Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alkoholistin lapsista ei ole mihinkään

Vierailija
28.03.2020 |

Hei! Minä ja mieheni juteltiin yksi päivä yhdestä meidän tutusta jonka elämä ei ole mennyt ihan putkeen, niin mieheni tokaisi siihen, että ”en kyllä ihmettele tuota miten hänen elämä mennyt kun vanhemmat on alkoholisteja. Eihän hänestä ole silloin mihinkään”. Itse en kommentoinut tähän mitenkään ja vaihdoin aihetta. Minun oma isäni on alkoholisti eikä mieheni tiedä, joten tuo kommentti satutti minua. Olen menestynyt hyvin elämässä omasta mielestäni. Mitä mieltä olette tuosta kommentista?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelematon töksäytys. Miehesi ei välttämättä tarkoittanut pahaa, vaan ehkä yritti ilmaista, että huonojen lapsuusolosuhteiden takia tuttavanne ei ole saanut parhaita eväitä elämään. Ei se silti ollut fiksusti tai asiallisesti muotoiltu ja suosittelen, että otat asian miehen kanssa puheeksi ja kerrot omasta taustastasi. Se voi pistää hänet miettimään asioita ja sitä, miten hän jatkossa sanottavansa muotoilee. Ihan yleisestikin siis eikä pelkästään alkoholismiin liittyen.

Vierailija
2/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkittävä ero siinä onko isä vai äiti alkoholisti vai molemmat. Eli se yleisempi malli että isä oli juoppo niin äiti usein piti kumminkin kulissit ja arjen koossa. Mutta jos äiti oli juoppo niin lapsen ja perheen elämän kaaottisuus on eri tasolla.

Tänä päivänä kun äitien alkoholismi ja huumeongelmat on yleistynyt, mutta siihen sosiaalihuolto puuttuu nopeammin ja lapset otetaan huostaan jopa suoraan synnytyslaitokselta.

Ja selvyyden vuoksi mielestäni molemmat vanhemmat ovat ihan yhtä tärkeitä ja vastuullisia. Tosielämän arjessa se ei vaan usein ole niin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin vanhemmat olivat alkoholisteja ja ei se häirinnyt meidän perheen arkea mitenkään. Asiat hoidettiin ja viinaa juotiin siinä sivussa.

Enemmän vanhemmat olivat mukavampia kun viinaa olivat ottaneet. Hassuttelivat silloin.

Muuten elämä olikin todella kovaa suorittamista ja sitten sitä viinan juontia.

Omat vanhemmat ovat todella menestyneitä elämässään ja keräneet ison omaisuuden, mutta juovat edelleen viinaa.

Luulen että alkoholismi tai alkoholi ei ole päällimmäisin syy monilla ongelmaperheillä.

Taustalla on todennäköisesti mielenterveysongelma jonka takia elämänhallinta on ihan kauhean huono.

Eli viina ei ole se syy vaan henkilö on muutenkin jo sairas mieleltään.

Vierailija
4/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että sama pätee myös huumausaineisiin.

Ylempi.

Vierailija
5/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessahan suuri osa on alkoholisteja.

Tämä maa pyörii alkoholistejen työllä.

Alkoholismiin liittyy sivuoireena kovaa kontrollin tarvetta. Pedataan elämä siten että vapaalla voi vetää alkoa.

Työnteolla rahoitetaan alkon käyttö ja lomat käytetään alkon vetämiseen.

Alkoholistit ovat myös usein urheilullisia. Kulissit on aina alkoholisteilla kunnossa ja hommat hoidetaan että voidaan palkita itseään alkoholilla.

Tämä on se kaava.

Sitten ne jotka juo itsensä tajuttomaksi ja menettää kotinsakin eivätkä saa laskuja maksamatta. Heillä on muita mielensairauksia taustalla. Todennäköisesti elämänhallinta olisi kadoksissa ilman alkoholiakin. Heille alkoholi on eräällä tavalla lääkintää todellisuudesta tai poispääsy pahasta olosta.

Taustalla voi olla jo pitkään itsemurhayrityksiä.

Luulen että ihmiset sekoittaa tämän jälkimmäisen alkoholismiin, vaikka syynähän on mielenterveysongelmat, jota lääkitään huumeilla tai alkoholilla.

Vierailija
6/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ei ollut alkoholisti mutta mielenterveysongelmainen ja olin itsekkin pitkään sen jälkeen kun pääsin kotoa pois. Meillä ei saanut puhua mistään eikä hoitoon hakea. Alkoholista hain lohtua itselleni. 

Vierailija
7/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkoholistin lapsi, mutta en alkoholistiperheen lapsi.

En tiedä sellaisesta elämästä mitään, että vanhempi on sammunut kukkapenkkiin ja pitäisi sieltä herätellä tms.

Vierailija
8/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ei tiedä mistä puhuu. Miksi miehesi ei tiedä, että isäsi on alkoholisti?

Meillä isä joi liikaa, hoiti silti työnsä hyvin. Jostain syystä onnistui myös kannustamaan minua ja veljeäni opiskeluissa eteenpäin. Hän oli meistä ylpeä ja kiinnostunut tekemisistämme.

Vierailija
9/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistien lapsi täällä painaa lastenkodissa hommia, että edes jollekulle jäisi tulevaisuus.

Vierailija
10/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkkisen ja lapsenhakkaajan lapsi. Mulla on akateeminen tutkinto, olen edennyt uralla johtajaksi, olen ison organisaation johtoryhmässä ja hyvätuloinen.

Eli sun miehesi mielestä minusta ”ei tullut mitään”? Olisi kiva kuulla miten paljon minua korkeammalle miehesi pääsi että on vara ylenkatsoa alkkis-kotien lapsia?

Vierailija
11/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen alkoholistin lapsi, mutta en alkoholistiperheen lapsi.

En tiedä sellaisesta elämästä mitään, että vanhempi on sammunut kukkapenkkiin ja pitäisi sieltä herätellä tms.

Isä oli alkoholisti, mutta en ole mähnyt hänen sammuvan koskaan yhtään mihinkään.

12/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useammin alkoholistiperheessä kasvaneille pojilla on psyykkisiä ongelmia kuin tytöillä. Tosin ne tapaukset, jotka tunnen, on sekä tytöillä että pojilla lllut enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia.

Tunnen erään 40+ ikäisen naisen, joka on kasvanut alkoholisti-isän kanssa ja hän on aina ollut uskovainen.

Vierailija
13/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulissit! Ette tiedäkkään kuinka monta sote alan juoppoa tunnen.

Vierailija
14/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni ollut yli 40vuotta alkoholisti. Mä olen menestynyt ja saavuttanut todella paljon asioita ja toteuttanut unelmani ja olen vasta 23 ja nainen jos sillä merkitystä

Vierailija
15/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän typerimpiä (ja täällä on ollut todella typeriä).

Vierailija
16/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismiin liittyy sivuoireena kovaa kontrollin tarvetta. Pedataan elämä siten että vapaalla voi vetää alkoa.

Alkoholistit ovat myös usein urheilullisia. Kulissit on aina alkoholisteilla kunnossa ja hommat hoidetaan että voidaan palkita itseään alkoholilla.

Tämä on se kaava.

Sitten ne jotka juo itsensä tajuttomaksi ja menettää kotinsakin eivätkä saa laskuja maksamatta. Heillä on muita mielensairauksia taustalla. Todennäköisesti elämänhallinta olisi kadoksissa ilman alkoholiakin. Heille alkoholi on eräällä tavalla lääkintää todellisuudesta tai poispääsy pahasta olosta.

Luulen että ihmiset sekoittaa tämän jälkimmäisen alkoholismiin, vaikka syynähän on mielenterveysongelmat, jota lääkitään huumeilla tai alkoholilla.

Ja sitten tuo ensimmäiseksi kuvailemasi ihmistyyppi ei edes ymmärrä olevansa alkoholisti, koska hoitavathan he työnsä mainiosti ja jopa urheilevat, vapaa-aika vain on kovin kosteaa.

Vierailija
17/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miten paljon on lapsia joiden vanhemmat pystyvät rahalla salaamaan kaiken.

Maailmassa tärkeintä on hyvyys, ettei pahoinpidellä eikä salailla.

Vierailija
18/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Useammin alkoholistiperheessä kasvaneille pojilla on psyykkisiä ongelmia kuin tytöillä. Tosin ne tapaukset, jotka tunnen, on sekä tytöillä että pojilla lllut enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia.

Tunnen erään 40+ ikäisen naisen, joka on kasvanut alkoholisti-isän kanssa ja hän on aina ollut uskovainen.

Joo alkoholistien lapset on usein mielenterveyspotilaita, jopa keski-ikään saakka kuten tuo tuntemasi naishenkilö.

Alkkis ei itse yleensä ymmärrä mitä vahinkoa hän sairaudellaan aiheuttaa, lapselle kännissä örisevä ja riehuva vanhempi on hyvin pelottava ja käsittämätön asia. Vuosikausia jatkuessaan lapsen mielenterveys kärsii melkein varmasti. 

Vierailija
19/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se kaava.

Ja sitten tuo ensimmäiseksi kuvailemasi ihmistyyppi ei edes ymmärrä olevansa alkoholisti, koska hoitavathan he työnsä mainiosti ja jopa urheilevat, vapaa-aika vain on kovin kosteaa.

Kyllähän moni sen tietää. Uskon että ihmiset ovat itsekriittisiä ja älykkäitä, rehellisiä itselleen.

Ehkä nuoremmat eivät sellaista tiedä tai tajua. Minä uskon että ihmiset ovat aika pitkälti tiedostavia olentoja. Toki voi olla sellaisiakin etteivät myönnä ja elävät jossain kuplassa. Kupla on ihan turvallinen paikka olla meille jokaiselle.

Kyllähän jokainen tietää miten hyvältä alkoholi tuntuu ja maistuu pitkän treenin päälle.

Itsestä on hauska tehdä illallinen treeniin ja suihkun jälkeen. Juon siinä kolme lasia shampanjaa tai ison kannun olutta.

Se tuntuisi imeytyvän välittömästi hermostoon. Sitten voikin unohtaa koronan ja kaiken hysterian. Keskittyä perheen pienimpiin ja pelata heidän kanssaan lautapelejä. Hönkiä alkoholihuuruja lasten päälle ja nauraa remauttaa kovaäänisesti pelin lopputulokselle.

Sitten onkin saunan paikka poijjaat.

Vierailija
20/21 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kristiina xx kirjoitti:

Joo alkoholistien lapset on usein mielenterveyspotilaita, jopa keski-ikään saakka kuten tuo tuntemasi naishenkilö.

Alkkis ei itse yleensä ymmärrä mitä vahinkoa hän sairaudellaan aiheuttaa, lapselle kännissä örisevä ja riehuva vanhempi on hyvin pelottava ja käsittämätön asia. Vuosikausia jatkuessaan lapsen mielenterveys kärsii melkein varmasti. 

En pelännyt alkoholstivanhempiani kertaakaan lapsena ja en kokenut heitä mitenkään epäilyttävinä.

Enemmänkin isästä tuli hassu piereskelevä ja tanssahteleva lupsakka mies.

Silloin isi hymyili eikä ollut yrittäjänä aina otsa kurtussa ja huolissaan. Silloin isin ison mahan päälle pystyi kömpimään ja juttelemaan. Minulle ne on lämpimimpiä muistoja isästä kun isä oli saunan jälkeen ottanut sixpäkin olutta.

Muuten isä teki vain kovasti töitä ja oli huolissaan yrittämisestä. Hänellä oli tapana aina juoda myös iltaisin ennen nukkumaanmenoa, kun me lapset jo nukuttiin että jaksettaisi herätä aikaisin kouluun.

Meillä oli hyvin säännöllinen ja napakka elämänrytmi. Se oli selvästi jaksotettu ja turvallinen.

Eli en valitettavasti voi olla samaa mieltä kanssasi :(

Minusta tuntuu että mielenterveysongelmat ovat ne pääasiallisimmat syyt, eikä alkoholismi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi