellainen asia kuin työturvallisuuslaki. Sellainen on ollut olemassa Suomessa silloinkin kun sairaanhoitajat ovat ammattinsa valinneet, eli sellaisen diilin he ovat tehneet. Nyt toinen osapuoli rikkoo sopimusta räikeästi.

Vierailija
44/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri keskituloa matalampaa palkkaa saavat ovat nyt niitä yhteiskunnan kannalta kriittisillä aloilla toimivia!!!

Miksi köyhät on aina automaattisesti rikkaita paremia?

Vierailija
45/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästäkin pitää alkaa tappelemaan ja syyllistämään tai uhriutumaan.

Ensinnäkin jos on kaupassa töissä, sairaanhoitaja tai muu vastaava, niin on varmaan jo ammattin hakeutuessaan tiennyt, että se tulee olemaan työtä, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä eikä eetätyöskentely onnistu.

Itsellä konttorityö, jossa muutenkin on mahdollisuus pitää etätyöpäiviä (meillä max. 3 päivää kuukaudessa). Itse en ole juurikaan pitänyt etäpäiviä, koska en vain tykkää työskennellä kotona niin paljon, huono työergonomia jne.

Nyt meidät on kuitenkin kaikki määrätty etätöihin. Tällä hetkellä töitä on tosi vähän ja meitä ollaankin lomauttamassa, päätökset tulee ensi viikolla, mutta kyllä sen jo tietää etukäteen eli 3 kk lomautukset tulee. Tarviiko tästä nyt olla kateellinen....mielellään olisin kyllä normaalisti töissä, nyt pitää laskeskella riittääkö rahat, mulla vielä tosi huono rahatilannekin. Eikä tämä etätyö muutenkaan aina niin kovin kivaa ole, tuntuu, että aika menee tosi hitaasti kun ei ole sosiaalisia kontakteja päivän aikana.

Toki hyviäkin puolia on, säästän pari tuntia päivässä työmatka-aikaa, saa nukuttua enemmän, voi olla mukavissa college-housuissa jne. Mutta istuma-asento on tosi huono ja nyt tosiaan tulee se lomautuskin. Olkaa nyt vielä siitäkin kateellisia.

Katoppas vaan, kun en terveenä ja nuorena osannut ennakoida että neuvolatyöhön tähtäävällä terveydenhoitajan koulutuksellani joudun riskiryhmäläisenä pienten lasten äitinä infektio-osastolle hoitamaan tappajaviruksen kourissa olevia potilaita ilman suojaimia kun ne on loppu. Ammatinvalintakysymys, mitäs läksit, kikkelis kokkelis... No ihan tähän en sitoutunut.

Kausi-influenssa tappaa satoja Suomessa, miksi et valita kausi-influessan hoidosta.....

En ole tuo jolta kysyit, mutta kausi-influenssaan on tarjolla rokote, eikä se kyllä muutenkaan ole vakavuudessaan verrattavissa koronaan. Siksi.

46/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin palsta on tehty etätyönä! :D

Vierailija
47/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etätyöntekijöissäkin on eroja. Esim minä koodaan ja suunnittelen etänä, mikä on varsin tuottavaa työtä. Sen sijaan kaikenmaailman huuhaa koordinaattoritädit ja markkinointiassistentit ja key account managerit tuottaa vielä vähemmän etänä kuin toimistolla käsiä heilutellessaan. Naisten ammatteja.

M/39

Useimmin nämä just ovat nuoria miehiä?

Vierailija
48/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän näitten etätyöläisten tuottavuusprosentti oikeasti on kun siinä on lastenkin läksyt samalla vahdittavana?

No mä väännän projektia nyt la-iltana, kun viikolla ei 8-16 saa tehtyä, kaikenlaista keskeytystä pitkin päivää… Ja päälle Teamsia asiasta ja asian vierestä. Kyllä mämkieluummin toimistolle menisin ja olisin vkl perheen kesken.

Millaista hommaa on "projektin vääntäminen"?

Oletko käsityöläinen,  jotakin keramiikkaa, savenvalantaa?

Jännä kuinka kaikenlaiset väkertäjätkin heräävät näin netin aikana töitään luetteleen

Vierailija
49/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa yhtään. Teen mielelläni työtäni ja hoidan potilaitani. Kiitos eyätyöläisille, että pysytte kodeissanne ja hidastatte taudin leviämistä. Ymmärrän toki huolen esim päiväkodeissa. Vaikka kaikki päiväkodin työntekijät nyt eristäytyisivät koteihinsa, niin riski sairastua ei pienene. Ajankohta vaan siirtyy myöhemmäksi. Strategia ei tähtää sairastuneiden määrän vähentämiseen, vaan eri ihmisten sairastumisen ajoittumiseen pidemmälle aikavälille.

