Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin eka kertaa maskin kanssa kaupassa, pieni kunta, muilla ei maskeja

Vierailija
28.03.2020 |

Mutta ei myöskään kukaan kytännyt tai sanonut mitään törppöä, että on vissiin pikkuhiljaa täälläkin herätty todellisuuteen. Ja hyvin oli laitettu turvavälit kaupassa, vain yksi sai laittaa hihnalle tavarat kerrallaan ja seuraavan piti odottaa merkin takana.
Laittakaa vaan rohkeasti suojaimet päähän.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kauppojen kassat VELVOITETAAN käyttämään maskeja ja hanskoja työssä ollessaan? Nyt on jo niitä suojapleksejä, mutta asiakkaana olisi turvallisempi tunne, kun kassoilla, myyjillä ym. olisi hengityssuojat.

Tuolla meiän ääsmarketissa ei ollut edes pleksiä vielä. 

Vierailija
62/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskit hyödyttävät vain silloin jos olet itse sairastunut ja vältät näin tartuttamsta muita. 336

No kerropa sitten miksi hoitohenkilökunta ympäri maailman hoitaa koronapotilaita nimenomaan FFP3-maskit kasvoilla jos niistä ei ole mitään hyötyä? Huvikseenko he niitä käyttävät?

Tutustu käsitteeseen viruskuorma ja mieti hoitohenkilökunnan altistusta (lähikontaktien kesto, kerrat, intensiteetti, pisarat/aerosolit, oleskelu suljetuissa tiloissa) vrt. peruspenan kauppareissu. Kokonaisaltistus on ihan eri luokkaa. Olisiko tämä helpompi hahmottaa säteilyllä?

Kyllä kauppareissuillakin joutuu olemaan tiiviisti ihmisten kanssa, heistähän en voi tietää kenellä korona on vaikka oireettomana. Eilenkin kaupassa ihmiset tunkivat ihan iholle, pärskivät, yskivät ja aivastelivat ilmaan aivan estotta eikä turvaväleistä oltu kuultukaan. On todettu tutkimuksissa, että korona tarttuu myös ilmateitse eli edes pisaratartuntaa ei tarvita.

T. Se joka käyttää FFP3-suojaa ja kertakäyttökäsineitä kaupassa

Ilmatartunnan todennäköisyys ei taida olla kummoinen, paitsi oleskellessa samassa suljetussa tilassa. Viimeksi näkemäni luku oli 90% pisaratartunta. ECDC:n ohjeistus (THL ei kelvanne) perustuu pääasiallisiin pisara- ja toissijaisiin kosketustartuntoihin. 

Ai niin ne ihmiset. Täällä eivät yritä tunkea iholle, ja saan kyllä suuni auki, jos yrittävät. Henkilökohtainen reviirini on 2 m joka tilanteessa. Epäsosiaalisena introna niitä välttelee muutenkin. Ikävää kyllä tuollainen törppöys, mutta sinänsä ei yllätä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetit siis kasvomaskineitsyytesi.

Vierailija
64/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä pikkuisessa lähi-Alepassa oli eilen uudenkarhea pleksi asennettuna.

Vierailija
65/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää hamstratko niitä maskeja. Jättäkää ne terveydenhuollon henkilökunnan käyttöön! Kohta Suomessakin on tilanne että jollain urpolla on autotalli niitä täynnä ja sairaanhoitajat joutuvat työpäivän päälle ompelemaan kankaisia suojia.

Huonosti on asiat jos Suomen valtiolla ei ole omat kanavat ostaa tarvikkeita.

Kanavat on Kiinassa ja Yhdysvallat tekee valtavia tilauksia. Suomen tilaus on kärpäsenpaska valtameressä, joka ehkä täytetään kun ehditään.

Eikö se Trumppi ollut määräämässä jos jonkinlaista lisätullia ja veroa Kiinalaisille. Toivottavasti laittavat sellaiset tullit niihin maskeihin, että alkaa tuntumaan.

Vierailija
66/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ffp3 maskeja ja lasitki löytyy. Jos ne suojaa hoitohenkilökuntaa niin ne suojaa myös mua. Toki mikään suoja ei oo tietty 100%. Mutta parempi se on ku ei yhtään mitään. Toistaiseksi pysyn kotona enkä mene mihinkään ellei oo pakko. Kotiinkuljetus toimii hyvin.

Vierailija
67/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap koronaoireita vai miksi laitoit maskin? Maski ei estä koronan tarttumista sinuun.

Maski estää tartuttamasta muita.

Vierailija
68/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän sellaista vanneasua, josta lähtee jokaiseen ilmansuuntaan 1,5 metrinen alumiinitanko. Sen saa kätevästi pieneksi, kun tarvii.

Vierailija
69/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan ne maskin kanssa kulkevat ovat mielenterveyspotilaita.

Kaikki normaalit ihmiset käsittävät ettei maski suojaa tartunoilta.

Järkevä täysissä ruumiin ja mielen voimissa oleva ihminen käsittää korona-asian kokonaisuudessaan,  mutta mieleltään sairaat eivät.

Putlerin trolli levittelee disinformaatiota kansamme tuhoksi.

Vierailija
70/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maskit hyödyttävät vain silloin jos olet itse sairastunut ja vältät näin tartuttamsta muita. 336

No kerropa sitten miksi hoitohenkilökunta ympäri maailman hoitaa koronapotilaita nimenomaan FFP3-maskit kasvoilla jos niistä ei ole mitään hyötyä? Huvikseenko he niitä käyttävät?

Tutustu käsitteeseen viruskuorma ja mieti hoitohenkilökunnan altistusta (lähikontaktien kesto, kerrat, intensiteetti, pisarat/aerosolit, oleskelu suljetuissa tiloissa) vrt. peruspenan kauppareissu. Kokonaisaltistus on ihan eri luokkaa. Olisiko tämä helpompi hahmottaa säteilyllä?

Kyllä kauppareissuillakin joutuu olemaan tiiviisti ihmisten kanssa, heistähän en voi tietää kenellä korona on vaikka oireettomana. Eilenkin kaupassa ihmiset tunkivat ihan iholle, pärskivät, yskivät ja aivastelivat ilmaan aivan estotta eikä turvaväleistä oltu kuultukaan. On todettu tutkimuksissa, että korona tarttuu myös ilmateitse eli edes pisaratartuntaa ei tarvita.

Ilmatartunnan todennäköisyys ei taida olla kummoinen, paitsi oleskellessa samassa suljetussa tilassa. Viimeksi näkemäni luku oli 90% pisaratartunta. ECDC:n ohjeistus (THL ei kelvanne) perustuu pääasiallisiin pisara- ja toissijaisiin kosketustartuntoihin. 

Niin, ja kauppa jos joku, on sama suljettu tila useille ihmisille.

t.eri kelle vastasit.

Vierailija
71/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ap koronaoireita vai miksi laitoit maskin? Maski ei estä koronan tarttumista sinuun.

Maski estää tartuttamasta muita.

Kyllä se suojaa molempiin suuntiin naamaan osuvilta virusiskuilta.

Toki sekään ei ole 100% suoja, mutta tyhjää parempi.

ap

Vierailija
72/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetit siis kasvomaskineitsyytesi.

Kyllä. :)

Tunnen pienoista ylpeyttä itsestäni, koska olen ihminen, joka välttää huomiota viimeiseen asti, mutta pystyin marssimaan silti kauppaan maski päässä. Kun ajattelee asian vakavuutta, siihen pystyy ujompikin.

Ja jos on äiti, aina kun muistaa kaivaa itsestään naarasleijona-asenteen, pystyy vaikka mihin.

ap

Vierailija
73/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maski kannattaa laittaa vaan silloin jos kärsii nuhasta ja aivan pakko piipahtaa kaupalla, suojakäsineet myös jotka heitetään heti pois kaupan ulkopuolella. Onko paikkakunta kainuussa, juuri viikko sit puhuin veljeni kanssa joka asuu Puolangalla ettei siellä ole vielä todettu ja nyt on sit jo. Itse olen täällä koronan keskipisteessä ja voin sanoa, että pelottaa ja aivan kauheesti..joka hetki saa pelätä, että koska..kyllä meidän elämä on nyt täyttä piinaa, tytär sanoi, että heidän työpaikalleen laitetaan ensiviikolla VASTA pleksit. Myöhäistä. OLENKO huomenna jo sairas tai joku perheestä, ei tämä ole enää elämää. Jos vaikka sairaalassa makaa viikon niin sekin kaataa jo elämää aika pitkälti ja jos siitä teholle niin, en tiedä sitten miten eteenpäin muuta jaksavat. Minulla on hyvä perhe mutta ei sekään kaikkeen pysty venymään.

Ei ole Lapin lähelläkään tämä kunta.

yllä koronaa on jo jokakunnassa, siitä ovat himomatkaajat pitäneet hyvän huolen.

No hyvä, ei kyllä ole lapissa mutten viitsi enää soittaa kun olen humalassa, olen alkanut ottaa viinaa nyt vielä voi, ei siis hyvä mutta rauhoittaa.

ap

Vierailija
74/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja kauppa jos joku, on sama suljettu tila useille ihmisille.

t.eri kelle vastasit.

Hissi olisi ongelma. Tai pankkiholvi. Pieni, ilmastoimaton tila. Juuri siksi näitä ohjeita on toistettu nyt kuukausia: jos kaikki noudattaisivat kaikkia, kaupassa oleva tartuntariski olisi lähellä olematonta. Valitettavasti ihmiset ovat.....no, ihmisiä.

Vierailija
75/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän sellaista vanneasua, josta lähtee jokaiseen ilmansuuntaan 1,5 metrinen alumiinitanko. Sen saa kätevästi pieneksi, kun tarvii.

Voitko kertoa tästä enemmän. Monty Pythonin fanina ajattelin ensin terävää keppiä, mutta tässä jäisivät kädet vapaiksi. T: se epäsos. intro

Vierailija
76/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun maaseudul pienes kunnas oon ainoa joka pitää maskia töis(kaupas töis) ja vapaal asioinnil.aluks ihmiset katto, nyt oon saanut joiltain vanhemmilta miehiltä kehuja(oon nainen)

kuolen mielummin häpeeseen ku tyhmyyteen eli maski päähän. huomasin et mua ei hävetä, mul oon siis teräspallit (oon ujo pohjimmiltani en olis uskonu ittestäni)

myös hoidan vanhempia omaisia en halua sairastua.

Vierailija
77/81 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että viruksia voi jäädä ilmaan useammaksikin tunniksi kun joku aivastaa tai yskii, siinä ei paljon kaupan ilmastointi auta.

Vierailija
78/81 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

FFP3/N100 suojaustaso on korkein mahdollinen ja sillä voidaan myös suojata käyttäjää koronavirusta vastaan.

Vierailija
79/81 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tutkittu, että viruksia voi jäädä ilmaan useammaksikin tunniksi kun joku aivastaa tai yskii, siinä ei paljon kaupan ilmastointi auta.

Ajattelitko, että ne jäävät paikalleen odottelemaan? Säilyvät tartuntakykyisinä? Niitä on sairastuttava määrä (se viruskuorma)? Missä olosuhteissa tutkimus on tehty, laboratoriossa? Linkki? Kiinnostaa, kerron huomenna töissä, että sairaalassakin tiedetään ahdistua ilmatartunnasta. Tautihan olisi jo meillä kaikilla.

Vierailija
80/81 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä maskia laittanut kauppareissulle, mutta kertakäyttöhanskoja kylläkin. Täällä meidän seudulla on vastikään uutisoitu ensimmäisistä tartunnoista, joten kyllä maskinkin käyttö alkaa olla harkinnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän