Ympärileikattiinko suomessa enemmän 70-80 luvulla?
Nykyään ei taideta ympärileikata niin paljon poikia suomessa. Muista 70-80 luvulla lähti esinahka pois pikku vaivasta ja monelta kaverilta. Koulussa muistelen useita ympärileikattuja jotka ovat nyt aikuisia. Onko ympärileikkaus suomalaisilla miten yleistä tuleeko vastaan usein. Kävin itse sairaalassa toimenpiteessä ja minut on ympärileikattu 70- luvulla. Hoitaja sanoi että ympärileikkauksia ei enää tehdä vaan åyritään vain väljentämään esinahkaa. Tuolloin 70 luvulla otettiin koko esinahka pois ja tiukasti. sauna illoissa saa ihmetteleviä katseita asiasta olen huomannut. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Kommentit (182)
Huomaako sen edes et joku leikattu,empä usko
Vierailija kirjoitti:
Tollanen tunnottomuuteen johtava silpominen olisi kiellettävä lailla!
Menikö pahastikin tunnottomaksi? Mulla tosi hyvä kokemus. Kestää pano pidempään ja helppo pitää puhtaana. Vaimo ei tuppikullia enää kelpuuttaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Huomaako sen edes et joku leikattu,empä usko
Kyllä sen huomaa, varsinkin 70- ja 80-luvulla ympärileikatut, silloin oli tyylinä kaikki pois
Minulla on 70-luvun alussa leikattu esinahka. Ei leikattu tietenkään pois vaan väljennettiin sen verran kuin oli tarve. Se kokonaan poisleikkaaminen on jotain uskovaisjuttuja.
Kävin ympärileikkauksessa 30 vuotiaana (liian pitkä ja kireä esari) 6.10.2010 enkä ole huomannut mitään negatiivistä mitä seksiin. Ainoa "ongelma" oli että meni noin kuukausi ennen kuin terska tottui paljaana olemiseen mutta tottui nopeammin kuin olin odottanut.
Ensin jännitti mutta kaduttaa kun en mennyt jo 18-20v leikkaukseen.
Ei ole kyllä tuntoa mennyt mihinkän, gutaa tekee. Esinahkani oli normaali, mutta terskan ympärysmitta on 17,5cm joten ahdastahan se oli. Eikä kyllä ainakaan heterosaunoissa päät kääntyneet...
Mitä valitatte! Miettikä miljoonia ja taas miljoonia tyttöjä ja naisia, joita silvottu ihan ilman puudutusta, ja sitten ommeltu kiinni, ja avattu vaikka partaterällä että se mies pääsee panemaan. Kauheat tuskat moneen kertaan ja synnytyksessä vielä.
Ja miehet ei sano mitään! Pahimmillaan täällä suoailaismiehet ihan puhuneet miten ihanaa tuollaista panesekella.
Ja ihan totta.
Mies ; leikattuna tyttöystävän halusta ! Ei sairaalassakaan sattunut yhtään , kaikki olivat tyytyväisiä . Olemme tosi tyytyväisiä puhtauteen ( ja kestävyyteen ) . Helppoa , naiseni vieläpä maksoi ( ilomielin ) .
Vierailija kirjoitti:
Kävin ympärileikkauksessa 30 vuotiaana (liian pitkä ja kireä esari) 6.10.2010 enkä ole huomannut mitään negatiivistä mitä seksiin. Ainoa "ongelma" oli että meni noin kuukausi ennen kuin terska tottui paljaana olemiseen mutta tottui nopeammin kuin olin odottanut.
Ensin jännitti mutta kaduttaa kun en mennyt jo 18-20v leikkaukseen.
Minulla oli samanlainen kokemus, liian ahdas esinahka mikä oli aina kipeänä koska nahkaa joutuu aina liikuttamaan, lisäksi vaikea pitää puhtaana koska suihkussahaan ei voinut kunnolla pestä kunnolla vehjettä. Seksiä harrastaessa tai jos en käyttänyt liukkaria masturboidessa saattoi esinahkaan tulla haavaumia.
Elämänlaatu parantunut 100% leikkauksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin oli nyt niitä leikeltyjä on päälle 50v eniten. Tuolloin 70 luvulla ympärileikkaus oli mielestäni aika yleistä suomalaisillakin . Nyt odotellaan murrosikään asti tarvitseeko hoitaa. Tuolloin leikattiin jo muutaman vuoden ikäisenä jos oli vaivoja kaikki pois. T. Leikkurissa töissä tuolloin ollut,
Oliko silloin tyylinä että vedettiin leikkaus tiukaksi eli koko esinahka poistettiin.
Kyllä tuohon aikaan ympärileikkauksessa poistettiin yleensä koko esinahka.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuohon aikaan ympärileikkauksessa poistettiin yleensä koko esinahka.
Oliko sitten nykyisin säästävämpiä kuin tuon ajan ympärileikkaukset. Nythän pitäisi olla päälle 50 paljon leikattuja jos tuo pitää paikkansa että 70 luvulla leikkasivat enemmään. Itse en tiedä yhtään leikattua tai en ole nähnyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Muista koulusta vain yhden luokkakaverin joka oli ympärileikattu ja tämä joutui itse selittelemään että kyse oli vain tiukasta esinahasta joka oli poistettu kokonaan pienenä.
Selitteli siksi että myös sen samassa koulussa oleva pikkuveli oli ympärileikattu joten kaikki epäilivät niiden kuuluvan johonkin outoon uskonlahkoon vaikka kovasti esittivätkin olevansa kastettuja.
Teini-iän kynnyksellä juolahti vasta mieleen miten ihmeessä ne muka runkkaavat. Kokeilin esinahka taakse vedettynä herkän kärjen tumputtamista ja totesin että karmealta tuntuu.
Koko esinahka lähti vanhemmalla iällä lääketieteellisestä syystä. Terska oli aika herkkänä pari kuukautta mutta muija tykkää sitä nykyään imeskellä ja on sen mielestä paremman näköinen kuin entinen tuppikulli. Runkatessa pakko käyttää jotain liukuainetta.
Itsellä leikattiin juuri pienenä poikana kasarin alkupuolella lääketieteellisistä syistä. En ole näin aikuisiällä nähnyt mitään ongelmaa asian suhteen. On toiminut aivan hyvin, tunto on tallella ja naiset ovat aina pitäneet, monet tosin nähneet leikatun vasta ensimmäistä kertaa livenä.
Leikattu on ja tuntee ja toimii hyvin. Olen päässyt kokemaan n 70 naista ja niistä 50 ihan paljaalla ei ollu ikinä mitään tauteja tai vaivoja ja tytöt tykkäsivät. Esarikavereilla oli pippurit ja klamydiat koettuna, mutta minulla onni tai helppo puhtaanapito pelasti. Nyt yli 30v yhtä koloa kairattu ja hyvin tunteva ja minulle hyvää tuottava esariton heppi jatkaa kulkuaan.
Setä 56
lohivaranto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1972 syntyneeltä veljeltä leikattiin liian tiukka eskari. Itse olen syntynyt 1975 ja muistan kuinka neuvolan täti opasti venyttämään esinahkaa eikä leikkausta tarvittu.
Kait sellainen leikattukin jotenkin toimii, kun veljellä on neljä lasta.
Niin tuo oli tapana silloin 70 luvulla ja tyyliin kaikki pois mitä saa. Ei voinu olla huomaamatta että on tehty.
Ei kaikkea varmaankaan koskaan ole pois leikattu, koska silloin erekt*o olisi tuskallinen esinahan pingottuessa äärimmilleen.
70 luvulla ottivat liikaa oli sen ajan tyyli
Nykyään lääketieteellisistä syistä leikataan huomattavasti vähemmän, koska muut hoitokeinot ovat kehittyneet, esim. ahdas esinahka.
Sen sijaan kulttuuris-uskollisten syiden takia nykyään leikataan huomattavasti enemmän, kuin aiemmin, koska näiden erityisryhmien määrät ovat kasvaneet.
Nettona määrät ovat kasvaneet
Lekuri
Tämä ei kyllä paikkaansa ollenkaan.
Ilmeisesti ateistit uskonto vastaisuudessaan hourahtaneet niin pahasti että koska osa uskonnollisista suorittaa ympärileikkauksia niin silloin niitä ei saisi tehdä edes lääketieteellisistä syistä. Ympärileikkauksen on todettu ehkäisevän syöpiä sekä tauteja mikä on lääketieteellinen fakta... nytpä ei näytä tieteellisyys kiinnostavan ateistia.