Korona jakaa työssäkäyvät
Koronavirus jakaa hyytävällä tavalla työmarkkinat. Toisilla aloilla ollaan etänä mökeillä velttoilemassa kun toisten on asetettava töissä itsensä jopa hengenvaaraan. Suoraan sanottuna v.. uttaa!! Sitten kun korona on ohi nämä velttoilevat k.e.rmaperseet vetää taas parhaat palkat ja kiitokset. Esim. hoitajat tuskin saa mitään hyvää vaikka terveys moninkertaisesti vaarassa.
Kommentit (64)
Aivan älytöntä alkaa nyt syytellä ja syyllistää etätöitä tekeviä. Moni on määrätty etätöihin ja tekisi mielummin työpaikalla työt. Työergonomia kotona on mitä on, lapset pyörii siinä sivussa, jatkuvia teams-kokouksia kun ketään ei saa tavata jne.
Minä teen etätyötä silloin tällöin muutenkin, ja olen silloin paljon tehokkaampi kuin työpaikalla. Kahvitauot ja työkavereiden kanssa juttelut jää väliin, ei tule keskeytyksiä, lapset on koulussa jne. Toista on nyt.
Sitä paitsi etätöitä tekevät ovat etätöissä suojellakseen teitä, jotka joudutte liikkumaan tuolla ihmisten ilmoilla. Mielumminko kulkisimme tuolla kymmenien ihmisten kokouksissa, sitten kaupoissa ym. levittämässä virusta, ettei ap:lle tule paha mieli?
Tämäpä itseäni häiritsee ihan toden teolla. Että ruokakaupassa ei saisi käydä, hengenvaarallista, mutta töihin on silti mentävä.
Puolisoni itse asiassa on kaupassa töissä. Miksi se paikka on vaarallinen hänelle asiakkaana, muttei työntekijänä? Minä olen toisella alalla (en kuitenkaan hoitaja), minunkin on mentävä joka arkipäivä töihin altistumaan. Lapsi on sillä aikaa päiväkodissa.
Pakko sanoa, että vaikea ottaa tosissaan koko tilannetta, koska meidän perheellä arki on jatkunut samana. Mekö emme siis ole suojelemisen arvoisia, koska meidän täytyy joka päivä käydä altistumassa, sen sijaan että saisi jäädä kotiin turvaan.
Ja mistä muuten voi sitten vaatia korvauksia, jos saa töistä tartunnan ja sitämyötä pahimmillaan loppuelämän keuhkovaivan? Tätä olen alkanut tosissaan pohtia.
No ainakaan hoitajat ei ole suojelun arvoisia. Näin se vaan on. Yhteiskunnan kannalta kriittiset alat eli kaikkein huonoimmin palkatut ja parjatut. Mutta menkäähän tytöt nyt töihin kuten eräs poliitikko aikanaan totesi lakon aikaan hoitajille.
Musta kyse ei ole vain suojelusta vaan siitä, että mitä harvempi henkilö sen taudin saa, sen vähemmän se leviää ja sitä pienempi kaaos meillä tässä yhteiskunnassa on. Eli kotiinjäävät omalla pienellä panoksellaan suojelevat niitä, joita tarvitaan pyörittämään yhteiskuntaa jotta sairastumisia tulisi mahdollisimman vähän ja terveydenhuollolle mahdollisimman kevyt kuorma.
Kun kaikki ne joilla se on mahdollista tekevät etätyötä, porukkaa sairastuu vähemmän, tämä on ihan kaikkien hyväksi. Paljon kriittisiä töitä tehdään myös etänä. Yhtä tehokkaasti, jopa tehokkaammin, niitä töitä kotona tehdään. Jokainen sairaanhoitaja alalle ryhtyessään on tiennyt oman työnsä riskit.
Ilman miehiä siellä hoitsullakaan ei ole vettä, sähköä, eikä kattoa pään päällä.
Onhan se rankkaa tehdä sitä työtä mihin teidät on koulutettu ja josta teille maksetaan palkkaa.
Kyllä sitä pelkää oman terveytensä puolesta ihan niinkuin muutkin. Anteeksi vain. V*tuttaa mennä töihin altistamaan itsensä kun etätyöläiset valittaa miten rankkaa, huono ergonomia....
Vierailija kirjoitti:
Musta kyse ei ole vain suojelusta vaan siitä, että mitä harvempi henkilö sen taudin saa, sen vähemmän se leviää ja sitä pienempi kaaos meillä tässä yhteiskunnassa on. Eli kotiinjäävät omalla pienellä panoksellaan suojelevat niitä, joita tarvitaan pyörittämään yhteiskuntaa jotta sairastumisia tulisi mahdollisimman vähän ja terveydenhuollolle mahdollisimman kevyt kuorma.
Mites, kai meidät työpaikoilla käyvät on sitten priorisoitu ykkösiksi sairaalahoidossa. Että jos saa koronan työn takia, niin saa sitten takuuvarmasti myös hoitoa.
En usko että on priorisoitu yhtään mihinkään. Suojavarusteistakin ollut pula. Että viitsii joku pelle valittaa miten on kotona rankkaa olla...
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia eriarvoistaa työntekijät. Itse haluaisin eristäytyä kotiin, mutta joka päivä on mentävä asiakkaiden kotiin altistumaan/altistamaan. Ainut vaihtoehto olisi irtisanoutua, mutta sitten tulee 3 kk karenssi. Ja työssäollessa tulee todennäköisesti kuolema, olen riskiryhmässä...
Sama homma täällä, sillä erotuksella, että omaa henkeäni olen päättänyt suojella häikäilemättömästi. Kun palkattomaan vapaaseen ei tarjottu mahdollisuutta, niin saikutin. Menin lääkärille ja sanoin että olen sekoamassa pelosta ja stressistä enkä pysty työskentelemään, tarvitsen hermolomaa. Tässä sitä nyt sitten ollaan.
Paskamainen juttu, mutta oikeasti, en todellakaan riskeeraa omaa henkeäni neljäntoista euron tuntipalkalla, jotta joku suuryritys saa käärittyä viimeisetkin setelit talteen. Kun tämä sooloilu on ohi, niin syksyllä lähden opiskelemaan. On meinaan alanvaihto tämän myötä edessä.
Hohhoijaa. Me paiskitaan puolisoni kanssa etänä moninverroin enemmän duunia nyt kuin aiemmin. Juuri äsken luin työsähköposteja ja huomenna pitää valmistella ensi viikon duuneja. Korona on sekoittanut pakkaa ihan huolella ja monessa yrityksessä paniikki päällä. Yt-uhkakin koko ajan olkapäällä. Niin, että siinä sitä velttoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia eriarvoistaa työntekijät. Itse haluaisin eristäytyä kotiin, mutta joka päivä on mentävä asiakkaiden kotiin altistumaan/altistamaan. Ainut vaihtoehto olisi irtisanoutua, mutta sitten tulee 3 kk karenssi. Ja työssäollessa tulee todennäköisesti kuolema, olen riskiryhmässä...
Sama homma täällä, sillä erotuksella, että omaa henkeäni olen päättänyt suojella häikäilemättömästi. Kun palkattomaan vapaaseen ei tarjottu mahdollisuutta, niin saikutin. Menin lääkärille ja sanoin että olen sekoamassa pelosta ja stressistä enkä pysty työskentelemään, tarvitsen hermolomaa. Tässä sitä nyt sitten ollaan.
Paskamainen juttu, mutta oikeasti, en todellakaan riskeeraa omaa henkeäni neljäntoista euron tuntipalkalla, jotta joku suuryritys saa käärittyä viimeisetkin setelit talteen. Kun tämä sooloilu on ohi, niin syksyllä lähden opiskelemaan. On meinaan alanvaihto tämän myötä edessä.
Itselläni taas loppuu sopimus muutamien kuukausien päästä. Jatkoa väläyteltiin jo, mutta onneksi en ole laittanut nimeä alle mihinkään. En nimittäin ole jäämässä, säästöjä saan kerättyä sen verran, että pärjään kunnes toivottavasti löydän jotain etätyötä.
Miksi tästäkin pitää alkaa tappelemaan ja syyllistämään tai uhriutumaan.
Ensinnäkin jos on kaupassa töissä, sairaanhoitaja tai muu vastaava, niin on varmaan jo ammattin hakeutuessaan tiennyt, että se tulee olemaan työtä, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä eikä eetätyöskentely onnistu.
Itsellä konttorityö, jossa muutenkin on mahdollisuus pitää etätyöpäiviä (meillä max. 3 päivää kuukaudessa). Itse en ole juurikaan pitänyt etäpäiviä, koska en vain tykkää työskennellä kotona niin paljon, huono työergonomia jne.
Nyt meidät on kuitenkin kaikki määrätty etätöihin. Tällä hetkellä töitä on tosi vähän ja meitä ollaankin lomauttamassa, päätökset tulee ensi viikolla, mutta kyllä sen jo tietää etukäteen eli 3 kk lomautukset tulee. Tarviiko tästä nyt olla kateellinen....mielellään olisin kyllä normaalisti töissä, nyt pitää laskeskella riittääkö rahat, mulla vielä tosi huono rahatilannekin. Eikä tämä etätyö muutenkaan aina niin kovin kivaa ole, tuntuu, että aika menee tosi hitaasti kun ei ole sosiaalisia kontakteja päivän aikana.
Toki hyviäkin puolia on, säästän pari tuntia päivässä työmatka-aikaa, saa nukuttua enemmän, voi olla mukavissa college-housuissa jne. Mutta istuma-asento on tosi huono ja nyt tosiaan tulee se lomautuskin. Olkaa nyt vielä siitäkin kateellisia.
Veetuttaa kun pomo ei anna jäädä etäksi (toimisto/puhelintyötä joka luonaisi etänä varsin hyvin). Se on varmaan lukenut täältä, että etät vaan tissuttelee päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin jos on kaupassa töissä, sairaanhoitaja tai muu vastaava, niin on varmaan jo ammattin hakeutuessaan tiennyt, että se tulee olemaan työtä, jossa ollaan ihmisten kanssa tekemisissä eikä eetätyöskentely onnistu.
Itsellä konttorityö, jossa muutenkin on mahdollisuus pitää etätyöpäiviä (meillä max. 3 päivää kuukaudessa). Itse en ole juurikaan pitänyt etäpäiviä, koska en vain tykkää työskennellä kotona niin paljon, huono työergonomia jne.
Nyt meidät on kuitenkin kaikki määrätty etätöihin. Tällä hetkellä töitä on tosi vähän ja meitä ollaankin lomauttamassa, päätökset tulee ensi viikolla, mutta kyllä sen jo tietää etukäteen eli 3 kk lomautukset tulee. Tarviiko tästä nyt olla kateellinen....mielellään olisin kyllä normaalisti töissä, nyt pitää laskeskella riittääkö rahat, mulla vielä tosi huono rahatilannekin. Eikä tämä etätyö muutenkaan aina niin kovin kivaa ole, tuntuu, että aika menee tosi hitaasti kun ei ole sosiaalisia kontakteja päivän aikana.
Toki hyviäkin puolia on, säästän pari tuntia päivässä työmatka-aikaa, saa nukuttua enemmän, voi olla mukavissa college-housuissa jne. Mutta istuma-asento on tosi huono ja nyt tosiaan tulee se lomautuskin. Olkaa nyt vielä siitäkin kateellisia.
Kuule hei, itse en syyllistä yhtään ketään - hyvähän se vaan on, mitä useampi voi tehdä etätöitä - mutta ymmärrät varmaan, että sinun murheesi huonosta istuma-asennosta ei nyt ole ihan samalla tasolla sen kanssa, että joku riskiryhmään kuuluva kotipalveluhoitaja joutuu ilman suojavarusteita viettämään 40 h viikossa köhivien vanhusten seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä sanoa, että ei kyllä tullut mieleen työhön hakeutuessa, että vakavan virusepidemian aikana joutuisi töihin ottamaan virukset vastaan, samalla kun moni muu saa eristäytyä kotiin turvaan.
Lomautuksenkin ottaisin mieluummin, kuin tämän jatkuvan huolen perheestäni. Kuka meistä sairastuu ekana, ollaanko onnekkaita ja sairastetaan lievänä, vai joutuuko joku sairaalahoitoon jne.
Vierailija kirjoitti:
Katoppas vaan, kun en terveenä ja nuorena osannut ennakoida että neuvolatyöhön tähtäävällä terveydenhoitajan koulutuksellani joudun riskiryhmäläisenä pienten lasten äitinä infektio-osastolle hoitamaan tappajaviruksen kourissa olevia potilaita ilman suojaimia kun ne on loppu. Ammatinvalintakysymys, mitäs läksit, kikkelis kokkelis... No ihan tähän en sitoutunut.
Noustaan kaikki kapinaan. Kaikki ei-kriittisillä aloilla työskentelevät vaatikaa saada jäädä kotiin, ja kaikki kriittisillä aloilla työskentelevät, vaatikaa kunnon suojavarusteet tai kieltäytykää tulemasta töihin. Kaikilleko meinasivat potkut antaa? Siinähän seisoo yhteiskunta sitten. Mitä ö-luokan kansalaisia me oikein olemme, kun meidät saa huoletta lähettää tuonne kuolemaan vastoin kaikkia ohjeistuksia?
Yritetään nyt vähintään pitää tästä keskustelua yllä. Julkinen paine pakotti sulkemaan koulut. Tästä ei puhu kukaan. Lähettäkää sähköpostia kansanedustajille, lehtiin, tehkää päivityksiä sosiaaliseen mediaan. Jos tästä ei kukaan puhu niin tähän epäkohtaan ei kukaan puutu.
Vierailija kirjoitti:
Noustaan kaikki kapinaan. Kaikki ei-kriittisillä aloilla työskentelevät vaatikaa saada jäädä kotiin, ja kaikki kriittisillä aloilla työskentelevät, vaatikaa kunnon suojavarusteet tai kieltäytykää tulemasta töihin. Kaikilleko meinasivat potkut antaa? Siinähän seisoo yhteiskunta sitten. Mitä ö-luokan kansalaisia me oikein olemme, kun meidät saa huoletta lähettää tuonne kuolemaan vastoin kaikkia ohjeistuksia?
Yritetään nyt vähintään pitää tästä keskustelua yllä. Julkinen paine pakotti sulkemaan koulut. Tästä ei puhu kukaan. Lähettäkää sähköpostia kansanedustajille, lehtiin, tehkää päivityksiä sosiaaliseen mediaan. Jos tästä ei kukaan puhu niin tähän epäkohtaan ei kukaan puutu.
Tämä, nyt kaikki pliis!! Emme voi suostua tällaiseen. Tarpeeksi kun tulvii yhteydenottoja niin pakko on asian nousta tapetille!! Itse lähetän heti.
Kyllähän nykyisin ihmisillä on niin kummallisia ammattinimikkeitä, että ei ihan heti tiedä, mitä ihmettä he tekevät. Onko heillä oikeasti töitä? Varmasti sujuu etänä.