Teini haluaa vaihtaa uskontoa
16-vuotias tyttäreni sanoi tänään aamiaispöydässä, ettei koe kristinuskon oppeja omien arvojensa mukaiseksi. On kuulemma löytänyt itselleen sopivamman uskonnon (wikka tai jotain sen suuntaista). Miten tuohon pitäisi reagoida? Olemme yrittäneet kasvattaa hänestä kristittyä, mutta näköjään jokin meni pieleen...
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Harry Potter-loitsut ole wicca-loitsuja?
Ei, ne ovat lasten fantasiakirjoihin kirjoitettua bastardisoitua latinaa. Ymmärrettävä erehdys toki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nuorena toiseen uskontoon kääntyneenä sain lähinnä ihmettelyä, tosin käännyin isompaan joskin mielipiteitä herättävään uskontoon. Oma usko on herkkä asia, ei kannata painostaa. Ole kiinnostunut, kysy jne. Ei ole sulta pois
Kyllä mä koen, että se on multa pois, jos riskinä on se, ettei oma lapseni pääse taivaaseen. Haluan kyllä tukea, mutta samalla huolettaa.
- ap
Et sinä lastasi pysty väkisin taivaaseen raahaamaan. Suhtautumalla häneen ystävällisesti myös silloin kun hän tekee vääriä valintoja, voi auttaa siinä että hänen on helpompi palata kristinuskoon tulevaisuudessa. Tulehtuneet välit eivät mitenkään edistä hänen pelastumistaan. Oman näkemyksen asioihin voi toki ilmaista ja kannattaakin, mutta lempeään sävyyn ja vapauden hengessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wicca kai liittyy noituuteen? Toivottavasti tyttö tulee järkiinsä jossain vaiheessa. Olisin huolissani vanhempana hänestä, tuosta voi ajautua vielä pahempaan.
Mihin pahempaan? Ovatko wiccat mielestäsi jokin uskontojen porttihuume?
Saatanan palvontaan.
ok boomer
Noitarumpua ei saa soittaa, se on kulttuurista omimista. Tulee Petra Laiti ja ottaa rummun poies.
Vierailija kirjoitti:
Itse kiinnostuin wiccalaisuudesta teininä. Siinä ajatus on hyvin kaunis ja luonnonläheinen. Wiccalaisuus on edelleen osana elämääni, mutta koska koen kaikenlaisen rituaalisuuden ahdistavana ja rajoittavana, niin en määritä itseäni wicaksi enää. Kristilliseen kirkkoon liityin takaisin hetki sitten, mutta eroan varmaan siitäkin kohta taas uudelleen, riippuen kuinka paljon muiden ahdasmielisyys alkaa taas ärsyttämään. En koe, että lopulta minun tarvitsee kuulua mihinkään seurakuntaan tai lahkoon, vaan kuljen omaa polkuani ja pidän suhteeni luontoon ja jumaluuteen, niinkuin itse parhaakseni näen. Käsitteet on käsitteitä, lopulta moni ajattelee kuitenkin samalla tavalla, vaikka luulevat, että se oma uskonto ja usko on ainoa oikea ja kaikille sopiva.
Mutta silti sä meet taivaaseen eikö? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wicca kai liittyy noituuteen? Toivottavasti tyttö tulee järkiinsä jossain vaiheessa. Olisin huolissani vanhempana hänestä, tuosta voi ajautua vielä pahempaan.
Voi tulla persu jos ei puututa ajoissa.
Sinua ei olisi kenenkään pitänyt edes synnyttää.
Samanlaisia taikauskoja kaikki. Toiset harmittomampia kuin toiset. Eikös se jo kerro, että niitä on niin monta?
Ihanaa. Jumalatar on saapunut ja kutsunut tyttäresi kotiin. Toivotan hänet tervetulleeksi rakastamaan ja olemaan yhtä luonnon kanssa. <3
Teinit kulkevat omia polkujaan. Omassa perheessäni on uskomisten sijaan kannustettu ottamaan asioista oikeasti selvää. Emme kuulu kirkkoon. Mutta tästä huolimatta teini-ikäistäni viehättää kummasti sukulaiseni harjoittama homeopatia. Annan hänen siihen tutustua, infottuani häntä ensin moneen kertaan, että "lääkkeet" voivat sisältää ihan mitä vain, tai eivät mitään, sillä niitä ei millään luvilla eikä lisensseillä valmisteta, eikä niiden valmistusta kukaan valvo. Yhtä luotettaavaa tavaraa, kun paikallisen piritorin tarjonta.
Ehkäpä tuo tulee vielä järkiinsä, tai sitten ei. Varmaa on vain, että teinit eivät useinkaan vanhempiensa jalanjäljissä tallo. Onneksi niin, sillä muuten olisi kivikirveet jääneet aikanaan valmistamatta ja ensimmäinen nuotio sytyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse nuorena toiseen uskontoon kääntyneenä sain lähinnä ihmettelyä, tosin käännyin isompaan joskin mielipiteitä herättävään uskontoon. Oma usko on herkkä asia, ei kannata painostaa. Ole kiinnostunut, kysy jne. Ei ole sulta pois
Kyllä mä koen, että se on multa pois, jos riskinä on se, ettei oma lapseni pääse taivaaseen. Haluan kyllä tukea, mutta samalla huolettaa.
- apEi hän muutenkaan pääse taivaaseen, jos ei usko. Ei se vauvana annettu kaste mitään auta.
Et voi oikein tehdä muuta lapsesi puolesta kuin rukoilla. Painostamiset ei näissä asioissa auta.
Taivaaseen pääsee kaikki, myös ne pahat. Ne pahat sitten maksetaan seuraavissa elämissä.
T. Palstaesoteerikko
Radikaalit laulaa koulussa nykyään suvirttä. Siitä tulee pian sakot, tai jos nousee seisomaan enkeli taivaan kolmosessa, se on rohkea teko!
Muistetaan nyt suvaitsevaiset kuitenkin laitaa Päivi vankilaan😂
Keskustelkaa molempien uskontojen edustamista arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ne ovat lasten fantasiakirjoihin kirjoitettua bastardisoitua latinaa. Ymmärrettävä erehdys toki.
Ai kummat? Wicca-loitsut vai harrypotter-loitsut?
ooh ihan pihalla.
Tyttöparka, menossa ojasta allikkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne wicca-loitsuja
= noituutta
= okkultismia
Vierailija kirjoitti:
Teinit kulkevat omia polkujaan. Omassa perheessäni on uskomisten sijaan kannustettu ottamaan asioista oikeasti selvää. Emme kuulu kirkkoon. Mutta tästä huolimatta teini-ikäistäni viehättää kummasti sukulaiseni harjoittama homeopatia. Annan hänen siihen tutustua, infottuani häntä ensin moneen kertaan, että "lääkkeet" voivat sisältää ihan mitä vain, tai eivät mitään, sillä niitä ei millään luvilla eikä lisensseillä valmisteta, eikä niiden valmistusta kukaan valvo. Yhtä luotettaavaa tavaraa, kun paikallisen piritorin tarjonta.
Ehkäpä tuo tulee vielä järkiinsä, tai sitten ei. Varmaa on vain, että teinit eivät useinkaan vanhempiensa jalanjäljissä tallo. Onneksi niin, sillä muuten olisi kivikirveet jääneet aikanaan valmistamatta ja ensimmäinen nuotio sytyttämättä.
Homeopatia ei ole uskonto ja on THL:n valvonnan alainen.
Sakasan alhaiset koronakuolemat? Siellä käytetään ihan yleisesti homeopatiaa koululääketieteen rinnalla, monet lääkärit erikoistuvat homeopatiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ap
oma lapsesi pääsee h.e.l.ve.ttiin.
mitä mieltä oot ap
Wiccalaisilla on omia pieniä rekisteröimättömiä yhteisöjään, ja niiden toiminta on vähän sellaista "sisäpiiritouhua" joka on ulkopuolisilta salattu.
Minulle tulee sellaisesta mieleen lahkolaisuus, ja lahkoissa ilmenee monesti epätervettä vallankäyttöä, hengellistä väkivaltaa ja jopa seksuaalista hyväksikäyttöä. Jos lapsesi joutuisi uhriksi, todennäköisesti et saisi tietää mitään etkä voisi puuttua asiaan mitenkään.
Itse kiinnostuin wiccalaisuudesta teininä. Siinä ajatus on hyvin kaunis ja luonnonläheinen. Wiccalaisuus on edelleen osana elämääni, mutta koska koen kaikenlaisen rituaalisuuden ahdistavana ja rajoittavana, niin en määritä itseäni wicaksi enää. Kristilliseen kirkkoon liityin takaisin hetki sitten, mutta eroan varmaan siitäkin kohta taas uudelleen, riippuen kuinka paljon muiden ahdasmielisyys alkaa taas ärsyttämään. En koe, että lopulta minun tarvitsee kuulua mihinkään seurakuntaan tai lahkoon, vaan kuljen omaa polkuani ja pidän suhteeni luontoon ja jumaluuteen, niinkuin itse parhaakseni näen. Käsitteet on käsitteitä, lopulta moni ajattelee kuitenkin samalla tavalla, vaikka luulevat, että se oma uskonto ja usko on ainoa oikea ja kaikille sopiva.