Vierailija
50/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nyt ei ole erityisen vaarallista töissä, ei asiakkaita, puhdastilat tuotannossa. Mutta kaikki toimihenkilöt tekee jotain "etätyötä" vaikka suurimmalla osalla ei ole mitään millä tekisi tai mitään järkevää tekemistä.

Todennäköisesti kesään asti riittää tilaukset ja syksyllä alkaa yt:t, jotka koskevat lähinnä duunareita.

Vierailija
51/64 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savesta vääntää pötkylöitä , ja apurahat juoksee.

Kaikenlaisia se leipä elättää.        ..tana

Vierailija
52/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tärkeää työtä tekevä ei voi tehdä etätöitä, eli istua kotona toimistolla. Tarviiko kalliita toimistoja enää ollenkaan. Säästyy pitkä euromäärä työantajilta.

Vierailija
53/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on tämä lässytys hallitukselta, miten vanhuksia ja riskiryhmään kuuluvia suojellaan, kun töissä on käytävä, vaikka riskiryhmään kuuluisit?

Vierailija
54/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia eriarvoistaa työntekijät. Itse haluaisin eristäytyä kotiin, mutta joka päivä on mentävä asiakkaiden kotiin altistumaan/altistamaan. Ainut vaihtoehto olisi irtisanoutua, mutta sitten tulee 3 kk karenssi. Ja työssäollessa tulee todennäköisesti kuolema, olen riskiryhmässä...

Sama homma täällä, sillä erotuksella, että omaa henkeäni olen päättänyt suojella häikäilemättömästi. Kun palkattomaan vapaaseen ei tarjottu mahdollisuutta, niin saikutin. Menin lääkärille ja sanoin että olen sekoamassa pelosta ja stressistä enkä pysty työskentelemään, tarvitsen hermolomaa. Tässä sitä nyt sitten ollaan.

Paskamainen juttu, mutta oikeasti, en todellakaan riskeeraa omaa henkeäni neljäntoista euron tuntipalkalla, jotta joku suuryritys saa käärittyä viimeisetkin setelit talteen. Kun tämä sooloilu on ohi, niin syksyllä lähden opiskelemaan. On meinaan alanvaihto tämän myötä edessä.[/

Hyvä sulle, meille tehtiin epidemian alussa jo selväksi, että pelko/stressi/ahdistus ei riitä sairasloman myöntämiseen työterveydestä.

T. Toinen kriittisen alan työntekijä.

Vierailija
55/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen valitsee itse alan, jota opiskelee. Miksi aina valitatte toisten hyvistä työehdoista. Opiskelkaa uusi ala, prkl.

Vierailija
56/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös sairaaloiden siivooja ja kaikki muidenkin tilojen siivoojat tekevät tärkeää työtä. Heillekin kuuluisi palkan korotus.

Vierailija
57/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varhaiskasvatuksessakaan ei voi töitä tehdä etänä. Paljon on meitä riskiryhmään kuuluvaa henkilökuntaa. Ja ammattiliitto kovasti kehuu kuinka arvokasta työtä tehdään, eipä sieltä muuta apua tilanteeseen tule. Kyllä alkaa jo pelottaa.

Oma vikasi jos et ole neuvotellut esimiehesi kanssa työsi järjestämisestä. Itse teen töitä etänä ja käyn vain harvoin päiväkodilla, silloinkin kun sinne menen, käyn vain yhdessä työhuoneessa. En ole kontaktissa lapsiin tai edes aikuisiin. Minäkin olen riskiryhmää. Ei ollut vaikeaa, sanoin vaan pomolle, että olen riskiryhmää, teen töitä tästä eteenpäin etänä.

Varhaiskasvatuksen opettaja

Vierailija
58/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Onkohan nämä alalle hakeutumiset niitä omia valintoja?

Terveisin lapseton, etätöitä tekevä, alalla jota ei uhkaa laman aikanakaan yt-neuvottelut

Kukas ne kaikki muut hommat sitten tekee jos kaikki on samassa työssä kuin sinä?

Vierailija
59/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi nyt kenellekään työssäkäyvälle kateellinen, oli etänä tai ei.

Lokoisimmin menee työttömillä - ei tarvitse tehdä yhtään mitään eikä ole huolta huomisesta tai itsensä altistamisesta virukselle.

Vierailija
60/64 |
15.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei auttais ketään, jos minä kulkisin töissä turhaan (kun pystyn tekemään ne työt kotoakin käsin)tartuttamassa muita/saamassa itse tartunnan. Ihan samaa työtä teen kuin toimistolla ja yhtä paljon saan aikaan.

Jotta siellä sairaalassa ja kaupassa ja muualla missä ei voi tehdä etätyötä olis turvallista olla, on parempi että mahdollisimman moni, joka siihen pystyy tekee etätöitä ja eristäytyy muutenkin kotiinsa eika tartuta muita. Riskiryhmässä oleville taas pitäs työnantajan etsiä korvaavia töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi