Työttömät! Nyt heti maatiloille töihin! Se on ministerinkin ohje! Töitä ON!
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/17f48f44-f269-4547-94f1-cc8a9b9b9…
Ei saa jäädä vaaka-asentoon makaamaan päivät pitkät! Heti töihin!
Kommentit (257)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että ei tipu meille ulkomaistakaan marjaa sitten...
Vuosi on ollut poikkeuksellisen lämmin ja Espanjan marjasato on ollut myynnissä ennen pandemiaa. Ranskassa herukat kukkivat, kohta omenatkin jopa ylämaalla. Tomaatit laitetaan meillä kohta avomaalle. Toinen sato pelloille ehkä kuukautta aikaisemmin. Miksei kolmaskin, maissia kenties. Ruoka ei EU:ssa lopu.
Kesällä saa myös virolaisia sieniä, marjoja ja kasviksia puoleen hintaan verrattuna suomalaisiin.
Taitaa ruoan hinta olla kohta nousussa
Olkaa oikeasti varovaisia näiden ministeritasoisten työkutsujen kanssa! Siellä on kaikenlaista pikkutilaa. Mansikkatilat yms. ovat varmasti kivoja ja turvallisia nuorille.
Ystäväni opiskeli eläinlääkäriksi ja teki harjoittelua maaseudulla. Nätti nuori nainen ja sai kokea kaikenlaista kähmintää. Hänellä oli luonnetta enemmän kuin meillä kuulijoilla - eikä pienestä hätkähtänyt.
Siis mistä ihmeestä kumpuaa ajatus, että maatalousyrittäjät on jotain rikkaita? Oon tilalla kasvanut, ja meillä oli taloudellisesti tosi tiukkaa. Ja oltiin ihan normaalin "kannattava" tila..
Ap. Millä oikeudella sinä määräilet meitä työttömiä.
Minä en vaihda hyvää ansiosidonnaista lannan lapiointiin.
Sitäpaitsi en ole ikinä pitänyt lapiota kädessäni enkä käynyt maatilalla. Olen nähnyt vain kuvissa.
Turha kuvitella että nykysuomalaisista löytyis yhteisöllisyyttä ja Suomen yhteiskunnan hyväntekijöitä. On vain minä minä minä ja mulle mulle mulle.
Palkka on niin surkea ettei riitä ylläpitämään vakituisen asunnon kuluja. Joukkomajoitukseen en myöskään enää taivu.
Eestin akka kirjoitti:
Muuten ihan hyvä, mutta näin nyt määräaikaisesti lomautettuna...
Ne marjanpoinismispaikat on varmaan kaukaa Helsinkistä, miten pääsen sinne? Mulla ei ole autoa, eikä ajokorttia.
Missä mä asun siellä, jossain kontissa? No ok, mutta ja saman aikaan maksan 1000€ vuokraa mun asunnosta Helsinkissä?
Mihin mä laitan mun 7 vuotiaan lapsen, kenen isän kanssa jaetaan viiko-viikko elämistä. Tuonkin joka toinen viikko hänet takaisin Helsinkiin? Mitä mun lapsi tekee jossain maatilalla, kun olen poimimassa mansikoita? Mulla ei ole tuliverkkoja täällä. Enkä mielelläni jätä mun lasta johonkin koko kesäksi!
Lapsi mukaan. Terveellistä maalaiselämää, voihan se lapsikin poimia mansikoita. Samassa ladossa nukutte.
Eikös soiellä maalla ole suuria perheitä. Eikö siellä ole nuoria jotka tulisivat töihin. Ai, on liian pieni palkka, ok.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä ihmeestä kumpuaa ajatus, että maatalousyrittäjät on jotain rikkaita? Oon tilalla kasvanut, ja meillä oli taloudellisesti tosi tiukkaa. Ja oltiin ihan normaalin "kannattava" tila..
Tukiaiset ja kalusto. Omat silmäni avautuivat, kun muutin Ranskaan. Minulla isohko pähkinätila ja eläkeläisiä hoitoeläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiaiset ja kalusto. Omat silmäni avautuivat, kun muutin Ranskaan. Minulla isohko pähkinätila ja eläkeläisiä hoitoeläimiä.
Vieläkö joku luulee että tuet on maanviljelijän palkka?
Tällä palstalla puhutaan että syödään sitten espanjalaisia tai virolaisia tuotteita. Haloo! Ei ne myy ulkomaille enää kun niilläkin on työvoimapula. Kaikki ruoka myydään varmasti kotimaassa.
Laskinkos nyt oikein tuon marjanpoimijan palkan?
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&announc…
Elikkäs 8,71 eur/tunti, 40 tuntia viikossa -> peruspalkka 1498 eur/kk, kolmelta ja puolelta kuukaudelta 5243 euroa, lomapalkka+lomaraha 836 euroa, yht. 6079 euroa eli niiden kanssa yhteensä 1736 euroa/kk. Vähennetään ennakonpidätys 3,5% = 61 euroa, työttymyysvakuutus- ja työeläkemaksut 8.4% = 146 euroa, netto 1529 euroa/kk. Jos lomia ei saa rahana niin sitten 159 euroa vähemmän.
Valtio voisi maksaa puolet maatilatyöntekijöiden palkasta tai jättää työttömyysetuus/Kelaetuudet ennalleen maatilatyötulosta riippumatta. Nyt olisi tärkeää ettei Suomen oma ruoantuotanto romahda. Ei voi tietää mihin koronakriisi vielä johtaa, voi tulla pula tuoreesta ruoasta. Jos esim. Espanja päättää lopettaa ruoanviennin ulos maasta, alkaa Suomalaisissa marketeissa olla aika tyhjää.
Vierailija kirjoitti:
Ei me kelvata sinne. Nehän sanoi sen suoraan, ettei onnistu. Ei voi kuulemma ihan taidottomana ykskaks aloittaa marjanpoimintaa.
Ennen kyllä onnistui opiskelijoiden tienata rahaa kesätyössä suonenjoella. Ei olla vuosiin sinne kelvattu.
Olis vaan sanonu suoraan, että suomalainen on liian kallis poimimaan.
Osa palkasta menee majoitukseen ja käteen ei jää työntekijälle juuri mitään. Näihin hommiin on yleensä haluttu ulkomaalaisia, jotka ei tunne oikeuksiaan ja joita on helppo vähän vedättää. Suomalaisille pitäisi ihan oikeasti maksaa työstä sitä palkkaakin, siksi suomalaisia ei ole töihin haluttu.
Vierailija kirjoitti:
Laskinkos nyt oikein tuon marjanpoimijan palkan?
https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10312459?searchPhrase=poimija&announc…
Elikkäs 8,71 eur/tunti, 40 tuntia viikossa -> peruspalkka 1498 eur/kk, kolmelta ja puolelta kuukaudelta 5243 euroa, lomapalkka+lomaraha 836 euroa, yht. 6079 euroa eli niiden kanssa yhteensä 1736 euroa/kk. Vähennetään ennakonpidätys 3,5% = 61 euroa, työttymyysvakuutus- ja työeläkemaksut 8.4% = 146 euroa, netto 1529 euroa/kk. Jos lomia ei saa rahana niin sitten 159 euroa vähemmän.
1500 euroa kuukaudessa käteen voisi olla ihan ok palkka jos voisi asua suunnilleen nollakustannuksella, tyyliin asuntovaunussa, jossain mökillä tai sukulaisten nurkissa.. ei kyllä nykyisessä elämäntilanteessa tuntuisi ihan helpolta. Mutta nuorempana olisi varmaan onnistunut, ehkä.
Nyt on poikkeustilanne eli sinne vaan.
Lähden heti, jos palkka on vähintään 2000€/kk ja siihen kuuluu majoittuminen yksiössä sekä kattava terveysvakuutus.
Millään minimipalkalla en lähde tekemään raskasta työtä kerrossängyssä majoittuen.
t. kotona asuva nuori
Kolmekymppiset ovat tottuneet vain juhlimaan festareita ja matkustelemaan sekä hilluvat kuntosailla ja kauppakeskuksissa. Niillä on ollut varaa ostaa marjat pakastealtaasta. Meillä ne jäivät puskiin ja linnuille kun ketään ei kiinnostanut tulla keräilemään enkä itse tarvitse niin paljoa mitä satoa tuli, pakastimeen ei olisi mahtunut enempää. Tuntemattomia en halua tontilleni ja nyt minulla on yksi joka mahdollisesti voisi olla kiinnostunut hyödyntämään puutarhani satoa jos sitä suotuisasti tulee. Enkä ota maksua. Pitää vain tietää ihmisen taustasta että menee omaan käyttöön ja oikeasti tarvitsee niitä.