Ympärileikattiinko suomessa enemmän 70-80 luvulla?
Nykyään ei taideta ympärileikata niin paljon poikia suomessa. Muista 70-80 luvulla lähti esinahka pois pikku vaivasta ja monelta kaverilta. Koulussa muistelen useita ympärileikattuja jotka ovat nyt aikuisia. Onko ympärileikkaus suomalaisilla miten yleistä tuleeko vastaan usein. Kävin itse sairaalassa toimenpiteessä ja minut on ympärileikattu 70- luvulla. Hoitaja sanoi että ympärileikkauksia ei enää tehdä vaan åyritään vain väljentämään esinahkaa. Tuolloin 70 luvulla otettiin koko esinahka pois ja tiukasti. sauna illoissa saa ihmetteleviä katseita asiasta olen huomannut. Onko muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Kommentit (182)
Vierailija kirjoitti:
Muista koulusta vain yhden luokkakaverin joka oli ympärileikattu ja tämä joutui itse selittelemään että kyse oli vain tiukasta esinahasta joka oli poistettu kokonaan pienenä.
Selitteli siksi että myös sen samassa koulussa oleva pikkuveli oli ympärileikattu joten kaikki epäilivät niiden kuuluvan johonkin outoon uskonlahkoon vaikka kovasti esittivätkin olevansa kastettuja.
Teini-iän kynnyksellä juolahti vasta mieleen miten ihmeessä ne muka runkkaavat. Kokeilin esinahka taakse vedettynä herkän kärjen tumputtamista ja totesin että karmealta tuntuu.
Itäsuomessa tuo oli aika yleistä 70-80 luvuilla ainakin
Laittakas liukkaria; johan onnistuu. Laitan aina miehelle, tuntuma paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Laittakas liukkaria; johan onnistuu. Laitan aina miehelle, tuntuma paljon parempi.
Onkos sun mies ympärileikattu sit. Omko ihan suomi ukkeli.
N35 kirjoitti:
Joo, leikattiin. Nykyään suositaan säästävämpää leikkausmuotoa, jos esinahkaa on pakko operoida.
Mihin perustuu tuollainen väite muka että 70 luvulla leikkasivat enemmän? En usko
1972 syntyneeltä veljeltä leikattiin liian tiukka eskari. Itse olen syntynyt 1975 ja muistan kuinka neuvolan täti opasti venyttämään esinahkaa eikä leikkausta tarvittu.
Kait sellainen leikattukin jotenkin toimii, kun veljellä on neljä lasta.
Vierailija kirjoitti:
1972 syntyneeltä veljeltä leikattiin liian tiukka eskari. Itse olen syntynyt 1975 ja muistan kuinka neuvolan täti opasti venyttämään esinahkaa eikä leikkausta tarvittu.
Niin tuo oli tapana silloin 70 luvulla ja tyyliin kaikki pois mitä saa. Ei voinu olla huomaamatta että on tehty.
lohivaranto kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tuo oli tapana silloin 70 luvulla ja tyyliin kaikki pois mitä saa. Ei voinu olla huomaamatta että on tehty.
70-luvulla sekä leikattiin eskari pois, että neuvottiin venyttelyhoitoa täsmälleen samaan vaivaan. Varmaan tehtiin myös säästäviä leikkauksia.
Ei voi siis sanoa että 70-luvulla oli tapana leikata.
Kuinka monta ympärileikkausketjua tänne oikein avataan? Jollain on nyt ihan pakkomielle. Itselläni on leikattu ja vastataan nyt ihan tyhjentävästi: kyllä seksi on erittäin nautinnollista, penis ei ole eri värinen, ei ole mitään arpia, kukaan ei ole koskaan saunassa tuijottanut/sanonut mitään (edes lapsena) ja yksikään nainen ei ole koskaan kiinnittänyt siihen mitään erityistä huomiota (pari on sanonut, että näyttää kivalta ja tuntuu mukavalta huulilla), ei tarvitse mitään erityisiä liukasteita. Kestosta en osaa sanoa muihin verrattuna, on ihan kestävä
Kyllä näin oli nyt niitä leikeltyjä on päälle 50v eniten. Tuolloin 70 luvulla ympärileikkaus oli mielestäni aika yleistä suomalaisillakin . Nyt odotellaan murrosikään asti tarvitseeko hoitaa. Tuolloin leikattiin jo muutaman vuoden ikäisenä jos oli vaivoja kaikki pois. T. Leikkurissa töissä tuolloin ollut,
Muistan kun terkkari kysyi jossain omituisessa kullitarkastuksessa yli 40 vuotta sitten, että saatko vedettyä esinahan taakse. En oikein tiennyt, mitä hän tarkoitti, mutta vastasin kyllä, kun ajattelin pääseväni helpoimmalla niin. Asia jäikin siihen. Esinahkani säästyi.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun terkkari kysyi jossain omituisessa kullitarkastuksessa yli 40 vuotta sitten, että saatko vedettyä esinahan taakse. En oikein tiennyt, mitä hän tarkoitti, mutta vastasin kyllä, kun ajattelin pääseväni helpoimmalla niin. Asia jäikin siihen. Esinahkani säästyi.
Joo nämä oli jänniä aikoja vitosluokalla, munatarkastus. Jos et saanut liikuvia taakse, päädyit juutaloitavaksi, muistan kyllä että meillä mitään kyselty, vaan terkkari katsoi itse ja nyytit tunnusteli.
Kyllä sitä jännitettiin aivan törkeesti, ja voi niitä ketkä joutui jutkutettavaksi, viikonkaks oli pois ja sai selitellä missä oli ollut, ja kohta koko koulu tiesi että ei päässyt munatarkastuksesta läpi, ja sai melkoisen leiman. Oli aika rajuja aikoja, mutta kaikki selvisi hengissä. Ja näin jälkikäteen pohtien, aika herkästi taisi tulla lähtö toimenpiteeseen.
80-luvullakin vielä ympärileikattiin herkemmin ja leikkaustyyli oli kaikki pois. Vasta myöhemmin säästävät leikkaukset alkoivat yleistyä ympärileikkauksen rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
80-luvullakin vielä ympärileikattiin herkemmin ja leikkaustyyli oli kaikki pois. Vasta myöhemmin säästävät leikkaukset alkoivat yleistyä ympärileikkauksen rinnalla.
Joo muistan kun koulussa huomasivat sen sai kuulla siitä uimahsllissa. Kaikki pois mitö saivat ei säästelty. Katseita saa vielläkin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo nämä oli jänniä aikoja vitosluokalla, munatarkastus. Jos et saanut liikuvia taakse, päädyit juutaloitavaksi, muistan kyllä että meillä mitään kyselty, vaan terkkari katsoi itse ja nyytit tunnusteli.
Kyllä sitä jännitettiin aivan törkeesti, ja voi niitä ketkä joutui jutkutettavaksi, viikonkaks oli pois ja sai selitellä missä oli ollut, ja kohta koko koulu tiesi että ei päässyt munatarkastuksesta läpi, ja sai melkoisen leiman. Oli aika rajuja aikoja, mutta kaikki selvisi hengissä. Ja näin jälkikäteen pohtien, aika herkästi taisi tulla lähtö toimenpiteeseen.
Sitä määkin ihmettelin kun meni pelkällä omalla ilmoituksella läpi. Mutta ajattelin että kokeillaan ensin niin. Ja sitten, ihme kyllä, asia jäi siihen. Yleensä kaikki vastaava siihen aikaan, hammaslääkärit ja muut, oli tosi ronskia meininkiä.
Onneksi kärsin tiukasta esinahasta 1990-luvun lopulla ja koululääkäreillä riitti uskoa sen venymiseen, mikä lopulta tapahtuikin.
Todennäköisesti kyllä, tuolloin kasarilla. Terveydenhoitaja totesi ja lääkäri vahvisti ja teki lähetteen. Ei paljoa odoteltu ja venytelty. Olihan se aika pelottava kokemus mutta jälkikäteen kyllä ollut tyytyväinen.
Itäsuomessa eräällä paikkakunnalla oli varmaan lääkärin ainut leikkaus minkä osaa. Ympärileikattuja oli mielestäni paljon
80 luvun aikoihin. Koulussakin muistan useita olleen kellä nuppi paljaana oli.
Kyllähän se meitä tyttöjä nauratti silloin vitosluokalla, pojat pelkäs tota ja paljon. Mieleen jäänyt yksi poika, joka kädet verkkareiden taskussa alati räpläs vehjettään, yritti kai kovasti vetää liikkuvia taakse ettei joutuis jatkotoimenpiteisiin.
Eipä auttanut. Jatkotoimenpiteet kutsui, pojat muisti kyllä kertoa suureen ääneen luokassa kun tuli takaisin kouluun. Vieläpä matki, oli hauskaa leikki pojilla kävellä muna kiinni seinässä koulun käytävillä ja luokassa, ettei kukaan näe.
Poikaparka oli suihkussa aina koittanut kävellä siis muna kiinni seinässä ettei kukaan näe.
Ajat oli vähän erilaisia silloin, kukkahattusedät ja tädit taisi puuttua tuolloin vielä 80 luvun lopulla. Kyllä sitä tyttöjen kesken supistiin kanssa aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se meitä tyttöjä nauratti silloin vitosluokalla, pojat pelkäs tota ja paljon. Mieleen jäänyt yksi poika, joka kädet verkkareiden taskussa alati räpläs vehjettään, yritti kai kovasti vetää liikkuvia taakse ettei joutuis jatkotoimenpiteisiin.
Eipä auttanut. Jatkotoimenpiteet kutsui, pojat muisti kyllä kertoa suureen ääneen luokassa kun tuli takaisin kouluun. Vieläpä matki, oli hauskaa leikki pojilla kävellä muna kiinni seinässä koulun käytävillä ja luokassa, ettei kukaan näe.
Poikaparka oli suihkussa aina koittanut kävellä siis muna kiinni seinässä ettei kukaan näe.Ajat oli vähän erilaisia silloin, kukkahattusedät ja tädit taisi puuttua tuolloin vielä 80 luvun lopulla. Kyllä sitä tyttöjen kesken supistiin kanssa aiheesta.
Miksihän tuollaisesta asiasta kuiskitaan ja kiusataan. Nuoret ei paljon sihetta tarvitse....
70 luvullahan leikattiin kaikki melkein jos essu vaivaa oli