Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni ilmoitti olevansa panseksuaali

Vierailija
28.03.2020 |

Vähän hämmästyin, koska en tiennyt mitä se tarkoittaa. Lapseni piti sitten luennon asiasta. Eli voin odottaa lapseni tuovan kotiin ihan kenet tahansa seurustelu mielessä.

Hämmästyin myös siksi, koska lapseni on vasta 12v, enkä ajatellut hänen vielä miettivän omaa seksuaalisuuttaan.

No, katsotaan, mitä tuleva tuo.

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panseksuaali ? 

Onko se joku 'leipäseksuaali' vaiko seksuaalisuuteen jo leipääntynyt ??

Vierailija
22/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin koin ihastumisen tunteita luokkakavereihin jo tuon ikäisenä ja hoksasin, että sekä nais- että miespuoliset henkilöt kiinnostivat minua. Koin ja koen nytkin olevani biseksuaali. Toki kaikki eivät sitä tiedä tuossa vaiheessa ja sekin on ok. 

Joku myös mainitsi, että pan on trendikäs tapa sanoa olevansa bi. Annas kun selitän. Bi voi tykätä sekä miehistä, että naisista. Pan tykkää kaikista eli siis miesten ja naisten lisäksi esim henkilöistä jotka ovat sukupuolettomia, jotain miehen ja naisen väliltä tai transsukupuolisista. 

Minullakin oli ihastuksia jo 11-12 -vuotiaana, ja niin oli monella kaverillakin. Ei kait tässä ole mitään outoa, tavallista kehitystä?

Silloin ei puhuttu erilaisista seksuaalisuuden muodoista, joten olin hämmentynyt kun oli myös tyttöjä kohtaan samanlaisia tunteita kuin kavereilla vain poikia kohtaan. Edelleen nelikymppisenä olen bi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tiesin tuossa iässä olevani bi. Nykyään toki minutkin voinee laittaa pan-lokeroon, sillä voisin seurustella myös esim transhenkilön kanssa.

Ilmeisesti transhenkilöt eivät mielestäsi ole miehiä tai naisia. Aika transfoobista, sano.

Vierailija
24/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakin koin ihastumisen tunteita luokkakavereihin jo tuon ikäisenä ja hoksasin, että sekä nais- että miespuoliset henkilöt kiinnostivat minua. Koin ja koen nytkin olevani biseksuaali. Toki kaikki eivät sitä tiedä tuossa vaiheessa ja sekin on ok. 

Joku myös mainitsi, että pan on trendikäs tapa sanoa olevansa bi. Annas kun selitän. Bi voi tykätä sekä miehistä, että naisista. Pan tykkää kaikista eli siis miesten ja naisten lisäksi esim henkilöistä jotka ovat sukupuolettomia, jotain miehen ja naisen väliltä tai transsukupuolisista. 

Väärin. Bi tai pan termeinä eivät kumpikaan rajaa mitään viehätystä ulkopuolelle. Pan hieman korostaa suuntautumista muihin kuin binäärisiin sukupuoliin, mutta valtaosa bi-identifioituvista vetää hillittömät kilarit jos niiltä kysyy miksi olet bi jos kerran et usko binääriin. Joten ei ole panien yksinoikeus. Myöskään panseksuaalit eivät välttämättä viehäty oikeasti kaikista sukupuolista, mutta siitä pidetään yleensä matalaa profiilia koska se poikkeus kuulostaa melkein aina pahalta. 

Vierailija
25/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Bi tai pan termeinä eivät kumpikaan rajaa mitään viehätystä ulkopuolelle. Pan hieman korostaa suuntautumista muihin kuin binäärisiin sukupuoliin, mutta valtaosa bi-identifioituvista vetää hillittömät kilarit jos niiltä kysyy miksi olet bi jos kerran et usko binääriin. Joten ei ole panien yksinoikeus. Myöskään panseksuaalit eivät välttämättä viehäty oikeasti kaikista sukupuolista, mutta siitä pidetään yleensä matalaa profiilia koska se poikkeus kuulostaa melkein aina pahalta

Jaa, että pitää sanoa, että on seksuaalista halua ihan kaikkia kohtaan tai muuten pidetään jonkin sortin foobikkona? 

Typerää.

Ei kai sitä seksuaalisella kiinnostuksella tarvitse osoittaa, että on ihan ok jonkin ryhmän edustajan kanssa.

Esim. Homo voi kannattaa naisten oikeuksia, mutta ei haluaisi harrastaa seksiä naisen kanssa. Eihän hän ole silloin mikään naisfoobikko tai piilomysogynisti! 

Vierailija
26/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuo varmaan kotiin sitten Peter Pan in

Zinc

Vierailija
27/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Bi tai pan termeinä eivät kumpikaan rajaa mitään viehätystä ulkopuolelle. Pan hieman korostaa suuntautumista muihin kuin binäärisiin sukupuoliin, mutta valtaosa bi-identifioituvista vetää hillittömät kilarit jos niiltä kysyy miksi olet bi jos kerran et usko binääriin. Joten ei ole panien yksinoikeus. Myöskään panseksuaalit eivät välttämättä viehäty oikeasti kaikista sukupuolista, mutta siitä pidetään yleensä matalaa profiilia koska se poikkeus kuulostaa melkein aina pahalta. 

Onko tässä joku sukupolviero? Koska binaarinen viittaa selvästi biologiseen sukupuolijakoon eli biologisiin naisiin ja biologisiin miehiin. Eikö panseksuaalisuus ole keksitty juuri sen takia, että siihen sitten heitetään kiinnostus kaikkiin muihin maan ja taivaan välillä? "En sulje ketään seksuaalisen kiinnostukseni ulkopuolelle."

Vierailija
28/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kerta kaikkiaan ihmisten kilareita muiden seksuaalisuudesta. Miksi kaiken pitää olla niin hirveän vakavaa. Miksi ei saisi keksiä kaikenlaisia ilmiöitä joille 10 vuoden päästä nauretaan jos ne ei ole aikaa kestäviä, ja 10 vuoden päästä on otettu osaksi positiivista seksuaalisuutta jos ne ON aikaa kestäviä. Niin kauan kun pysytään erossa alaikäisistä, eläimistä ja toisten satuttamisesta mitä väliä. Tärkeintä on opettaa lapselle ja nuorelle hyvää itsetuntoa niin ettei hän anna satuttaa itseään. Sillon luonto ajaa tikanpojan siihen puuhun joka sille sopii.

Vierailija
29/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myöskään panseksuaalit eivät välttämättä viehäty oikeasti kaikista sukupuolista, mutta siitä pidetään yleensä matalaa profiilia koska se poikkeus kuulostaa melkein aina pahalta

Jaa, että pitää sanoa, että on seksuaalista halua ihan kaikkia kohtaan tai muuten pidetään jonkin sortin foobikkona? 

Typerää.

Ei kai sitä seksuaalisella kiinnostuksella tarvitse osoittaa, että on ihan ok jonkin ryhmän edustajan kanssa.

Esim. Homo voi kannattaa naisten oikeuksia, mutta ei haluaisi harrastaa seksiä naisen kanssa. Eihän hän ole silloin mikään naisfoobikko tai piilomysogynisti! 

Käsitit ilmeisesti väärin. Ei ole painetta viehättyä kenestäkään. Mutta siitä, kenestä kukin ei just satu viehättymään ei ole tapana puhua, koska ei vaan ole positiivista tapaa ilmaista konseptia "tykkään kaikista paitsi noista". Ja ehkä myös siksi että ei siitä aiheesta ole hirveästi mitään tärkeää sanottavaa.

Vierailija
30/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vauhkoatte panseksuaalisuudesta? Ihan sama, kuin olisi homo/lesbo/bi/tai se perus hetero.

Ap

Nimenomaan ja ihanaa kun suhtaudut asiaan näin. Mutta huomioi, että lapsesi on vielä nuori ja ajatukset voi muuttua. Vannoin itse 15-vuotiaana olevani aseksuaali, mutta toisin kävi :)

Vierailija
31/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäresi onkin turkulainen? "Kato maar, hää pan."

Vierailija
32/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä joku sukupolviero? Koska binaarinen viittaa selvästi biologiseen sukupuolijakoon eli biologisiin naisiin ja biologisiin miehiin. Eikö panseksuaalisuus ole keksitty juuri sen takia, että siihen sitten heitetään kiinnostus kaikkiin muihin maan ja taivaan välillä? "En sulje ketään seksuaalisen kiinnostukseni ulkopuolelle."

No tässä on joku sellainen kuvio että biseksuaali-termi on alunperin cisheteronormatiivisten seksuaalisuudentutkijoiden keksimä, se on kai ollut diagnoosi samaan tapaan kuin homoseksuaalisuuskin. Eli termi on lähtökohtaisesti ulkoa annettu, ei bi-identifioituvien oma, joten sen nimellinen sisältö on väärä. Tosiasiallisesti biseksuaalit ryhmänä eivät koskaan ole sulkeneet pois ei-binäärisiä sukupuolia tai binäärisiä transsukupuolisia, vaan nuo ryhmät ovat aina olleet vahvasti edustettuina biseksuaaleissa. Ja nyt kun bi-identifioituvat ovat päättäneet ottaa termin omakseen ja reclaimanneet sen, ei koeta tarpeelliseksi vaihtaa enää, ja olisi bifobista sanoa biseksuaaleja transfobisiksi, joten panseksuaalit eivät saa määritellä itseään biseksuaalien todellisella määritelmällä, jos haluavat samalla erottautua biseksuaaleista.

Vierailija
33/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut yhdenkään panseksuaalin sanovan noin, "en sulje ketään seksuaalisen kiinnostukseni ulkopuolelle." Kyllä ihan tiukasti yhteen sukupuoleen keskittyvätkin sulkee lähes kaikki sen sukupuolen edustajat kiinnostuksensa ulkopuolelle.

Vierailija
34/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pandemioista kiinnostunut vai mitä se tarkoittaa?

Vierailija
35/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin nuo näköjään aivopestään jo pienestä koulussa. Lycka till vaan uuteen maailmaan.

Vierailija
36/87 |
28.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yläasteikäisestä identifioitunut panseksuaaliksi (en muista minkä ikäisenä törmäsin termiin itsessään), ihmisen sukupuoli ei ole minulle oleellinen seksuaalisessa mielessä, vaan ihminen itsessään ja meidän yhteensopivuutemme yleisesti. Mihinkään tämä ei ole minusta menossa, yhä voisin potentiaalisesti kokea vetoa tasapuolisesti "kaikkia" kohtaan, vaikka kihloissa cis-miehen kanssa olenkin.

Vierailija
37/87 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoin joskus vahingossa olevani panseksuaali, kunluulin sen tarkoittavan sitä, että seksi tulee kuvioihin vasta kun toisen tuntee ja häntä syvästi rakastaa. Mutta väärinhän se meni, panseksuaali jotakin ihan muuta.

Vierailija
38/87 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon vaan.

Pääasia että jättää ne 'panseksualisointinsa' kokeilut  nyt väliin täksi korona -ajaksi. 

Vierailija
39/87 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on nyt juututtu termiin. Kyllä itse ainakin tuon ikäisenä olin jo ihastunut kymmeniin poikiin, enkä yhteenkään tyttöön, eli tiesin olevani hetero. Oma tyttäreni huomasi 11-vuotiaana ihastuvansa vain tyttöihin. Nyt on 13 ja kokee itsensä lesboksi, mutta ei ole vielä seurustellut. Toki on mahdollista, että joskus voi ihastua poikaankin, onhan näitä naisia, jotka ovat vasta keski-iässä ihastuneet myös omaan sukupuoleensa. Olen ymmärtänyt, että naisten seksuaalinen identiteetti vaihtelee eri elämänvaiheissa enemän kuin miesten. Minulle ei ole väliä tyttären suuntautumisella, toivon vain, että löytää rakkauden.

Vierailija
40/87 |
29.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on nyt juututtu termiin. Kyllä itse ainakin tuon ikäisenä olin jo ihastunut kymmeniin poikiin, enkä yhteenkään tyttöön, eli tiesin olevani hetero. Oma tyttäreni huomasi 11-vuotiaana ihastuvansa vain tyttöihin. Nyt on 13 ja kokee itsensä lesboksi, mutta ei ole vielä seurustellut. Toki on mahdollista, että joskus voi ihastua poikaankin, onhan näitä naisia, jotka ovat vasta keski-iässä ihastuneet myös omaan sukupuoleensa. Olen ymmärtänyt, että naisten seksuaalinen identiteetti vaihtelee eri elämänvaiheissa enemän kuin miesten. Minulle ei ole väliä tyttären suuntautumisella, toivon vain, että löytää rakkauden.

Siis monen vanhana nykyään opetetaan koulussa seksuaalivalistusta? Omana aikana kyllä joo 12-vuotiaana hokasi, että oliko tyttöihin vai poikiin päin kallellaan, mutta tosiaankaan en olisi osannut määritellä, että kyllä voisin harrastaa seksiä myös biologisen miehen kanssa, joka identifioituu naiseksi, mutta näyttää mieheltä ja pukeutuu vain naisten vaatteisiin. Tai kyllä voisin harrastaa seksiä ihmisen kanssa, joka ei tiedä kumpaa sukupuolta on. Tai ihmisen kanssa, jolla on kehodysforia ja joka on kirurgisesti muokannut vartaloaan. Tai ihmisen kanssa jolla on molemmat sukupuolielimet. Jne.

Eli jotta tajuaa, mitä panseksuaalisuus tarkoittaa niin pitäisi osata käsitellä aika monta asiaa, mikä tuntuu monimutkaiselta 12-vuotiaan ymmärtää. Opetetaanko näin tarkkaa seksuaalitietoa koulussa jo 12-vuotiaille nykyään? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi