Teini haluaa vaihtaa uskontoa
16-vuotias tyttäreni sanoi tänään aamiaispöydässä, ettei koe kristinuskon oppeja omien arvojensa mukaiseksi. On kuulemma löytänyt itselleen sopivamman uskonnon (wikka tai jotain sen suuntaista). Miten tuohon pitäisi reagoida? Olemme yrittäneet kasvattaa hänestä kristittyä, mutta näköjään jokin meni pieleen...
Kommentit (66)
Itse nuorena toiseen uskontoon kääntyneenä sain lähinnä ihmettelyä, tosin käännyin isompaan joskin mielipiteitä herättävään uskontoon. Oma usko on herkkä asia, ei kannata painostaa. Ole kiinnostunut, kysy jne. Ei ole sulta pois
Vierailija kirjoitti:
Itse nuorena toiseen uskontoon kääntyneenä sain lähinnä ihmettelyä, tosin käännyin isompaan joskin mielipiteitä herättävään uskontoon. Oma usko on herkkä asia, ei kannata painostaa. Ole kiinnostunut, kysy jne. Ei ole sulta pois
Kyllä mä koen, että se on multa pois, jos riskinä on se, ettei oma lapseni pääse taivaaseen. Haluan kyllä tukea, mutta samalla huolettaa.
- ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä koen, että se on multa pois, jos riskinä on se, ettei oma lapseni pääse taivaaseen. Haluan kyllä tukea, mutta samalla huolettaa.
- ap
Riippuu uskonnosta, pääseekö. Jokainen oma uskonto kokee, että on se ainoa oikea. Kristityt on samaa kastia taivaaseen pääsemisestä kaikkien abrahamilaisten uskontojen kanssa. Mihin tämä Wicca (?) kuuluu, onko joku kristillisyyden suuntaus (kuten Jehovat) vai ihan oma homma? Jos on, sitten tilanne eri. Ellei heillä ole omaa käsitystä tästä.
Et sinä voi ainakaan sitä estä, joten keskustele, kysele, osoita kiinnostusta. Sitä paitsi tässä voi käydä niin, että lapsestasi kasvaa vielä kristitty. Itsekin kiinnostuin teini-iässä muinaisuskosta, uuspakanuudesta ja tämän tyyppisistä liikkeistä, mutta aikuisena päätin liittyä kirkkoon. Muiden uskontojen tutkiminen ja niihin tutustuminen on sitä paitsi yleissivistystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- apRiippuu uskonnosta, pääseekö. Jokainen oma uskonto kokee, että on se ainoa oikea. Kristityt on samaa kastia taivaaseen pääsemisestä kaikkien abrahamilaisten uskontojen kanssa. Mihin tämä Wicca (?) kuuluu, onko joku kristillisyyden suuntaus (kuten Jehovat) vai ihan oma homma? Jos on, sitten tilanne eri. Ellei heillä ole omaa käsitystä tästä.
Wiccat uskovat yleensä uudelleensyntymään. Ovat uuspakanallinen uskonto ilman mitään yhteyksiä kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
Ei hän muutenkaan pääse taivaaseen, jos ei usko. Ei se vauvana annettu kaste mitään auta.
Et voi oikein tehdä muuta lapsesi puolesta kuin rukoilla. Painostamiset ei näissä asioissa auta.
UMJ tulee määrittämään maailmaan yhden ainoan uskonnon.
Tyttäresi on kääntynyt pakanauskontoon; itseasiassa wicccoja sanotaan monesti myös noidiksi. Jos olet itse kristitty, niin omassa pyhässä kirjassasi on selkeä ohje tällaisen tilanteen yllättäessä: "noitanaisen älä anna elää" (jokin Mooseksen kirja). Kuinka hyvä kristitty olet?
Ps. Itse pidän teidän molempien uskontoja höpötyksenä, niin kuin kaikkia muitakin uskontoja. Älä suotta stressaa tyttäresi taivaspaikan puolesta, olet nimittäin luultavasti väärässä ja kuolemanjälkeisen iankaikkisen elämän sijaan me kaikki vain mätänemme arkkuihimme. Paitsi tietenkin polttohaudatut.
Wicca kai liittyy noituuteen? Toivottavasti tyttö tulee järkiinsä jossain vaiheessa. Olisin huolissani vanhempana hänestä, tuosta voi ajautua vielä pahempaan.
Vierailija kirjoitti:
Wicca kai liittyy noituuteen? Toivottavasti tyttö tulee järkiinsä jossain vaiheessa. Olisin huolissani vanhempana hänestä, tuosta voi ajautua vielä pahempaan.
Voi tulla persu jos ei puututa ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin pahempaan? Ovatko wiccat mielestäsi jokin uskontojen porttihuume?
Huomauttaisin, että teinilläkin on ihmisoikeuksiin kuuluva uskonvapaus.
Mielikuvituskaveri tai -kaverit vaihdetaan toisiin. Mitäpä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika epätodennäköistä ottaen huomioon, että wiccauskonto on uuspakanistinen feministinen liike. Epäilen, ettei heidän joukostaan löydy kovinkaan montaa persua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan palvontaan.
Eikös Harry Potter-loitsut ole wicca-loitsuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatanan palvontaan.
Saatananpalvojat uskovat kirjaimellisesti pahuuteen. Wiccat taas uskovat, että kaikki elämä itsessään on pyhää. En näe pahemmin yhtymäkohtia näiden uskontojen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika epätodennäköistä ottaen huomioon, että wiccauskonto on uuspakanistinen feministinen liike. Epäilen, ettei heidän joukostaan löydy kovinkaan montaa persua.
Kyllä nää ääriliikkeet ruokkivat toisiaan. Ensin wicca, sitten alkaa persuus kiinnostaa.
Wicca wicca wicca, You lose.